Mijn naam is Guus Kuijs en ik woon in Overasselt (aan de Maas, ten zuiden van Nijmegen.) Muzikale opleiding: Gedurende 6 jaar volgens de Ward-methode aan de St.Jozefschool te Helmond. Brabants Conservatorium: Diploma Orkestmusicus Hobo en diploma Algemene Muzikale vorming. Arnhems Conservatorium: Onderwijsdiploma Blokfluit. Van 1962 t/m 1969 ben ik werkzaam geweest als hoboïst van de Kapel van de Kon. Luchtmacht. Vervolgens ben ik tot mijn pensioen in 2002 verbonden geweest aan de Streekmuziekschool Wijchen ( nu "De Stroming") als docent A.M.V. blokfluit en hobo. Dit laatste overigens maar enkele jaren. Vanaf 1965 ben ik dirigent van het Kerkkoor in Overasselt en tussen 1980 en 1085 dirigeerde ik het kamerkoor Villameuse aldaar.
St.Jozefschool Helmond. Reünie 2e klas '49-'50 op 12 oktober 2007
In mijn CV heb ik het al genoemd, maar ik wil er hier toch nog even nader op ingaan.Mijn eerste schreden op het pad van de muziek heb ik gezet op de St.Jozefschool te Helmond, waar gedurende 6 jaar consequent volgens de Wardmethode muziekles werd gegeven. Dit gebeurde wel 3 à 4 keer per week. Bovendien kon je buiten schooltijd óók nog zang-en blokfluitlessen volgen en ook dát heb ik gedaan. Door dit alles was het niveau op het laatst zó hoog, dat we o.a. Missen van Palestrina konden zingen vanaf het notenschrift. Ook het tekenonderwijs op die school door dhr. Harrie Crijns was bijzonder. Meer dáárover kunt u vinden op: http://blog.SeniorenNet.be/guus in de berichten van 15-12-2009 en 6-1-2010.
Het in 1953 geopende Theo Driessen -Instituut.
De grote gangmaker en inspirator was de onderwijzer (en later schoolhoofd) Theo Driessen, die het voor elkaar kreeg om met eigen geld, donaties en de opbrengst van een jaren lopende oudpapieractie een eigen gebouw te verwezenlijken, waarin alle kunstonderwijs werd ondergebracht en waarin hij met een concertcyclus startte, die nú nog loopt. Ook zorgde hij er voor dat een aantal van zijn blokfluitleerlingen (waaronder ik) een ander blaasinstrument konden gaan leren bespelen bij leden van het Brabants Orkest. Ik koos voor de hobo en mijn vrienden voor klarinet en fagot en samen hebben we jarenlang een trio gevormd. (zie de berichten van 3-8-2010) Theo Driessen was ook (mede)oprichter van Verkennersgroepen, Morris-en volksdansgroepen en dirigent van het St.Jozefkoor en aan al die activiteiten heb ik meegedaan. Het mag hiermee duidelijk zijn, dat ik erg veel aan hem te danken heb.
Laatste commentaren
Blokfluit & Koormuziek
Eigen composities & Arrangementen Al jaren liep ik rond met het idee om aan alle muziek die ik gedurende vele jaren heb gearrangeerd en gecomponeerd op een of andere manier meer bekendheid te geven. Met het maken van dit blog denk ik een goede manier gevonden te hebben. De Blokfluitmuziek omvat enerzijds trio's en kwartetten en anderzijds twee methoden, één voor Algemene Muzikale Vorming m.b.v. de blokfluit en één voor de eerste 3 à 4 jaar van het blokfluitonderwijs.
De koormuziek bestaat uit wereldlijke en kerkelijke muziek, zowel 3 als 4-stemmig.
De meeste stukken zijn a-capella.
De K staat voor koormuziek, de B voor blokfluitmuziek, de M voor de methode voor blokfluit en de SCH voor de AMV-methode. Het cijfer geeft aan of de muziek 2, 3, of 4-stemmig is. Zo ziet u in één oogopslag waar het bericht over gaat. De tekeningen heb ik op de computer gemaakt m.b.v. "Adobe Photoshop" .Zij hebben over het algemeen niets met de muziek te maken.
Ik plaats ze slechts om het blog een wat mooier aanzien te geven.
17-02-2011
Meer S-A-T.
K3 Meer S-A-T. Weer een mooi gedicht van Fieke dat me inspireerde om dit koorstukje te componeren. Het is niet specifiek voor een bepaalde gebeurtenis of tijd geschreven, maar het is eigenlijk algemeen te gebruiken.
Meer
Ochtendmist. Water onzichtbaar. Een vogel onhoorbaar In zichzelf verscholen. Ik zie het meer ontwaken. Zonnestralen raken nevels Die sierlijk verdwijnen. Mijn God, wie ben ik, Dat ik hier ademen mag ? Wie bent u, wiens adem Ik zoëven zag ?
Dit lied heeft een eenvoudige tekst, die eigenlijk altijd gezongen kan worden, maar toch vooral met Goede Vrijdag. De foto's in het filmpje zijn van allerlei kruiswegstaties.
Ook de melodieën van dit divertimento komen uit de oude doos en stammen dus uit de begin jaren zestig. Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt die ik vanaf een boot op de Donau heb gemaakt van Boedapest.
Dit lied leerden wij op de lagere school en het maakte toen al een grote indruk op mij. Wij zongen het op Goede Vrijdag als we de kruisweg deden. Omdat het lied zoveel coupletten heeft, heb ik er drie versies van gemaakt, die dan afwisselend gezongen kunnen worden; de eerste is tweestemmig voor tenor en bas, de tweede voor sopraan en alt en de laatste is vierstemmig voor sopraan, alt, tenor en bas. Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt die ik op vele verschillende lokaties gemaakt heb.
Weer geput uit de oude boeken, die ik gelukkig nooit weggegooid heb. Deze melodieën stonden in het laatste boek (want het is nog half leeg) en dateren waarschijnlijk uit 1960. Het filmpje bevat nóg meer sneeuwlandschappen. Nog nooit zóveel gefotografeerd als deze winter.
Van een vriendin kreeg ik een klein boekje met teksten over dementie. Al meteen de eerste tekst was zo herkenbaar, dat ik besloot daar een vierstemmig koorwerk van te maken. Het filmpje bevat nog weer meer sneeuwlandschappen. Voor koren die het willen instuderen voeg ik er voor iedere stem een studieversie bij
Met de "Duivel in de muziek" wordt een bepaalde samenklank of interval bedoeld die een overmatige kwart of verminderde kwint bevat, en die in dit muziekstuk heel vaak voorkomt. Vandaar de naam. Net als bij "Kopstuk" (zie bericht van 16 december) zitten in dit blokfluitkwartet nog veel grafische gedeelten, die ik niet op de computor kan realiseren, dus zal ik ook nu met een handgeschreven versie moeten volstaan.
Deze treurmars dateert wat de melodie betreft uit 1957. Ik speelde die destijds met twee vingers op de vleugel die toen pas in het Theo DriessenInstituut stond. Het F-grootaccoord vormt de basis voor de melodie. Pas onlangs heb ik dit gegeven gebruikt voor een blokfluittrio, waarin de melodie ook regelmatig unisono gespeeld word door 2 blokfluiten, waardoor het een sonoor karakter krijgt. Weer nieuwe sneeuwfoto's begeleiden in dit filmpje de muziek.
B3 Divertimento Oraso voor blokfluittrio S-A-T. Dit divertimento is gebaseerd op melodieën die ik in 1957 heb geschreven. Afgelopen week heb ik er tussen de sneeuwbuien door een bewerking voor blokfluittrio van gemaakt. De eerste stem kan ook op de alt gespeeld worden. Dat ik tussen het componeren door óók nog naar buiten ben geweest, kunt u aan het filmpje zien.
B4 Kopstuk S-A-T-B. Dit blokfluitkwartet is nog een studieopdracht uit mijn conservatoriumtijd en in die tijd waren grafische stukken heel popupair ( nu weer iets minder). Dit is het enige stuk geweest waaraan ik 's avonds begonnen ben en tot diep in de nacht heb doorgewerkt. Mijn leerlingen hebben het ook altijd met veel plezier gespeeld en ook andere blokfluiters hebben er veel plezier aan beleefd, zoals uit een artikel in het blad van de ERTA blijkt Daarin wordt door Rosalyn de Groot verslag gedaan van een blokfluitfestival in Tallin, Estland, waar zij werkte met Estlandse kinderen. Ik citeer nu uit dit artikel: "Uit een lijst met stukken hadden zij uiteindelijk gekozen voor een Suite van Wim Terburg en "Kopstuk" van Guus Kuijs, een stuk dat ik zelf speelde op de muziekschool van een destijds handgeschreven partituur en dat ik al vaker met veel plezier zowel voor de spelers als het publiek heb gedaan met eigen ensembles en dat ook hier met veel plezier werd ontvangen zeker in het kader van het concert waarbij de kinderen mochten optreden omdat daar allerlei hedendaagse stukken werden gedaan" Tot zover het citaat. Helaas kan ik zo'n grafisch stuk niet op de computer realiseren en ik heb er ook geen opname van, zodat ik moet volstaan met de oude handgeschreven partituur.
K3 Ze was een vlinder S-A-T. Ook dit koorlied heb ik deze week gecomponeerd op een tekst van Fieke Bijmans. Zij maakte dit gedicht voor een gestorven kind en het luidt als volgt:
Ze was een vlinder, spreidde haar vleugels voor mij en vloog voorbij, voorbij... Maar eeuwig zijn haar kleuren, eeuwig haar zachte geuren. Zo leeft zij telkens meer, niet minder
Dit lied heb ik deze week gecomponeerd op een "In Memoriam"-tekst Van Fieke Bijmans, die in ons blokfluittrio speelt en die nog veel meer mooie gedichten gemaakt heeft. Het filmpje bevat afbeeldingen van kerkelijke kunst, die ik de laatste jaren gefotografeerd heb. Om het koorleden gemakkelijk te maken, heb ik voor iedere stem een studieversie toegevoegd.
Dit trio is een variatievorm van drie bekende kinderliedjes, die ik overigens vroeger niet op school, maar op straat geleerd heb. Vandaar de titel. Ben benieuwd of u ze kunt thuis brengen. Het filmpje kan daarbij wel helpen.
B3 Blokfluittrio Kozami A-A-T. Dit trio heb ik geschreven om de ongelijkmatige maatsoorten te oefenen. Het eerste deel heeft overwegend 5/8 en 7/8 maten, het tweede deel gewoon een 3/4 maat en het derde deel weliswaar een 4/4 maat, maar wel met een onderverdeling van 3-3-2. Soms hebben de stemmen niet dezelfde onderverdeling, maar speelt de een 'n gewone 4/4 maat en de ander de onderverdeling 3-3-2, zodat het een beetje een springerig effect krijgt. Het is overigens niet zo moeilijk als het hier lijkt. Ik heb er weer filmpjes van gemaakt met foto's van onze vakantie in Cochem, om het ook voor het oog wat leuker te maken.
K4 Respice, Domine / Spiritus Domini S-A-T-B. Het eerste gezang is de openingszang van de 19e Zondag van het jaar. De vertaling luidt: Heer, wees Uw Verbond indachtig en laat hen die in nood verkeren niet aan hun lot over. Sta op, Heer en verdedig Uw zaak; Vergeet niet het roepen van hen die U zoeken. "Spiritus Domini" is de openingszang van Pinksteren. Vertaling: De Geest des Heren heeft het aardrijk vervuld, alleluia, en Hij, die alles in stand houdt, kent al wat gesproken wordt, Alleluia. Van deze twee gezangen heb ik filmpjes gemaakt met nog meer foto's van kerken in binnen-en buitenland.
K4 Lang zal ie leven - S-A-T-B. Dit lied is uitermate geschikt om op een koorfeest b.v. het Ceciliafeest, gezongen te worden en uiteraard bij verjaardagen van koorleden.
K4 Mis in de volkstaal S-A-T-B. Deze Mis heb ik gecomponeerd in de jaren zeventig en heeft een gemiddelde moeilijkheidsgraad. U zult ongetwijfeld ook merken dat er tussen de delen een melodische verwantschap bestaat. Omdat fotograferen ook een hobby van me is, heb ik er filmpjes van gemaakt met foto's van allerlei kerken in binnen-en buitenland. De foto in dit bericht is van onze parochiekerk in Overasselt.
Laat de kind'ren tot mij komen / Wat werd verhoopt S-A-T.
B3 Laat de kind'ren tot mij komen / Wat werd verhoopt.S-A-T. Deze liedjes heb ik bewerkt voor een blokfluittrio en ze zijn vrij gemakkelijk. De liedjes kunnen ook meegezongen worden door een solostem of een éénstemmig (kinder)koor. "Wat werd verhoopt" is nog een kerstliedje, maar van beide liedjes heb ik een filmpje gemaakt met afbeeldingen van kerststalletjes.
Hier repeteren we met het blokfluitensemble voor volwassenen in ons eigen repetitielokaal in de muziekschool in Wijchen. Dit ensemble heeft vele jaren bestaan ( hoé lang weet ik echt niet meer) Voor deze groep heb ik destijds de Zomersuite gecomponeerd. (zie bericht van 18-7-2010)
Deze foto van het St. Ceciliakoor te Overasselt, is gemaakt in de St.Jans-kathedraal in Den Bosch. We mochten daar de H.Mis opluisteren in het kader van de Meimaandvieringen.
Dit is tijdens een repetitie in het Verenigingsgebouw in Overasselt. In de kelder van dat gebouw hebben we ooit een cassettebandje volgezongen met o.a. mijn Latijnse Mis. Zie bericht van 27-7-2010