12 november 2018 om 03:00
Luister naar

Column: Christen geworden omdat ze Jezus nodig heeft

Het begon zomaar. Ineens kregen mijn vrouw en ik allerlei berichtjes van een islamitische vriendin uit Libanon, waar we een aantal jaren gewoond hebben. Laila en haar man Mustafa (niet hun echte namen) hebben een bakkerswinkeltje. Vroeger waren we regelmatige klanten. In Nederland hielden we contact en als we incidenteel in Libanon waren, gingen we altijd even bij hen langs. Maar het was zeker niet zo dat we elkaar wekelijks appten of belden. En toen ineens kwamen er week na week appjes binnen. Met afbeeldingen van christelijke heiligen, van Jezus en Maria, van typisch rooms-katholiek aandoende beeldjes. Laila stuurde ons allerlei zegenbedes: ‘De vrede van Christus zij met je. Een gezegende zondag. De Heer is waarlijk opgestaan.’ En wij vroegen ons af, wat is met Laila en Mustafa gebeurd?

In Nederland pak je dan even de telefoon, maar dat kan niet zomaar. Ons Arabisch is wat te roestig voor een diepgaand gesprek over de telefoon, net als hun Engels. Bovendien voer je niet zomaar een geloofsgesprek over de telefoon. Je weet niet wat er speelt en het kan riskant zijn.

Afgelopen zomer hebben we hen opgezocht. Nog voor we goed en wel uit de auto stapten, was Laila al op ons afgestormd, met een grote lach op haar gezicht en met een licht in haar ogen dat we nog niet eerder hadden gezien. Voor we iets konden zeggen zei ze: ik ben christen geworden!

werken in het verborgene

We waren verrast. We voelden een mengeling van verwondering, dankbaarheid en blijdschap. Wat is dit? Laila had op een gegeven moment gewoon een keus gemaakt: ik ga naar de kerk. En dat doet ze. Elke zondagavond en elke woensdagavond. En soms nog een keer extra. Om met de abuna, de priester, te praten over haar geloof. En ze weet: Jezus is bij me.

De Here God werkt blijkbaar heel verborgen en soms mysterieus. Want ik hoop dat ze in ons iets van zijn liefde hebben geproefd. Maar wij hebben in het Arabisch nooit het evangelie in alle details kunnen uitleggen. Ze heeft nooit catechisatie gehad. En toch gaat ze ineens bijna uit het niets naar de kerk. Omdat ze Jezus nodig heeft. Omdat ze zonder Hem, in haar islamitische geloof, de vrede niet vond. Haar man gaat weliswaar niet mee naar de kerk, maar zegt wel op Jezus te vertrouwen.

Ze zijn open over hun geloof, maar blijven binnen hun islamitische context. Laila vertelt niet dat ze naar de kerk gaat in het naburige dorp waar vijftien jaar oorlog mee is geweest. En ze blijft zich moslim noemen. Maar ze volgt Jezus. Ze is gedoopt. Halleluja.

typisch Nederlandse discussie

In EO Visie (nummer 44, 3-9 november) kwam ik een artikel tegen waarin de redactie probeerde meer informatie te krijgen over Jezus-moslims. Een deel van de reacties vond ik weer typisch Nederlands. Veilig op de bank vragen we ons af of die moslims die Jezus volgen, nu wel christelijk (lees: evangelisch of reformatorisch) genoeg zijn. Geloven ze wel echt dat Jezus de Zoon van God is, de verlosser.

En dan praat ik met Laila en Mustafa. Die niet in staat zijn heel goed uit te leggen wat het christelijk geloof nu precies inhoudt. Maar ze hebben Jezus ontmoet. Laila gaat naar een oosters-orthodoxe kerk, vast vermengd met veel lokale cultuur en volksgeloof (net als onze kerken overigens). Maar ze is weg van Jezus. Ze weet: Hij is bij mij. Hij geeft mij vreugde en verlossing. Is dat niet genoeg?

Ik zou zo graag willen dat wij eens iets minder zuur zouden reageren op al die moslims die in heel moeilijke omstandigheden proberen Jezus te volgen. Die niet zomaar uit hun context kunnen stappen. Die niet, zoals de advocaat van Asia Bibi en hopelijk – als deze column verschijnt – ook Asia Bibi zelf, met het vliegtuig naar Nederland kunnen komen. En dat we in plaats van hun de maat te nemen, wat meer voor ze zouden bidden. Van hun toewijding kunnen wij als geseculariseerde christenen nog heel veel leren.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

Er zijn nauwelijks theologen die kunnen tippen aan Augustinus

De boeken en preken van Augustinus zijn nog steeds modern, vindt Jan-Willem Wits. ‘Met het lezen van Augustinus kun je een leven lang volstaan.’

beeld nd

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot. Vraag jezelf af: voor welk stukje aarde wil ik zorgen?

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot, realiseert Alexander Bosma zich. Maar je kunt wel voor een stukje aarde zorgen. Bedenk eens: welk stukje zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.