Spinoza had zo'n 160 boeken in zijn bezit. Een overzicht van de titels en daarbij behorende auteurs is opgemaakt door Rijks universiteit Groningen en is te downloaden vanaf de website van Het Spinozahuis. Zie bijgaande link. Reproducties van die boeken staan in het voormalige woonhuis van Spinoza in Rijnsburg. Zie voor verdere informatie ook de desbetreffende weblogs van Stan Verdult (links zijn bijgevoegd).
In een zgn. "Mededeling vanwege het Spinozahuis" nummer 5 uit 1939 met de titel "Spinoza en de Stoa" op bladzijde 2 geschreven door dr. K.H.E. de Jong wordt de naam van Wilhelm Dilthey vermeld, als zijnde degene die het verband tussen Spinoza en de Stoa heeft gelegd. Wilhelm Dilthey heeft een diepgravend werk geschreven over Friedrich Schleiermacher, die de filosofie van Spinoza verwerkt heeft in zijn eigen filosofie.
Wilhelm Dilthey (1833 - 1911) schreef "Aus der Zeit der Spinoza-Studien Goethe's"
In het kader van enige blogs over Spinoza en interpretatie, passen heel goed een paar blogs over deze Duits historicus, psycholoog, socioloog en filosoof die vooral bekend is als degene die naast de natuurwetenschappen een eigen plaats opeiste voor, zoals hij ze noemde: geesteswetenschappen. Hij hield zich zeer bezig met het ontwikkelen van hermeneutiek als manier van verstaan. Als samenhang van beleving, de uitdrukking ervan en het vervolgens verstaan ervan. Verstaan, verstehen, zag hij als het inleven in en nabeleven van een in een uitdrukking geuite beleving van een ervaring. Het uiten gaat van binnen naar buiten; verstaan beweegt zich in omgekeerde richting: van waarneembare uiting naar begrip van betekenis, van buiten naar binnen. Verstaan is een (poging tot) reconstructie van betekenis. We kunnen verstaan omdat we in een domein van gemeenschappelijkheid opgroeien.
Aan de geesteswetenschappen lag juist het ervaren, beleven, uitdrukking geven daaraan en het verstaan daarvan ten grondslag. Daarbij had zijn hermeneutiek oog voor historiciteit: ervaringen en belevingen gebeurden niet in een luchtledig, maar op een bepaalde tijd en in een bepaalde cultuur in een historische context. De werkelijkheid zoals we die ervaren is altijd een op een bepaalde wijze beleefde werkelijkheid, verbonden met praktische doeleinden en veelal ook met een esthetische waardering. Het subjectief ervarene is niet alleen iets persoonlijks, maar heeft culturele en historische dimensies. Hij zag de mogelijkheid voor, door geesteswetenschappen te ontdekken, objectieve waarheid op dit vlak. Daar het object van de geesteswetenschappen hemelsbreed verschilde van dat van de natuurwetenschappen, lag daarin hun bestaansrecht.
Dit artikel is van de hand van Stan Verdult. Zie zijn weblog.