Mark Zuckerberg: “We laten gebruikers op Facebook zelf beslissen of nieuws betrouwbaar is”
FacebookFacebook laat zijn gebruikers voortaan zelf beslissen of nieuws al dan niet betrouwbaar is. Nieuws dat betrouwbaar is, krijgt dan een hogere plaats in de tijdlijn. Dat heeft Mark Zuckerberg vrijdagavond bekendgemaakt.
De verandering zou volgens Zuckerberg volgende week al in gang gezet worden. "Vandaag deel ik onze tweede belangrijke update van dit jaar", schrijft Zuckerberg op Facebook. "Opdat het nieuws in uw tijdlijn van hoge kwaliteit zou zijn, heb ik aan onze productteams gevraagd prioriteit te geven aan nieuws dat betrouwbaar, informatief en lokaal is." Concreet zullen gebruikers de vraag krijgen (1) of ze een nieuwsbron kennen en (2) of ze die bron vertrouwen. Betrouwbaar nieuws zal dan een hogere ranking krijgen in de tijdlijn.
Zuckerberg zegt dat "het bedrijf zelf niet goed geplaatst is om te beslissen welke nieuwsbronnen betrouwbaar zijn in een wereld met zoveel verdeeldheid. We zouden zelf kunnen beslissen, maar daar voelen we ons niet goed bij. We hebben ook overwogen om het aan externe experten te vragen, maar dat zou het probleem van objectiviteit niet oplossen. Een andere optie was om het aan onze community te vragen." Het bedrijf kiest dus voor die laatste optie.
Ook vorige week kondigde Facebook al een belangrijke verandering aan met betrekking tot de tijdlijn. Toen maakte het medium bekend dat het voortaan meer de nadruk leggen op “betekenisvolle sociale interacties”, in plaats van dat mensen enkel door het nieuwsoverzicht scrollen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
Elon Musk benoemt nieuwe managers die van X weer “veilige ruimte” moeten maken
Socialemediaplatform X heeft nieuwe leidinggevenden benoemd die de berichtendienst een “veiligere ruimte voor iedereen” moeten maken. Het voormalige Twitter heeft veel adverteerders verloren na de overname door miljardair Elon Musk, die een groot deel van het personeel ontsloeg. Als gevolg daarvan waren er veel minder medewerkers die berichten controleerden op haatdragende inhoud. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
-
Spaargids.be
Meer mensen vergeleken hypotheektarieven, tot vorige maand: “Het lijkt erop dat de consument het wat opgeeft”
-
Internet
Facebook gaat je tijdlijn helemaal anders opbouwen: dit is wat er precies verandert
Facebook zal een aantal grote veranderingen ondergaan. Het medium wil voortaan meer de nadruk leggen op "betekenisvolle sociale interacties", in plaats van dat mensen enkel door het nieuwsoverzicht scrollen. Oprichter Mark Zuckerberg maakte het nieuws vannacht bekend. -
PREMIUM14
HLN ONDERZOEK. Serena (11) getuigt over online haat tijdens gamen: “Ik word uitgescholden voor ‘vieze bitch’, ‘lesbi’ en het ‘n-woord’”
Op de onlinevideogames ‘Roblox’ en ‘Minecraft’ kleden sommige kinderen hun personage als een Duitse SS-soldaat. Op ‘Fortnite’, immens populair bij jongeren, bouwen gamers dan weer hakenkruisen, terwijl ze elkaar uitschelden voor het n-woord. Dit soort ongepast gedrag zie je steeds vaker in onlinegames, zeggen experts. Onze reporter dook onder in de wereld van videogames en sprak erover met tieners. Waarom doen ze dit? En hoe kan je je ertegen beschermen? “Ik noem mijzelf ‘Kitler’, dat is niet tegen de regels.” -
Tienduizenden WhatsApp-gebruikers melden storing, problemen bij Facebook en Instagram opgelost
-
Zijn de problemen bij Telenet al onder controle? “De kwaliteit van de antwoorden die klanten krijgen, blijft problematisch”
-
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
Gemiddeld spenderen mensen dagelijks 2 uur en 23 minuten op sociale media. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, zit de doorsnee Belg met 1 uur en 35 minuten onder dat wereldwijde gemiddelde. Toch blijft het best een hoog cijfer, waar ook een hoog dataverbruik bij komt kijken. Independer.be legt uit hoe je dankzij het juiste gsm-abonnement een financiële kater voorkomt. -
PREMIUM21
Chinese ‘Temu’ is nog erger dan TikTok: “De app wil de rechten om je telefoon ‘s nachts te ontgrendelen”, zeggen computerexperts
De populaire Chinese app ‘Temu’ gaat volgens computerexperts nog een flinke stap verder met informatie verzamelen van gebruikers dan het al gecontesteerde TikTok. De Chinezen vragen naast je foto’s, contacten, locatie en wifi-gegevens bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om software te installeren op je smartphone en zelfs geluiden op te nemen. Het Centrum voor Cybersecurity voert een onderzoek. Wat kunnen Temu-gebruikers nu doen om hun gegevens te beschermen? -
HLN Shop
Goed voor de bloedcirculatie én efficiënt tegen spierpijn: vijf topredenen om nu naar de sauna te trekken
13 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKris Delrue
Peter Buyck
jan theys
jan theys
Marco Debart