Slob: leraar moet meepraten over omvang klas
Den Haag
Minister Arie Slob (Onderwijs) komt binnenkort met een wetsvoorstel om dit te regelen. Het plan moet voorkomen dat ouders zich overvallen voelen door beslissingen van schoolbesturen. Dat het bestuur leraren en ouders om advies moet vragen, is ‘niet vrijblijvend’, aldus de bewindsman in de Tweede Kamer.
Als het advies niet wordt opgevolgd, kan de medezeggenschapsraad protest aantekenen bij de geschillencommissie. Leraren en ouders krijgen echter geen ‘vetorecht’ op de grootte van de groepen, aldus Slob. Zelf wil hij ook geen maximum aantal leerlingen afkondigen. ‘Het is aan scholen zelf om te bepalen hoe groot de groepen zijn. Scholen weten zelf het beste hoe ze hun groepen goed kunnen indelen en ik ga me daar niet in mengen.’
In een debat met Slob, woensdag, reageerden Tweede Kamerleden verrast op het plan. Zij hadden het niet zien aankomen. ‘Ik vind het een sympathiek idee, maar ik denk nog na of het voor ons genoeg is’, aldus GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld. Ook D66’er Paul van Meenen weet nog niet of zijn partij tevreden is met het adviesrecht voor leraren. ‘We zullen een debat moeten voeren over hoever we hier in gaan.’
Wel nam oud-schoolbestuurder Van Meenen er alvast een voorschot op, door te stellen dat het adviesrecht voor leraren wat hem betreft alleen over het beleid van de school moet gaan, niet over de exacte grootte van klassen. ‘Het zou onwerkbaar worden als scholen jaar in, jaar uit hiervoor advies moeten aanvragen.’
eigen werkdruk
Minister Slob adviseerde beide Kamerleden te wachten op het wetsvoorstel, waarin het adviesrecht geregeld wordt. ‘Precies dit debat zal dan gevoerd worden. We moeten ook een beetje aan onze eigen werkdruk denken.’ Hij adviseert scholen wél alvast gesprekken met leraren en ouders te voeren.
Komend jaar krijgen de basisscholen er 237 miljoen euro bij – ongeveer 155 euro per leerling. In februari sloten het kabinet en het basisonderwijs een akkoord over hoe de werkdruk van leraren verminderd kan worden.
Slob stelt dat de gesprekken over de besteding van het geld ‘goed op gang gekomen zijn’. ‘Leraren mogen echt meebepalen waar ze in willen investeren om de werkdruk te verlagen.’
Volgens de bewindsman splitsen sommige scholen grote klassen, huren ze leraren in of volgen ze een vergadertraining, zodat leraren daar minder uren aan kwijt zijn. <