< Klik op Buttons Foto's en Logo's om de betreffende site te openen> ∇
▲Je bevind zich nu hier ▲
Verschillen tussen Nederland en Vlaanderen -Zonder zelf standpunt in te nemen doet dit weblog een poging de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen bloot te leggen. - Naast taal en culturele verschillen wordt aan de hand van diverse auteurs, standpunten en meningen vanuit beide gemeenschappen belicht.
Spreken Nederlanders en Belgen dezelfde taal in het verkeer?
De verschillen in verkeersregels! Eerder onderzoek wees uit dat deze rare verkeersregels voor behoorlijk wat verwarring en ongevallen kunnen zorgen vaker dan nodig. Spreken we dezelfde taal in het verkeer? wil de reizende Belg en Nederlander galanter en veiliger over de grens rijden.
Wat moeten Belgen weten voor ze naar Nederland afzakken?
Snelheid: Op wegen buiten de bebouwde kom mag je in Nederland 80 km/u en in België 90 km/u rijden. Als de Belg dan nog wat harder rijdt dan die 90km/u, rijdt hij naar Nederlandse normen wel erg snel.
Status wielrenners: Groepen wielertoeristen hebben in België een aparte status in het verkeer en mogen op de rijweg fietsen. In Nederland mag dat niet, daar moeten alle fietsers op het fietspad.
Conflictvrije regeling: Als je in Nederland linksaf wil slaan bij een stoplicht in de vorm van een pijl en het is groen, kan je altijd doorrijden. Je komt geen tegenliggend verkeer tegen op het kruispunt, want dat moet wachten voor het rode licht. In België is dergelijke regeling eerder uitzonderlijk. De Belg stopt op het kruispunt om tegenliggend verkeer voorrang te geven. Want hij of zij verwacht dat de tegenliggers ook groen licht hebben gekregen.
Wat moet de Nederlander op bezoek in België weten?
Niet-conflictvrije regeling: De Nederlander verwacht een conflictvrije regeling op een kruispunt met verkeerslichten. De Nederlander in België moet weten dat hij niet zomaar links mag afslaan als het groen is. Dat kan alleen bij verkeerslichten in de vorm van een groene pijl. Die zijn er wel in België, maar een stuk minder dan in Nederland. In alle andere gevallen moet hij eerst het tegenliggend, recht doorgaand verkeer voorrang geven.
Voorrang van rechts verloren na stoppen: In Nederland behoud je op een kruispunt waar de algemene voorrangsregels gelden, steeds je voorrang van rechts. In België verlies je die zodra je stopt.
Oranje knipperend licht: Dit licht geeft aan dat je extra moet opletten bij het oprijden en verlaten van het kruispunt. De Nederlander kent dit type licht niet, en kan het daarom verkeerd interpreteren of negeren.
Onvoldoende afstand houden/snelheid: In België verwacht de Nederlander nauwelijks snelheidscontroles. Hij durft daarom het gaspedaal, eenmaal over de grens, soms flink intrappen. Te snel rijden is niet alleen onverantwoord, snelheidsovertredingen worden in België nu ook strenger aangepakt door recente beleidsevoluties (verhoogde pakkans, superboetes). Bron: Belgisch instituut voor verkeersveiligheid