De Lepelaar komt op slechts enkele plaatsen voor,s winters trekken Lepelaars uit Zuidoost Europa meestal naar watergebieden bij de Middellandse Zeekust. Die uit Nederland trekken langs de Atlantische kust van Europa naar Afrika.
In Europa staan Lepelaars zwaar onder druk door verdroging en pesticiden. In de broedtijd kunnen ze slecht tegen verstoring.
De platte snavelpunt van de Lepelaar is ideaal om kleine diertjes uit het water of uit het zachte bodembezinksel te filteren.
Verschillende keren per week zien we in de tuin een prachtig eekhoorntje eten komen zoeken, rapen, opeten, en weer verstoppen. Een plezier om te zien enkele foto's.
Zeer uitzonderlijk deze vogel in onze tuin kunnen fotograferen weliswaar zit het glas van het venster er tussen, maar toch duidelijk. Deze zeer jonge sperwer is natuurlijk bij uitzondering in onze tuin terecht gekomen.
Jeff Ascough Het ambassadeursprogramma van Canon Europa is een samenwerkingsverband met een aantal van de beste fotografen ter wereld. Deze fotografen zijn toonaangevend op hun vakgebied en willen net als Canon hun passie voor indrukwekkende foto's op anderen overbrengen.
Jeff Ascough is sinds augustus 1989 professioneel trouwfotograaf. Bij het runnen van de fotostudio van zijn vader werd hij meteen in het diepe gegooid, en daarbij ontdekte hij een talent voor portretfotografie. Op school leerde hij vervolgens de technische kant van de zaak. Geïnspireerd door de passie voor Cartier-Bresson van zijn docent ontwikkelde hij zijn eigen stijl. Nu is hij een van de bekendste trouwfotografen ter wereld. De zomer is zijn drukste periode, maar wij konden tussen de foto's door toch even met hem praten.
Kun je ons iets vertellen over deze foto? Het bruidsmeisje zorgt ervoor dat de sluier mooi valt. Ik nam deze foto over haar rechterschouder en door de sluier heen in het zachte daglicht dat door een open deur in de kerk kwam. De zoom van de sluier geeft de compositie van de foto net dat beetje extra. Dat was een onverwachte bonus. Ik heb de foto op de computer iets bijgesneden om de lijn van de sluier in het midden van de afbeelding te zetten. Hij bevond zich eerst net wat rechts van het midden, wat ik vervelend vond.
Hoe gaat het fotograferen bij daglicht in zijn werk als er weinig licht is? Ik vind het makkelijker om te werken met weinig licht, want het licht heeft meestal meer kwaliteit en richting dan bij open schaduw of fel zonlicht. Kleinere lichtbronnen hebben meer effect in omgevingen met minder licht. Dat kun je gebruiken voor randverlichting of zijverlichting van je onderwerp. In fel zonlicht heb je die creatieve luxe niet. Fotograferen bij minder licht is moeilijker, maar dat heeft vooral te maken met de sluitertijd. Hoge ISO, lagere sluitertijden en goede autofocusobjectieven zijn daarvoor het beste.
Weet je van tevoren al welke foto's je per se wilt maken, of ga je spontaner te werk? Ik heb van tevoren geen idee wie, wat of hoe ik ga fotograferen op een bruiloft. Ik ga er liever gewoon heen en fotografeer wat ik denk dat er goed uitziet. Ik neem het liefst zo weinig mogelijk mee: twee camera's met op allebei een objectief, en misschien ook een reserveobjectief. In de zomer gebruik ik vaak een Canon EOS 5D Mark II en in de winter schakel ik over op de Canon EOS-1D Mark IV vanwege de mogelijkheden voor weinig licht. Je kunt de ISO instellen op 102.400 in de H3-uitbreidingsinstelling.
Maak je enkele foto's (one shots) of gebruik je voor moeilijkere foto's ook continuopnamen? Ik doe alles met enkele foto's. Ik houd niet van continuopnamen, omdat je geen invloed hebt op wat de camera vastlegt.
Hoe heb je deze foto gemaakt? Dit deel van de receptie was erg high-key*. Ik gebruikte een objectief met een grotere brandpuntsafstand om de twee bloemenmeisjes vast te leggen in het beschikbare licht. De belichting werd bepaald door het objectief op de gezichten te richten en te compenseren voor de achtergrond. Als de achtergrond high-key is (veel lichte partijen heeft), voeg ik meestal +1 stop compensatie op de camera toe.
* Dit deel van de receptie heeft veel lichte stukken waarbij donkere details het beeld bepalen. Alle tinten gaan richting de accentueringskant van de schaal. Dat maakt de omgeving high-key.
Maak je ook video's nu de EOS-camera's een filmmodus hebben? Ik heb wel wat gedaan voor mijn eigen persoonlijke projecten, maar niet voor bruiloften. Het is iets heel anders dan foto's en dat leidt alleen maar tot verwarring. Ik zou ook nooit foto's maken van het videomateriaal. Ik zie niet in welk voordeel dat heeft boven het maken van RAW-foto's.
Wat ga je de rest van het jaar zoal doen? Ik heb een druk bruiloftenseizoen voor de boeg. De laatste bruiloft is op 29 december. Ik ga enkele seminars presenteren op het Canon ProPhoto Solutions-evenement in Londen in oktober. Ik wil dit jaar ook een boek en een tentoonstelling samenstellen over mijn landschapfotografie. Dat is mijn andere passie.
Door de gevlekte, bruine rug is de boomkruiper uitstekend gecamoufleerd
BOOMKRUIPER
Door de gevlekte, bruine rug is de boomkruiper uitstekend gecamoufleerd op de meeste boomstammen. De vogel wordt in het broedseizoen dan ook niet veel gezien. Buiten de broedtijd laat de vogel zich meer zien en is dan onder meer door de lichtere buik en de gekromde snavel goed te herkennen.
Het voedsel van de boomkruiper bestaat uit insecten die met de gekromde snavel uit de spleten in boomschors gehaald worden. Tijdens het zoeken naar voedsel kruipt de boomkruiper in een spiraal van onder naar boven langs boomstammen. De staart bestaat uit stijve pennen en wordt door de vogel als ondersteuning tijdens het klimmen gebruikt.
Het resultaat na een paar dagen "geduld" leverde deze fotos op.
De grote bonte specht is met een lengte van 20 tot 26 centimeter een vrij grote vogel, die bovenop zwart is en wit van onder. Hij heeft grote, ovale witte schoudervlekken en een rode anaalstreek. De ogen zijn bruinrood, de snavel en de poten zijn grijs. Het mannetje heeft een rode vlek op het achterhoofd, het vrouwtje heeft een geheel zwarte kruin. Vaak hebben jonge vogels nog gebandeerde schoudervlekken.
Mijn eerste foto van een jong Roodborstje, men zou het niet zeggen als je deze foto ziet.
Na een jaar zal het vogelborstje mooi rood worden. Baby roodborstjes eten meer dan 4 meter aan regenwormen per dag.
Roodborstjes leven op schaduwrijke plekken, meestal in vochtige grond waar ze gemakkelijk voedsel kunnen zoeken. Je ziet deze niet schuwe vogeltjes vaak in tuinen en parken.
Deze foto is van vorige winter een volwassen Roodborstje
Madeira wordt ook wel het bloemeneiland genoemd en is erg geschikt om te wandelen. Wandelen langs levada's
De meeste wandelingen op Madeira lopen langs levada's. De levadas zijn het irrigatiesysteem van het eiland. Zij voeren het water vanuit de vochtige noordkant van het eiland naar de zuid kant van Madeira. Elke levada begint met een waterval. Het water in de levadas is helder en koud. Dit komt door dat het water in de rotsen wordt gefilterd. Om de afstand zo kort mogelijk te houden zijn er tal van tunnels gebouwd op Madeira om het water door heen te leiden. In de tunnels is het donker en koel, maar ook glad en soms heel erg laag!
Tijdens de wandelingen hebben we letterlijk tussen de bloemen gelopen. Als je vakantie wilt gaan naar Madeira is het zeker de moeite waard om een auto te huren, en laat de airco dan eens uit en doe het raam open. De geur van de bloemen komt je tegemoet.
Indrukwekkend, geuren, kleuren, een herinnering om te koesteren.
Gefotografeerd op het Portugese eiland Madera, tijdens ons vacantie in de maand mei 2011.
De monarchvlinder (Danaus plexippus) is een dagvlinder uit de familie Nymphalidae de vossen, parelmoervlinders en weerschijnvlinders. De vleugel varieert in lengte tussen de 43 en 50 mm.
Deze grote vlinder komt veel voor in Noord-Amerika: hij overwintert in Mexico en trekt 's zomers tot in Canada.In Europa is hij te vinden aan de kustgebieden van de Canarische Eilanden en in Zuid-Spanje. Elders in Europa alleen als dwaalgast.
De paradijsvogelbloem of vogelkopbloem (Strelitzia reginae)meegebracht van onze laatste vacantie uit Madeira.
De naam paradijsvogelbloem is gegeven doordat de bonte kleuren doen denken aan paradijsvogels. De paradijsvogelbloem of vogelkopbloem (Strelitzia reginae) is een forse, tot 2 m hoge plant. De bladsteel is tot 1,2 m lang.
Scholeksters gefotografeerd op het Waddeneiland Texel
Scholeksters gefotografeerd op het Waddeneiland Texel
De Scholeksters komen algemeen voor langs de kust waar schelpdieren zijn die hun voedsel vormen. Ze breken de schelpen met hun krachtige snavel. Ook trekken ze zeepieren uit de modder.
Koppeltje fazanten in de duinen van Texel (werelderfgoed) Nederland
Fazanten zijn van oorsprong vanuit Azië in Europa geïntroduceerd. Regelmatig worden diverse rassen uitgezet voor de Jacht. Hun voedsel zoeken ze op de grond , slapen doen ze in bomen. Het kleurrijke mannetje van de fazant toont heel anders dan het vaalbruine vrouwtje
Zo rond deze tijd van het jaar verschijnen de tulpen langzaam weer boven de grond, op de ene locatie wat eerder dan de andere locatie (dit jaar vrij laat vanwege de strenge winter), afhankelijk van hoe beschut de tulpen staan. Ze vormen een schitterend schouwspel van felle kleuren in de oer-Hollandse polder.
Bollenroutes
Op een aantal plekken zijn bollenroutes uitgezet waarop je de bollenvelden die op dat moment in bloei staan kunt bewonderen. Vanzelfsprekend in de omgeving van Lisse en Hillegom, maar ook Noord-Holland (leverancier van 50% van de tulpen) kent vele velden en er is zelfs een speciale tulpenroute uitgezet in Noordoostpolder (Flevoland).
De bloeiende bollenvelden vormen een schitterend fotografisch onderwerp
Op een aantal plekken mag je ook bij het veld kijken, zo kun je heel dicht bij de bloemen komen of er soms zelfs tussendoor lopen. Probeer dat dan wel met respect voor de boer te doen, zijn inkomsten komen voort uit de oogst. Ik probeer zelf toch altijd wel aan de rand van het veld te blijven, door één stap van het pad te doen kun je er toch laten uitzien of je in het veld zelf zit zonder dat de bloemen beschadigd raken.
Kinderen in bollenvelden doen het altijd goed
Veel mensen kunnen de drang niet weerstaan om tussen het veld van bollen te gaan zitten en de kinderen vast te leggen. Niet het meest originele idee, maar wel leuk om te doen. Zorg er voor dat je op gelijke hoogte komt met de zitters en het beeld zo veel mogelijk met bloemen vult. Met een telelens wordt het beeld in elkaar gedrukt waardoor je onderwerp helemaal wordt omringd door bloemen.
Deze jongen liep spontaan mijn beeld in, door snel te reageren heb ik een plaat met reuzentulpen kunnen vastleggen
Velden
Het mooie van bollenvelden is dat er grote groepen bloemen van dezelfde kleur in grote vlakken te zien zijn. Dit biedt veel mogelijkheden qua compositie om te werken met veel kleur, maar ook contrasten en lijnen. Vaak zijn er in een bollenveld rijen tulpen met verschillende kleuren geplant waardoor je composities kunt maken met lange rijen tulpen van verschillende kleuren die het oog verder het beeld in kunnen leiden.
Op zoek naar contrasten, spelen met lijnen
Probeer de horizon bijvoorbeeld op 1/3e van het beeld te plaatsen, op die manier maak je de bloemen belangrijker in het beeld. Ga ook op zoek naar een interessante achtergrond. De beste fotos bestaan uit een voorgrond, midden en achtergrond. Staat een onderwerp ver weg van het veld, dan kun je door een dicht diafragma te kiezen (f/16 of f/22 bijvoorbeeld) en scherp te stellen op ongeveer 1/3e van het beeld zowel de voorgrond (tulpen) als de achtergrond (gebouwen, een molen, etc.) scherp krijgen.
Met een dicht diafragma (statief!) zijn zowel de bloemen in de voorgrond als de Skyline van Almere in de achtergrond scherp vastgelegd
Leuk ook is het om op zoek te gaan naar de afwijkende bloem in het veld. Soms komen er andere kleuren tulpen terecht tussen de lange rijen tulpen van dezelfde kleur, ideaal om een interessante compositie mee te maken. De afwijkende tulp vormt interessant een aandachtspunt in de foto.
Tijdstip
Als je vroeg op de dag of laat in de avond gaat is het licht mooier, want minder hard, en is het waarschijnlijk ook minder druk. Het gerichte licht rond zonsopkomst en zonsondergang zorgt er voor dat je kunt spelen met het licht om de bloemen. Als de zon heel laag komt en je jezelf heel laag plaatst in de richting van de zon, dan kun je de tulpen extra accentueren met een lijn van licht rond de omtrek.
Een veld tulpen vroeg in de ochtend (08.00u), de laagstaande zon geeft een warm effect aan de foto met mooie pastelkleuren, een wijd open diafragma (laag f-getal) zorgt voor een beperkte scherptediepte
s Ochtends, zeker met een heldere nacht, heb je kans op nevel boven de velden of druppels op de tulpen. Mooie elementen om mee te werken in je compositie. Water brengt de kleuren van de bloemen nog beter naar voren.
Afhankelijk van de kracht van de zon kun je hardere of juist zachtere kleuren bereiken, hoe later op de dag, hoe harder het licht en hoe feller de kleuren zullen zijn. Vroeg op de dag heb je juist meer kans op pasteltinten, hoewel het ook aan de kijkhoek ligt of je die ook daadwerkelijk kunt bereiken. Probeer daarom verschillende richtingen uit waarin je de tulp fotografeert en kijk wat het beste werkt.
Close-up
Als je een tulpenfestival bezoekt zul je zien hoeveel verschillende tulpen er bestaan. Elk tulp heeft zijn eigen kleur, maar ook vorm. Er zijn honderden soorten. De verschillende vormen lenen zich perfect voor close-up fotos met bijvoorbeeld een macro lens of van wat verder weg met een telelens.
Een feest van kleuren en vormen
Probeer de compositie zo eenvoudig mogelijk te houden, simpel werkt vaak het beste. Concentreer je op kleuren of simpele vormen die het beeld maken. Probeer harde, donkere, schaduwen op te lichten met behulp van een reflector (of een stukje aluminiumfolie).
Ga op zoek naar een gaaf exemplaar van de bloem, elke oneffenheid is vanaf die afstand zichtbaar en zeker aan het begin van de bloeiperiode zitten er veel gave exemplaren tussen die je kunt vastleggen. Kijk ook goed in de achtergrond of er geen afleidende elementen in beeld kruipen.
Door een relatief open diafragma te kiezen (een laag f-getal) maak je de achtergrond onscherp en gaat alle aandacht naar de tulp. Met zon open diafragma krijg je wel een beperkte scherptediepte, een paar milimeter kan zo het verschil betekenen tussen een scherp en een onscherp resultaat.
Een wijd open diafragma zorgt voor een geheel onscherpe achtergrond en ook de tulpen iets verder naar achteren zijn minder scherp, focussen is dus van kritiek belang
De wind speelt hierbij ook een rol, zeker in een polder kan het soms hard waaien. Probeer in te schatten wanneer de wind weer even gaat liggen en neem snel meerdere fotos achter elkaar.
Belangrijk is ook rekening te houden met de sluitertijd. Houd minimaal een sluitertijd aan die gelijk is aan de focale lengte van je lens, 1/100s bij een 100mm lens, 1/200s bij een 200mm lens, etc. Als het waait heb je misschien wel een snellere sluitertijd nodig, tenzij je juist de snelheid van de wind wilt laten zien met een relatief lange sluitertijd waardoor de tulpen bewogen worden vastgelegd.
Groothoeklens
Een manier om de bloemen belangrijker te maken is met een groothoeklens. Dit ligt niet meteen voor de hand, maar met de grotere kijkhoek (verticaal) kun je als je dicht op de bloem zit toch de grond waar de bloem uit komt en de hele bloem zelf vastleggen. Door heel laag te gaan zitten de tulpen levensgroot maken en de wereld laten zien vanuit de beleveniswereld van de tulp.
Ik probeer elk jaar minimaal onderstaande foto uit. Door je diafragma relatief dicht te draaien (f/10-f/16) en de zon op te nemen in het beeld krijg je een zomers effect met een zon die er uit ziet als een ster. In mijn tas heb ik om deze reden altijd een vuilniszak bij me om op te gaan liggen.
Met een groothoeklens en een diafragma van f/14 zo gepositioneerd dat de zon precies op de tulp schijnt
De bollenvelden zijn een aanleiding voor veel toeristen om naar Nederland te komen, maar ook voor Nederlanders is het een interessant en kleurrijk onderwerp. Een schitterend schouwspel van felle kleuren in de oer-Hollandse polder.
DOOR Kenneth Verburg bron; digitalefotografietips.nl