Dagelijkse gebeurtenissen, muziek en wetenswaardigheden.
19-10-2010
Een klein lesje Duits.
Naamvallen in het Duits
Hier een klein stukje Duits, speciaal voor mijn schoondochter die zich fanatiek op een studie Duits heef gestort. Er zijn :veel voorbeelden en verhandelingen over dit onderwerp waarvan hieronder enkele toepassende links, zoals:
Foto' s Prof. Lorentzschool - Den Haag (voor meer foto' s, klik op foto hiernaast) Dit was een MULO school (4 jarig) waar ik van 1950 t/m 1954 opgezeten heb. Het fijne van deze school was dat hij midden in het centrum van de stad lag. Waarom ?
Middagpauze op school.
Als wij middagpauze hadden dan gingen wij altijd de stad in naar De Bijenkorf, Vroom & Dreesman enz. en haalde daar allerlei kattekwaad uit. Zo hadden wij een jongen in de klas (Dick Verdonk) die heel goed piano kon spelen. Wij gingen dan, meestal met een groep, naar de tweede verdieping, waar een piano stond. Dick ging dan eerst zogenaamd naar muziekbladen kijken en dan ging hij achter de piano zitten, begon heel plechtstatig met de eerste noten van het Warshaw Concerto om dan abrubt over te gaan naar Boogie Woogie.Daar was het ons dan ook om begonnen Omdat zijn spel nogal veel mensen aantrok, kon het dus voorkomen dat de hele boel stagneerde, tot grote ergernis van de chef van de etage. Eind van het liedje was, dat wij weggestuurd werden. De sport was dus nu om terug te komen, even de piano aanraken en dan kwam de chef weer aanhollen om ons weg te sturen. De man had er elke dag een moeilijke taak aan..
Andere ondeugende escapades.
Iets anders wat wij deden was grammofoonplaten pikken. We gingen dan naar Vroom & Dreesman en gingen dan luisteren naar muziek. Er liep daar een meisje rond die erg verlegen was. Wij vroegen dan naar een plaat waarvan wij zeker wisten dat zij die moest opzoeken. Als ze hem eindelijk had, vroegen we of we hem eerst mochten afluisteren. Nu lagen er altijd stapels platen zo voor het grijpen.
Beviel de plaat dan kochten we hem en legden de ingepakte plaat op zo' n stapel, betaalden dan en gingen weg. Maar tijdens op opppaken van de gekochte plaat, namen we gelijk een aantal onderliggende platen mee en pas later keken we dan wat we meegenomen hadden. Was een luceratieve handel want de platen die we niet wilde hebben, verkochten we dan tegen gereduceerd tarief. Als ik er nu aan denk was dat niet erg netjes,maar het was ook meer sport.
Mevr. van Dam
Toen wij nog in de Laan op school zaten in de 2e klas hadden we een juffrouw voor Frans; Mevr. Van Dam, een klein vrouwtje, die behoorlijk de wind er onder had.
Tussen de middag bleven er altijd een aantal leerlingen over. Nadat wij ons brood hadden opgegeten, [toen kregen we nog brood mee van huis en gingen we niet naar de snackbar], gingen we de stad in.
In de passage was een winkel met allerlei feestartikelen.
Op een middag hadden we daar stinkbommen gekocht. Voordat de les begon hebben we die links en recht in de klas op de grond gegooid. Als je erop trapte stonken ze vreselijk naar kattepies. Iedereen ging in zijn bank zitten en natuurlijk waren er al een paar die op de stinkbommen hadden getrapt. Het was niet te harden en daarom deden we maar alle ramen open.
Eindelijk verscheen juffrouw van Dam en vol spanning wachtten we op het resultaat van onze expeditie.
Ze stapte binnen, rook even, gaf iemand de opdracht om alle ramen te sluiten en haar lessenaar in de deuropening te zetten. Wij zaten in de stank en zij had nergens last van.
Ze begon rustig met de les. Na enige tijd zei ze: Dick Verdonk, Pieter van Zwieten en Jacques Jaeger gaan jullie je maar melden bij de directeur
We hebben nooit precies begrepen hoe zij de juiste personen er uit pikte. Tot overmaat van ramp moesten we het kwartier wat verloren was gegaan na vieren inhalen en gaf zij weer rustig les.
De bedrieger bedrogen dus.
Later hebben we bedacht dat ze ons misschien gezien had toen wij de winkel uitstapten, anders weten we niet hoe zij er achter is gekomen.
Hoofdingang aan de Bezemstraat Nogmaals Hoofdingang aan de Bezemstraat
Afbeeldingen onderwijzers.
Tijdens mijn speurtocht op internet heb ik nog enkele afbeeldingen gevonden van onderwijzend personeel in de periode de Bezemstraat en heette toen officieel
Prof. Lorentzschool
Hieronder de volgende afbeeldingen:
Van deze leraren weet ik nog het volgende:
Mijnheer Esser tekenleraar
Mijnheer Thierry - naar ik meen lerar Engels en niet een van de
gemakkelijksten
Mijnheer v. Steenbergen - leraar aardrijkskunde, wiskunde en geschiedenis
Mevr. Van Bemmel - daar laat mijn geheugen me in de steek.
Mevr. van Dam - Nederlands en Frans en een pittig wijfie. Ze had er goed de
wind onder.
Mijnheer Oortman - was in de Laan de directeur. Hij rookte altijd een sigaar en
dat vond ik altijd zo lekker ruiken.
Als de gegevens niet helemaal kloppen dan graag reaktie hierop zodat ik ze kan corrigeren.
Klasgenoten
Tonnie Nieveld, Jaap van Leggelo, Nico Schaap, Jopie van Zijl, Hennie Boeje, Marloes Bridie, Hans Ouwehand, Brick Mesman, Elly Koene, Dolly Romijn, enz.
P.S. Wie weet er nog meer namen. Graag houd ik mij aanbevolen voor aanvullingen.
Dit blog is voor mij een ideale gelegenheid om over mijn passie te vertellen n.l.
Muziek van Mexico
De muziek van Mexico is divers en kenmerkt een breed scala van verschillende muzikale stijlen die hoofdzakelijk door Inheemse muziek worden beïnvloed. Vele traditionele Mexicaanse liederen zijn wereldwijd bekend.
Het meest populairste Mexicaanse genre is de ranchera, deze stijl wordt gespeeld door een band van zogenaamde mariachis.
Een andere belangrijke muziekstijl is traditionele norteño, of de Noordelijke wijsjes.
Deze stijl is populair in vele gebieden van Mexico.
Norteño, lijkt veel op de miuziek van Tejano en stamt uit de1830s en jaren '40 in Rio Grande grens gebied van zuidelijk Texas. De stijl van de muziek werd erg beinvloed door de Boheemse mijnwerkers die in grote getale naar Mexico gingen om in de mijnen te werken..
Het ritme werd afgeleid van de Europese polka een dans die in de jafren 1800 zeer populair was.
De naam mariachi wordt zowel gebruikt voor de orkesten als voor de muzieksoort die zij ten gehore brengen. Mariachi's gaan doorgaans gekleed in Mexico's nationale kledij, de outfit van de charro.
Mariachimuziek is in de 19e eeuw ontstaan, toen muziek van Spaanse theaterorkesten gecombineerd werd met Mexicaanse instrumenten. De muziek komt oorspronkelijk uit de westelijke deelstaat Jalisco, de staat waaruit ook Mexico's populairste mariachiorkest, Mariachi Vargas de Tecalitlán, afkomstig is. Nadat Vargas de Tecalitlán op uitnodiging van president Lázaro Cárdenas (1934-1940), die een fan van het orkest was, naar Mexico-Stad werd gehaald om op de inhuldiging van de president te spelen raakte de muziek over het hele land populair. In Mexico-Stad zijn een aantal plaatsen waar mariachi-orkestjes zich verzamelen en voordat ze zich laten inhuren voor feesten en toeristenvermaak in hotels, voor een min of meer vast tarief per nummer op verzoek liederen ten gehore brengen. Vooral het Garibaldiplein is bekend om haar mariachi's.
De vihuela
De vihuela is een op de moderne gitaar gelijkend instrument dat zijn beste tijd kende aan de hoven van Karel V en Philips II in het 16e-eeuwse Spanje.Door zijn geschiktheid voor zowel polyfonie als akkoordenspel was het instrument een tegenhanger van de in die tijd elders in Europa veel bespeelde luit. De vihuela ontstond uit de luitachtige instrumenten die de Arabieren tijdens de middeleeuwen naar Spanje brachten. Hoewel de bloeiperiode kort was - vrijwel alle bekende vihuelamuziek werd gepubliceerd tussen 1535 en 1578 - stonden muziek en speeltechniek op een hoog niveau en hadden de componisten aandacht voor het conserveren en doorgeven van hun kunst voor en aan het nageslacht.Het is niet bekend waardoor precies de vihuela van het toneel verdween toen tegen het einde van de 16e eeuw de gemakkelijker bespeelbare 5-snarige gitaar opkwam, maar feiten zijn dat de ontwikkeling van deze gitaar en het bijna verdwijnen van de luit geleid hebben tot de alleenheerschappij van de 6-snarige gitaar.
norteño is uniek in zoverre dat het gebruikt saxophone naast gebruikelijk harmonika, en heeft zo twee loodinstrumenten. Zacatecas norteño is gelijkaardig aan norteña chihuahuense.
is wijd beroemd voor zijn vele duranguense (Durangan) banden. De banden van Duranguense zijn fundamenteel overwogen músicanorteña, maar gebruiksmessing en windinstrumenten in plaats van guitars en harmonika's. De banden van Duranguense worden vaak geroepen Banda of Los DE Durango.
het muzikale bandengeluid komt uit muziek Norteño als Michoacan, nog informeert de rijke volksmuziektraditie van deze backcountry mountaneous staat ook originele ex samenstellingen (. Modesta Ayala). Jaripeo is een krachtigste invloed vandaag op Guerrero bandamuziek. Jaripeos is de populaire lokale muzikale bullriding gebeurtenissen die jonge bullriders, een 12+ stukfanfarekorps kenmerken, veehanden, rodeo omroeper, het dansen, clowns, families, jonge geitjes, dorpsambtenaren, en drunks. Hoogste Bandas in noordelijke Guerrero is Autoridad DE La Sierra, La Banda Dominguera, Los Indomables. De typische professionele dorpsbanden zouden Santa Cecilia (Axixintla) en La Rancherita (Tecalpulco) zijn
In elke stad en stad in Guerrero, musicispel voor geld. Een oude blinde fiddler dat door een kleinzoon wordt geleid, of een trio met twee guitars en een harmonika. De muziek die omhoog uit de rotsachtige valleien die van minerale Guerrero komt uit Spaanse ballades met een zwaar grenstoevoegsel voortkomen. Nog vandaag verzamelen landelijke musiscans zich voor zittingen van de alle-nacht de gestileerde muzikale jam van bolas en corridos. Dit zijn zowel volksversvertolkingen van traditionele vocale als guitar uitdrukkingen. De muzikale trio's die zich in de straten en de populaire markten van Guerrero verspreiden voeren liederen van venerable samenstelling uit.
Met zowel westelijke als prehispanic muzikale erfenis, komt een sonorous fenomeen transcendental voor Amerika te voorschijn. Dit had en heeft een betekenis van groot belang voor de ontwikkeling van de dorpen. Met de hevige en pitiless verovering, vindt een combinatie van verkrachting door kracht en huisinvasie plaats die nieuwe structuren produceren. In het geval van bandmuziek, een groep instrumenten of een combinatie metalen, percussies, hout [1]
Één van de meest uitgebreide genres van Amerika en vooral in Mexico is corrido; wat meer het is is de provincie waar zijn verspreiding verrassende waaiers in Guerrero en in het bijzonder in de streek van invloed Zapatista bereikt[2] Michoacan, Morelos, Staat van Mexico, Puebla, Oaxaca, corrido bereikt creatieve afmetingen zonder vergelijking in het Mexicaanse populaire lyrische gedicht. Het werk dat op de specialisten wacht.
De zoon Jalisciense is de meest traditionele en representatieve stijl van volksmuziek van mariachi traditie. Gr son DE La negra is één van de representatievere stukken. In de jaren '90, banden zoals Banda Machos, en Banda gepopulariseerde Maguey techno-banda. Deze banden waren de muziek voor de populaire dans quebradita welke in beide kanten van de grens populair was. Techno-Bandas gehad minder elementen dan traditionele banden, en gebruikte elektronische instrumenten zoals basguitar en toetsenborden. Zij gebruikten tubas en geen klarinetten zoals andere banden. ook gebruikt saxophones.
Danzon is een Cubaanse stijl van muziek die ook zich in Mexico-City (in Gr Salón México) en Veracruz ontwikkelde. Het is vergelijkbaar met tango voor zijn elegantie en complexe structuur. Cha-Cha is ook een belangrijke stijl die een partij in het verleden de eeuw werd gespeeld. Mambo, gecre�ërd door Cachao López in 1938 in Cuba, komt uit Cubaanse geroepen stijl van muziek voort rumba en langs werd gepopulariseerd Perez Prado in Mexico-City waar hij vanaf 1948 tot 1989 leefde. Mexicaans bolero ook voortgekomen in Mexico-City, is één van belangrijkste singers van de Bolero Agustin Lara.
de banden, in tegenstelling tot banden van veel andere staten, hebben geen bepaalde stijl en spelen in plaats daarvan hun liederen die muzikale stijlen gebruiken van Durango, Nuevo León, en Sinaloa. De banden van Michoacano zijn vaak harmonika- geleide norteñobanden, met de beroemdste banden die Los Originales DE San Juan, Los Morros del Norte, en Los Razos zijn.
wordt erkend voor Huichol muziek, de opmerkelijkste band die Gr Venado Azul is. De banden van Huichol van Nayarit spelen vaak traditionele ranchero en corridoliederen met unieke eigengemaakte violen en guitars.
de norteño banden lijken op traditioneel norteño tejano (Texan norteño) enigszins dichter dan andere norteñobanden toe te schrijven aan de nabijheid van Nuevo León aan de zuidwestelijke Amerikaanse staat van Texas.
heeft een muzikale traditie/een stijl die als Zoon Istmeño wordt bekend, die een voortzetting van de zoons volkstraditie die in heel Mexico (evenals Cuba en Puerto Rico) is wordt gevonden. Het heeft zeer sterke inheemse wortels, en de liederen worden gezongen in zowel de taal Zapotec evenals het Spaans; de ritmen zijn eveneens vaak inheems, terwijl de fundamentele melodic/harmonische structuur Spaans is. Het lied La Llorona is een voorbeeld van een zoonsistmeño. De ensembles van Marimba worden ook hier gevonden.
is wijd beroemd voor banda, of Mexicaanse grote bandmuziek. Sinaloa was waar het muzikale genre voortkwam. Het spel van Bandas een grote verscheidenheid van liederen, omvat rancheras, bolero's, en cumbias. Bandas past vaak liederen van andere duranguense en norteñobanden aan. Sinaloa heeft ook beroemde norteñokunstenaars, zoals geproduceerd Chalino Sanchez, Gr Chapo DE Sinaloa, en Gr Veloz DE Sinaloa.
norteño is gelijkaardig aan norteño van Nuevo León. Het heeft zware invloeden van Tejano muziek. Het heeft ook Huapango (ook gekend als Zoon Huasteco) muziek.
heeft een unieke stijl in muziek, wordt het geroepen Zoon Jarocho en het wordt gespeeld met sommige guitar-als instrumenten genoemd Jaranas. Onlangs vormt de harp een belangrijk deel van Zoon Jarocho. Grupo MonoBlanco is een zeer invloedrijke band. Het heeft ook Huapango (ook gekend als Zoon Huasteco) muziek, evenals Cubaanse Danzon en bolero.
heeft zijn eigen muzikale tradities, één in het bijzonder bekend als jarana musica/danza. Hoewel jarana het belangrijkste/centrale instrument in een typisch ensemble is, worden andere soorten guitars gebruikt om tot een melodic geluid te leiden dat zowel zeer sterke Spaanse als inheemse invloeden evenals, in een mate, Caraïbische invloeden omvat. De vocale harmonie draagt ook tot het handelsmerkgeluid bij van Yucatan. Cancionjarana was ook waarschijnlijk een invloed op Cubaans-Geboren bolero, en er is een sterke verbinding tussen de muziek van Yucatan, Mexico en de muziek van Cuba. De bolero's en musicatrova, een Cubaanse muzikale traditie, hebben ook een zeer belangrijke plaats in musica Yucateca.
Bandas in spel Zacatecas wat het Tamborazo Zacatecano genoemd geworden is, worden de banden gevormd met een trommel en windinstrumenten. Een opmerkelijke band is La Banda Jerez. Ook, lijkt norteño Zacatecas dicht op dat van norteño Chihuahua wegens saxophone- harmonika duets in hun muziek. Lucero Hogaza Lopez