EU bereidt heffingen tegen VS voor

Nieuws
De Europese Commissie bereidt tegenmaatregelen voor als reactie op de dreigende verhoging van Amerikaanse importtarieven op Europese auto’s.
anp
vrijdag 20 juli 2018 om 03:00
Een Harley-Davidsonmotor.
Een Harley-Davidsonmotor. epa / Ian Langsdon

Rotterdam

‘Als de Verenigde Staten deze heffingen zouden opleggen is dat heel ongelukkig. Maar wij zijn samen met de lidstaten bezig een lijst op te stellen met evenredige tegenmaatregelen, op dezelfde manier als met de invoerheffingen op staal’, zei EU-commissaris Cecilia Malmström (Handel) in Brussel.

Malmström reist volgende week met commissievoorzitter Jean-Claude Juncker naar Washington voor een ontmoeting met president Donald Trump. Volgens haar moeten ‘we onze Amerikaanse partners duidelijk maken’ dat de EU terugslaat als Trump zijn dreigement in daden omzet.

Trump dreigt met 20 procent importheffingen op Europese personenauto’s en onderdelen. Nu is dat nog 2,5 procent. De EU rekent 10 procent op geïmporteerde Amerikaanse auto’s.

Eerder stelden de VS invoerheffingen op staal (25 procent) en aluminium (10 procent) in. Daarop reageerde de EU met extra heffingen op Amerikaanse producten als spijkerbroeken, pindakaas en Harley-Davidsonmotoren ter waarde van 2,8 miljard euro. Juncker zei woensdag dat de EU op ‘elke provocatie’ uit Amerika zal reageren.

Begin deze maand waarschuwde Brussel Trump dat als zijn handelspartners evenredige tegenmaatregelen zouden treffen voor de dreigende Amerikaanse importheffingen op auto’s, de schade voor de VS tot wel 294 miljard dollar (253 miljard euro) kan oplopen.

Dat bedrag komt ongeveer overeen met de totale import van auto’s en auto-onderdelen in de VS. De EU exporteert jaarlijks voor circa 50 miljard euro aan personenauto’s en auto-onderdelen naar de VS.

Handelscommissaris Malmström zei te hopen dat het bezoek aan Trump de handelsspanningen tussen de EU en de VS kan verlichten. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.