Direct naar artikelinhoud
Malmö Calling

Het Songfestival wordt serieuzer en serieuzer, maar juist het fandom geeft de kunst en kitsch kleur

Fans van het Eurovisie Songfestival in Malmö.Beeld ANP/EPA

Paroolverslaggever Stefan Raatgever is in Malmö voor het Eurovisie Songfestival. In deze rubriek geeft hij dagelijks zijn eigen kijk op het liedjesspektakel.

Op tv lijkt het Songfestival wellicht elk jaar nagenoeg dezelfde parade van weelde en wansmaak, maar ter plekke is grote verandering voelbaar. Sinds de Zweed Martin Österdahl de leiding heeft en ook het productieteam voornamelijk Zweeds is, wordt het festival bedreigd door Scandinisering, vindt een steeds grotere groep volgers.

Er is kritiek op het in hoog tempo vercommercialiseren van het evenement – oud-winnaar Conchita Würst prijst deze dagen onder de Eurovisievlag koffielikeur aan – maar vooral op de ingeperkte mogelijkheden voor de pers.

Interactie

En juist die interactie is een van de hoekstenen van het Eurovisiesucces, zeker omdat het Songfestival geen gewoon media-evenement is, maar een circus waar nationale eer, devoot fandom en journalistieke distantie dwars door elkaar heen lopen.

Het is een grove schatting, maar ik vermoed dat zeker de helft van 1100 geaccrediteerde journalisten in Malmö zijn verblijf en reis zelf betaalt en uitzendt of schrijft voor een zelfopgezet Youtubekanaal of blog, vaak geheel gewijd aan het Songfestival.

Oranjegekte

Oranjegekte

Het immense perscentrum naast de Malmö Arena is een dag na opening al gedecoreerd met nationale vlaggen en attributen uit de favoriete acts. Bij de Portugese pers heeft bijna elke reporter een pet met de naam van zangeres Iolanda op het hoofd. Of de Nederlandse pers ook lijdt aan oranjegekte? Vooralsnog gelukkig niet.

Toch zijn het die uitingen van onverholen liefde voor land, kandidaat of verenpak die het Songfestival ook kleur geven in de ontmoetingen tussen pers en deelnemers. Maar juist daarin is de afgelopen jaren rigoureus het mes gezet. Eerst werden de repetities besloten gemaakt, inmiddels zijn ook de persconferenties na afloop ervan verdwenen. Hartstikke zonde.

Oranjegekte

Schitterende kitch

Niet dat er op zulke vragensessies veel nieuwswaardigs werd gezegd, het ging om het moment van die ene journalist uit - pakweg - Montenegro, die zijn moed bij elkaar schraapte en opstond van zijn stoeltje. In Engels waarvoor ondertiteling gewenst was, begon hij vervolgens op te sommen wat hij allemaal goed vond aan zijn favoriete act. Een vraag bevatte zo’n onnavolgbare redevoering meestal niet. Of het moest een verzoekje om bevestiging van zijn analyse zijn. De reporter in kwestie spoedde zich aan het einde van de persbijeenkomst meestal naar het podium voor een foto of een knuffel van zijn journalistieke onderwerp.

Toegegeven: het zijn taferelen die je na vragensessies over de trage formatie in Den Haag niet snel zult zien, maar ik hield ervan. Ze kleurden de onbegrijpelijke aantrekkingskracht van het spektakel, waar kitsch schittert als kunst en omgekeerd.

Daarom vanaf deze plek een mini-oproep: doseer de verzakelijking en biedt weer ruim baan aan het festival waar voor iedere buitenstander een plekje in de schijnwerpers is.

Over de auteur: popmuziek- en mediaverslaggever Stefan Raatgever volgt het Songfestival op de voet voor Het Parool. Sinds 2014 was hij acht keer aanwezig bij het Eurovisiespektakel. Dit jaar doet hij verslag vanuit Malmö.

Hoe Amsterdam het Songfestival nieuw leven inblies

Dat het songfestival zó populair zou worden, konden ze in 1970 niet geloven. Dat jaar zat het festijn in een flinke dip en kreeg Amsterdam de taak om er nieuw leven in te blazen. Hoe liep dat af? En welke Amsterdamse toevoegingen hebben het songfestival veranderd?

Je hoort het in onderstaande aflevering van Amsterdam wereldstad.

Video wordt geladen...

Meer over het Songfestival 2024

- Liveblog Het laatste nieuws lees je in ons blog Songfestival 2024
- Graphics Hoeveel kans maakt Joost Klein? Dit voorspellen de bookmakers
- Dossier Volg alles op de voet in ons dossier Songfestival 2024
- 24/7 op de hoogte Download onze app voor Android of iPhone

Over de auteur: Stefan Raatgever is media- en muziekjournalist bij Het Parool. Hij schrijft over televisie, radio en streaming, maar ook over popconcerten, muziektrends en nieuwe albums. Ook is hij een van de recensenten van de rubriek Han Lips kijkt tv.