Paar tips voor de voorbereiding van de toertocht naar het Erzgebergte ?
1. Voorbereiding van de motor 2. Voorbereiding van jezelf
Het is nu 2e helft februari, nog te vroeg om op de motor te springen, hoewel wij richting de motorbeurs wel al een paar "die-hards" hadden gezien....Er ligt nog wel redelijk veel zout op de wegen, zonde van de motor, mocht het je overkomen dat je toch moet rijden onder die omstandigheden, spoel dan je motor af met koud water, niet met warm water, want daardoorlost het zout nog makkelijker op, en kruipt overal tussen....
1. De Motor
Toch zijn er een paar puntjes waaraan je al kunt gaan denken of doen, kijk ff of je motor aan een onderhoudsbeurt toe is, kijk hoeveel profiel er nog op de banden zit, kunnen ze de toch nog mee door of zitten ze op het randje.... Even een rekensommetje, de heenweg en terugweg naar het Erzgebergte zullen ongeveer 700 km zijn, dus 1400km, dan gaan we daar 4 dagen toeren, zo"n 300 km gemiddeld per dag wordt dus bij elkaar 2600 km. Twijfel je ga ff bij de motorzaak langs, desnoods laat je de "oude" bandjes ff opbergen. Kijk dan ook meteen naar de kilometrage vwb een eventuele beurt. De bandenspanning zeker controleren, want na een winterstalling zullen ze wel wat lucht hebben verloren, heb je ketting, dan ook die even (laten) controleren, en voor vertrek voorzien van kettingspray, je moet ervan uitgaan dat je je ketting gaat smeren elke 500 km of na een regenbui. Ook belangrijk zijn de remmen, bij twijfel vervangen, want op zo'n toertocht wil je verzekerd zijn van remmen in optimale staat, ze krijgen wat te verduren. De accu controleren, want je wilt niet ergens blijven staan, en niet te vergeten de verlichting, zorg voor reserve-lampjes en neem ook de gebruiksaanwijzing van de motor mee. Last but not least de olie, maar daar hadden wij bij een evt. controlecheck/beurt al aan gedacht.Gebruikt je motorolie, wat op zich niet bijzonder is, zorg dan voor een klein blikje olie, dan kom je niet voor verassingen te staan. Tijdens de toertocht regelmatig oliepeil even controleren, dat geldt natuurlijk ook voor de banden, elke dag voor vertrek controleren op beschadigingen of mischien vreemde voorwerpen.. Dus, Banden, Remmen, Accu,Verlichting, Olie en Ketting (Kardan).
2. Jezelf
Deel 1 ging over de motor,een motor in goede staat is onderdeel van de algehele veiligheid, een anderdeel daarvan is hoe je jezelf beschermd en uitrust. Dan gaat het om helm, motorpak of jas/broek handschoenen en laarzen. Een helm gaat gemiddeld 5 jaar mee, afgezien van een valpartij of een andere beschadiging (laten vallen etc) ook moet de helm voorzien zijn van een keurmerk. Motorpak of jas/broek moeten voorzien zijn van protectoren en zodanig van pas zijn dat ze bij een eventuele val niet gaan verschuiven en dus net geen bescherming meer bieden bij vallen of glijden. Maak je een langere tour (of kortere) neem dan regenkleding mee, want als motorkleding nat wordt is ie overnacht niet weer droog, handig is een setje regenhandschoenen, regenoverall of regenbroek/jas. Voorbereiding voor jezelf is niet alleen de kleding, maar ook een paar ritjes maken vooraf, kies daarbij ook even een afgelegen parkeerplaats, leg bierfiltjes op de grond en doe op je gemak een paar oefeningen. Zo krijg je het gevoel weer terug, want na de winterstop ben je dat echt kwijt. Let daarbij op een paar cruciale dingen, namelijk kijken,kijken kijken, en afstand bewaren.
28-02-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
|