Direct naar artikelinhoud
NieuwsVlogger in GTST

Duurzaamheidsvlogger toegevoegd aan GTST door inspiratie van Urgenda

Sinds september bepleit de soapserie Goede Tijden Slechte Tijden tien weken duurzaamheid met een nieuw personage: Flo. De introductie van het personage, een duurzaamheidsvlogger, is bedacht door het team van GTST naar aanleiding van een toevallige ontmoeting tussen de makers en Marjan Minnesma, de directeur van Urgenda.

Roel Dirven speelt de 'duurzaamheidsvlogger' Flo Wagenaar in GTST.

Bij die ontmoeting zei Minnesma het leuk te vinden als duurzaamheid aan bod zou komen in de serie. Urgenda gaf de makers van GTST informatie over manieren om duurzaam te leven, waarna zij zelf het personage verzonnen. Bij de inhoudelijke keuzes tijdens de opnamen is Urgenda niet betrokken geweest. 

‘Het is geen ingekochte verhaallijn, want dat kan niet bij GTST’, laat RTL-woordvoerder Veerle Maris weten. ‘Personages worden niet gecast op basis van samenwerkingen. Flo is dus niet gecast voor of door Urgenda.’ Minnesma bevestigt dat: ‘Er zitten ook dingen in die ik niet had gedaan, zoals dat het personage Lucas zich vastketent aan een boom, maar daar gaan wij niet over. Wij verkopen geen product, we willen alleen de boodschap brengen dat duurzaamheid hip is. En dat kan met het vloggende personage Flo. Inhoudelijk hebben wij nergens iets over te zeggen.’

Wel heeft Urgenda meebetaald aan de zogenaamde vlogs van Flo die buiten de serie om op de GTST-website te zien zijn. Volgens Minnesma geven de vlogs extra info voor geïnteresseerden. Doel van Urgenda was gebruik te maken van het publieksbereik van de serie: ‘Wij vonden het leuk om hieraan mee te werken, omdat GTST een grote groep van de bevolking bedient die niet altijd bezig is met duurzaamheid.’

Lucas Sanders, gespeeld door Ferry Doedens, wil het kappen van een boom voorkomen.

Fabeltjeskrant

Deze vorm van beïnvloeding binnen televisieprogramma’s lijkt misschien vrij nieuw, maar De Fabeltjeskrant had in 1985 al een personage dat was bedacht door Oxfam Novib om kinderen te betrekken bij ontwikkelingssamenwerking: Chico Lama. GTST is eerder al buiten de grenzen van de afleveringen getreden met bijvoorbeeld een kledingcollectie van personage Nina Sanders, die verkocht werd bij WE Fashion. Dit had commerciële doeleinden in plaats van maatschappelijke, maar is soortgelijk aan de mogelijkheid tot het bekijken van de vlogs van personage Flo. Ook heeft het team achter GTST eerder samengewerkt met maatschappelijke organisaties als de Dierenbescherming. Volgens woordvoerder Maris zal GTST meer maatschappelijk relevante onderwerpen gaan aankaarten. 

RTL gebruikt deze manier van samenwerken ook al langer bij andere programma’s. Zo schenken winnaars van het programma Dance Dance Dance bijvoorbeeld een bedrag aan een goed doel via de Vriendenloterij.

Recentelijk won Urgenda nog een zaak om de overheid te dwingen zich aan oude klimaatbeloftes te houden.

Aanvulling: in een eerdere versie van dit artikel werd gemeld dat Flo de komende tien weken in GTST een rol speelt. Hij is echter al sinds september in de serie te zien.