Luister naar

Bonuskorting als sigaar uit eigen doos

Nieuws
Adviesprijzen, standaardprijzen, actieprijzen, kortingen en bonusprijzen. Gesjoemel met prijzen is een hardnekkige gewoonte in de detailhandel.
Remco Andersen redactie vk
donderdag 19 oktober 2017 om 03:00
Bonuskorting als sigaar uit eigen doos
Bonuskorting als sigaar uit eigen doos twitter

Amsterdam

De scharrelvariant van de Albert ­Heijn crèmepaté was vorige week in de bonusaanbieding: van 13,90 euro voor 10,00 euro per kilo. Dat lijkt een koopje, ware het niet dat diezelfde paté een week eerder, zonder bonuskorting, ook al tien euro kostte.

Albert Heijn lijkt zich hiermee schuldig te maken aan een dubieuze verkooptactiek: op het etiket een te hoge ‘oude’ prijs vermelden, waardoor de ‘korting’ groter lijkt dan hij is.

Je reinste oplichting, klaagde een contingent twitteraars en Facebookgebruikers woensdag, nadat een opmerkzame Albert Heijn-klant foto’s van de twee crèmepatés online had gezet. Slimme marketing, zeggen anderen. ‘Een fout bij het ­etiketteren’, verklaart een woordvoerder van Albert Heijn. ‘De leverancier heeft de actieprijs gedrukt op de plek waar normaal de reguliere prijs staat. Daardoor lijkt het alsof de reguliere prijs tien euro is, maar dat is niet zo: die is 13,90. Wij verhogen nooit prijzen vlak voor een kortingsactie.’

De vermeende crèmepatékortingszwendel van Albert Heijn mag dan op een misverstand berusten, gesjoemel met adviesprijzen, standaardprijzen, actieprijzen, kortingen en bonusprijzen is een hardnekkige gewoonte in de detailhandel. Zo blijkt uit gesprekken met ingewijden en gemopper van toezichthouders en consumentenwaakhonden de afgelopen jaren. Het gebeurt in de elektronicahandel, de kledingbranche, in woonwinkels en de drogisterij.

‘Het komt ontzettend vaak voor’, zegt Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond. ‘Wij peilen regelmatig ‘van/voor’-prijzen. In de ­Reclamecode zijn daar regels voor opgesteld: de ‘van’-prijs moet daadwerkelijk in het recente verleden de prijs van het aangeboden product zijn geweest. Als het een adviesprijs van de fabrikant is, dan moet dat erbij vermeld worden. Wij hebben bijvoorbeeld een aantal keren gezien dat speelgoedprijzen niet aan deze regel voldeden. Als we hen daarop aanspreken, passen winkeliers de prijzen wel aan, maar het is dweilen met de kraan open: bij andere producten zien we het fenomeen doodleuk weer opduiken.’

Omdat het werkt, waarschijnlijk. ­Ondanks alle websites die prijzen vergelijken en een weelde aan online prijsinformatie bij concurrenten, laat een felgekleurde sticker met ‘korting’ erop de harten van koopjesjagers nog altijd sneller kloppen.

creatieve marketing

En ondanks de regels blijven er genoeg mogelijkheden tot creatieve marketing over. De Reclame Code Commissie oordeelde bijvoorbeeld dat Mediamarkt begin 2016 geen regels had overtreden door vlak voor de actie ‘btw weg ermee!’ de prijs van een aangeboden wasmachine te verhogen. Mediamarkt reageerde slechts op het prijsbeleid van de concurrentie.

In 2014 tikte de Consumentenbond wel Wehkamp, Intertoys, Blokker, Bart Smit en bol.com op de vingers wegens het vermelden van oneigenlijke van-prijzen. Een aantal van hen vermeldt nu netjes dat het om adviesprijzen gaat. De consument kan zelf ook nog het een en ander winnen door assertief te zijn, zegt Donat. ‘Spreek de winkelier erop aan als je ziet dat de ‘van’-prijs is opgehoogd: goede kans dat je dan alsnog de beloofde korting op oorspronkelijke prijs krijgt.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Vertrekkend ceo Peter Wennink krijgt applaus naar zijn toelichting op de jaarcijfers van ASML. Zijn opvolger Christophe Fouquet kijkt hem aan.

Tijd voor het verlaten van de ASML-achtbaan; techgigant neemt afscheid van topduo

ASML beleefde woensdag een historische dag. Het duo Peter Wennink en Martin van den Brink ging met pensioen. De nieuwe topman, de Fransman Christophe Fouquet, moet grote schoenen vullen.

Consumenten doen inkopen op de markt in Rotterdam. Nieuwe Europese regels moeten ervoor zorgen dat producten eerlijk en zonder milieuvervuiling zijn gemaakt.

Shoppen zonder schuldgevoel: alsnog steun voor EU-wet tegen kinderarbeid. 'Er is hard tegen gelobbyd'

Kleeft er kinderarbeid aan mijn kleding? Een nieuwe Europese wet moet ervoor zorgen dat consumenten zich daar minder zorgen over hoeven maken. 'Een enorme mijlpaal', zegt initiatiefnemer en PvdA'er Lara Wolters.

Huiseigenaren kunnen een een verduurzamingslening afsluiten voor bijvoorbeeld het plaatsen van isolatieglas.

Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt DNB

Huizenkopers moeten worden verplicht tot verduurzaming van hun woning. Dat bepleit toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). De verduurzamingsplicht zou moeten worden ingevoerd als de vergroening van Nederlandse huizen niet snel genoeg gaat.

Bob Goudzwaard.  ‘Er zitten blijkbaar krachten van heling en genezing in de schepping die we mogelijk niet eens hebben aangeboord.'

Christelijke econoom Bob Goudzwaard (1934-2024) was een profeet van een economie van het genoeg

We moeten met minder genoegen nemen. Vandaag is dat geen vreemd geluid meer, maar in zijn tijd was de zaterdag overleden christelijke econoom Bob Goudzwaard een eenling. 'Als minister zou ik niet goed zijn geweest.'

Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.