Dit blog is voor mij een ideale gelegenheid om over mijn passie te vertellen n.l.
Muziek van Mexicoxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De muziek van Mexico is divers en kenmerkt een breed scala van verschillende muzikale stijlen die hoofdzakelijk door Inheemse muziek worden beïnvloed. Vele traditionele Mexicaanse liederen zijn wereldwijd bekend.
De Mexicaanse muziek was langs zeer beïnvloed Cubaanse muziek in 20ste eeuw.
Het meest populairste Mexicaanse genre is de ranchera, deze stijl wordt gespeeld door een band van zogenaamde mariachis.
Een andere belangrijke muziekstijl is traditionele norteño, of de Noordelijke wijsjes.
Deze stijl is populair in vele gebieden van Mexico.
Norteño, lijkt veel op de miuziek van Tejano en stamt uit de 1830s en jaren '40 in Rio Grande grens gebied van zuidelijk Texas. De stijl van de muziek werd erg beinvloed door de Boheemse mijnwerkers die in grote getale naar Mexico gingen om in de mijnen te werken..
Het ritme werd afgeleid van de Europese polka een dans die in de jafren 1800 zeer populair was.
Andere nieuwe stijlen zijn de cumbia, knal, en rots muziek.
De Mariachi band
Een typisch voorbeeld van een Mariachi band.
Een Mariachi is eigenlijk een Mexicaans (straat)orkest bestaande uit minstens:
· 2 violen, 2 trompetten, gitaar of vihuela, gitarron en zangers of zangeressen.
De naam mariachi wordt zowel gebruikt voor de orkesten als voor de muzieksoort die zij ten gehore brengen. Mariachi's gaan doorgaans gekleed in Mexico's nationale kledij, de outfit van de charro.
Mariachimuziek is in de 19e eeuw ontstaan, toen muziek van Spaanse theaterorkesten gecombineerd werd met Mexicaanse instrumenten. De muziek komt oorspronkelijk uit de westelijke deelstaat Jalisco, de staat waaruit ook Mexico's populairste mariachiorkest, Mariachi Vargas de Tecalitlán, afkomstig is. Nadat Vargas de Tecalitlán op uitnodiging van president Lázaro Cárdenas (1934-1940), die een fan van het orkest was, naar Mexico-Stad werd gehaald om op de inhuldiging van de president te spelen raakte de muziek over het hele land populair. In Mexico-Stad zijn een aantal plaatsen waar mariachi-orkestjes zich verzamelen en voordat ze zich laten inhuren voor feesten en toeristenvermaak in hotels, voor een min of meer vast tarief per nummer op verzoek liederen ten gehore brengen. Vooral het Garibaldiplein is bekend om haar mariachi's.
De vihuela
xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" />
De vihuela is een op de moderne gitaar gelijkend instrument dat zijn beste tijd kende aan de hoven van Karel V en Philips II in het 16e-eeuwse Spanje.Door zijn geschiktheid voor zowel polyfonie als akkoordenspel was het instrument een tegenhanger van de in die tijd elders in Europa veel bespeelde luit. De vihuela ontstond uit de luitachtige instrumenten die de Arabieren tijdens de middeleeuwen naar Spanje brachten. Hoewel de bloeiperiode kort was - vrijwel alle bekende vihuelamuziek werd gepubliceerd tussen 1535 en 1578 - stonden muziek en speeltechniek op een hoog niveau en hadden de componisten aandacht voor het conserveren en doorgeven van hun kunst voor en aan het nageslacht.Het is niet bekend waardoor precies de vihuela van het toneel verdween toen tegen het einde van de 16e eeuw de gemakkelijker bespeelbare 5-snarige gitaar opkwam, maar feiten zijn dat de ontwikkeling van deze gitaar en het bijna verdwijnen van de luit geleid hebben tot de alleenheerschappij van de 6-snarige gitaar.
El guitarron
De guitarrón Mexicano (letterlijk "Mexicaanse grote gitaar" in het Spaans, het achtervoegsel "-on" ter aanduiding van "grote") of Mexicaanse guitarron, is een zeer grote, diepe body Mexicaanse 6-snarige akoestische bas gespeeld in mariachi groepen. Hoewel duidelijk vergelijkbaar met de gitaar, het is niet een afgeleide van dit instrument, maar werd onafhankelijk ontwikkeld uit de zestiende-eeuwse Spaanse Bajo de UNA. Hij haalt hoorbaarheid door zijn grote omvang, en vereist geen elektrische versterking voor optredens in kleine zaaltjes. De guitarrón is fretloze met dikke snaren, meestal nylon voor de hoge drie en metaal voor de lage drie De guitarrón wordt meestal gespeeld door een verdubbeling van aantekeningen op het octaaf, die wordt vergemakkelijkt door de ongebruikelijke stemming van ADGCE A. Soms is de hoge A wordt verlaagd een octaaf zetten het gewoon een octaaf boven de lage A.
De guitarrón was de inspiratie achter de Ernie Ball s 'ontwikkeling van de eerste moderne akoestische basgitaar , uitgebracht op de markt in 1972
Regionale stijlen van Mexicaanse muziek
is bekend voor música norteña (noordelijke muziek) dat neemt moderne rots op en cumbia in zijn muziek. Norteño.
velen heeft geproduceerd marimba banden en kunstenaars, zoals Marimbas DE Chiapas.
norteño is uniek in zoverre dat het gebruikt saxophone naast gebruikelijk harmonika, en heeft zo twee loodinstrumenten. Zacatecas norteño is gelijkaardig aan norteña chihuahuense.
is wijd beroemd voor zijn vele duranguense (Durangan) banden. De banden van Duranguense zijn fundamenteel overwogen músicanorteña, maar gebruiksmessing en windinstrumenten in plaats van guitars en harmonika's. De banden van Duranguense worden vaak geroepen Banda
of Los
DE Durango.
het muzikale bandengeluid komt uit muziek Norteño als Michoacan, nog informeert de rijke volksmuziektraditie van deze backcountry mountaneous staat ook originele ex samenstellingen (. Modesta Ayala). Jaripeo is een krachtigste invloed vandaag op Guerrero bandamuziek. Jaripeos is de populaire lokale muzikale bullriding gebeurtenissen die jonge bullriders, een 12+ stukfanfarekorps kenmerken, veehanden, rodeo omroeper, het dansen, clowns, families, jonge geitjes, dorpsambtenaren, en drunks. Hoogste Bandas in noordelijke Guerrero is Autoridad DE La Sierra, La Banda Dominguera, Los Indomables. De typische professionele dorpsbanden zouden Santa Cecilia (Axixintla) en La Rancherita (Tecalpulco) zijn
In elke stad en stad in Guerrero, musicispel voor geld. Een oude blinde fiddler dat door een kleinzoon wordt geleid, of een trio met twee guitars en een harmonika. De muziek die omhoog uit de rotsachtige valleien die van minerale Guerrero komt uit Spaanse ballades met een zwaar grenstoevoegsel voortkomen. Nog vandaag verzamelen landelijke musiscans zich voor zittingen van de alle-nacht de gestileerde muzikale jam van bolas en corridos. Dit zijn zowel volksversvertolkingen van traditionele vocale als guitar uitdrukkingen. De muzikale trio's die zich in de straten en de populaire markten van Guerrero verspreiden voeren liederen van venerable samenstelling uit.
Met zowel westelijke als prehispanic muzikale erfenis, komt een sonorous fenomeen transcendental voor Amerika te voorschijn. Dit had en heeft een betekenis van groot belang voor de ontwikkeling van de dorpen. Met de hevige en pitiless verovering, vindt een combinatie van verkrachting door kracht en huisinvasie plaats die nieuwe structuren produceren. In het geval van bandmuziek, een groep instrumenten of een combinatie metalen, percussies, hout
[1]
Één van de meest uitgebreide genres van Amerika en vooral in Mexico is corrido; wat meer het is is de provincie waar zijn verspreiding verrassende waaiers
in Guerrero en in het bijzonder in de streek van invloed Zapatista bereikt[2] Michoacan, Morelos, Staat van Mexico, Puebla, Oaxaca, corrido bereikt creatieve afmetingen zonder vergelijking in het Mexicaanse populaire lyrische gedicht. Het werk dat op de specialisten wacht.
De zoon Jalisciense is de meest traditionele en representatieve stijl van volksmuziek van mariachi traditie. Gr son DE La negra is één van de representatievere stukken. In de jaren '90, banden zoals Banda Machos, en Banda gepopulariseerde Maguey techno-banda. Deze banden waren de muziek voor de populaire dans quebradita welke in beide kanten van de grens populair was. Techno-Bandas gehad minder elementen dan traditionele banden, en gebruikte elektronische instrumenten zoals basguitar en toetsenborden. Zij gebruikten tubas en geen klarinetten zoals andere banden. ook gebruikt saxophones.
Danzon is een Cubaanse stijl van muziek die ook zich in Mexico-City (in Gr Salón México) en Veracruz ontwikkelde. Het is vergelijkbaar met tango voor zijn elegantie en complexe structuur. Cha-Cha is ook een belangrijke stijl die een partij in het verleden de eeuw werd gespeeld. Mambo, gecre�ërd door Cachao López in 1938 in Cuba, komt uit Cubaanse geroepen stijl van muziek voort rumba en langs werd gepopulariseerd Perez Prado in Mexico-City waar hij vanaf 1948 tot 1989 leefde. Mexicaans bolero ook voortgekomen in Mexico-City, is één van belangrijkste singers van de Bolero Agustin Lara.
Michoacán
de banden, in tegenstelling tot banden van veel andere staten, hebben geen bepaalde stijl en spelen in plaats daarvan hun liederen die muzikale stijlen gebruiken van Durango, Nuevo León, en Sinaloa. De banden van Michoacano zijn vaak harmonika- geleide norteñobanden, met de beroemdste banden die Los Originales DE San Juan, Los Morros del Norte, en Los Razos zijn.
Nayarit
wordt erkend voor Huichol muziek, de opmerkelijkste band die Gr Venado Azul is. De banden van Huichol van Nayarit spelen vaak traditionele ranchero en corridoliederen met unieke eigengemaakte violen en guitars.
Nuevo León
de norteño banden lijken op traditioneel norteño tejano (Texan norteño) enigszins dichter dan andere norteñobanden toe te schrijven aan de nabijheid van Nuevo León aan de zuidwestelijke Amerikaanse staat van Texas.
Oaxaca
heeft een muzikale traditie/een stijl die als Zoon Istmeño wordt bekend, die een voortzetting van de zoons volkstraditie die in heel Mexico (evenals Cuba en Puerto Rico) is wordt gevonden. Het heeft zeer sterke inheemse wortels, en de liederen worden gezongen in zowel de taal Zapotec evenals het Spaans; de ritmen zijn eveneens vaak inheems, terwijl de fundamentele melodic/harmonische structuur Spaans is. Het lied La Llorona is een voorbeeld van een zoonsistmeño. De ensembles van Marimba worden ook hier gevonden.
Sinaloa
is wijd beroemd voor banda, of Mexicaanse grote bandmuziek. Sinaloa was waar het muzikale genre voortkwam. Het spel van Bandas een grote verscheidenheid van liederen, omvat rancheras, bolero's, en cumbias. Bandas past vaak liederen van andere duranguense en norteñobanden aan. Sinaloa heeft ook beroemde norteñokunstenaars, zoals geproduceerd Chalino Sanchez, Gr Chapo DE Sinaloa, en Gr Veloz DE Sinaloa.
Tamaulipas
norteño is gelijkaardig aan norteño van Nuevo León. Het heeft zware invloeden van Tejano muziek. Het heeft ook Huapango (ook gekend als Zoon Huasteco) muziek.
Veracruz
heeft een unieke stijl in muziek, wordt het geroepen Zoon Jarocho en het wordt gespeeld met sommige guitar-als instrumenten genoemd Jaranas. Onlangs vormt de harp een belangrijk deel van Zoon Jarocho. Grupo MonoBlanco is een zeer invloedrijke band. Het heeft ook Huapango (ook gekend als Zoon Huasteco) muziek, evenals Cubaanse Danzon en bolero.
Yucatán
heeft zijn eigen muzikale tradities, één in het bijzonder bekend als jarana musica/danza. Hoewel jarana het belangrijkste/centrale instrument in een typisch ensemble is, worden andere soorten guitars gebruikt om tot een melodic geluid te leiden dat zowel zeer sterke Spaanse als inheemse invloeden evenals, in een mate, Caraïbische invloeden omvat. De vocale harmonie draagt ook tot het handelsmerkgeluid bij van Yucatan. Cancionjarana was ook waarschijnlijk een invloed op Cubaans-Geboren bolero, en er is een sterke verbinding tussen de muziek van Yucatan, Mexico en de muziek van Cuba. De bolero's en musicatrova, een Cubaanse muzikale traditie, hebben ook een zeer belangrijke plaats in musica Yucateca.
Zacatecas
Bandas in spel Zacatecas wat het Tamborazo Zacatecano genoemd geworden is, worden de banden gevormd met een trommel en windinstrumenten. Een opmerkelijke band is La Banda Jerez. Ook, lijkt norteño Zacatecas dicht op dat van norteño Chihuahua wegens saxophone- harmonika duets in hun muziek. Lucero Hogaza Lopez
|