Mijn naam is Guus Kuijs en ik woon in Overasselt (aan de Maas, ten zuiden van Nijmegen.) Muzikale opleiding: Gedurende 6 jaar volgens de Ward-methode aan de St.Jozefschool te Helmond. Brabants Conservatorium: Diploma Orkestmusicus Hobo en diploma Algemene Muzikale vorming. Arnhems Conservatorium: Onderwijsdiploma Blokfluit. Van 1962 t/m 1969 ben ik werkzaam geweest als hoboïst van de Kapel van de Kon. Luchtmacht. Vervolgens ben ik tot mijn pensioen in 2002 verbonden geweest aan de Streekmuziekschool Wijchen ( nu "De Stroming") als docent A.M.V. blokfluit en hobo. Dit laatste overigens maar enkele jaren. Vanaf 1965 ben ik dirigent van het Kerkkoor in Overasselt en tussen 1980 en 1085 dirigeerde ik het kamerkoor Villameuse aldaar.
St.Jozefschool Helmond. Reünie 2e klas '49-'50 op 12 oktober 2007
In mijn CV heb ik het al genoemd, maar ik wil er hier toch nog even nader op ingaan.Mijn eerste schreden op het pad van de muziek heb ik gezet op de St.Jozefschool te Helmond, waar gedurende 6 jaar consequent volgens de Wardmethode muziekles werd gegeven. Dit gebeurde wel 3 à 4 keer per week. Bovendien kon je buiten schooltijd óók nog zang-en blokfluitlessen volgen en ook dát heb ik gedaan. Door dit alles was het niveau op het laatst zó hoog, dat we o.a. Missen van Palestrina konden zingen vanaf het notenschrift. Ook het tekenonderwijs op die school door dhr. Harrie Crijns was bijzonder. Meer dáárover kunt u vinden op: http://blog.SeniorenNet.be/guus in de berichten van 15-12-2009 en 6-1-2010.
Het in 1953 geopende Theo Driessen -Instituut.
De grote gangmaker en inspirator was de onderwijzer (en later schoolhoofd) Theo Driessen, die het voor elkaar kreeg om met eigen geld, donaties en de opbrengst van een jaren lopende oudpapieractie een eigen gebouw te verwezenlijken, waarin alle kunstonderwijs werd ondergebracht en waarin hij met een concertcyclus startte, die nú nog loopt. Ook zorgde hij er voor dat een aantal van zijn blokfluitleerlingen (waaronder ik) een ander blaasinstrument konden gaan leren bespelen bij leden van het Brabants Orkest. Ik koos voor de hobo en mijn vrienden voor klarinet en fagot en samen hebben we jarenlang een trio gevormd. (zie de berichten van 3-8-2010) Theo Driessen was ook (mede)oprichter van Verkennersgroepen, Morris-en volksdansgroepen en dirigent van het St.Jozefkoor en aan al die activiteiten heb ik meegedaan. Het mag hiermee duidelijk zijn, dat ik erg veel aan hem te danken heb.
Laatste commentaren
Blokfluit & Koormuziek
Eigen composities & Arrangementen Al jaren liep ik rond met het idee om aan alle muziek die ik gedurende vele jaren heb gearrangeerd en gecomponeerd op een of andere manier meer bekendheid te geven. Met het maken van dit blog denk ik een goede manier gevonden te hebben. De Blokfluitmuziek omvat enerzijds trio's en kwartetten en anderzijds twee methoden, één voor Algemene Muzikale Vorming m.b.v. de blokfluit en één voor de eerste 3 à 4 jaar van het blokfluitonderwijs.
De koormuziek bestaat uit wereldlijke en kerkelijke muziek, zowel 3 als 4-stemmig.
De meeste stukken zijn a-capella.
De K staat voor koormuziek, de B voor blokfluitmuziek, de M voor de methode voor blokfluit en de SCH voor de AMV-methode. Het cijfer geeft aan of de muziek 2, 3, of 4-stemmig is. Zo ziet u in één oogopslag waar het bericht over gaat. De tekeningen heb ik op de computer gemaakt m.b.v. "Adobe Photoshop" .Zij hebben over het algemeen niets met de muziek te maken.
Ik plaats ze slechts om het blog een wat mooier aanzien te geven.
28-11-2011
Maria met stralen omkranst. Gemengd Koor S-A-T.
K3 Maria, met stralen omkranst.
Gemengd Koor S-A-T.
De tekst van dit lied is een vertaling van
het Offertorium van 31 mei, "Maria, Koningin" maar kan eigenlijk bij alle
Mariafeesten gezongen worden. Voor het filmpje heb
ik geput uit de voorraad prachtige Maria-afbeeldingen waar ik foto's van heb
mogen maken.
Wederom op een gedicht van Fieke Bijmans heb ik dit
lied gemaakt. Ditmaal heb ik de vorm gekozen van een coupletlied, omdat dit
gemakkelijker is om in te studeren. Overigens heb ik het helemaal uitgeschreven,
omdat er tussen de coupletten toch nog wel enige verschillen zijn. Het
gedicht gaat als volgt:
't Was alsof de aarde geschapen werd
toen jij lag te slapen in de stilte van jouw dood. Ik zag de
grootheid van alle leven, wist mij heel even geborgen in eindeloze
verten, voelde dat jij ging en bleef als zon en maan, ben toen
langzaam weggegaan
Voor het filmje heb ik
herfstopnamen gemaakt van dodenakkers in ons dorp.
B2 De Koorddanser/ De Gehangene Op het
filmpje kun je zien, hoe je met één ontwerp toch weer twee geheel verschillende
kanten uit kunt. De begeleidende muziek heb ik gecomponeerd voor 2
melodie-instrumenten, dus b.v. voor 2 sopraanblokfluiten. Het begin is een
beetje aarzelend, zoals ik me voorstel dat ook een koorddanser aarzelend begint,
en daarna steeds zekerder. De muziek bij De Gehangene is uiteraard zeer
somber.
Hoe ik tot deze twee eindresultaten gekomen ben, kunt u
in het YouTubefilmpje zien. De muziek heb ik weer speciaal voor dit filmpje
gecomponeerd. Het eerste gedeelte gaat in een elegante driekwartsmaat ( wat wil
je bij de Drie Gratiën) en het tweede gedeelte gaat zeer snel en beeldt de race
uit. Zelfs het uitlopen na de finish zit er in. De bezetting is voor 2
melodie-instrumenten.
B2 De
Schaatswedstrijd Duo voor Melodie-instrument & Bas
Het filmpje gaat over het tekenen met behulp van het computerprogramma Adobe fotoshop. Het laat
zien hoe ik van een willekeurige vorm uiteindelijk uitkom op het eindresultaat,
wat je hiernaast al kunt zien. De muziek heb ik speciaal voor dit filmpje
gecomponeerd en is vrolijk en niet te moeilijk. De kwartnoten met punt beelden
de slagen van de schaatsers uit en moeten dan ook krachtig gespeeld
worden. De bovenstem is voor een melodieinstrument: fluit, hobo. viool sopraanblokfluit of,
zoals in dit voorbeeld door de occerina, en de onderstem is voor een
basinstrument: fagot, cello, basblokfluit of, zoals in dit voorbeeld de basklarinet.
Dit trio begint met een langzaam deel. In
het laatste gedeelte komt hetzelfde thema voor, maar mag alles wel wat vlugger
en vloeiender gespeeld worden. Het tussendeel is vrolijk en fel. Voor het
filmpje heb ik twee oude albums gebruikt, die ik in
de verzameling van Antoinet aantrof.
Ook dit is weer een vrolijk speelstukje
en de titel zegt het al; het begint met een mars en gaat via een wat langzamere
wals naar weer een vrolijker dans. Wat het filmpje
betreft; Ik ben zo gelukkig geweest om foto's te mogen maken van een uitgebreide
verzameling beeldjes, doosjes, prentjes, sieraden enz., waarvan ik u nu een
klein gedeelte laat zien.
Ook dít kerstlied heb ik weer gemaakt op een gedicht van Fieke Bijmans. Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt van het hele kerstgebeuren bij mijn zus.
De tekst van dit Kerstlied is gemaakt naar een gedicht van Fieke Bijmans. De allerlaatste sneeuwfoto's van afgelopen december heb ik gebruikt voor het begeleidende filmpje
Dit koorstukje heb ik gisteren voltooid (9-8-'11) Het is de graduale van de 18e zondag na Pinksteren, maar kan eigenlijk het hele jaar door wel gezongen worden. De vertaling luidt als volgt: Ik verheug mij er over, dat mij gezegd werd: naar het huis des Heren zullen wij gaan. Vrede zij in uw veste en overvloed in uw burchten. Alleluja. De heidenen zullen uw naam vrezen, o Heer, en alle koningen van de aarde uw heerlijkheid. Alleluja. Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt van kerkelijke kunst die ik gemaakt heb in mijn laatste vakantie in Andorra
B 4 Volksliedvariaties. S-A-T-B In deze volksliedvariaties komen veel tempo-en maatwisselingen voor. Ik heb ze geschreven om het samenspel te bevorderen, want als je in deze stukjes niet goed naar elkaar kijkt en luistert, komt er niet veel van terecht. Om een beetje afwisseling in klank te krijgen, heb ik ieder liedje een andere instrumentatie gegeven. Omdat ik ook graag teken ( tegenwoordig op de computer m.b.v. Adobe Photoshop) heb ik de presentatie in een andere vorm gegoten, nl. van korte filmpjes. De tekeningen volgen niet de liedtekst maar geven mijn fatasieën weer die ik heb bij het "Wilde Westen"
Dit gezang is het offertorium van de derde zondag van de Advent. De Nederlandse tekst luidt: Gezegend hebt Gij, Heer, uw land: verwijderd de gevangenschap van Jacob. Vergeven hebt Gij de ongerechtigheid van uw volk. Voor het filmpje heb ik foto's van Andorraanse, meest Romaanse kerken gebruikt.
Dit werkje heb ik pas deze week voltooid. De strijd om het overleven is te horen in het telkens chromatisch wegzakken naar een lagere toonsoort en in het tóch telkens weer terugkomen in de oorspronkelijke majeurtoonsoort. Voor het filmpje heb ik foto's gekozen van dieren in een dierentuin.
Dit stukje muziek is nog nat. Ik heb het vandaag voltooid. Het is een ritmisch enigszins lastig, maar vrolijk speelstukje. Voor het filmpje heb ik foto's van vogels van allerlei pluimage gekozen.
Dit koorstuk is bedoeld voor de Pinkstertijd (Communio van 1e Pinksterdag) De vertaling luidt als volgt: Plotseling kwam er van de hemel een gedruis, als bij het opsteken van een hevige wind, daar waar zij gezeten waren, alleluja: en allen werden vervuld van de Heilige Geest en ze verkondigden de grote werken van God, alleluja, alleluja. Om het instuderen te vergemakkelijken, voeg ik er de aparte stemmen bij. Het filmpje is weer opgesierd met foto's van kerkelijke kunstwerken die ik tijdens diverse vakanties gemaakt heb.
Dit trio heb ik pas onlangs geschreven en is bedoeld als gezellige speelmuziek. Het is deze keer eens niet gebaseerd op oude melodieën. Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt van diverse beelden in de openbare ruimten.
Deze suite bestaat uit 4 delen, waarvan de eerste drie veel ongelijke ritmes hebben en het laatste deel swingend gespeeld moet worden. Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt van het Overasseltse Carnaval van de laatste paar jaren. Dit leek mij wel geschikt, omdat de stukjes toch een wat lichter karakter hebben.
Deze Mis heb ik gecomponeerd toen bij ons koor een tekort aan bassen dreigde. Een aantal hele goede (maar al behoorlijk op leeftijd zijnde) zangers, was overleden en we hadden nog zo maar geen nieuwe. Gelukkig is dat tekort inmiddels weer aangevuld, maar hebben we toch dit jaar deze Mis ingestudeerd en uitgevoerd. Omdat ik niet zo goed thuis ben in wat op een kerkorgel wel en niet kan, heb ik toegehapt toen onze organist Cappie Wintjes voorstelde om er een orgelpartij bij te maken. Deze Mis kan dus zowel mét als zónder orgel uitgevoerd worden. De orgelpartij heb ik er los bijgedaan. In de filmpjes wordt de muziek verlevendigd met foto's van kerken en kerkinterieurs.
In de jaren zeventig (een datum ontbreekt) heb ik deze twee mooie paasliedjes gearrangeerd voor ons gemengd koor en we voeren ze nog regelmatig uit. Bij het eerste (Alleluia de blijde toon) heb ik in het refrein gebruik gemaakt van imitatie, d.w.z. dat het thema van het refrein ná elkaar wordt ingezet door de verschillende stemmen. Bij het tweede liedje lopen de sopraan, de alt en de basstem ritmisch gelijk en fietst de tenorstem daar ( om het maar eens oneerbiedig te zeggen) doorheen. Voor de filmpjes heb ik gebruik gemaakt van foto's van kerkelijke kunst.
Hier repeteren we met het blokfluitensemble voor volwassenen in ons eigen repetitielokaal in de muziekschool in Wijchen. Dit ensemble heeft vele jaren bestaan ( hoé lang weet ik echt niet meer) Voor deze groep heb ik destijds de Zomersuite gecomponeerd. (zie bericht van 18-7-2010)
Deze foto van het St. Ceciliakoor te Overasselt, is gemaakt in de St.Jans-kathedraal in Den Bosch. We mochten daar de H.Mis opluisteren in het kader van de Meimaandvieringen.
Dit is tijdens een repetitie in het Verenigingsgebouw in Overasselt. In de kelder van dat gebouw hebben we ooit een cassettebandje volgezongen met o.a. mijn Latijnse Mis. Zie bericht van 27-7-2010