Nu een paar items over het plannen van een route. Allereerst moet je een doel uitkiezen, in ons geval is dat het Erzgebergte. Dan weet je ook al de afstand,ruwweg zon 700 km. vanaf de grens Nederland/Duitsland. Kun je op twee manieren overbruggen, of in één dag -is makkelijk te doen, maar wel door gebruik van de Autobahnen-, de andere manier is in etappes. Dat is de keuze die wij hebben gemaakt. Nu ligt Eisenach niet helemaal op de helft, daarom leggen wij de eerste dag meer kilometers af dan de tweede dag. De eerste dag is in aanvang landschappelijk niet zo interessant, daarom kiezen we voor een deel voor de Autobahn, zodat we in de rest van de dag meer binnenweggetjes kunnen nemen. De kruissnelheid op de Autobahn zal rond de 125 km/h liggen. Ervaring heeft geleerd dat je op binnenwegen geen hoge gemiddelden haalt, ga maar uit van 60 km/h. Ook bij dagtochten moet je daarvan uitgaan. Weet je hoeveel uren je onderweg bent,is het een makkelijk rekensommetje om te weten hoe lang de route mag zijn. Of andersom. De netto rij-uren zijn niet hoog. Maar daarover later meer. Even weer terug naar het plannen van de route voor de heenweg. Ervaring heeft ook geleerd dat de tankbeurten zo rond de 200 km afgelegde weg ligt. Tankbeurten vragen tijd. Ben je met bv 10 motorrijders, kunnen er soms maar 2 of 3 tegelijk tanken, dan moet er eerst worden afgerekend voordat de anderen kunnen tanken. Even terzijde, het is het meest practische dat iedereen gaat tanken, want anders staat we over 100 km weer aan de pomp. (Ok,ok Pan rijders halen de 400 km.. pfff ) De eersten gaan na het tanken een sigaretje roken of ijsje eten of sanitair, maar dat zullen de laatste ook wel willen. Dus tankbeurten duren vanaf de eerste tanker tot de laatste sigaret. Niks mis mee, maar vaak wordt die tijd onderschat en moet men aan het eind van de dag soms jakkeren. Een terrasje pikken onderweg is minstens zo leuk als motorrijden, ook de lunch moet zn tijd gegund worden.
Je ziet dat de gemiddelde snelheid over de dag wel laag is, en zo ook de af te leggen afstand. Als je op dagtochten uitgaat van 300 km. heb je het goed gedaan. Niet gestressed maar lekker relaxed en van alles wat. Natuurlijk maakt het landschap ook veel uit, rijdt je de Stelvio-pas met zn 48 Tornantis (haarspeldbochten)of een polderweg ? Ja, ja, ik weet het CJIB . De route op de tweede dag gaat door heel afwisselend landschap, het is een voortzetting van het laatste gedeelte van het eind van de eerste dag, en het wordt alleen maar mooier Na het weer opzadelen van de bagage, nemen we zoveel mogelijk binnenwegen, en stoppen hier en daar om wat bij te praten en voor de liefhebbers om fotos te maken. Om de stops elke 200 km. te houden is natuurlijk niet meer aan de orde. Verder is het onze insteek om niet te veel afspraken te maken, want het komt toch altijd anders. Wel moeten we paar fundamentele afspraken maken zoals rijden in een groep, omtrent veiligheid enz.
Spelregels mbt het rijden in groepen komt in een ander artikeltje.
Groeten,
Henk en Bé
12-03-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
03-03-2010
Bagage...
Klik op het plaatje...
Voorbereiding van de bagage, tja, wat neem je nu mee op zon tocht van 8 dagen. Over de motorkleding hebben we het al even gehad, op de onderkleding na, want daarvoor kun je zowel kleding tegen de kou als tegen de warmte krijgen en ik kan je zeggen dat ik geen van beide meer wil missen. Welnu de bagage, er zijn verschillende manieren bagage mee te nemen, vaak ook afhankelijk van het type motor dat je rijd. Heb je zijkoffers en/of een topkoffer, dan ben je allen begrensd vwb de inhoud. meer gemak als dat is er niet. Maar niet elke motor heeft die mogelijkheid. Alsdan heb je een keuze in meerdere varianten. Een tanktas is bijna altijd in gebruik, vooral als je nog moet kaartlezen, of dat je spulletjes bij de hand wilt hebben. Voor bevestigen kun je kiezen voor riempjes, magneten of een exemplaar dat je middels een tankdopring kunt vastklikken. Naast je portemonee, papieren etc, wil je ook graag een camera, je mobieltje (leesbril lol) onder handbereik hebben. Ook kleine versnaperingen en drinken kun je er in kwijt. Wees er wel op beducht dat een onderzoek heeft uitgewezen dat in de versnaperingen die bewaard worden in een tanktas, mogelijk een hoger benzeengehalte kunnen hebben. Dus of niet doen of heel goed verpakken. En let er bij tanktassen met magneten op dater, jawel magneten in zitten, dus oppassen met je bankpasjes, creditcards etc. en andere datadragers. Bewaar deze niet onderin maar bovenop de andere spulletjes. Ook schrijfgerei kan handig zijn. Wat ik ook in mijn tanktas heb is een schijfremslot en een plaatje trespa oid (10x5 cm) met daaraan een vissnoertje. Dit plaatje drop ik dan onder de jiffy voordat ik afstap en snoertje gaat om het stuur. Bij wegrijden, opstappen met snoertje plaatje binnenhalen. Want vooral op zachte ondergrond of op warme dagen met zacht asfalt wil ik voorkomen dat mijn motor omvalt. Een tanktas is ook makkelijk mee te nemen als je een terrasje pakt of even ergens naar binnen gaat.
Dan de overige bagage,hiervoor kun je een waterdichte rolzak nemen prima af te sluiten en absoluut waterdicht. Of je neemt een roltas, met de sluiting aan de bovenzij, heeft dezelfde afsluiting dus ook waterdicht. Voordeel van zon tas is dat je niet diep hoeft te graaien. De rolzak/-tas plaats je op de duozit. Bevestigen kan met een spin, maar die verhindert niet het schuiven bij afremmen waardoor de tas of zak constant in je rug duwt. Gebruik hiervoor 1 of 2 smalle spanbandjes. Trek je het lekker strak. Tegen eventuele beschadigingen aan de motor zou je de spanbanden door een stuk afgeknipt fiets(binnen)band kunnen steken. Hierdoor kan de spanband bewegen maar het stukje fietsband voorkomt het schuren. Daarnaast heb je ook nog zijtassen,zelfde idee als koffers maar te bevestigen dmv riempjes. Iets lastiger te bevestigen dan de tassen. Wel heb je bij zijtassen als bij koffers een lager zwaartepunt en moet je bij rolzak/tas er wel rekening mee houden dat je zwaartepunt hoger komt te liggen.
Als laatste nog even de rugzak, als je daar gebruik van maakt houdt er rekening mee dat je bij een valpartij je door de inhoud ervan ernstig rugletsel kunt oplopen, vooral bij gebruik van harde voorwerpen(fototoestel etc.)
03-03-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
28-02-2010
Voorbereiding op een trip
Paar tips voor de voorbereiding van de toertocht naar het Erzgebergte ?
1. Voorbereiding van de motor 2. Voorbereiding van jezelf
Het is nu 2e helft februari, nog te vroeg om op de motor te springen, hoewel wij richting de motorbeurs wel al een paar "die-hards" hadden gezien....Er ligt nog wel redelijk veel zout op de wegen, zonde van de motor, mocht het je overkomen dat je toch moet rijden onder die omstandigheden, spoel dan je motor af met koud water, niet met warm water, want daardoorlost het zout nog makkelijker op, en kruipt overal tussen....
1.De Motor
Toch zijn er een paar puntjes waaraan je al kunt gaan denken of doen, kijk ff of je motor aan een onderhoudsbeurt toe is, kijk hoeveel profiel er nog op de banden zit, kunnen ze de toch nog mee door of zitten ze op het randje.... Even een rekensommetje, de heenweg en terugweg naar het Erzgebergte zullen ongeveer 700 km zijn, dus 1400km, dan gaan we daar 4 dagen toeren, zo"n300 km gemiddeld per dag wordtdus bij elkaar 2600 km. Twijfel je ga ff bij de motorzaak langs, desnoods laat je de "oude" bandjes ff opbergen. Kijk dan ook meteen naar de kilometrage vwb een eventuele beurt. De bandenspanning zeker controleren, want na een winterstalling zullen ze wel wat lucht hebben verloren, heb je ketting, danook die even (laten) controleren, en voor vertrek voorzien van kettingspray, je moet ervan uitgaan datje je ketting gaat smeren elke 500 km of na een regenbui. Ook belangrijk zijn de remmen, bij twijfelvervangen, want op zo'n toertocht wil je verzekerd zijn van remmen in optimale staat, ze krijgen watte verduren. De accu controleren, want je wiltniet ergens blijven staan, en niet te vergeten de verlichting, zorg voor reserve-lampjes en neem ook de gebruiksaanwijzing van de motor mee.Last but not least de olie, maar daar hadden wij bij een evt. controlecheck/beurt al aan gedacht.Gebruikt je motorolie, wat op zich niet bijzonder is, zorg dan voor een klein blikje olie, dan kom je niet voor verassingen te staan. Tijdens de toertocht regelmatig oliepeil even controleren, dat geldt natuurlijk ook voor de banden, elke dag voor vertrek controleren op beschadigingen of mischien vreemde voorwerpen.. Dus, Banden, Remmen, Accu,Verlichting, Olie en Ketting (Kardan).
2.Jezelf
Deel 1 ging over de motor,een motor in goede staat is onderdeel van de algehele veiligheid, een anderdeel daarvan is hoe je jezelf beschermd en uitrust. Dan gaat het om helm, motorpak of jas/broekhandschoenen en laarzen.Een helm gaat gemiddeld 5 jaar mee, afgezien van een valpartij of eenandere beschadiging (laten vallen etc) ook moet de helm voorzien zijn van een keurmerk. Motorpak of jas/broek moeten voorzien zijn van protectoren en zodanig van pas zijn dat ze bij eeneventuele val niet gaan verschuiven en dus net geen bescherming meer bieden bij vallen of glijden. Maak je eenlangere tour (of kortere) neem dan regenkleding mee, want als motorkleding nat wordt is ie overnacht niet weer droog, handig is een setje regenhandschoenen, regenoverall of regenbroek/jas. Voorbereidingvoor jezelf is niet alleen de kleding, maar ook een paar ritjes maken vooraf, kies daarbij ook even een afgelegen parkeerplaats, leg bierfiltjes op de grond en doe op je gemak een paaroefeningen. Zo krijg je het gevoel weer terug, want na de winterstop ben je dat echt kwijt. Let daarbij op een paar cruciale dingen, namelijk kijken,kijken kijken, en afstand bewaren.
28-02-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
Info 1 Tour Erzgebergte
Voor de deelnemers (of in spé) aan de Erzgebergte Tour:
De eerste etappe is van Nederland naar het plaatsje Eisenach( tov woonhuis van JS Bach en ook de woonplaats van Maarten Luther) , direkt al in het vroegere DDR gebied. Let maar eens scherp oponderweg of je nog iets merkt of ziet van het vroegere IJzeren Gordijn ! De reis naar Eisenach zal gedeeltelijk over de Autobahn gaan, dat laat zich niet vermijden, maar de bonus daarvan is dat we op andere stukken mooie langzamere wegen kunnen nemen. Vanaf Eisenach gaat het de volgende dag buiten de Autobahnen om richting Seiffen. Seiffen ligt aan de grens met Tsjechië, dus we gaan zeker ook de grens over. Het Erzgebergte is qua hoogte vergelijkbaar met Sauerland hoewel het hoogste punt daar 843 is en in het Erzgebergteis de Fichtelberg 1214 meter hoog, categorie middelgebergte dus. Waarom het Erzgebergte ? Omdat Sauerland, de Eifel en de Harz toch vrij dichtbij liggen, en we nu dus veel meer tijd ter beschikking hebben, kunnen we een gebied bezoeken die iets verder weg ligt en ook buiten de routes die men neemt richting Middelandse Zee, maar toch zeer zeker de moeite waard is. Henk en ik zijn er ook onlangs nog geweesten we waren telkens weer verbaasd over de schoonheid van het gebied en het motorplezier dat je daar kunt hebben. Al op de 2e dag richting Seiffen moeten we al regelmatig toppen beklimmen die 700 tot 800 meter hoog zijn.
Voor de lezers:Er zijn nog plekken vrij !!
Henk en Bé
De Wartburg
28-02-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
25-02-2010
Motor tourtocht Erzgebergte 2010
Motorvakantie 2010
8-daagse voorjaarsreis naar het Erzgebergte.
Vertrek: do. 13 mei
Terug:do. 20 mei
Graag nodigen wij een aantal motorrijders uit samen met ons een8 daagse motortocht te ondernemen. Voor de deelnemers worden vooraf de overnachtingen, het avondeten en het ontbijt geregeld, alsmedeuitgewerkte routes. Voor de heenreis als voor de terugreis worden telkens 2 dagen gepland met een overnachting onderweg. De resterende 4 dagen verblijven we in een gezellig hotel in het prachtige Duitse Erzgebergte nabij de Tsjechische grens.. Voor elke dag wordt een mooie route uitgezet, die in groepsverband, -of indien gewenst-, ook individueel kan worden gereden. Deze routes krijgt je van onster plaatse. Wij -Henk Assen en Bé Drenthen-, willen graag onze ervaring delen met jullie in de vorm van praktische en theoretische adviezen enkleine oefeningen op het gebied van veilig motorrijden.Let wel, dit is geen trainings rit. Deelname daaraan is niet verplicht en ookzijn er voor jullie geen kosten aan verbonden.Voor deze trip staan veiligheid engezelligheid bovenaan. De kosten voor het geheel bedragen 450,-- (excl. Consumpties, Lunch en overige kosten). Het maximum aantal motoren is gesteld op 8 (excl. beide organisatoren)Heb je belangstelling, meldt je dan zo spoedig mogelijk aan, want:Vol is Vol !! (er is nog plaats voor 5 motoren (excl. eventuele duopass.) De opzet is non-comercieel.
Aanmelding / Info:via email rechts.
25-02-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
24-02-2010
Start !!!!!
Hallo vrienden, wat fijn dat je mijn blog hebt gevonden, zoals je ziet nog volledig "under construction" oftewel, dr moet nog van alles gebeuren...
Heb even geduld, het komt er aan, waar zal het over gaan ? Nu de titel is Motor_Buddy, en dat slaat niet alleen op mij, maar ook op jullie, wat is er bijna zo leuk als het motorrijden ? Ja "het" er over hebben !