Luister naar

Gelukt: 0,0 procent, tóch lekker

Nieuws
Alcoholvrij bier zit in de lift. Dat komt doordat we bewuster omgaan met onze gezondheid ... Maar het bier is ook lekkerder ­geworden. Hoe hebben de brouwers dat voor elkaar gekregen?
Jop de Vrieze redactie vk
donderdag 19 juli 2018 om 03:00
Een flesje bij de lancering van Heineken 0.0, het eerste eigen alcoholvrije bier van de brouwerij. Nederland heeft de primeur, daarna volgt een wereldwijde uitrol.
Een flesje bij de lancering van Heineken 0.0, het eerste eigen alcoholvrije bier van de brouwerij. Nederland heeft de primeur, daarna volgt een wereldwijde uitrol. anp / Koen van Weel

Zoeterwoude

Toen Willem van Waesberghe in juni 2016 te horen kreeg dat er een alcoholvrij biertje van Heineken moest komen, had hij er een hard hoofd in. De meesterbrouwer van het merk was er domweg niet van overtuigd dat ze in staat zouden zijn om een resultaat te bereiken dat de naam Heineken zou kunnen dragen. ­Bovendien had Heineken nog altijd een trauma van dat alcoholvrije biertje dat het eind jaren tachtig introduceerde: Buckler. In Nederland sloeg het nauwelijks aan en de klap die ­cabaretier Youp van ’t Hek tijdens zijn oudejaarsconference van 1989 uitdeelde, kwam het merk niet meer te boven. In 1993 werd het in Nederland van de markt gehaald.

Maar anno 2018 zit de consument wél op een alcoholvrij biertje te wachten. Zo blijkt uit het meest ­recente Nationaal Bieronderzoek dat afgelopen jaar de consumptie met een kwart is toegenomen en sinds 2010 met 285 procent. Ook in Duitsland is de consumptie sinds 2007 ­bijna verdrievoudigd. En de concurrentie had inderdaad behoorlijk wat vooruitgang geboekt, dat moest Van Waesberghe toegeven. ‘Toch vroeg ik me echt af waar we aan begonnen waren, zeker toen ik de tijdlijn zag: het bier moest binnen een jaar op de markt komen.’

En dus verzamelde een medewerker alle verkrijgbare alcoholvrije bieren en organiseerde een proefmiddag. Het hoofddoel: kijken hoeveel de huidige biertjes nog verschillen van echt pils. Want dat was het ultieme doel van Van Waesberghe: een ­Heineken 0.0 maken met vrijwel ­dezelfde smaak, kleur en geur als de originele goudgele lager.

Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Tijdens het brouwproces wordt aan een zoetig gefiltreerd graanpapje, de wort, gist toegevoegd. Die zet de in het papje aanwezige suikers niet ­alleen om in alcohol, maar ook in ­allerlei aroma’s, die smaak en ­karakter geven aan het bier.

smaakverlies

Alcoholvrij bier wordt grofweg op twee manieren gemaakt: door tijdens de gisting geen alcohol te laten ontstaan, of door die er naderhand weer uit te halen, vertelt bieronderzoeker Tomas Branyik van de Uni­versiteit van Praag in Tsjechië, het land waar het pils werd uitgevonden. Bij het eerste proces wordt meestal de gisting in een vroeg stadium afgebroken, waardoor ook minder frisse aroma’s ontstaan en er meer overblijft van de weeïge, wortachtige smaak. Laat je de vergisting volledig plaatsvinden en haal je de alcohol er later uit, dan kan het biertje vlak en smakeloos worden. ‘Vandaar dat bouwers elk hun eigen gepatenteerde methoden hebben om het smaakverlies tegen te gaan’, zegt Branyik.

Over die methoden willen de meeste voor dit artikel benaderde brouwers weinig kwijt. Een van de minst mysterieuze is in elk geval uit de gratie geraakt: niet mikken op 0 procent (in de praktijk is dit 0,02 tot 0,05 procent, minder dan in vers geperst ­sinaasappelsap, een banaan of een krentenbol), maar 0,5, waardoor je iets behoudt van de alcoholbite en minder aroma’s verliest. In Duitsland mogen biertjes met die 0,5 procent alkoholfrei worden genoemd, net als in België. In Nederland zag je dat soort biertjes, hier alcoholarm ­genoemd, tot voor kort nog onder meer bij Grolsch en bij Jupiler. Beide zijn overgestapt op 0.0. ‘De markt vraagt ernaar en het gaat hand in hand met wat we kunnen’, zegt brouwer Wouter Gys van Jupiler.

Jupiler werkte drie jaar aan het nieuwe alcoholvrije pils. Op twee vlakken is het anders dan het oude: de gisting wordt niet meer afgebroken, maar door een aanpassing van de wort (met minder suikers) ontstaat er wel minder alcohol dan bij gewoon pils. Het verwijderen van de alcohol gaat via vacuümdestillatie (het onder hoge druk verdampen van de alcohol), waarbij de vervliegende aroma’s zo veel mogelijk worden opgevangen en na afloop weer worden toegevoegd. Het in 2016 geïntroduceerde biertje heeft niet meer het groene etiket van zijn voorganger, maar is wit met rood, meer gelijkend op het gewone pils. ‘We maken een niet-alcoholisch bier dat perfect als een goede pilsener smaakt,’ zegt Gys, ‘dus waarom zouden we met de verpakking iets anders communiceren?’

fruitige aroma’s

Ook bij Heineken was 0.0 het doel. Om het proces te versnellen schakelde Van Waesberghe de hulp in van zijn collega’s bij de Heinekenbrouwerijen in Den Bosch, in Spanje en in Oostenrijk. Elk gingen ze op hun eigen manier aan de slag om een alcoholvrije Heineken te maken.

De brouwers in Den Bosch braken de gisting af voor er te veel alcohol ontstond en persten het bier vervolgens door een membraan, waar alleen ­water, alcohol en andere kleine ­moleculen doorheen passen. Het ­water voegden ze na afloop weer toe. In Oostenrijk en Spanje (waar Buckler nog steeds populair is) gebruikten ze vacuümdestillatie.

Het lastige van beide methoden is dat juist een deel van die fruitige Heineken-aroma’s verloren gaat. ­Gelukkig hadden de brouwers een troef in handen: de afgelopen jaren hebben onderzoekers het gewone Heinekenpils als het ware chemisch helemaal uit elkaar getrokken. Daardoor wisten ze welke componenten Heineken karakteriseren.

Het gaat om zogeheten esters, verbindingen van een alcohol en een zuur, die niet werken als alcohol in het lichaam. ‘Die kennis konden we nu voor het eerst toepassen, door deze esters na het verwijderen van de alcohol toe te voegen’, zegt Van Waesberghe.

Elke maand kwamen de brouwers samen om te proeven. Na een maand of vijf deed een van de brouwers hierbij iets geks: hij mengde twee verschillende brouwsels, proefde en zette het glas aan zijn collega’s voor. De conclusie was snel getrokken: het biertje moest een blend worden.

tweede slok

In maart 2017, acht maanden nadat de brouwers aan de slag waren ­gegaan, introduceerde Heineken het biertje op de Nederlandse markt. Exacte cijfers kan de brouwer niet geven, maar het biertje lijkt inderdaad aan te slaan.

Het succes van dit nieuwe biertje en zijn generatiegenoten zit hem niet alleen in de smaak. Ze zijn door de minder wortige smaak ook beter doordrinkbaar. Al moet Van Waesberghe toegeven dat hij de tweede slok van de Heineken 0.0 lekkerder vindt dan de eerste. ‘Bij de eerste ontdek je dat-ie alcoholvrij is, maar daarna zegt mijn hoofd: “Hé, het is eigenlijk heel goed”. Zijn grootste ­uitdaging is dan ook die eerste slok net zo goed te krijgen als de tweede, al vraagt hij zich af of dat ooit gaat lukken. ‘Alcohol heeft nu eenmaal ook een smaak.’

Wetenschapper Branyik beaamt dat. ‘Ook al zouden exact dezelfde aroma’s in dezelfde verhoudingen in een biertje met en zonder alcohol zitten, dan nog zouden ze verschillend ­smaken, zegt hij, ‘alleen al doordat we aroma’s opgelost in alcohol heel ­anders waarnemen.’ <

hoe de brouwers ’t voor elkaar krijgen

Amstel 0.0

Door speciaal recept ontstaat er weinig alcohol, de rest wordt eruit gehaald door middel van nano­filtratie.

Grolsch Stender

Bij het vergistingsproces wordt de gistgroei gestimuleerd en de alcoholische vergisting afgeremd, ­waarbij het proces continu wordt gemonitord.

Bavaria 0.0 original

Speciaal recept en vergisting met gist die gehecht is aan een ondergrond, waardoor een minimale ­hoeveelheid alcohol ontstaat.

Bavaria 0.0 witbier

Zelfde gisting als original, en aan dit bier wordt acacia-extract toegevoegd, wat een fruitige, banaan-achtige smaak geeft.

Jupiler 0.0

Aangepast recept en vacuümdestillatie, vervlogen aroma’s worden opnieuw toegevoegd.

Heineken 0.0

Blend van twee aangepaste brouwsels, waarin minder alcohol ontstaat, het alcoholrestant wordt ­verwijderd met vacuümdestillatie en vervlogen aroma’s worden toegevoegd.

sinds 1978

Bavaria bracht in 1978 het eerste alcoholvrije bier op de markt. In tegenstelling tot Buckler sloeg dit wel aan in Nederland en lange tijd had Bavaria een marktaandeel van 70 procent. Ook elders op de ­wereld verkocht het goed. Het vond gretig aftrek onder moslims in Nigeria en de Arabische wereld en onder Amerikaanse soldaten tijdens de Golfoorlogen in Irak.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.