Luister naar

Kluis van Tesla begint leeg te raken

Nieuws
Ondanks beloften die Elon Musk deed over verbetering, vallen de jongste cijfers van Tesla tegen. Hoeveel geduld zullen investeerders nog met het bedrijf hebben?
Bard van de Weijer redactie vk
vrijdag 26 april 2019 om 03:00
Is Tesla-topman Elon Musk te veel een ‘start-up’-ondernemer?
Is Tesla-topman Elon Musk te veel een ‘start-up’-ondernemer? epa / Justin Lane

Palo Alto

Wat in februari door topman Elon Musk nog werd aangekondigd als ‘een klein verlies’, bleek woensdagavond laat te zijn gezwollen tot een van de slechtste kwartalen uit de recente geschiedenis van Tesla. Het concern deed financiële analisten versteld staan met een kwartaalverlies van ruim 700 miljoen dollar (628 miljoen euro). De fabrikant van elektrische auto’s zag de verkopen met bijna een derde dalen, juist nu de productie van zijn ‘beter betaalbare’ Model 3 op stoom is gekomen.

Het leek juist zo aardig te gaan; de twee laatste kwartalen van het vorige jaar werd winst geboekt – een novum in Tesla’s vijftienjarige bestaan. Eindelijk leek het concern het lek boven water te hebben, en nu blijkt de afzet van auto’s ineens te haperen. De verkoop van de luxe Models S en X – dure modellen waaraan Tesla meer geld verdient – halveerde.

rode cijfers

Het is de vraag waarom Tesla maar niet uit de rode cijfers lijkt te komen. Eind vorig jaar beloofde Musk nog dat het tijdperk van verliezen voorbij was. Maar niet alleen de rode cijfers zijn terug (ook het tweede kwartaal wordt verlies gedraaid); in november moet het bedrijf voor ruim een half miljard dollar aan leningen terugbetalen. Hierdoor begint de bedrijfskluis akelig leeg te raken. Als Tesla in dit tempo blijft spenderen, dan is het geld over een halfjaar op.

Musk erkende woensdag dat de kans groot is dat investeerders opnieuw de beurs moeten trekken, terwijl hij eerder had beloofd dat zijn concern voortaan op eigen benen kon staan.

Sinds de beursgang in 2010 hebben investeerders zeker 20 miljard dollar in Tesla gestoken, berekende het zakenblad Forbes vorig jaar. Nu moet dus opnieuw de knip open.

Hierdoor groeit het chagrijn, en ook doordat Musk zich blijft gedragen alsof hij leiding geeft aan een start-up, terwijl Tesla is uitgegroeid tot een volwaardige, zij het kleine, autofabrikant, met tienduizenden werknemers die voor hun inkomen afhankelijk zijn van het succes van de onderneming.

Bestuurder Musk blijft intussen stunt­rijden zoals hij in de beginjaren deed. Zo kreeg hij het vorig jaar aan de stok met beurstoezichthouder SEC en beleggers, toen hij meldde dat hij zijn bedrijf van de beurs zou halen en dat de financiering van dat plan rond was – wat niet het geval bleek. Hij noemde een reddingswerker een ­pederast en rookte wiet voor de camera. Dit zijn inmiddels oude koeien. Van recenter datum is een groots aangekondigde prijsverlaging van alle modellen, vergezeld van de mededeling dat alle showrooms gesloten zouden worden. Tien dagen later werd deze aankondiging gevolgd door een prijsverhoging van alle modellen, vergezeld van de mededeling dat toch niet alle verkooppunten dichtgaan. Waarop analisten zich afvroegen of de bedrijfsleiding enig idee heeft wat ze aan het doen is.

Musk lijkt zich niet druk te maken over hun kritiek en blijft kostbare projecten bedenken. Zo laat hij eigen computerchips ontwikkelen die volgend jaar Tesla’s moeten omtoveren in zelfstandig rijdende robottaxi’s, zo kondigde hij maandag aan. Het plan werd vooral met scepsis en her en der met hoongelach begroet. Begrijpelijk: als het op autonoom rijden aankomt, heeft Musk nog nooit een deadline gehaald.

Andere projecten die tijd en geld vreten: de ontwikkeling van een elektrische truck (de Semi) en een kleine SUV, de Model Y, plus een open roadster. Bovendien lanceert Tesla ­volgende maand een eigen autoverzekering. Musk vindt namelijk dat bestaande verzekeraars te weinig oog hebben voor de voordelen die zijn auto’s bieden op het gebied van verkeersveiligheid. De financiering? Onbekend.

uitstapjes

Naast auto’s (en raketten, Musk is ook de baas van ruimtevaartbedrijf SpaceX) maakt hij graag uitstapjes naar andere producten: vorig jaar kwam hij met een vlammenwerper op de proppen om geld op te halen voor zijn tunnelboorbedrijf The ­Boring Company. Woensdagnacht verklaarde Musk op Twitter dat hij een stille elektrische bladblazer wil bouwen. Het laat zien dat Musk liefst met iets nieuws begint. En passant twitterde hij een fabriek te willen neerzetten in Duitsland.

Musks dadendrang is kenmerkend voor start-upondernemers. Het zijn kwaliteiten die Tesla groot hebben gemaakt. Maar ze maken hem niet per se geschikt als leider van een volwassen firma. Problematisch is dat hij lijkt te weigeren zijn macht te delen; ondanks de opdracht van toezichthouder SEC om de raad van bestuur te professionaliseren, bestaat de leiding van Tesla naast Musk nog altijd voornamelijk uit vrienden-van. Het komen en vooral gaan van een rits hoge managers in de afgelopen maanden versterkt de indruk dat Tesla nog altijd een buitenbeentje is in het Amerikaanse bedrijfsleven.

Nu het verlies onverwacht is geëxplodeerd en het geld opraakt, moet duidelijk worden of investeerders achter Musk blijven staan. De komende maanden wordt het daarom extra spannend voor Tesla, maar vooral voor zijn chief showman. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.

Werkoverleg bij Hospi Housing, waar ze werken met kunstmatige intelligentie. Tweede van links oprichter Joost Bokker, uiterst links Vera Harsnyi, midden Pavla Shvetcova en uiterst rechts Flavia Gkioka.

AI-medewerker 'Sarah' doet nu zelfstandig de socials: 'Dit is wel een beetje creepy'

Ruim een jaar na de introductie van ChatGPT is AI niet meer weg te denken van de Nederlandse werkvloer. Inmiddels bestaat er zelfs een autonome AI-werknemer: Sarah.