Luister naar

Opinie: De mier leidt een complex bestaan. Dat heeft betekenis voor mijn geloof

Nieuws
Wat betekent het voor mijn religie dat de aarde veel complexer, gevoeliger en intelligenter is dan we altijd dachten?
Hans Valkenburg
vrijdag 26 april 2019 om 03:00
Mieren vormen een brug. Ze bezitten collectieve intelligentie.
Mieren vormen een brug. Ze bezitten collectieve intelligentie. istock

In 1962 schreef bioloog Rachel Carson (1907-1964) het boek Silent Spring (Dode Lente). Haar doembeeld van een dode lente, waarin insecten door het gebruik van landbouwgif uitblijven en er geen bloei meer is, lijkt nu werkelijkheid te worden.

Het klimaat brengt inmiddels massa’s de straat op, mooi, maar wat als de aarde niet te redden is?

De milieubeweging is terug te voeren op natuuronderzoeker Alexander von Humboldt (1769-1859), die tijdens zijn reizen de natuur – tegen zijn tijdgeest in – niet als vijand, maar als zijn beste vriend uitvoerig onderzocht en beschreef. Hij waarschuwde als eerste voor de teloorgang van de natuur door ons toedoen.

De vervuilende industriële revolutie nam na hem een hoge vlucht. Pas in de jaren zeventig van de vorige eeuw luidden de intellectuelen van de ‘Club van Rome’ voor het eerst wereldwijd de alarmbellen over klimaatverandering en grondstofgebruik. Inmiddels is het milieu gesprek van de dag en wordt er via de straat, de politiek en de rechtszaal gevochten voor de toekomst van de aarde.

geen redding

Of is het al te laat? We moeten sowieso genoegen nemen met een toekomst met veel minder biodiversiteit, een grillig klimaat en rampen als gevolg daarvan. Maar steeds meer experts, zoals milieufilosoof Paul Kingsnorth, stellen dat er geen redden meer aan is. Als ik met mijn boerenverstand om mij heen kijk, vrees ik dat zij gelijk hebben.

We kunnen niet meer met zijn allen terug naar een jager- en verzamelaarssamenleving waarin we alles hergebruiken. En ik vraag me af of we technologisch gezien op tijd zijn voor een herkansing ergens verderop in het heelal. Tegelijkertijd komt de wetenschap – dankzij biologen als Frans de Waal – steeds meer tot de ontdekking dat de ons omringende flora en fauna veel complexer, gevoeliger en intelligenter is dan wij onder invloed van ons rationele, antropocentrische wereldbeeld dachten. Via hun wortels communiceren en helpen bomen elkaar. Dieren tonen zelfs over soortgrenzen heen onverklaarbaar altruïstisch gedrag. Mieren bezitten collectieve intelligentie. Er zijn veel meer voorbeelden.

Nicolaas Copernicus (1473-1543) ontdekte dat de aarde om de zon draaide en niet andersom. In zijn voetspoor noemde de grote Verlichtingsfilosoof Immanuel Kant (1724-1804) het een copernicaanse wending, toen hij stelde dat niet de wereld zich aan de mens openbaart, maar de mens zich aan de wereld. Al ons kennen wordt bepaald door ons mens-zijn. Dit relativerende standpunt is sindsdien gemeengoed. Maar nemen we het echt serieus, dan moeten we concluderen dat wij de flora en fauna grof tekortdoen als we ze als inferieur zien en ze voor ons geluk gebruiken. Want wat begrijpen wij van deze ‘ander’, zijn emoties, denken en doen?

De bekende ethische regel van Kant, dat de ander altijd doel van ons handelen moet zijn en nooit middel mag worden, wordt dan wel heel indringend, met al onze bio-industrie, monocultuur en overbevissing.

protestants

Ik kom uit een protestants milieu, waarin de aarde niet als ons bezit beschouwd wordt maar als een kostbaar geschenk. God noemt heel zijn door-geëvolueerde schepping ‘goed’. En het is tot op heden inderdaad een wonderlijk mooie balans.

Maar wat betekent het voor mijn religie, waarin de mens toch ook een speciale positie inneemt, dat de aarde veel complexer, gevoeliger en intelligenter is dan tot nog toe aangenomen? Hoe verhoud ik mij als zinzoekend wezen ethisch – of beter: spiritueel – tot een goede aarde, die ik zo veel onethisch aangedaan heb en die stervende is? En hoe voorkom ik dat ik verval in scepsis, apathie (omdat deze wereld toch voorbijgaat) of complete verinnerlijking van de werkelijkheid?

Wat is het goede wat ik als mens van nu moet doen? Wat laat de lente weer bloeien? Opnieuw en opnieuw. Nog meer dan CO2-reductie is dit de vraag van onze tijd. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Omdat Iran nog altijd een handelspartner is van de EU, bestaat de indruk dat dat een rol speelt om de Iraanse Revolutionaire Garde niet op de Europese terreurlijst te zetten.

Gênante en bureaucratische vertoning bij Europese aanpak van Iraanse Revolutionaire Garde

In de Europese discussie over het aanpakken van de Iraanse Revolutionaire Garde voert volgens Freek Vergeer de koopmansgeest de boventoon. Met Iran valt geld te verdienen.

Het bezit van de auto zorgt in mijn geval voor een mildere houding: je kunt niet alle wereldproblemen in je eentje oplossen.

Van treinreiziger naar filerijder. Wat het bezit van een Volkswagen Up met mijn wereldbeeld doet

Lange tijd zei Carin Slotboom tegen autorijders: ‘wat geeft jou het recht om auto te rijden, terwijl je weet dat de invloed op de omgeving slecht is?’ Ze heeft nu ruim een half jaar zelf een auto en maakt de balans op.

Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.

We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.

Theo Basoski: 'In de beleving van veel jongeren ligt er een heel groot accent op het ene moment van openbare geloofsbelijdenis. Dat werkt onnodig drempelverhogend.'

Het kerkelijke gebruik van de openbare geloofsbelijdenis heeft in deze tijd ook keerzijde

Mooi dat jonge mensen belijdenis van hun geloof afleggen. Maar het gebruik van openbare geloofsbelijdenis, zoals die in veel protestantse kerken bekend is, heeft ook nadelen, stelt studentenpastor Theo Basoski.