Direct naar artikelinhoud
nieuwspanama papers

Mossack Fonseca wist zelf voor het overgrote deel niet wie zijn ‘Panama Papers’-klanten waren

Een nieuw lek toont aan dat Mossack Fonseca zelf voor een groot deel niet wist wie zijn klanten waren. Dit terwijl de juridische dienstverlener uit Panama in het verleden altijd volhield dat klanten grondig werden onderzocht.

Mossack Fonseca wist zelf voor het overgrote deel niet wie zijn ‘Panama Papers’-klanten waren
Beeld AP

Mossack Fonseca sloot in de herfst van 2017 de deuren, ongeveer anderhalf jaar nadat documenten met daarin uiterst gevoelige informatie over klanten was gelekt. Terwijl die informatie over de hele wereld gelezen en gedeeld werd, deed het bedrijf verwoede pogingen te achterhalen wie de klanten daadwerkelijk waren. 

Van de eigenaren van 75 procent van de offshore-bedrijven in Panama was geen naam bekend bij Mossack Fonseca. Dit gold ook voor de werkelijke eigenaren van 72 procent van de offshore-bedrijven in de Britse Maagdeneilanden waarvan het bedrijf de belangen behartigde. Op dat moment beheerde het bedrijf op die plek 28.500 vennootschappen.

1,2 miljoen documenten

Het nieuwe lek bestaat uit zo’n 1,2 miljoen documenten, met daarin onder meer e-mailverkeer tussen Mossack Fonseca, boze en paniekerige klanten en tussenpersonen. De documenten kwamen in handen van de Duitse krant Süddeutsche Zeitung. Via het International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) werden ze met andere media, waaronder Nederlands dagblad Trouw, gedeeld. 

Uit de papieren blijkt dat meerdere landen, waaronder India en Zweden, zich bij Mossack Fonseca meldden met het verzoek om informatie over inwoners. Of Nederland zich ook heeft gemeld voor informatie, wil het Openbaar Ministerie niet bevestigen, schrijft Trouw. Het Panamese OM meldt echter dat Nederland vijf rechtshulpverzoeken deed in de periode 2016-2018.

Naar aanleiding van de Panama Papers schreef Mossack Fonseca in 2016 zelf meerdere rapporten voor politieonderzoekers, waarin in sommige gevallen journalistieke artikelen als ondersteunend bewijs werden opgevoerd. Een medewerker beschreef het gebrek aan informatie binnen het bedrijf zelf in een e-mail als ‘beschamend’. Een woedende financiële zaakwaarnemer klaagde dat zijn klanten dankzij het lek bij Mossack Fonseca nu ‘inkomstenbelastingen moeten gaan betalen’. 

Hoe zat het ook alweer met de Panama Papers?
In april 2016 ging Mossack Fonseca dicht. Gelekte gegevens over cliënten van het Panamese bedrijf kwamen bekend te staan als de Panama Papers. De reputatieschade naar aanleiding van dat lek kwam het bedrijf nooit te boven.

Wat was Mossack Fonseca voor bedrijf? Wie was er klant? In welke landen regelde de elite hun duistere zaakjes het liefst en waarom? Uitgebreide antwoorden op zes vragen over Mossack Fonseca.

In Nederland werd naar aanleiding van de Panama Papers door een parlementaire commissie onderzoek gedaan naar de belastingwetten. De conclusie? Die wetten zijn lang niet streng genoeg.