Mijn naam is Guus Kuijs en ik woon in Overasselt (aan de Maas, ten zuiden van Nijmegen.) Muzikale opleiding: Gedurende 6 jaar volgens de Ward-methode aan de St.Jozefschool te Helmond. Brabants Conservatorium: Diploma Orkestmusicus Hobo en diploma Algemene Muzikale vorming. Arnhems Conservatorium: Onderwijsdiploma Blokfluit. Van 1962 t/m 1969 ben ik werkzaam geweest als hoboïst van de Kapel van de Kon. Luchtmacht. Vervolgens ben ik tot mijn pensioen in 2002 verbonden geweest aan de Streekmuziekschool Wijchen ( nu "De Stroming") als docent A.M.V. blokfluit en hobo. Dit laatste overigens maar enkele jaren. Vanaf 1965 ben ik dirigent van het Kerkkoor in Overasselt en tussen 1980 en 1085 dirigeerde ik het kamerkoor Villameuse aldaar.
St.Jozefschool Helmond. Reünie 2e klas '49-'50 op 12 oktober 2007
In mijn CV heb ik het al genoemd, maar ik wil er hier toch nog even nader op ingaan.Mijn eerste schreden op het pad van de muziek heb ik gezet op de St.Jozefschool te Helmond, waar gedurende 6 jaar consequent volgens de Wardmethode muziekles werd gegeven. Dit gebeurde wel 3 à 4 keer per week. Bovendien kon je buiten schooltijd óók nog zang-en blokfluitlessen volgen en ook dát heb ik gedaan. Door dit alles was het niveau op het laatst zó hoog, dat we o.a. Missen van Palestrina konden zingen vanaf het notenschrift. Ook het tekenonderwijs op die school door dhr. Harrie Crijns was bijzonder. Meer dáárover kunt u vinden op: http://blog.SeniorenNet.be/guus in de berichten van 15-12-2009 en 6-1-2010.
Het in 1953 geopende Theo Driessen -Instituut.
De grote gangmaker en inspirator was de onderwijzer (en later schoolhoofd) Theo Driessen, die het voor elkaar kreeg om met eigen geld, donaties en de opbrengst van een jaren lopende oudpapieractie een eigen gebouw te verwezenlijken, waarin alle kunstonderwijs werd ondergebracht en waarin hij met een concertcyclus startte, die nú nog loopt. Ook zorgde hij er voor dat een aantal van zijn blokfluitleerlingen (waaronder ik) een ander blaasinstrument konden gaan leren bespelen bij leden van het Brabants Orkest. Ik koos voor de hobo en mijn vrienden voor klarinet en fagot en samen hebben we jarenlang een trio gevormd. (zie de berichten van 3-8-2010) Theo Driessen was ook (mede)oprichter van Verkennersgroepen, Morris-en volksdansgroepen en dirigent van het St.Jozefkoor en aan al die activiteiten heb ik meegedaan. Het mag hiermee duidelijk zijn, dat ik erg veel aan hem te danken heb.
Laatste commentaren
Blokfluit & Koormuziek
Eigen composities & Arrangementen Al jaren liep ik rond met het idee om aan alle muziek die ik gedurende vele jaren heb gearrangeerd en gecomponeerd op een of andere manier meer bekendheid te geven. Met het maken van dit blog denk ik een goede manier gevonden te hebben. De Blokfluitmuziek omvat enerzijds trio's en kwartetten en anderzijds twee methoden, één voor Algemene Muzikale Vorming m.b.v. de blokfluit en één voor de eerste 3 à 4 jaar van het blokfluitonderwijs.
De koormuziek bestaat uit wereldlijke en kerkelijke muziek, zowel 3 als 4-stemmig.
De meeste stukken zijn a-capella.
De K staat voor koormuziek, de B voor blokfluitmuziek, de M voor de methode voor blokfluit en de SCH voor de AMV-methode. Het cijfer geeft aan of de muziek 2, 3, of 4-stemmig is. Zo ziet u in één oogopslag waar het bericht over gaat. De tekeningen heb ik op de computer gemaakt m.b.v. "Adobe Photoshop" .Zij hebben over het algemeen niets met de muziek te maken.
Ik plaats ze slechts om het blog een wat mooier aanzien te geven.
19-12-2011
Bagatelle Udifé: Blokfluittrio, A-A-T.
B3 Bagatelle Udifé voor
Blokfluittrio: A-A-T.
Dit speelstukje heb ik de afgelopen dagen
gecomponeerd ( voltooid 16-12-2011) Wat techniek betrefd is het niet al te
moeilijk, maar het wordt wat gecompliceerder door de vele
maatwisselingen. Voor het filmpje heb ik foto's
gebruikt van een aantal glasobjecten van mijn zus. Ik fotografeerde ze zowel los
als in een vitrine, waardoor vooral deze laatsten veel schittering en spiegeling
mee kregen.
K3 Maria, met stralen omkranst.
Gemengd Koor S-A-T.
De tekst van dit lied is een vertaling van
het Offertorium van 31 mei, "Maria, Koningin" maar kan eigenlijk bij alle
Mariafeesten gezongen worden. Voor het filmpje heb
ik geput uit de voorraad prachtige Maria-afbeeldingen waar ik foto's van heb
mogen maken.
Wederom op een gedicht van Fieke Bijmans heb ik dit
lied gemaakt. Ditmaal heb ik de vorm gekozen van een coupletlied, omdat dit
gemakkelijker is om in te studeren. Overigens heb ik het helemaal uitgeschreven,
omdat er tussen de coupletten toch nog wel enige verschillen zijn. Het
gedicht gaat als volgt:
't Was alsof de aarde geschapen werd
toen jij lag te slapen in de stilte van jouw dood. Ik zag de
grootheid van alle leven, wist mij heel even geborgen in eindeloze
verten, voelde dat jij ging en bleef als zon en maan, ben toen
langzaam weggegaan
Voor het filmje heb ik
herfstopnamen gemaakt van dodenakkers in ons dorp.
B2 De Koorddanser/ De Gehangene Op het
filmpje kun je zien, hoe je met één ontwerp toch weer twee geheel verschillende
kanten uit kunt. De begeleidende muziek heb ik gecomponeerd voor 2
melodie-instrumenten, dus b.v. voor 2 sopraanblokfluiten. Het begin is een
beetje aarzelend, zoals ik me voorstel dat ook een koorddanser aarzelend begint,
en daarna steeds zekerder. De muziek bij De Gehangene is uiteraard zeer
somber.
Hoe ik tot deze twee eindresultaten gekomen ben, kunt u
in het YouTubefilmpje zien. De muziek heb ik weer speciaal voor dit filmpje
gecomponeerd. Het eerste gedeelte gaat in een elegante driekwartsmaat ( wat wil
je bij de Drie Gratiën) en het tweede gedeelte gaat zeer snel en beeldt de race
uit. Zelfs het uitlopen na de finish zit er in. De bezetting is voor 2
melodie-instrumenten.
B2 De
Schaatswedstrijd Duo voor Melodie-instrument & Bas
Het filmpje gaat over het tekenen met behulp van het computerprogramma Adobe fotoshop. Het laat
zien hoe ik van een willekeurige vorm uiteindelijk uitkom op het eindresultaat,
wat je hiernaast al kunt zien. De muziek heb ik speciaal voor dit filmpje
gecomponeerd en is vrolijk en niet te moeilijk. De kwartnoten met punt beelden
de slagen van de schaatsers uit en moeten dan ook krachtig gespeeld
worden. De bovenstem is voor een melodieinstrument: fluit, hobo. viool sopraanblokfluit of,
zoals in dit voorbeeld door de occerina, en de onderstem is voor een
basinstrument: fagot, cello, basblokfluit of, zoals in dit voorbeeld de basklarinet.
Hier repeteren we met het blokfluitensemble voor volwassenen in ons eigen repetitielokaal in de muziekschool in Wijchen. Dit ensemble heeft vele jaren bestaan ( hoé lang weet ik echt niet meer) Voor deze groep heb ik destijds de Zomersuite gecomponeerd. (zie bericht van 18-7-2010)
Deze foto van het St. Ceciliakoor te Overasselt, is gemaakt in de St.Jans-kathedraal in Den Bosch. We mochten daar de H.Mis opluisteren in het kader van de Meimaandvieringen.
Dit is tijdens een repetitie in het Verenigingsgebouw in Overasselt. In de kelder van dat gebouw hebben we ooit een cassettebandje volgezongen met o.a. mijn Latijnse Mis. Zie bericht van 27-7-2010