Mijn naam is Guus Kuijs en ik woon in Overasselt (aan de Maas, ten zuiden van Nijmegen.) Muzikale opleiding: Gedurende 6 jaar volgens de Ward-methode aan de St.Jozefschool te Helmond. Brabants Conservatorium: Diploma Orkestmusicus Hobo en diploma Algemene Muzikale vorming. Arnhems Conservatorium: Onderwijsdiploma Blokfluit. Van 1962 t/m 1969 ben ik werkzaam geweest als hoboïst van de Kapel van de Kon. Luchtmacht. Vervolgens ben ik tot mijn pensioen in 2002 verbonden geweest aan de Streekmuziekschool Wijchen ( nu "De Stroming") als docent A.M.V. blokfluit en hobo. Dit laatste overigens maar enkele jaren. Vanaf 1965 ben ik dirigent van het Kerkkoor in Overasselt en tussen 1980 en 1085 dirigeerde ik het kamerkoor Villameuse aldaar.
St.Jozefschool Helmond. Reünie 2e klas '49-'50 op 12 oktober 2007
In mijn CV heb ik het al genoemd, maar ik wil er hier toch nog even nader op ingaan.Mijn eerste schreden op het pad van de muziek heb ik gezet op de St.Jozefschool te Helmond, waar gedurende 6 jaar consequent volgens de Wardmethode muziekles werd gegeven. Dit gebeurde wel 3 à 4 keer per week. Bovendien kon je buiten schooltijd óók nog zang-en blokfluitlessen volgen en ook dát heb ik gedaan. Door dit alles was het niveau op het laatst zó hoog, dat we o.a. Missen van Palestrina konden zingen vanaf het notenschrift. Ook het tekenonderwijs op die school door dhr. Harrie Crijns was bijzonder. Meer dáárover kunt u vinden op: http://blog.SeniorenNet.be/guus in de berichten van 15-12-2009 en 6-1-2010.
Het in 1953 geopende Theo Driessen -Instituut.
De grote gangmaker en inspirator was de onderwijzer (en later schoolhoofd) Theo Driessen, die het voor elkaar kreeg om met eigen geld, donaties en de opbrengst van een jaren lopende oudpapieractie een eigen gebouw te verwezenlijken, waarin alle kunstonderwijs werd ondergebracht en waarin hij met een concertcyclus startte, die nú nog loopt. Ook zorgde hij er voor dat een aantal van zijn blokfluitleerlingen (waaronder ik) een ander blaasinstrument konden gaan leren bespelen bij leden van het Brabants Orkest. Ik koos voor de hobo en mijn vrienden voor klarinet en fagot en samen hebben we jarenlang een trio gevormd. (zie de berichten van 3-8-2010) Theo Driessen was ook (mede)oprichter van Verkennersgroepen, Morris-en volksdansgroepen en dirigent van het St.Jozefkoor en aan al die activiteiten heb ik meegedaan. Het mag hiermee duidelijk zijn, dat ik erg veel aan hem te danken heb.
Laatste commentaren
Blokfluit & Koormuziek
Eigen composities & Arrangementen Al jaren liep ik rond met het idee om aan alle muziek die ik gedurende vele jaren heb gearrangeerd en gecomponeerd op een of andere manier meer bekendheid te geven. Met het maken van dit blog denk ik een goede manier gevonden te hebben. De Blokfluitmuziek omvat enerzijds trio's en kwartetten en anderzijds twee methoden, één voor Algemene Muzikale Vorming m.b.v. de blokfluit en één voor de eerste 3 à 4 jaar van het blokfluitonderwijs.
De koormuziek bestaat uit wereldlijke en kerkelijke muziek, zowel 3 als 4-stemmig.
De meeste stukken zijn a-capella.
De K staat voor koormuziek, de B voor blokfluitmuziek, de M voor de methode voor blokfluit en de SCH voor de AMV-methode. Het cijfer geeft aan of de muziek 2, 3, of 4-stemmig is. Zo ziet u in één oogopslag waar het bericht over gaat. De tekeningen heb ik op de computer gemaakt m.b.v. "Adobe Photoshop" .Zij hebben over het algemeen niets met de muziek te maken.
Ik plaats ze slechts om het blog een wat mooier aanzien te geven.
09-02-2018
Dit is de dag / O Vader wil aanvaarden - 3st. gemengd koor
Dit is de Dag / O Vader wil aanvaarden - driestemmig gemengd koor
Dit zijn bewerkingen van 2 bekende liederen die eigenlijk bijna het hele jaar door gebruikt kunnen worden. Het laatste is ook vooral een communielied.
Als dirigent moet je 2 à 3 maanden vooruit denken om de stukken op tijd ingestudeerd te krijgen. Zo moet je rond Kerstmis al weten wat je in de Goede Week en met Pasen wilt zingen en moet je na de zomervakantie de Kerstliedjes al uitgezocht hebben. Vandaar dat ik nú met een Marialied kom (mei-maand / Maria-maand) en een lied voor o.a. Christus Koning.
Ten Paradijze Dit koorwerkje is gestoeld op een bekend Gregoriaans gezang. "Ten Paradijze" is één van de heel weinige gezangen die, eenmaal vertaald in het Nederlands, de melodie in zijn waarde laten en ik heb geprobeerd dat in deze driestemmige versie óók te doen.
Twee feestliedjes voor gemengd koor. "Camptown races" en "T'avond gaat ons feeste aan" zijn twee goed bruikbare liedjes voor een koorfeest. Op het eerste kun je weer gemakkelijk eigen teksten verzinnen. Het laatste liedje hebben we met ons koor (St. Cecilia uit Overasselt) gezongen op een korendag in de Pauluskerk te Helmond op 10 oktober 2005 en daar zijn met een vaste camera opnames van gemaakt, die ik hier ook zal laten horen. Het beeld is helaas slecht maar het geluid komt goed over.
Oude walsen Wij werden nog al eens uitgenodigd om met ons blokfluitensemble op te treden in bejaardenhuizen en speciaal voor die gelegenheden heb ik een drietal walsen uit de twintiger jaren bewerkt voor blokfluitkwartet. Voor de broodnodige variatie heb ik iedere wals door andere instrumenten laten spelen, maar ze zijn echt voor blokfluiten bedoeld.
Onze koorleden kwamen zelf ook met muziek die ze graag zongen. Van Michel kreeg ik een boek met Russische liederen voor één stem en piano. Van 2 daarvan heb ik een koorzetting gemaakt, waaronder dit V'Doll da pò rètsjke.
In de dorpsopera komt de slechterik op, om het huis van Wimke in brand te steken, maar vóór hem dat lukt, heeft hij zich zoveel moed ingedronken, dat hij onmachtig neerzijgt in een kruiwagen.
Ook dit lied heb ik weer voor de Dorpsopera "Als de rogge rijpt" bewerkt. De tekst is, net als van de hele opera, van Dick Spingorum.
Overigens, de man met de witte pet, dat ben ik ! Hoort u dat de 2 versies niet helemaal gelijk zijn? Ná de opera heb ik er toch nog wat aan gesleuteld.
Vive la vie "Vive la Vie" is een bekend volksliedje dat in deze zetting goed te gebruiken is op feestjes als een couplet-refreinlied, waarbij het refrein dan vierstemmig is. De tekst kan dan natuurlijk aan de gelegenheid worden aangepast.
In 1986 hebben we met ons kamerkoor een "Dorpsopera" op de planken gebracht, waarin dit liedje ook gebruikt wordt. Ook de 2 liedjes die daar op volgen zijn eigen zettingen. De opera "Als de rogge rijpt" was bedacht en geschreven door Dick Spingorum naar het gelijknamige boek van de Overasseltse schrijver Hend de Kleijn en trok 5 volle zalen. In 2000 werd het nog eens opgevoerd, wederom met veel succes. Ik heb toen niet gedirigeerd, maar meegespeeld. De fragmenten stammen uit 2000.
Liederen voor de vastentijd. Al zo'n 45 jaar ben ik ook dirigent van het Gemengd Koor St. Cecilia in Overasselt en als zodanig heb ik met dat koor al heel wat eigen arrangementen en composities uitgevoerd. Hier volgen een paar liederen voor de vastentijd. De bladmuziek stop ik in de bijlage.
Met deze aflevering komt er een einde aan de serie grappige, zeer korte gedichtjes van Gregor Frenkel Frank, die ik op muziek heb gezet voor zangstem en blokfluittrio. Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt die ik heb gemaakt tijdens een reis door Polen.
Tussen al die Rare Rijmpjes door vond ik dat ik weer eens wat anders moest maken. Voor de afwisseling heb ik de herhalingen en sommige andere stukjes een andere instrumentatie gegeven.
Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt van allerlei kastelen.
De gedichtjes van Gregor Frenkel Frank zijn nog lang niet op, dus hier weer een drietal, verwerkt in een blokfluittrio. De foto's voor het filmpje zijn gemaakt tijdens mijn vacantie naar Dresden/Leipzig/Meissen/ Weimar
Dit lied kan als 3-stemmig koorwerkje uitgevoerd worden,of als blokfluittrio of samen.
Ik kan over het algemeen slecht namen onthouden, behalve als ze heel welluidend klinken. In Druten heb ik een keer een groep gehad met twee meisjes met prachtige namen en met die namen heb ik een beetje gespeeld. De tekst heeft dus niets te betekenen, het is alleen een klankspel.
Voor het filmpje heb ik weer bloemenfoto's uitgezocht.
Hier repeteren we met het blokfluitensemble voor volwassenen in ons eigen repetitielokaal in de muziekschool in Wijchen. Dit ensemble heeft vele jaren bestaan ( hoé lang weet ik echt niet meer) Voor deze groep heb ik destijds de Zomersuite gecomponeerd. (zie bericht van 18-7-2010)
Deze foto van het St. Ceciliakoor te Overasselt, is gemaakt in de St.Jans-kathedraal in Den Bosch. We mochten daar de H.Mis opluisteren in het kader van de Meimaandvieringen.
Dit is tijdens een repetitie in het Verenigingsgebouw in Overasselt. In de kelder van dat gebouw hebben we ooit een cassettebandje volgezongen met o.a. mijn Latijnse Mis. Zie bericht van 27-7-2010