En Allah de Verhevene zegt: ”Vandaag heb ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb ik de islam voor jullie als godsdienst gekozen…” (Soerat Al maa-iedah, aayah 3).
De islam is gebaseerd op 5 pilaren en om deze te kunnen praktiseren, moet men beginnen met de eerste pilaar. Men zal ook merken dat over deze 5 pilaren geen twijfel mogelijk is, alles staat duidelijk in de Qoran. Wie de eerste pilaar niet accepteert en aan de andere pilaren voldoet is het niet geldig, want Mohammed (saws) heeft 13 jaar lang mensen uitgenodigd tot de eerste pilaar. Dit houd in dat de eerste pilaar als eerst van belang is en dan de andere pilaren.
De eerste pilaar geeft duidelijk aan dat men alleen Allah (swt) moet volgen en Mohammed (saws). Allah zegt hierover in de Quraan :
In Surah Ali Imran 3 aya 32:
Zeg: "Gehoorzaamt Allah en de Boodschapper, maar als jullie je afwenden: voorwaar, Allah houdt niet van de ongelovigen."
In Surah Al Ahzab 33 aya 36:
En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper een zaak hebben besloten, om een andere keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt: waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling.
In Surah Aaraf 7 aya 3:
Volgt dan hetgeen aan jullie is neergezonden van jullie Heer (de Qor'an en Sunnah) en volgt buiten Hem geen Auliya (beschermers en helpers die je beveelt om deelgenoten toe te kennen in de aanbidding van Allah). Weinig is het dat jullie je laten vermanen.
Om de eerste pilaar te kunnen praktiseren, moet men eerst verwerpen om de aanbidding alleen tot Allah te kunnen verrichten.
In Surah Al Baqarah 2 aya 256:
En hij die de Thaghoet (valse goden) verwerpt en in Allah gelooft: hij heeft zeker het stevigste houvast gegrepen, dat niet breken kan. En Allah is Alhorend, Alwetend.
Surah An Nisa 4 aya 60:
Heb jij degenen (hypocrieten) niet gezien die dachten dat zij geloofden in wat aan jou geopenbaard is en in wat er voor jou geopenbaard is? Zij willen volgens de Thaghoet berechten, hoewel hen toch bevolen was er niet in te geloven. En het is zo dat de Satan hen ver weg wil doen afdwalen.
Het is natuurlijk van belang om kennis op te zoeken over het volgende, om je tawhied compleet te maken met de wil van Allah.
1. KENNIS (al-'Ilm) Over Tawhied, het verwerpen en het aannemen ervan.
"Weet, La ilaha illah Allah (Niemand behalve Allah heeft het recht om aanbeden te worden)..." (47.19)
2. STANDVASTIGHEID (al-Yaqien) Hebben over deze 2 categorieën.
"De ware gelovigen zijn slechts degenen, die in Allah en Zijn boodschapper geloven en daarna niet twijfelen (49.15)
3. GEHOORZAAMHEID (al-Inqiyaad) Naar dit.
"Maar nee, bij uw Heer, zij zullen geen gelovigen zijn, voordat zij u (profeet) tot rechter maken over al hun geschillen en in hun hart geen aarzeling vinden aangaande hetgeen gij oordeelt en zij zich geheel en al onderwerpen." (4.65)
4. AANVAARDING (al-Qaboel) Met heel je hart.
"Voorzeker toen er tot hen werd gezegd: "La ilaha illah Allah" (Niemand buiten Allah heeft het recht aanbeden te worden), waren zij vanmatigend (trots, en ontkenden het)." (37.35)
5. OPRECHTHEID (al-Ikhlaas) In het geloven van deze zaken.
"En er werd hen slechts geboden Allah te aanbidden, zuiver zijnde in gehoorzaamheid jegens Hem, oprecht het gebed te onderhouden en de Zakaat te betalen. Dat is de ware godsdienst." (98.5)
6. ZUIVERHEID (as-Sidq) Tijdens het uitvoeren van het verwerpen en aannamen.
"Wanneer de huichelaars tot u komen, zeggen zij: "Wij getuigen dat gij inderdaad de boodschapper van Allah zijt." Allah weet dat gij Zijn boodschapper zijt, en Allah getuigt dat de huichelaars inderdaad leugenaars zijn." (63.1)
7. LIEFDE (al-Mahabbah) Hebben voor hetgeen Allah lief heeft.
"Onder de mensen zijn er, die voorwerpen van aanbidding buiten Allah nemen en ze liefhebben, zoals zij Allah behoren lief te hebben. Maar zij die geloven zijn sterker in hun liefde voor Allah. En als zij die overtreden (nu) de tijd kunnen zien wanneer zij de straf zullen zien, (dan zouden zij beseffen) dat alle macht aan Allah toebehoort en dat Allah streng is in het straffen."(2.165)
Weet dat je dit in je bezit moet hebben deze 7 voorwaarden. Kijk in Surah Nisa 4 aya 145:
Voorwaar, de huichelaars zullen in de laagste verdieping van de Hel zijn; jij zult nooit een helper voor hen vinden.
Voorzeker, alle lof is aan Allah. We prijzen Hem en vragen Zijn hulp. We vragen Zijn vergiffenis en we zoeken onze toevlucht bij Hem tegen het kwaad van onze eigen zielen en voor de slechtheid van onze daden. Ieder die Hij leidt, zal nooit dwalen, en ieder die Hij laat dwalen, zal nooit leiding vinden. Ik getuig dat er geen illah is dan Allah, Hij is de enige, Hij heeft geen partner, en ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en Zijn boodschapper is. Moge de vrede en zegeningen van Allah over hem zijn, over zijn familieleden, zijn metgezellen en over degenen die hem volgen in vroomheid tot de Dag des Oordeels. De beste woorden zijn die van Allah en de beste leiding is die van Mohammed (Sallalhoe 3alaihie wa Sallam) het ergste kwaad is de innovatie in de religie; elke innovatie is een dwaling; en elke dwaling eindigt in de Hel.
Islam bestaat uit 5 pilaren:
De eerste bestaat uit de shahadah (tawhied), daarna de salat, ramadan, zakaat en de bedevaart naar Mekka als je ertoe in staat bent.
Tawhied in het kort:
In Surah Mohammed (47 aya 19)
Weet dat er geen illah is (die het waard is om aanbeden te worden) dan Allah.
Dit is het eerste fundament in het geloof in tawhied (eenheid en uniciteit van Allaah). Allah is Eén in Zijn heerschappij, Eén in Zijn godheid en Eén in Zijn daden en namen en eigenschappen. Niets is zoals Allah. Wanneer iemand Allah accepteert als de enige ware God die het recht heeft op aanbidding, dan moet hij alle aanbidding naar iemand (of iets) anders tenietdoen. Dat is de betekenis van laa illaha illah Allaah: er is geen ware god behalve Allah. Het is samengesteld uit een ontkennend en een bevestigend zinsdeel. Het zinsdeel 'behalve Allah' bevestigt dat Allah de enige ware God is die het recht heeft aanbeden te worden. En het verwerpen van alles wat daarnaast aanbeden kan worden is het ontkennende zinsdeel.
Illah, Rabb, Deen en 'Ibadah zijn vier termen die de basis vormen van de hele leer van de Qor'an. In al zijn bladzijdes wordt keer op keer de nadruk gelegd op: dat de Almachtige Allah de Rabb en Illah is; dat er geen illah is dan Hij, noch dat er een andere Rabb is, noch dat Hij de kwaliteiten en eigenschappen (die in deze termen zijn ingesloten) met iemand anders deelt. Hij en Hij alléén zou daarom geaccepteerd moeten worden als iemands Illah en Rabb. Niemand anders zou geloofd moeten worden, dat zij de eigenschappen die deze woorden bevatten bezitten. Het eist ook van ons dat we onze ibadah aan Hem en Hem alléén moeten geven en niet aan iemand anders, en onze deen exclusief voor Hem moeten maken en alle andere deens verwerpen!
In Surah Loeqman (31 aya 25)
En Wij stuurden niet één van de Boodschappers vóór jou, of Wij openbaarden aan hem dat er geen andere illah dan Ik is, geef daarom jou 'ibadah aan Mij alleen.
In Surah An Nahl (16 aya 36)
En voorzeker, Wij hebben aan iedere gemeenschap een Boodschapper gezonden (die zei) "Geef je 'ibadah aan Allah alleen en houdt afstand van de Thaghoet."
Het zou echter duidelijk moeten zijn, zelfs van de gegeven citaten, dat het essentieel is voor het juiste begrip van de leerstellingen van de Qor'an om volledig de implicaties van deze vier termen te begrijpen. De Qor'an zal in feite zijn hele betekenis verliezen voor elke persoon die niet weet wat er bedoeld wordt met Illah of Rabb, wat 'ibadah constitueert en wat de Qor'an bedoelt wanneer het woord deen wordt gebruikt. Hij zal falen om te leren wat Tawhid (geloof in de éénheid van Allah in zijn volle betekenis) is en Shirk, wat het tegenovergestelde ervan is.
De reden waarom de bovenstaande misvattingen zijn ontstaan; is een historische reden. Toen de Qor'an voor het eerst aan de Arabieren werd gepresenteerd, wisten zij allemaal wat er werd bedoeld met illah en rabb; aangezien deze woorden al in hun eigen taal gangbaar waren. Het waren geen nieuwe termen, noch werden er nieuwe betekenissen aan hen verbonden. Zij wisten heel goed wat de betekenissen ervan inhielden. Toen er werd gezegd dat Allah alleen de Illah en de Rabb is en dat niemand zelfs de kleinste eigenschappen en kenmerken (die de woorden aanduiden) deelt; begrepen zij meteen de volle inhoud. Zij begrepen volledig, zonder enige twijfel of onzekerheid, wat specifiek aan Allah exclusief behoorde en wat aan anderen werd ontkend. Degenen die de voorschrift verwierpen waren zich heel goed bewust wat betreft de implicaties van het verwerpen van anderen dan Allah als illah en rabb (in elk opzicht). Terwijl degenen die het accepteerden evengoed begrepen wat zij moesten opgeven door hun acceptatie en wat zij moesten doorstaan.
Hetzelfde geldt voor de woorden deen en 'ibadah, die algemeen werden gebruikt. De mensen wisten wat er werd bedoeld met 'abd; wat voor een toestand 'uboodiyyah (toestand van het zijn van een 'abd) inhield; naar wat voor een soort houding gerefereerd werd wanneer het woord 'ibadah werd gebruikt en wat de betekenis van de term deen was. Toen hen dus werd verteld om hun 'ibadah op te geven voor al het andere en dit exclusief voor Allah te reserveren en alle andere deens op te geven en slechts de Deen van Allah alleen in te treden; hadden zij geen moeilijkheid in het concluderen van wat de Qor'anische d'awah (boodschap) impliceerde en wat voor een drastische revolutie het in hun manier van leven teweeg zou brengen.
Naar gelang de eeuwen passeerden, onderging de ware betekenis van deze termen geleidelijk subtiele veranderingen; zodat in de loop van de tijd, in plaats van de volle betekenissen ze slechts voor beperkte betekenissen en vage concepten kwamen te staan. Een reden was de geleidelijke afname van de intresse in de Arabische taal. De andere reden was dat de woorden ophielden met het hebben van dezelfde betekenissen voor de latere generatie Moslims, zoals die voor de originele Arabieren aan wie de Qor'an werd geopenbaard. Het is met name door deze twee redenen; dat in de recente woordenboeken en commentaren vele van de Qor'anische woorden niet bij hun originele betekenis worden uitgelegd, maar bij de betekenis waar zij in de loop van de tijd voor stonden, bijvoorbeeld:
Het woord illah, zoals wordt gebruikt met betrekking tot anderen dan God, kwam synoniem te staan voor idolen of goden;
Het woord rabb kwam te staan voor de betekenis van slechts iemand die opvoedt of grootbrengt of een ander voedt of voor zijn wereldlijke behoeftes zorgt;
'Ibadah begon begrepen te worden als de verrichting van een set rituelen van "aanbidding";
Deen begon te betekenen: een religie of het geloof in bepaalde voorschriften;
In Surah Ali Imran (3 aya 51)
Voorwaar, Allah is mijn Rabb en jullie Rabb, geef dus je 'Ibadah aan Hem alleen; dit is het recht Pad.
Ieder die meer dan een cursus studie maakt van de Qor'an, zal gauw merken dat de hele inhoud alleen rond deze vier termen draait en dat het centrale idee van het hele boek is: Allah is de Rabb en de Illah. Niemand anders bezit de kwaliteit en eigenschappen die deze termen bevatten. Daarom zouden de mensen hun 'Ibadah aan Hem en Hem alleen moeten geven en iemands dien zou exclusief voor Hem moeten zijn, zonder deelgenoten hierin.
Allah is de Rabb en de Illah. Er is geen Rabb en geen Illah behalve Hij. Aan Hem Alleen doen wij 'Ibadah. Alleen Zijn Deen adopteren we en volgen die oprecht.
Bismillah arRahman arRahim inna alhamdullilahi wa salatu wa salam ala Rasul lillah
Allah heeft de mens geschapen en hem voorzien van de middelen om kennis te vergaren, voornamelijk gehoor, zicht en wijsheid. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
En Allah bracht u terwijl gij niets wist, uit de baarmoeder van uw moeder voort en gaf u oren, ogen en harten, opdat gij dankbaar moogt zijn. {al-Nahl 16:78} Islam is de religie van kennis. De eerste aayah van de Quraan die geopenbaard werd, gebood lezen, wat de sleutel naar kennis is. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
Lees voor! In de naam van jouw Heer, Die heeft geschapen. Hij heeft de mens geschapen van een bloedklomp. Lees voor! En jouw Heer is de Meest Edele. Degene Die onderwezen heeft met de pen. Hij heeft de mens onderwezen wat hij niet wist. {al-Alaq 96:1-5}
In de islam komt kennis voor handelen; er kan geen handeling zijn zonder kennis. Allah zegt (interpretatie van de betekenis): Weet, dat er buiten Allah geen God bestaat en vraag bescherming voor uw tekortkoming en voor die van gelovige mannen en vrouwen. {Muhammad 47:19} Allah waarschuwt iedere moslim voor het spreken zonder kennis. Hij zegt (interpretatie van de betekenis): En volgt niet datgene waarvan gij geen kennis bezit. Voorwaar, het oor, oog en het hart - al deze zullen worden ondervraagd. {al-Israa 17:36}
Om de status van kennis en van de geleerden te benadrukken, roept Allah de geleerden op om van Zijn Eenheid te getuigen. Hij zegt (interpretatie van de betekenis): Allah getuigt, dat er geen God is dan Hij en de engelen en degenen, die kennis bezitten, getuigen dit eveneens, handhavende de rechtvaardigheid: er is geen God dan Hij, de Almachtige, de Alwijze. {al Imraan 3:18} Kennis en vrees voor Allah kunnen bereikt worden door Zijn tekenen en schepping te kennen. Degenen met kennis zijn degenen die dat weten, daarom prijst Allah hen door te zeggen (interpretatie van de betekenis): Alleen Zijn dienaren die kennis bezitten, vrezen Allah. Voorwaar, Allah is Almachtig, Vergevensgezind. {Faatir 35:28} De geleerden bezetten een nobele status in de islam die hoger is dan de positie van anderen in deze wereld en in het Hiernamaals. Allah zegt (interpretatie van de betekenis): Allah zal de gelovigen onder u en hen die kennis werd gegeven in rang verheffen. {al-Mujaadilah 58:11} Vanwege het belang van kennis, droeg Allah Zijn Boodschapper op om er meer van te zoeken. Allah zegt (interpretatie van de betekenis): En zeg: "O mijn Heer, doe mij toenemen in kennis." {Ta-Ha 20:114}
Allah prijst de geleerden door te zeggen (interpretatie van de betekenis): Zeg: "Zijn zij die weten gelijk aan hen die niet weten?" Maar alleen de verstandigen trekken er lering uit. {al-Zumar 39:9} Degenen die kennis hebben zijn de snelste van de mensen om de waarheid te begrijpen en erin te geloven: En opdat degenen aan wie kennis is gegeven mogen weten dat het (de verkondiging) de waarheid is van uw Heer, opdat zij er in mogen geloven en hun hart nederig voor Hem moge worden. {al-Hajj 22:54 interpretatie van de betekenis}
De islam roept ons op om kennis te zoeken. De Boodschapper (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft het zoeken naar kennis een plicht voor elke moslim gemaakt en hij heeft verklaard dat de superioriteit van degene die kennis heeft over degene die slechts aanbidt, als de superioriteit van de maan over elk ander hemellichaam is. Hij heeft gezegd dat de geleerden de erfgenamen van de Profeten zijn en dat de Profeet geen dinars en dirhams (oftewel geld) achterliet maar hun erfenis was kennis, dus degene die het verwerft, heeft een groot aandeel bereikt. En hij (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd dat het zoeken naar kennis een weg naar het Paradijs is. Hij zei: Degene die een pad volgt in de navolging van kennis, Allah zal een pad naar het Paradijs gemakkelijk voor hem maken. (Overgeleverd door al-Bukhaari, Kitaab al-Ilm 10) De islam roept ons op om alle soorten nuttige kennis te leren. Takken van kennis variëren in status waarvan de hoogste de kennis van de shariah is, dan kennis van medicijnen en dan andere gebieden van kennis. De beste van alle takken van kennis zijn de wetenschappen van de shariah waardoor de mens Zijn heer leert kennen en zijn Profeet en religie. Dit is de kennis waarmee Allah Zijn Boodschapper eerde Hij leerde het aan hem zodat hij het aan de mensheid zou kunnen leren:
Voorwaar, Allah heeft de gelovigen een gunst bewezen, daar Hij een boodschapper uit hun midden opwekte, die hun Zijn tekenen verkondigt, hen loutert en hun het Boek en de wijsheid onderwijst, hoewel zij voordien duidelijk dwaalden. {al-Imraan 3:164 interpretatie van de betekenis}
De Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: Wanneer Allah het goede wenst voor een persoon, laat Hij hem de religie begrijpen. (Overeengekomen. Overgeleverd door al-Bukhaari 69)
Wat betreft de kwestie van aandacht besteden aan de Quraan en het leren en onderwijzen, heeft de Boodschapper (salla Allahu alaihi wa salaam) gezegd: De beste van jullie is degene die de Quraan leert en onderwijst. (Overeengekomen. Overgeleverd door al-Bukhaari 4639) Er is geen goedheid in kennis die niet bevestigd wordt door actie of woorden die niet bevestigd worden door daden:
O gij die gelooft, waarom zegt gij hetgeen gij niet doet?
Het is afkeurenswaardig bij Allah dat gij zegt hetgeen gij niet doet. {al-Saff 61:2-3}
De ummah heeft ten alle tijden en in alle plaatsen kennisrijke mensen nodig. Een natie zonder kennis en geleerden zal in illusies leven en in duisternis zinken. Wie deze kennis verbergt en de ummah ervan berooft, Allah zal een teugel van vuur op hem plaatsen op de Dag der Opstanding en hij zal het verdienen om vervloekt te worden, behalve degene die berouw toont. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
Voorzeker, degenen, die hetgeen Wij aan tekenen en leiding hebben nedergezonden, verbergen, nadat Wij ze in het Boek aan de mensen duidelijk hebben gemaakt, zijn het, die Allah vervloekt en zij die het recht hebben te vervloeken, vervloeken hen ook. Maar zij, die berouw hebben en zich beteren en (de Waarheid) verkondigen, dezen zijn het, tot wie Ik Mij met vergiffenis wend - Ik ben Berouwaanvaardend, Genadevol. {al-Baqarah 2:159-160}
Kennis brengt een grote beloning met zich mee. Degene die de weg naar iets goeds aanwijst is als degene die het doet. Wanneer de kennisrijke persoon overlijdt, zijn beloning bij Allah houdt niet op wanneer hij overlijdt, het blijft net zolang toenemen als de mensen van zijn kennis profiteren. De Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: Wanneer een man overlijdt, komen al zijn goede daden tot een einde, behalve drie: een voortdurende liefdadigheid, voordelige kennis of een rechtschapen zoon die voor hem zal bidden. (Overgeleverd door Muslim 1631) Als de geleerde zijn kennis onder de mensen verspreidt, zal hij een beloning krijgen gelijk aan die van degenen die hem volgen. De Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: Degene die anderen uitnodigt tot leiding zal een beloning hebben als de beloningen van degenen die hem volgen, zonder dat op enige manier van hun beloning af te halen. En degene die anderen uitnodigt tot misleiding zal een last van zonden hebben als de last van degenen die hem volgen, zonder dat op enige manier van hun last af te halen. (Overgeleverd door Muslim 2674)
Correct begrip van de islam is één van de beste van de goede eigenschappen waarmee een moslim geëerd kan zijn. De Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: Wanneer Allah het goede wenst voor een persoon, laat Hij hem de religie begrijpen. (Overeengekomen) Quraan lezen, leren en onderwijzen zijn onder de beste daden aangezien de Profeet (salla Allahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: Er zou geen afgunst (hasad) mogen zijn behalve tussen twee mensen:
een man aan wie Allah (kennis van) de Quraan heeft gegeven en het dag en nacht reciteert, en een man aan wie Allah rijkdom heeft gegeven en het dag en nacht uitgeeft (aan goede daden). (Overgeleverd door Muslim 815)
Uit Usool al-Deen al-Islami door Shaykh Muhammad ibn Ibraaheem al-Tuwayri Vertaald door AlMutaqqun.tk
1. Islam algemeen Het eerste wat men dient te weten en goed begrijpen , wat de ware betekenis van het woord"Islam"werkelijk is. De islam is niet genoemd naar een persoon zoals het geval is met het Christendom dat genoemd is naar Jezus Christus (v.z.m.h.) of, het Buddhisme dat genoemd is naar Gotama Buddha of het Confucianisme dat genoemd is naar Confucius of het Marxisme dat genoemd is naar haar ideologische vader Karl Marx. Noch is het genoemd naar een bepaalde stam zoals het Judaïsme genoemd is naar de stam van Judah en Hindoeïsme genoemd is naar de Hindoes. De religie "Islam" is de ware religie van "Allah" en als dusdanig het centraal principe van Allah's religie; de totale onderwerping aan Allah's wil. Het Arabisch woord "Islam" betekent onderwerping of overgave, aan de wil van de enige echte God die, Alleen, het waard is om aanbeden te worden. Zoals bevestigd in de Koran, toen de profeet Mohamed met de volken van het boek ( Joden en Christenen) redetwiste. ...En zeg tot degenen aan wie het Boek is gegeven en tot de onwetenden: "Hebt gij u onderworpen (aan Allah)?" Als zij zich onderwerpen, dan zijn zij op het rechte pad ... [Koran 3:20]
Het woord Islam betekent: 'gehoorzaam aan God', maar het betekent ook 'vredelievend'. Hieruit kunnen we afleiden dat de Islam -wat de geloofsleer-(alaqida) betreft- geen nieuwe religie is, die door de profeet Mohammed (vzmh) in de zevende eeuw in Arabië werd geïntroduceerd, het is de ware religie van Allah die toen vervolmaakt werd. Islam is de religie (deen), die aanvankelijk aan Adam, de eerste mens en de eerste profeet van God, werd geopenbaard, het was tevens de religie van alle profeten, die na hem volgden.
De naam van Gods religie 'Islam', is niet door mensen verzonnen. Het is door God zelf als naam voor Zijn religie gekozen en heeft het duidelijk vernoemd in Zijn laatste openbaring aan de mens. In het laatste geschrift van de Goddelijke openbaring, de Koran, verklaart God: "Heden heb ik uw religie voor u vervolmaakt en Mijn gunst aan u voltooid, en Ik heb de Islam voor u als religie gekozen." [Koran 5:3]
Voorwaar, de enige godsdienst bij Allah is de islam [Koran 3:19]
Islam is niet een religie dat exclusief door één etnische groep of door één volk kan geclaimd worden, het is de religie voor de gehele mensheid, Allah verklaart in zijn heilige boek
Gezegend is Hij, die de Forqaan (het onderscheid i.e. de Koran) aan Zijn dienaar heeft neder gezonden, opdat hij een waarschuwer moge zijn voor alle volkeren. [Koran 25:1] In de bijbel bvb, staat nergens dat God tegen het volk van Mozes v.z.m.h. of tegen zijn nakomelingen zegt dat hun religie het Judaïsme is of zal zijn, noch zei hij aan Christus dat zijn volgelingen Christenen zullen genoemd worden. Zij predikten zoals de profeten vóór hen de onderwerping aan Gods wil, Islam, en hij waarschuwde tegen de valse Goden van de menselijke verbeelding. ...Hoewel de mesias zei: o kinderen van Israël, aanbidt Allah, mijn Heer en jullie Heer. Voorwaar, hij die deelgenoten aan Allah toekent: Allah heeft hem waarlijk het paradijs verboden. En de bestemming zal de hel zijn, en voor de onrechtvaardigen zijn er geen helpers [Koran 5:72]
2. De moslim Een moslim is een persoon die de Islamitische godsdienst aanhangt. Meer dan een miljard mensen van alle volken, nationaliteiten en culturen over de hele wereld zijn moslim. Van de rijstvelden in Indonesië over de woestijnen in het hart van Afrika en de wolkenkrabbers in New York tot de Bedoeïenkampen in Arabië! Slechts 18% van de Moslims woont in de Arabische wereld; een vijfde in Afrika ten zuiden van de Sahara. De grootste Moslimgemeenschap ter wereld is in Indonesië. In grote delen van Azië leven Moslims; terwijl er aanzienlijke minderheden leven in India, China, Rusland, Noord- en Zuid-Amerika, Oost- en West Europa
3. De vijf belangrijkste zaken waarop de Islam is gebaseerd.
1: Ashahada, geloofsbelijdenis, of getuigenis van het geloof in de Eenheid van Allah en de profeetschap van Mohamed.
2: Assalaat of het gebed, het verrichten van de dagelijkse gebeden
3: Azzakaat of het geven van aalmoezen aan de armen
4: Ramadan of vasten
5: Hadj,bedevaart naar Mekka voor degen die financieel en lichamelijk er toe in staat zijn
Asshahada, of geloofsbelijdenis Er is niemand die het recht heeft aanbeden te worden behalve God en Mohammed is Zijn Boodschapper. Deze geloofsbelijdenis wordt de Shahada genoemd, een simpele formule die alle gelovigen uitspreken. De betekenis van deze belijdenis is het geloof dat het enige doel van het leven is om God te dienen en te gehoorzamen, en dat dit bereikt kan worden adhv de leringen, verkondigingen en handelingen van de Laatste Profeet, Mohammed (vrede zij met hem) aan te leren.
Assalaat,of het gebed Salaat is de naam van de verplichte gebeden die vijf keer per dag verricht worden en die een directe link vormen tussen de aanbidder en God. Deze vijf rituele gebeden bevatten verzen van de Koran en worden opgezegd in het Arabisch, de taal van de Openbaring.
Azzakaat, of armenbelasting Een belangrijk principe van de Islam is dat alles aan God toebehoort, en dat rijkdommen daarom aan de mensen in bewaring zijn gegeven. Het woord Zakaat betekent zowel zuivering als groei. Het opzij zetten van een deel voor de behoeftigen zuivert onze bezittingen, en zoals het snoeien van planten, herstelt dit het evenwicht en het bemoedigt verdere groei. Ramadan of vastenmaand Elk jaar in de maand Ramadan vasten de moslims die daartoe in staat zijn van zonsopgang tot zonsondergang. Ze onthouden zich van eten, drinken en seksuele omgang met hun echtgeno(o)t(e)(n). Alhoewel vasten heilzaam is voor de gezondheid, is het hoofdzakelijk een manier van zelfreiniging en zelfdiscipline. Door zichzelf het aardse comfort te ontzeggen zelfs voor een korte tijd, kan een vastende persoon zich richten op zijn of haar doel in het leven door zich constant bewust te zijn van de aanwezigheid van God.
Hadj of bedevaartstocht De bedevaart naar Mekka, de Hadj, is alleen een verplichting voor diegenen die daar financieel en lichamelijk toe in staat zijn. Desalniettemin gaan er elk jaar meer dan drie à vier miljoen mensen naar Mekka vanuit elke uithoek van de wereld, wat de verschillende volkeren een unieke kans biedt om kennis met elkaar te maken. De jaarlijkse Hadj begint in de twaalfde maand van het Islamitische jaar (gebaseerd op de maancyclus, niet op de zonnecyclus zoals de Westerse jaartelling). Pelgrims dragen speciale kledij: eenvoudige, witte gewaden waarmee de mensen zich ontdoen van elk onderscheid tussen sociale klassen en culturen, zodat iedereen als gelijke voor God staat.
De rituelen van de Hajj stammen uit de tijd van de Profeet en voorvader Ibrahim (Abraham) vrede zij met hem. Deze rituelen omvatten het zevenmaal rondgaan om de Kabah, (gebouwd door Abraham en zijn zoon Ismael), en het zevenmaal heen en weer rennen tussen de heuvels Safa en Marwa, zoals Hagar (de vrouw van Abraham) deed toen ze naar water zocht voor haar zoon. De pelgrims staan later samen op de wijde vlakte van Arafat (een grote uitloper van de woestijn buiten Mekka) en bidden gezamenlijk om de vergiffenis van God, in wat vaak gezien wordt als een voorproef van de Dag des Oordeels.
4. Islamitische geloofsleer
Moslims geloven in: 1. De Ene, Unieke, Onvergelijkbare, Genadige God. De Enige en Onderhouder van het universum; de Enige die het recht heeft aanbeden te worden, niemand of niets anders mag buiten Allah aanbeden worden, geen zon noch sterren noch bomen, geen mens geen engelen niets(!) en, niets wordt uitgelegd in de Van Dale (woordenboek) als geen enkel ding, of geen enkele zaak. 2. De Engelen, geloven in hun exisitentie en dat ze van licht zijn geschapen. Onder hen zijn er die wij hun namen kennen zoals bv Gibrile (Gabriele), Israfiel en Mika-iel. 3. De heilige boeken die door Allah geopenbaard zijn geweest zoals de Koran aan Mohamed, het Evangelie aan Isaa (Jezus), de Thora aan Moussa (Mozes), Zaboor aan Dawud (David). 4. De Profeten, door wie zijn openbaringen aan de mensheid werden verkondigd. Zoals de vijf belangerijkste: Nooh (Noah) Ibrahim (Abraham) Moussa (Mozes) Isa (Jezus) en Mohammed. 5. De Dag des Oordeels en in de individuele verantwoordelijkheid voor iemands daden. 6. In Gods volledige beschikking over het lot, hetzij goed of kwaad; en in het leven na de dood.
5.De Koran De Heilige Koran is een volledig document van de exacte woorden zoals geopenbaard door Allah via de Engel Jibriel (Gabriël) aan de profeet Mohammed (v.z.m.h.). De Heilige Koran is de fundamentele bron van het geloof en handelen van iedere Moslim. Het behandelt alle onderwerpen die ons als mensen aangaan zoals wijsheid, aanbidding en wet. Maar het basisthema is de relatie tussen Allah en zijn schepselen.
Tegelijkertijd verschaft de Koran ons richtlijnen voor een rechtvaardige samenleving, gepast menselijk gedrag en eerlijke economische principes.Naast de Heilige Koran verwijzen Moslims ook aan de hand van de Hadith- naar het leven van de Profeet(vrede zij met hem) als tweede bron van leiding. Geloof in de Soenna, het voorbeeld van de handelingen van de Profeet (v.z.m.h.), vormt een essentieel onderdeel van het Islamitisch geloof.