Mijn naam is Guus Kuijs en ik woon in Overasselt (aan de Maas, ten zuiden van Nijmegen.) Muzikale opleiding: Gedurende 6 jaar volgens de Ward-methode aan de St.Jozefschool te Helmond. Brabants Conservatorium: Diploma Orkestmusicus Hobo en diploma Algemene Muzikale vorming. Arnhems Conservatorium: Onderwijsdiploma Blokfluit. Van 1962 t/m 1969 ben ik werkzaam geweest als hoboïst van de Kapel van de Kon. Luchtmacht. Vervolgens ben ik tot mijn pensioen in 2002 verbonden geweest aan de Streekmuziekschool Wijchen ( nu "De Stroming") als docent A.M.V. blokfluit en hobo. Dit laatste overigens maar enkele jaren. Vanaf 1965 ben ik dirigent van het Kerkkoor in Overasselt en tussen 1980 en 1085 dirigeerde ik het kamerkoor Villameuse aldaar.
St.Jozefschool Helmond. Reünie 2e klas '49-'50 op 12 oktober 2007
In mijn CV heb ik het al genoemd, maar ik wil er hier toch nog even nader op ingaan.Mijn eerste schreden op het pad van de muziek heb ik gezet op de St.Jozefschool te Helmond, waar gedurende 6 jaar consequent volgens de Wardmethode muziekles werd gegeven. Dit gebeurde wel 3 à 4 keer per week. Bovendien kon je buiten schooltijd óók nog zang-en blokfluitlessen volgen en ook dát heb ik gedaan. Door dit alles was het niveau op het laatst zó hoog, dat we o.a. Missen van Palestrina konden zingen vanaf het notenschrift. Ook het tekenonderwijs op die school door dhr. Harrie Crijns was bijzonder. Meer dáárover kunt u vinden op: http://blog.SeniorenNet.be/guus in de berichten van 15-12-2009 en 6-1-2010.
Het in 1953 geopende Theo Driessen -Instituut.
De grote gangmaker en inspirator was de onderwijzer (en later schoolhoofd) Theo Driessen, die het voor elkaar kreeg om met eigen geld, donaties en de opbrengst van een jaren lopende oudpapieractie een eigen gebouw te verwezenlijken, waarin alle kunstonderwijs werd ondergebracht en waarin hij met een concertcyclus startte, die nú nog loopt. Ook zorgde hij er voor dat een aantal van zijn blokfluitleerlingen (waaronder ik) een ander blaasinstrument konden gaan leren bespelen bij leden van het Brabants Orkest. Ik koos voor de hobo en mijn vrienden voor klarinet en fagot en samen hebben we jarenlang een trio gevormd. (zie de berichten van 3-8-2010) Theo Driessen was ook (mede)oprichter van Verkennersgroepen, Morris-en volksdansgroepen en dirigent van het St.Jozefkoor en aan al die activiteiten heb ik meegedaan. Het mag hiermee duidelijk zijn, dat ik erg veel aan hem te danken heb.
Laatste commentaren
Blokfluit & Koormuziek
Eigen composities & Arrangementen Al jaren liep ik rond met het idee om aan alle muziek die ik gedurende vele jaren heb gearrangeerd en gecomponeerd op een of andere manier meer bekendheid te geven. Met het maken van dit blog denk ik een goede manier gevonden te hebben. De Blokfluitmuziek omvat enerzijds trio's en kwartetten en anderzijds twee methoden, één voor Algemene Muzikale Vorming m.b.v. de blokfluit en één voor de eerste 3 à 4 jaar van het blokfluitonderwijs.
De koormuziek bestaat uit wereldlijke en kerkelijke muziek, zowel 3 als 4-stemmig.
De meeste stukken zijn a-capella.
De K staat voor koormuziek, de B voor blokfluitmuziek, de M voor de methode voor blokfluit en de SCH voor de AMV-methode. Het cijfer geeft aan of de muziek 2, 3, of 4-stemmig is. Zo ziet u in één oogopslag waar het bericht over gaat. De tekeningen heb ik op de computer gemaakt m.b.v. "Adobe Photoshop" .Zij hebben over het algemeen niets met de muziek te maken.
Ik plaats ze slechts om het blog een wat mooier aanzien te geven.
14-01-2014
De Heer is waarlijk opgestaan. S-A-T.
K3 De Heer is waarlijk opgestaan. S-A-T.
De melodie is van een oud volksliedje: "Waar staat jouw vaders huis" De tekst van de eerste drie coupletten is van J.C. van Leeuwen en van het laatste couplet van H. in't Veld Het volkliedje heb ik bewerkt in 4 verschillende variaties, waarvan ik de eerste en de laatste voor dit Paaslied heb gebruikt. Aan de nieuwe versie heb ik een voorspel en tussenspel toegevoegd. Bovendien heb ik er een gezongen versie van gemaakt
De foto's die in het filmpje te zien zijn heb ik in mijn vakanties gemaakt in vele verschillende kerken.
Wij treden biddend in uw licht - 3st.Gemengd Koor & blokfluittrio
KB3 Wij treden biddend in uw licht - 3st. Gemengd Koor & blokfluittrio
"Als de grote klokke luidt" heeft als basis gediend voor deze variatievorm. Het kan ook a capella door het koor gezongen worden en dan blijven de tussenspelen gewoon weg. Een andere mogelijkheid is blokfluittrio en solozanger(es). Het lied is bedoeld voor advent-en kersttijd, maar de tekst van J.C. van Leeuwen is heel mooi en eigenlijk geschikt voor het hele jaar. De foto's voor het filmpje heb ik gemaakt tijdens onze vakantie in Boedapest
De reden dat ik dit filmpje weer naar voren heb gehaald is, dat er nu een gezongen versie beschikbaar is
Laat de kind'ren tot mij komen / Wat werd verhoopt S-A-T.
B3Laat de kind'ren tot mij komen/Wat werd verhoopt.
Deze liedjes heb ik bewerkt voor een blokfluittrio en ze zijn vrij gemakkelijk. De liedjes kunnen ook meegezongen worden door een solostem of een éénstemmig (kinder)koor. "Wat werd verhoopt" is nog een kerstliedje, maar van beide liedjes heb ik een filmpje gemaakt met afbeeldingen van kerststalletjes.
Deze twee kerstliedjes heb ik bewerkt voor een blokfluittrio ( S-A-T ) en ze zijn vrij gemakkelijk. Het is ook mogelijk om het liedje mee te laten zingen door een solostem of een éénstemmig (kinder)-koor. Bij "André en Matthé" zit het eigenlijke liedje zowel in de sopraan- als in de altstem, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn. Ik heb er superkorte filmpjes van gemaakt met foto's van kerststalletjes.
In het eerste deel van het filmpje is te zien hoe het "Verlaten Slagveld" is ontstaan en in het tweede deel kunt u het onstaan volgen van "Onheilspellend Landschap." In de muziek probeer ik de sfeer van deze tekeningen te volgen.
Speciaal met het doel om herfstfilmpjes te maken en daar dan weer muziek bij te componeren, ben ik op en mooie herfstdag naar ons vennengebied gefietst. Helaas waren de filmpjes mislukt (althans niet goed genoeg), maar gelukkig had ik wel ook een flink aantal foto's gemaakt, zodat ik toch vooruit kon.
De tekst van dit koorstuk is de Allelúja van de derde zondag na Pasen. De vertaling luidt: Allelúja. De Heer zond verlossing aan zijn volk. Allelúja. Christus moest lijden en opstaan uit de doden en zó zijn heerlijkheid binnengaan. Allelúja Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt van kerken en religieuze kunst uit München en omgeving.
Dit filmpje laat zien hoe in een ontwerp met willekeurige vormen, de bolle driehoek in het midden de aanleiding is om eerst een gebukt lopende man die een regenscherm probeert te openen, te tekenen, en daarna, nadat het eerste ontwerp een kwartslag gedraaid is, een aquarium met vissen. In het eerste gedeelte van de muziek heb ik geprobeerd met felle korte noten de neerstriemende regen uit te beelden en in het tweede gedeelte heb ik het rustgevende karakter van een aquarium gestalte gegeven met een rustige driekwartsmaat.
K4 Latijnse Mis voor Gemengd Koor - S-A-T-B. Deze Mis heb ik al eens op mijn blog gezet, maar toen gezongen door het Gemengd Koor St. Cecilia en zonder beelden. (zie artikel op 27 juli 2010) Nu heb ik de electronische versie gebruikt en daar een filmpje van gemaakt met weer foto's van allerlei kerken.
K4 Vijf Kermisliedjes Deze Kermisliedjes zijn gemaakt op teksten uit het boek "Straatmadelieven" van Dr. Tjaard de Haan, die ik op muziek gezet heb om te zingen op een Pronkzitting voor Carnaval. Waar is de brand is gewoon voor vierstemmig gemengd koor en in "De Spinster" zingen de sopranen de tekst en doen de andere stemmen het geluid van een spinnewiel na. De eerste stem is voor een melodie-instrument naar keuze. Bij het derde liedje is weer een accordeon nodig. De belorige en trouwgrage Kermismeidbehoeft wat de uitvoering betreft enige uitleg: de 2-stemmige gedeeltes worden in couplet 1, 2, 3 en 5 gezongen door de mannen en in couplet 4 door de vrouwen. Voor de begeleiding is nog een accordeon nodig Bij het laatste liedje zijn weer een accordeon en fluit nodig voor de begeleiding. Toevallig was er in ons dorp nét Kermis, zodat ik daar een aantal foto's heb gemaakt voor het filmpje
Ondanks de titel van dit koorwerk is het beslist niet geschikt om in de kerk te zingen. Het is geïnspireerd op het scheppingsverhaal in het boek "Brabantse Volkshumor" door Ben Janssen en ik zag daar wel mogelijkheden in om eens flink uit te pakken. Ik heb het gecomponeerd voor het kamerkoor Villameuse, waar we het ook mee gezongen hebben. Voor het filmpje heb ik allemogelijke tekeningen gebruikt die ik al eens ooit gemaakt heb, en een enkele nieuwe of aangepaste.
Dit lied, dat bij ons op bijna ieder feest gezongen wordt, heb ik lang geleden al een keer voor koor bewerkt om op het Ceciliafeest te zingen voor onze jubilarissen. ( die hebben we ieder jaar wel één of twee.) Tegenwoordig zingen we het niet meer want ook een goeie grap wordt na een tijdje wel oubollig, maar het is nu al weer zo lang geleden, dat we het wel weer eens op het repertoir kunnen zetten. Dit is een lichtelijk aangepaste versie. Ik heb nogal wat dia's gemaakt van kinderfeestjes en die heb ik gebruikt voor het filmpje.Wel heb ik de dia's bewerkt om de kinderen min of meer onherkenbaar te maken.
Bij de vroeger veel gezongen lofzang "Adoro te" heb ik de variatie vorm toegepast. Het eerste gedeelte is gewoon een vierstemmige zetting, het tweede gedeelte is bijna geheel als canon verwerkt en bij het derde gedeelte ligt de melodie in langzame stappen in de bas en spelen de bovenstemmen daar omheen. Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt die ik maakte in allerlei kerken van de gebrandschilderde ramen.
KB4 Daar was laatst een meisje loos. Dit bekende volksliedje heb ik bewerkt in een variatievorm, zodat er eigenlijk een nieuwe compositie is ontstaan, die geschikt is voor Gemengd Koor of een blokfluitkwartet. Het kan uiteraard ook door beide samen worden uitgevoerd. Ik heb voor ieder coupletje een nieuwe variatie gemaakt. In het filmpje wordt dit nog eens benadrukt doordat ik de inhoud van de coupletten heb uitgebeeld in een tekening.
Deze suite heb ik gecomponeerd voor een blokfluitensemble voor volwassenen ( zie foto hiernaast) Het betekent overigens niet, dat het niet geschikt zou zijn voor jongere spelers. Ik heb destijds geen datum vermeld, maar het moet ergens eind jaren tachtig geweest zijn. Een geschiktere tekening dan deze bloementuin kon ik niet bedenken! Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt, die ik geschoten heb in de tuinen van Demen.
Op het jaarlijks terugkerende Ceciliafeest zongen de heren van ons Gemengd Koor traditioneel een "Jubilate" die nog dateerde uit de tijd dat we alleen maar een mannenkoor hadden. Ofschoon iedereen die erg mooi vond kwam er van de dames toch wat verzet. Ze wilden graag méé zingen, maar omdat het stuk nu eenmaal voor mannenkoor was geschreven, vond ik dat niet erg wenselijk. Om de zaak in der minne te schikken heb ik zo'n 5 jaar terug toen deze driestemmige "Jubilate" gecomponeerd voor sopraan, alt en mannenstemmen. Voor het filmpje heb ik oude dia's gebruikt van kerkelijke kunst.
Theater / Monster - Duo voor 2 sopraan of 2 tenorblokfluiten
B2 Theater / Monster Duo voor 2 sopraan-of 2 tenorblokfluiten
Ook nu weer heb ik uitgaande van een nog niets voorstellend ontwerp, twee totaal verschillende uitwerkingen gemaakt, waarvan "het Monster" het dichtst bij het eerste ontwerp blijft. Hoe dit gegaan is kunt u zien in het filmpje. In de muziek hoort u, hoe met "klaroengeschal" het theater wordt geopend, waarna een vrij banale melodie volgt. De muziek bij "het Monster" is uiteraard wat grimmiger
Dit lied op een tekst van Huub Oosterhuis wordt vaak gezongen in een begrafenismis op de melodie van: "Al van den drogen haring..." Ik kon daar maar slecht aan wennen en heb voor ons koor de tekst van nieuwe muziek voorzien. Omdat de tekst is geïnspireerd door het boerenleven, heb ik voor het filmpje foto's gebruikt van diverse boerderijen.
Vanaf mijn 14e tot ongeveer mijn 35e jaar heb ik hobo gespeeld en al snel vormden we met 2 vrienden een blaastrio. Voor die bezetting (hobo, klarinet en fagot) schreef ik toen ook al muziek die we wel geoefend, maar voor zover ik me herinner, nooit uitgevoerd hebben. En dat was maar goed ook, want van de samenklank deugde niet veel. Een aantal jaren geleden heb ik nog eens in die oude boeken zitten neuzen en toen vond ik de melodieën nog zó goed, dat ik er opnieuw aan ben begonnen. U hoort hier de versie voor blaastrio. Er bestaan nu dus 2 versies; één voor hobo, klarinet en fagot en één voor alt-tenor en basblokfluit. Voor het filmpje heb ik de vele foto's gebruikt die ik heb geschoten op onze vakantie aan de Dalmatische kust.
Hier repeteren we met het blokfluitensemble voor volwassenen in ons eigen repetitielokaal in de muziekschool in Wijchen. Dit ensemble heeft vele jaren bestaan ( hoé lang weet ik echt niet meer) Voor deze groep heb ik destijds de Zomersuite gecomponeerd. (zie bericht van 18-7-2010)
Deze foto van het St. Ceciliakoor te Overasselt, is gemaakt in de St.Jans-kathedraal in Den Bosch. We mochten daar de H.Mis opluisteren in het kader van de Meimaandvieringen.
Dit is tijdens een repetitie in het Verenigingsgebouw in Overasselt. In de kelder van dat gebouw hebben we ooit een cassettebandje volgezongen met o.a. mijn Latijnse Mis. Zie bericht van 27-7-2010