Mijn naam is Guus Kuijs en ik woon in Overasselt (aan de Maas, ten zuiden van Nijmegen.) Muzikale opleiding: Gedurende 6 jaar volgens de Ward-methode aan de St.Jozefschool te Helmond. Brabants Conservatorium: Diploma Orkestmusicus Hobo en diploma Algemene Muzikale vorming. Arnhems Conservatorium: Onderwijsdiploma Blokfluit. Van 1962 t/m 1969 ben ik werkzaam geweest als hoboïst van de Kapel van de Kon. Luchtmacht. Vervolgens ben ik tot mijn pensioen in 2002 verbonden geweest aan de Streekmuziekschool Wijchen ( nu "De Stroming") als docent A.M.V. blokfluit en hobo. Dit laatste overigens maar enkele jaren. Vanaf 1965 ben ik dirigent van het Kerkkoor in Overasselt en tussen 1980 en 1085 dirigeerde ik het kamerkoor Villameuse aldaar.
St.Jozefschool Helmond. Reünie 2e klas '49-'50 op 12 oktober 2007
In mijn CV heb ik het al genoemd, maar ik wil er hier toch nog even nader op ingaan.Mijn eerste schreden op het pad van de muziek heb ik gezet op de St.Jozefschool te Helmond, waar gedurende 6 jaar consequent volgens de Wardmethode muziekles werd gegeven. Dit gebeurde wel 3 à 4 keer per week. Bovendien kon je buiten schooltijd óók nog zang-en blokfluitlessen volgen en ook dát heb ik gedaan. Door dit alles was het niveau op het laatst zó hoog, dat we o.a. Missen van Palestrina konden zingen vanaf het notenschrift. Ook het tekenonderwijs op die school door dhr. Harrie Crijns was bijzonder. Meer dáárover kunt u vinden op: http://blog.SeniorenNet.be/guus in de berichten van 15-12-2009 en 6-1-2010.
Het in 1953 geopende Theo Driessen -Instituut.
De grote gangmaker en inspirator was de onderwijzer (en later schoolhoofd) Theo Driessen, die het voor elkaar kreeg om met eigen geld, donaties en de opbrengst van een jaren lopende oudpapieractie een eigen gebouw te verwezenlijken, waarin alle kunstonderwijs werd ondergebracht en waarin hij met een concertcyclus startte, die nú nog loopt. Ook zorgde hij er voor dat een aantal van zijn blokfluitleerlingen (waaronder ik) een ander blaasinstrument konden gaan leren bespelen bij leden van het Brabants Orkest. Ik koos voor de hobo en mijn vrienden voor klarinet en fagot en samen hebben we jarenlang een trio gevormd. (zie de berichten van 3-8-2010) Theo Driessen was ook (mede)oprichter van Verkennersgroepen, Morris-en volksdansgroepen en dirigent van het St.Jozefkoor en aan al die activiteiten heb ik meegedaan. Het mag hiermee duidelijk zijn, dat ik erg veel aan hem te danken heb.
Laatste commentaren
Blokfluit & Koormuziek
Eigen composities & Arrangementen Al jaren liep ik rond met het idee om aan alle muziek die ik gedurende vele jaren heb gearrangeerd en gecomponeerd op een of andere manier meer bekendheid te geven. Met het maken van dit blog denk ik een goede manier gevonden te hebben. De Blokfluitmuziek omvat enerzijds trio's en kwartetten en anderzijds twee methoden, één voor Algemene Muzikale Vorming m.b.v. de blokfluit en één voor de eerste 3 à 4 jaar van het blokfluitonderwijs.
De koormuziek bestaat uit wereldlijke en kerkelijke muziek, zowel 3 als 4-stemmig.
De meeste stukken zijn a-capella.
De K staat voor koormuziek, de B voor blokfluitmuziek, de M voor de methode voor blokfluit en de SCH voor de AMV-methode. Het cijfer geeft aan of de muziek 2, 3, of 4-stemmig is. Zo ziet u in één oogopslag waar het bericht over gaat. De tekeningen heb ik op de computer gemaakt m.b.v. "Adobe Photoshop" .Zij hebben over het algemeen niets met de muziek te maken.
Ik plaats ze slechts om het blog een wat mooier aanzien te geven.
26-03-2014
Schaamteloos - Lied voor zangstem en blokfluittrio (A-A-T)
B3 Schaamteloos Lied voor zangstem en blokfluittrio
Kennelijk heeft Fieke iets met rozen (en ik trouwens ook) want hier is al weer een lied op een gedicht van Fieke Bijmans, dat het zieleleven van een roos blootlegt..
En ook hier is de reden dat ik het lied naar voren haal het feit dat het nu een gezongen versie betreft met een intro.
Schaamteloos
Bewonder mij, zei de roos, En kleurde nog dieper. Ik keek, ik liep er Bleek en lusteloos
Totdat zij zei: ik bloos Voor jou, ik schiep er Een rood nog dieper Dan diep, belangeloos.
Toen zag ik hoe volmaakt Het licht haar had geraakt En met haar flirtte, schaamteloos, En dat zij beiden, licht en roos, Daar in elkanders armen lagen Om al mijn bleekheid te verjagen.
Kontje - Gemengd Koor en/of Blokfluittrio en zangstem
BK3 Kontje A-A-T.
Dit liedje heb ik weer gemaakt op een gedichtje van een vriendin, die hier, vind ik, erg goed in is. Het kan als koorwerkje gezongen worden, of als blokfluittrio gespeeld worden, maar het komt denk ik het beste tot zijn recht als het als trio wordt uitgevoerd, waarbij de eerste stem ook wordt gezongen door een solist(e).
Ook hier is de rede dat ik het al eerder geplaatste liedje naar voren haal het feit dat er nu een gezongen versie is, met een intro.
Het gedicht luidt als volgt: Kontje
Sloffend loopt de oude man met het hijgende hondje zijn dagelijkse rondje van boompje naar boompje. Elk boompje een droompje voor het hijgende hondje met het wiebelende kontje.
De man rust wat uit Een aai over de snuit van het hijgende hondje dat op zijn rondje een hoopje doet omdat het moet, een plasje maakt dat het boompje raakt in mijn tuin! Foei, hondje met het wiebelende kontje
Dan stappen ze op. Het hondje aan kop. De klus is geklaard. Ze lopen bedaard naar het laatste boompje, het laatste droompje van het hijgende hondje met het wiebelende kontje. Dag hondje en oude meneer! Ik zie jullie morgen wel weer!
Fieke Bijmans
In het filmpje speelt Boris, het hondje van mijn kleinkinderen de hoofdrol.
De tekst is weer naar een gedicht van Fieke Bijmans, die deze ontboezeming schreef in het blad van de Muziekschool.
Aan de oude versie heb ik een nieuwe toegevoegd met intro en tussenspelletjes en ook nu weer heb ik het liedje gezongen, zodat de slecht leesbare tekst weg kon blijven.
Er zijn meerdere uitvoeringen mogelijk; alleen met blokfluiten of alleen met koor, maar het kan ook op verschillende manieren gecombineerd worden. Enfin, zie maar. Het gedicht gaat als volgt: Doremifasol Voor de blokfluitdocent
Met spitse vingertjes boven de blokfluitgaatjes trachtte zij te spelen in de muzikale straatjes van haar docent.
Helaas nog niet gewend aan de gladde fluit, blies zij elk toontje er bevend uit.
Haar leraar, even later, dacht: Ik moet niet als een dikke kater het kind de schrik op 't lijf gaan jagen !
Ik zal voorzichtig aan haar vragen of ze 't nog een keertje doet ! Misschien komt 't ooit nog goed !
Voor het filmpje heb ik een foto gebruikt van enkele leerlingen, maar die heb ik dan weer op allerlei manieren bewerkt.
Heer Halewijn - Ballade voor Zangstem en blokfluittrio (A-A-B.)
B3 Heer Halewijn - Ballade voor zangstem en blokfluittrio. (A-A-B)
Alweer een lied dat ik op de lagere school al geleerd heb! Volgens het "Nederlands volkslied" van Pollmann en Tiggers heeft het 40 coupletten, maar ik heb het - zonder het verhaal tekort te doen - teruggebracht naar 24 coupletten. Uiteraard heb ik ook hier weer de variatievorm toegepast. Voor de begeleiding heb ik niet alleen blokfluiten gebruikt, maar ook een enkele keer wat tokkelinstumenten. Voor het filmpje heb ik de gebeurtenissen getekend, waarbij ik soms gebruik heb gemaakt van vroegere tekeningen.
Als de grote klokke luidt-3 st. gemengd koor en/of blokfluittrio
BK3 Als de grote klokke luidt. 3-st.Gemengd Koor en/of blokfluittrio
Ook dit is een volksliedje dat we op de lagere school leerden en dat ik nog steeds heel mooi vindt. Voor deze bewerking heb ik weer de variatievorm toegepast. Het is ook uit te voeren door alleen koor (dan blijven de tussenspelen gewoon weg) of door alleen een blokfluittrio al dan niet met een solozanger.
Ook van dit lied heb ik nu een gezongen versie gemaakt en bovendien heb ik zo hier en daar nog wat verbeterd aan de tekeningen. Ik zou zeggen: zoek de verschillen
Dit bekende en zeer mooie volksliedje heb ik bewerkt voor sopraan, alt en tenor en wel in een variatievorm, zodat ieder couplet ( er zijn er vier) weer heel anders is.
Aan de nieuwe versie heb ik een voorspel en tussenspellen toegevoegd. Bovendien heb ik het lied nu ook gezongen, zodat de geschreven tekst niet meer nodig is.
In het filmpje heb ik door tekeningen de gebeurtenissen uitgebeeld.
De melodie is van een oud volksliedje: "Waar staat jouw vaders huis" De tekst van de eerste drie coupletten is van J.C. van Leeuwen en van het laatste couplet van H. in't Veld Het volkliedje heb ik bewerkt in 4 verschillende variaties, waarvan ik de eerste en de laatste voor dit Paaslied heb gebruikt. Aan de nieuwe versie heb ik een voorspel en tussenspel toegevoegd. Bovendien heb ik er een gezongen versie van gemaakt
De foto's die in het filmpje te zien zijn heb ik in mijn vakanties gemaakt in vele verschillende kerken.
Wij treden biddend in uw licht - 3st.Gemengd Koor & blokfluittrio
KB3 Wij treden biddend in uw licht - 3st. Gemengd Koor & blokfluittrio
"Als de grote klokke luidt" heeft als basis gediend voor deze variatievorm. Het kan ook a capella door het koor gezongen worden en dan blijven de tussenspelen gewoon weg. Een andere mogelijkheid is blokfluittrio en solozanger(es). Het lied is bedoeld voor advent-en kersttijd, maar de tekst van J.C. van Leeuwen is heel mooi en eigenlijk geschikt voor het hele jaar. De foto's voor het filmpje heb ik gemaakt tijdens onze vakantie in Boedapest
De reden dat ik dit filmpje weer naar voren heb gehaald is, dat er nu een gezongen versie beschikbaar is
Laat de kind'ren tot mij komen / Wat werd verhoopt S-A-T.
B3Laat de kind'ren tot mij komen/Wat werd verhoopt.
Deze liedjes heb ik bewerkt voor een blokfluittrio en ze zijn vrij gemakkelijk. De liedjes kunnen ook meegezongen worden door een solostem of een éénstemmig (kinder)koor. "Wat werd verhoopt" is nog een kerstliedje, maar van beide liedjes heb ik een filmpje gemaakt met afbeeldingen van kerststalletjes.
Deze twee kerstliedjes heb ik bewerkt voor een blokfluittrio ( S-A-T ) en ze zijn vrij gemakkelijk. Het is ook mogelijk om het liedje mee te laten zingen door een solostem of een éénstemmig (kinder)-koor. Bij "André en Matthé" zit het eigenlijke liedje zowel in de sopraan- als in de altstem, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn. Ik heb er superkorte filmpjes van gemaakt met foto's van kerststalletjes.
In het eerste deel van het filmpje is te zien hoe het "Verlaten Slagveld" is ontstaan en in het tweede deel kunt u het onstaan volgen van "Onheilspellend Landschap." In de muziek probeer ik de sfeer van deze tekeningen te volgen.
Speciaal met het doel om herfstfilmpjes te maken en daar dan weer muziek bij te componeren, ben ik op en mooie herfstdag naar ons vennengebied gefietst. Helaas waren de filmpjes mislukt (althans niet goed genoeg), maar gelukkig had ik wel ook een flink aantal foto's gemaakt, zodat ik toch vooruit kon.
De tekst van dit koorstuk is de Allelúja van de derde zondag na Pasen. De vertaling luidt: Allelúja. De Heer zond verlossing aan zijn volk. Allelúja. Christus moest lijden en opstaan uit de doden en zó zijn heerlijkheid binnengaan. Allelúja Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt van kerken en religieuze kunst uit München en omgeving.
Dit filmpje laat zien hoe in een ontwerp met willekeurige vormen, de bolle driehoek in het midden de aanleiding is om eerst een gebukt lopende man die een regenscherm probeert te openen, te tekenen, en daarna, nadat het eerste ontwerp een kwartslag gedraaid is, een aquarium met vissen. In het eerste gedeelte van de muziek heb ik geprobeerd met felle korte noten de neerstriemende regen uit te beelden en in het tweede gedeelte heb ik het rustgevende karakter van een aquarium gestalte gegeven met een rustige driekwartsmaat.
K4 Latijnse Mis voor Gemengd Koor - S-A-T-B. Deze Mis heb ik al eens op mijn blog gezet, maar toen gezongen door het Gemengd Koor St. Cecilia en zonder beelden. (zie artikel op 27 juli 2010) Nu heb ik de electronische versie gebruikt en daar een filmpje van gemaakt met weer foto's van allerlei kerken.
K4 Vijf Kermisliedjes Deze Kermisliedjes zijn gemaakt op teksten uit het boek "Straatmadelieven" van Dr. Tjaard de Haan, die ik op muziek gezet heb om te zingen op een Pronkzitting voor Carnaval. Waar is de brand is gewoon voor vierstemmig gemengd koor en in "De Spinster" zingen de sopranen de tekst en doen de andere stemmen het geluid van een spinnewiel na. De eerste stem is voor een melodie-instrument naar keuze. Bij het derde liedje is weer een accordeon nodig. De belorige en trouwgrage Kermismeidbehoeft wat de uitvoering betreft enige uitleg: de 2-stemmige gedeeltes worden in couplet 1, 2, 3 en 5 gezongen door de mannen en in couplet 4 door de vrouwen. Voor de begeleiding is nog een accordeon nodig Bij het laatste liedje zijn weer een accordeon en fluit nodig voor de begeleiding. Toevallig was er in ons dorp nét Kermis, zodat ik daar een aantal foto's heb gemaakt voor het filmpje
Ondanks de titel van dit koorwerk is het beslist niet geschikt om in de kerk te zingen. Het is geïnspireerd op het scheppingsverhaal in het boek "Brabantse Volkshumor" door Ben Janssen en ik zag daar wel mogelijkheden in om eens flink uit te pakken. Ik heb het gecomponeerd voor het kamerkoor Villameuse, waar we het ook mee gezongen hebben. Voor het filmpje heb ik allemogelijke tekeningen gebruikt die ik al eens ooit gemaakt heb, en een enkele nieuwe of aangepaste.
Hier repeteren we met het blokfluitensemble voor volwassenen in ons eigen repetitielokaal in de muziekschool in Wijchen. Dit ensemble heeft vele jaren bestaan ( hoé lang weet ik echt niet meer) Voor deze groep heb ik destijds de Zomersuite gecomponeerd. (zie bericht van 18-7-2010)
Deze foto van het St. Ceciliakoor te Overasselt, is gemaakt in de St.Jans-kathedraal in Den Bosch. We mochten daar de H.Mis opluisteren in het kader van de Meimaandvieringen.
Dit is tijdens een repetitie in het Verenigingsgebouw in Overasselt. In de kelder van dat gebouw hebben we ooit een cassettebandje volgezongen met o.a. mijn Latijnse Mis. Zie bericht van 27-7-2010