19 juli 2019 om 03:00
Luister naar

Column: Zo wordt Europa een smerig bolwerk

Het is zomer 1989. Net als in 1980 en 1984 bezoek ik Oost-Europa, al is het deze keer slechts een dagje aapjes kijken in communistisch Oost-Berlijn.

Vanuit hun wachttorens speuren Oost-Duitse grenswachten met verrekijkers langs de Muur. Het oogt dreigend, maar het kan niet anders of deze Mauerschützen moeten weten dat ze een vermolmd systeem verdedigen. Veel Oost-Duitsers die op vakantie zijn bij de marxistische broedervolken in Hongarije en Tsjechoslowakije, keren die zomer niet terug naar hun heilstaat. Ze vragen politiek asiel aan bij West-Duitse ambassades in Hongarije en Tsjechoslowakije.

Later die zomer zal Hongarije duizenden burgers uit de Duitse Democratische Republiek (DDR) vrije doortocht geven. Via Oostenrijk reizen ze naar West-Europa, in de hoop op een beter leven.

Toen Hongarije nog een communistische dictatuur was, liet het wél vluchtelingen door.

naïviteit

Deze zomer is het dertig jaar geleden dat de Muur in de geschiedenisboeken verkruimelde. Zo’n rond getal confronteert ons met ons eigen verleden. Terugblikkend sloeg Europarlementariër Derk-Jan Eppink (Forum voor Democratie) begin deze maand op Twitter de spijker op zijn kop: ‘Zelden heeft Nederland zoveel naïviteit geproduceerd als rond de DDR.’

Klopt. Sommige Nederlanders hebben nog wel wat uit te leggen over hun groupie-gedrag in de richting van linkse regimes. Schending van mensenrechten? Minachting van de democratie en de rechtsstaat? De linkse kerk bagatelliseerde en praatte goed.

Neem de prominente PvdA’er Han Lammers; hij weigerde de DDR een dictatuur te noemen en sprak over ‘een andere vorm van democratie’. Lammers’ partijgenoot Jan Nagel, nu 50Plus, vond de bouw van de Muur (1961) ‘historisch juist’.

Schrijver Harry Mulisch was de weg eveneens kwijt, toen hij het communistische regime van Fidel Castro op Cuba verheerlijkte. ‘Nuttige idioten’, zou Vladimir Lenin hen hebben genoemd.

kwaadaardig

Het aardige van geschiedenis is, dat je ervan kunt leren. Links was, zoals Eppink het noemt, naïef waar het de DDR betrof. Of beter: kwaadaardig.

Hebben we daarvan geleerd? Mwah … Nog steeds worden op ons continent de omstreden acties van dubieus optredende regeringen gebagatelliseerd. De woorden zijn dezelfde als die van vóór de val van de Muur.

Knagen Rusland, Polen en Hongarije aan de rechtsstaat? U moet in rekening brengen dat deze landen een andere naoorlogse geschiedenis hebben dan wij.

Aantasting van de democratie? In Midden-Europa wordt de democratie nu eenmaal anders vormgegeven dan de EU wil voorschrijven.

Als ‘fout’ maar lang genoeg wordt geminimaliseerd, volgt bijna als vanzelf het een uit het ander. Zo ging het verdedigen van de DDR indertijd soms gepaard met ‘begrip opbrengen’ voor een linkse terreurorganisatie als de Baader-Meinhof Gruppe. En nu? Nu pompen sommige keurig verkozen parlementariërs via Twitter onbeschaamd haatzaaiende berichten over migranten rond. Ook als die uit nazistische hoek komen. Op tv verdedigen Duitse Pegida-aanhangers de moord op Walter Lübcke. ‘Verdiend’, klinkt het in de camera.

U mag ze vooral niet ‘nazi’ of ‘fascist’ noemen, maar ondertussen wordt ons morele immuunsysteem aangetast. Wat ooit verfoeid werd, wordt sluipenderwijs genormaliseerd.

In de tweede helft van de twintigste eeuw gold bij de meeste Europeanen steun aan communistische regimes in Oost-Europa als verwerpelijk. De naïevelingen vormden een minderheid. Laten we ervan leren. Anders noemt de volgende generatie ons straks ook naïef. Of, nog veel erger, schandalig kwaadaardig.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

Er zijn nauwelijks theologen die kunnen tippen aan Augustinus

De boeken en preken van Augustinus zijn nog steeds modern, vindt Jan-Willem Wits. ‘Met het lezen van Augustinus kun je een leven lang volstaan.’

beeld nd

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot. Vraag jezelf af: voor welk stukje aarde wil ik zorgen?

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot, realiseert Alexander Bosma zich. Maar je kunt wel voor een stukje aarde zorgen. Bedenk eens: welk stukje zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.