Mijn naam is Guus Kuijs en ik woon in Overasselt (aan de Maas, ten zuiden van Nijmegen.) Muzikale opleiding: Gedurende 6 jaar volgens de Ward-methode aan de St.Jozefschool te Helmond. Brabants Conservatorium: Diploma Orkestmusicus Hobo en diploma Algemene Muzikale vorming. Arnhems Conservatorium: Onderwijsdiploma Blokfluit. Van 1962 t/m 1969 ben ik werkzaam geweest als hoboïst van de Kapel van de Kon. Luchtmacht. Vervolgens ben ik tot mijn pensioen in 2002 verbonden geweest aan de Streekmuziekschool Wijchen ( nu "De Stroming") als docent A.M.V. blokfluit en hobo. Dit laatste overigens maar enkele jaren. Vanaf 1965 ben ik dirigent van het Kerkkoor in Overasselt en tussen 1980 en 1085 dirigeerde ik het kamerkoor Villameuse aldaar.
St.Jozefschool Helmond. Reünie 2e klas '49-'50 op 12 oktober 2007
In mijn CV heb ik het al genoemd, maar ik wil er hier toch nog even nader op ingaan.Mijn eerste schreden op het pad van de muziek heb ik gezet op de St.Jozefschool te Helmond, waar gedurende 6 jaar consequent volgens de Wardmethode muziekles werd gegeven. Dit gebeurde wel 3 à 4 keer per week. Bovendien kon je buiten schooltijd óók nog zang-en blokfluitlessen volgen en ook dát heb ik gedaan. Door dit alles was het niveau op het laatst zó hoog, dat we o.a. Missen van Palestrina konden zingen vanaf het notenschrift. Ook het tekenonderwijs op die school door dhr. Harrie Crijns was bijzonder. Meer dáárover kunt u vinden op: http://blog.SeniorenNet.be/guus in de berichten van 15-12-2009 en 6-1-2010.
Het in 1953 geopende Theo Driessen -Instituut.
De grote gangmaker en inspirator was de onderwijzer (en later schoolhoofd) Theo Driessen, die het voor elkaar kreeg om met eigen geld, donaties en de opbrengst van een jaren lopende oudpapieractie een eigen gebouw te verwezenlijken, waarin alle kunstonderwijs werd ondergebracht en waarin hij met een concertcyclus startte, die nú nog loopt. Ook zorgde hij er voor dat een aantal van zijn blokfluitleerlingen (waaronder ik) een ander blaasinstrument konden gaan leren bespelen bij leden van het Brabants Orkest. Ik koos voor de hobo en mijn vrienden voor klarinet en fagot en samen hebben we jarenlang een trio gevormd. (zie de berichten van 3-8-2010) Theo Driessen was ook (mede)oprichter van Verkennersgroepen, Morris-en volksdansgroepen en dirigent van het St.Jozefkoor en aan al die activiteiten heb ik meegedaan. Het mag hiermee duidelijk zijn, dat ik erg veel aan hem te danken heb.
Laatste commentaren
Blokfluit & Koormuziek
Eigen composities & Arrangementen Al jaren liep ik rond met het idee om aan alle muziek die ik gedurende vele jaren heb gearrangeerd en gecomponeerd op een of andere manier meer bekendheid te geven. Met het maken van dit blog denk ik een goede manier gevonden te hebben. De Blokfluitmuziek omvat enerzijds trio's en kwartetten en anderzijds twee methoden, één voor Algemene Muzikale Vorming m.b.v. de blokfluit en één voor de eerste 3 à 4 jaar van het blokfluitonderwijs.
De koormuziek bestaat uit wereldlijke en kerkelijke muziek, zowel 3 als 4-stemmig.
De meeste stukken zijn a-capella.
De K staat voor koormuziek, de B voor blokfluitmuziek, de M voor de methode voor blokfluit en de SCH voor de AMV-methode. Het cijfer geeft aan of de muziek 2, 3, of 4-stemmig is. Zo ziet u in één oogopslag waar het bericht over gaat. De tekeningen heb ik op de computer gemaakt m.b.v. "Adobe Photoshop" .Zij hebben over het algemeen niets met de muziek te maken.
Ik plaats ze slechts om het blog een wat mooier aanzien te geven.
15-07-2012
Daar was laatst een meisje loos - S-A-T-B.
KB4 Daar was laatst een meisje loos. Dit bekende volksliedje heb ik bewerkt in een variatievorm, zodat er eigenlijk een nieuwe compositie is ontstaan, die geschikt is voor Gemengd Koor of een blokfluitkwartet. Het kan uiteraard ook door beide samen worden uitgevoerd. Ik heb voor ieder coupletje een nieuwe variatie gemaakt. In het filmpje wordt dit nog eens benadrukt doordat ik de inhoud van de coupletten heb uitgebeeld in een tekening.
Deze suite heb ik gecomponeerd voor een blokfluitensemble voor volwassenen ( zie foto hiernaast) Het betekent overigens niet, dat het niet geschikt zou zijn voor jongere spelers. Ik heb destijds geen datum vermeld, maar het moet ergens eind jaren tachtig geweest zijn. Een geschiktere tekening dan deze bloementuin kon ik niet bedenken! Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt, die ik geschoten heb in de tuinen van Demen.
Op het jaarlijks terugkerende Ceciliafeest zongen de heren van ons Gemengd Koor traditioneel een "Jubilate" die nog dateerde uit de tijd dat we alleen maar een mannenkoor hadden. Ofschoon iedereen die erg mooi vond kwam er van de dames toch wat verzet. Ze wilden graag méé zingen, maar omdat het stuk nu eenmaal voor mannenkoor was geschreven, vond ik dat niet erg wenselijk. Om de zaak in der minne te schikken heb ik zo'n 5 jaar terug toen deze driestemmige "Jubilate" gecomponeerd voor sopraan, alt en mannenstemmen. Voor het filmpje heb ik oude dia's gebruikt van kerkelijke kunst.
Theater / Monster - Duo voor 2 sopraan of 2 tenorblokfluiten
B2 Theater / Monster Duo voor 2 sopraan-of 2 tenorblokfluiten
Ook nu weer heb ik uitgaande van een nog niets voorstellend ontwerp, twee totaal verschillende uitwerkingen gemaakt, waarvan "het Monster" het dichtst bij het eerste ontwerp blijft. Hoe dit gegaan is kunt u zien in het filmpje. In de muziek hoort u, hoe met "klaroengeschal" het theater wordt geopend, waarna een vrij banale melodie volgt. De muziek bij "het Monster" is uiteraard wat grimmiger
Dit lied op een tekst van Huub Oosterhuis wordt vaak gezongen in een begrafenismis op de melodie van: "Al van den drogen haring..." Ik kon daar maar slecht aan wennen en heb voor ons koor de tekst van nieuwe muziek voorzien. Omdat de tekst is geïnspireerd door het boerenleven, heb ik voor het filmpje foto's gebruikt van diverse boerderijen.
Vanaf mijn 14e tot ongeveer mijn 35e jaar heb ik hobo gespeeld en al snel vormden we met 2 vrienden een blaastrio. Voor die bezetting (hobo, klarinet en fagot) schreef ik toen ook al muziek die we wel geoefend, maar voor zover ik me herinner, nooit uitgevoerd hebben. En dat was maar goed ook, want van de samenklank deugde niet veel. Een aantal jaren geleden heb ik nog eens in die oude boeken zitten neuzen en toen vond ik de melodieën nog zó goed, dat ik er opnieuw aan ben begonnen. U hoort hier de versie voor blaastrio. Er bestaan nu dus 2 versies; één voor hobo, klarinet en fagot en één voor alt-tenor en basblokfluit. Voor het filmpje heb ik de vele foto's gebruikt die ik heb geschoten op onze vakantie aan de Dalmatische kust.
Dit blokfluitkwartet heb ik de klank van een rietblaaskwartet meegegeven (voor de broodnodige variatie), maar het is echt bedoeld voor blokfluiten. Al lang geleden heb ik allerlei oude dia's met Adobe Fotoshop zodanig bewerkt, dat ze totaal anders werden. Deze foto's heb ik gebruikt voor het filmpje bij deze muziek.
De muziek heeft een vrolijk, sierlijk karakter, waarbij in het eerste gedeelte (de danser) wat meer sprongen voorkomen. Het filmpje laat zien dat een onvolledige figuur ontwikkeld kan worden tot twee verschillende personages, die overigens wat karakter betreft wel enige overeenkomsten hebben.
Met ons koor zingen we uiteraard regelmatig in rouwdiensten en daar worden altijd gedachtenisprentjes uitgedeeld. Op één van die prentjes werd ik getroffen door deze mooie tekst van Hanna Lam en ik besloot deze op muziek te zetten. Het behoort nu al een hele tijd tot ons repertoir voor begrafenissen. Voor het filmpje leken mij de foto's die ik gemaakt heb van stillevens, wel passend
Met deze muziek heb ik geprobeerd water uit te beelden, eerst de rustige beekjes (lange noten, die niet récht onder elkaar staan, maar verspringen) en daarna wordt het water ( en dus ook de muziek) steeds wilder en culmineert in een aantal indrukwekkende watervallen. Uiteraard monden deze watervallen weer uit in rustiger water in brede meren (en dus weer in lange noten.) Voor het filmpje heb ik mijn foto's van de watervallen van Krka in Croatië gebruikt.
Het filmpje laat zien hoe je van een tekening verschillende versies kunt maken. De muziek voor 2 altblokfluiten is niet zo moeilijk, maar er is wel veel afwisseling tussen de vierkwartsmaat en de driekwartsmaat en dat maakt het toch weer een beetje lastig.
Dit trio heb ik in 2008 gecomponeerd voor ons Blokfluittrio " Fluturas" , bestaande uit Mariken van Wijk, Fieke Bijmans en mijn persoontje. Het bestaat uit een vlug, langzaam en weer een vlug deel. De foto's die ik in de filmjes verwerkt heb zijn gemaakt van beeldjes die mijn vriend Wim Hubers uit hout gesneden heeft en die hij later heeft laten gieten in brons.
Dit trio heb ik in mei 2009 helemaal opnieuw bewerkt voor
twee altblokfluiten en tenorblokfluit. Het is gebaseerd op een trio voor hobo,
klarinet en fagot dat ik gemaakt heb eind 1958. De foto's van het filmpje zijn van onze vakantie in
Boedapest.
Wielerrace Canon voor 2 sopraanblokfluiten en 1 tenorblokfluit
B3 Wielerrace Canon voor 2
sopraanblokfluitenen 1 tenorblokfluit Uiteraard
waren de tekeningen er het eerst en hoe die ontstaan zijn kunt u in het filmpje zien. Toen ik er over nadacht welke muziek ik
erbij zou componeren, kwam ik vanzelf op de canonvorm, want ook daar rennen de
stemmen achter elkaar aan. In het midden heb ik zelfs een "sur place" ingelast,
zoals je dat bij echte sprintwedstrijden ziet.
Dit koorwerkje is nu
eens niet bedoeld om in de kerk te zingen, maar kan altijd en overal gezongen
worden. Voor de tekst heb ik weer gebruik gemaakt van een prachtig gedicht van
Fieke Bijmans.
Winter
Uit nevels van de nacht worden bomen
geboren, men kan het horen aan de ijle klacht.
van de takken,
zacht huiverend doorboren zij het wit, ivoren ochtend, al
verwacht
door zoekend licht dat doelgericht de takken in hun
huiver bloot legt, zuiver omdat dit uur er is, puur en
fris
Voor het filmpje heb ik in onze bossen
nog wat sneeuwfoto's kunnen maken.
In het filmpje is te zien, hoe eenzelfde opzet toch weer leidt tot
een heel verschillend eindresultaat. Het
eerste gedeelte van de muziek is een rustig voortkabbelend stukje, maar in het
tweede gedeelte heb ik geprobeerd het golfspel uit te beelden. De lange
noot geeft de spanning en concentratie vooraf weer, de vlugge noten beelden de
kracht van de slag en de snelheid van de bal uit en de steeds langzamer wordende
nootjes geven tenslotte het uitrollen van de bal weer.
Hoe deze
tekening tot stand is gekomen, laat het filmpje
zien. In de begeleidende muziek voor twee altblokfluiten, heb ik geprobeerd
oosterse sferen op te roepen. In het eerste gedeelte m.b.v. pentatoniek en in
het tweede gedeelte m.b.v. de zigeunertoonladder.
De muziek is gewoon een vrolijk wijsje, waar je
eventueel de polonaise op zou kunnen lopen. ( er komt zelfs even een papagaaitje
om de hoek kijken) Je kunt het stukje spelen met 2 sopranen, of met een alt-en
tenorblokfluit. Het filmpje spreekt voor
zích.
Sinds begin dit
jaar is Annette toegetreden tot ons blokfluitgroepje en hebben we dus weer een
kwartet. Voor mij een goede reden om weer eens een kwartet te
componeren. Voor het filmpje heb ik nogmaals geput uit de grote voorraad
foto's van o.a. sieraden. Ditmaal heb ik gekozen voor allerlei
broches.
B2 Kolibri / Duikster voor blokfluitduo Wat de tekeningen betreft spreekt het filmpje voor zich. De begeleidende muziek is weer een
blokfluitduo. In het eerste gedeelte probeer ik het wilde fladderen van de
vleugeltjes uit te beelden en in het tweede gedeelte de aanloop (vlugge noten)
en vervolgens de zweefduik (lange noot)
Hier repeteren we met het blokfluitensemble voor volwassenen in ons eigen repetitielokaal in de muziekschool in Wijchen. Dit ensemble heeft vele jaren bestaan ( hoé lang weet ik echt niet meer) Voor deze groep heb ik destijds de Zomersuite gecomponeerd. (zie bericht van 18-7-2010)
Deze foto van het St. Ceciliakoor te Overasselt, is gemaakt in de St.Jans-kathedraal in Den Bosch. We mochten daar de H.Mis opluisteren in het kader van de Meimaandvieringen.
Dit is tijdens een repetitie in het Verenigingsgebouw in Overasselt. In de kelder van dat gebouw hebben we ooit een cassettebandje volgezongen met o.a. mijn Latijnse Mis. Zie bericht van 27-7-2010