Mijn naam is Guus Kuijs en ik woon in Overasselt (aan de Maas, ten zuiden van Nijmegen.) Muzikale opleiding: Gedurende 6 jaar volgens de Ward-methode aan de St.Jozefschool te Helmond. Brabants Conservatorium: Diploma Orkestmusicus Hobo en diploma Algemene Muzikale vorming. Arnhems Conservatorium: Onderwijsdiploma Blokfluit. Van 1962 t/m 1969 ben ik werkzaam geweest als hoboïst van de Kapel van de Kon. Luchtmacht. Vervolgens ben ik tot mijn pensioen in 2002 verbonden geweest aan de Streekmuziekschool Wijchen ( nu "De Stroming") als docent A.M.V. blokfluit en hobo. Dit laatste overigens maar enkele jaren. Vanaf 1965 ben ik dirigent van het Kerkkoor in Overasselt en tussen 1980 en 1085 dirigeerde ik het kamerkoor Villameuse aldaar.
St.Jozefschool Helmond. Reünie 2e klas '49-'50 op 12 oktober 2007
In mijn CV heb ik het al genoemd, maar ik wil er hier toch nog even nader op ingaan.Mijn eerste schreden op het pad van de muziek heb ik gezet op de St.Jozefschool te Helmond, waar gedurende 6 jaar consequent volgens de Wardmethode muziekles werd gegeven. Dit gebeurde wel 3 à 4 keer per week. Bovendien kon je buiten schooltijd óók nog zang-en blokfluitlessen volgen en ook dát heb ik gedaan. Door dit alles was het niveau op het laatst zó hoog, dat we o.a. Missen van Palestrina konden zingen vanaf het notenschrift. Ook het tekenonderwijs op die school door dhr. Harrie Crijns was bijzonder. Meer dáárover kunt u vinden op: http://blog.SeniorenNet.be/guus in de berichten van 15-12-2009 en 6-1-2010.
Het in 1953 geopende Theo Driessen -Instituut.
De grote gangmaker en inspirator was de onderwijzer (en later schoolhoofd) Theo Driessen, die het voor elkaar kreeg om met eigen geld, donaties en de opbrengst van een jaren lopende oudpapieractie een eigen gebouw te verwezenlijken, waarin alle kunstonderwijs werd ondergebracht en waarin hij met een concertcyclus startte, die nú nog loopt. Ook zorgde hij er voor dat een aantal van zijn blokfluitleerlingen (waaronder ik) een ander blaasinstrument konden gaan leren bespelen bij leden van het Brabants Orkest. Ik koos voor de hobo en mijn vrienden voor klarinet en fagot en samen hebben we jarenlang een trio gevormd. (zie de berichten van 3-8-2010) Theo Driessen was ook (mede)oprichter van Verkennersgroepen, Morris-en volksdansgroepen en dirigent van het St.Jozefkoor en aan al die activiteiten heb ik meegedaan. Het mag hiermee duidelijk zijn, dat ik erg veel aan hem te danken heb.
Laatste commentaren
Blokfluit & Koormuziek
Eigen composities & Arrangementen Al jaren liep ik rond met het idee om aan alle muziek die ik gedurende vele jaren heb gearrangeerd en gecomponeerd op een of andere manier meer bekendheid te geven. Met het maken van dit blog denk ik een goede manier gevonden te hebben. De Blokfluitmuziek omvat enerzijds trio's en kwartetten en anderzijds twee methoden, één voor Algemene Muzikale Vorming m.b.v. de blokfluit en één voor de eerste 3 à 4 jaar van het blokfluitonderwijs.
De koormuziek bestaat uit wereldlijke en kerkelijke muziek, zowel 3 als 4-stemmig.
De meeste stukken zijn a-capella.
De K staat voor koormuziek, de B voor blokfluitmuziek, de M voor de methode voor blokfluit en de SCH voor de AMV-methode. Het cijfer geeft aan of de muziek 2, 3, of 4-stemmig is. Zo ziet u in één oogopslag waar het bericht over gaat. De tekeningen heb ik op de computer gemaakt m.b.v. "Adobe Photoshop" .Zij hebben over het algemeen niets met de muziek te maken.
Ik plaats ze slechts om het blog een wat mooier aanzien te geven.
Kinderen vinden het altijd heerlijk als ze weer een boekje uit hebben. Vandaar dat ik de leerstof verdeeld heb over 2 boekjes. Met deze vijf pagina's sluit ik het eerste boekje af.
Liedjes zoals "Het paard van de waard", "Me Go Bai Wan", "Herfstliedje" en "En El Salon Del Prado" zijn in het programma opgenomen om gewoon lekker te zingen, want anders zou het in het begin wel erg saai worden met alleen maar 2-en 3-toons-liedjes. Overigens was ik op onze school niet de enige docent die met deze methode werkte. In onze hoogtijdagen waren we zelfs met 4 of 5 collega's en dus was er ook een handleiding voor de docenten, waar o.a. ook de diktee's in stonden die we vanaf p.20 regelmatig zullen tegen komen. Het voert me echter te ver om die handleiding hier ook af te drukken. Iedere docent kan dat zelf wel verzinnen.
Al bijna vanaf het begin dat ik bij de Streekmuziekschool Wijchen werkte, ben ik bezig geweest met het maken van een methode voor Algemene Muzikale Vorming (A.M.V.), in eerste instantie nog met de stencilpen en later met de computer. De A.M.V. was een eenjarige cursus tussen de muzieklessen die de kinderen op school kregen en het latere instrumentale onderwijs. Vandaar de naam Schakelklas. De cursus duurde dus 1 jaar, met een frequentie van 1 uur per week en daarin moest aan bod komen: zingen, bewegen, notenleer, solfège, spel, kennismaking met instrumenten en spelen op klokkenspel en blokfluit. De liedjes worden zowel op gehoor aangeleerd als vanaf het notenschrift. De eerste categorie staat op de bijbehorende CD. Een eerdere jaargang leerlingen heeft deze CD ingezongen. De nummers 2, 5, 9, 15 en 19 heb ik zelf gearrangeerd. Alle andere arrangementen zijn van Gerie Daanen, die ook de CD in zijn studio heeft geproduceerd. De tekeningen zijn ook allemaal van vroegere schakelklasleerlingen, evenals de tekening op de titelpagina. Veel plezier !
Kwartetexpressies - voor blokfluit S-A-T-B of andere instrumenten
Kwartetexpressies
Heel even is "Fluturas" weer een kwartet geweest, en daarvoor heb ik 2 nieuwe kwartetten geschreven, waarvan dit het eerste is. We zijn er echter nooit aan toegekomen omdat we al weer snel met z'n drietjes waren.
Dit bekende lied heb ik ooit van iemand gekregen in een tweestemmige en bijna onleesbare versie. Omdat het in algemene Diensten gezongen kan worden, maar vooral heel geschikt is voor een Huwelijksmis, besloot ik er een driestemmige zetting van te maken. Van wie de tekst is, en van wie de melodie, is mij onbekend, maar als iemand het weet houd ik me aanbevolen.
Looft de Heer / Gij zijt de zin - Driestemmig gemengd koor
Looft de Heer
Dit lied was in de begintijd ( eind zestig-begin zeventiger jaren) van volkstaal in de eredienst erg populair. Ik heb er toen een tweestemmige zetting van gemaakt. Nog niet zo lang geleden heb ik die omgezet naar een driestemmige bewerking en die zijn we nu met ons koor aan het instuderen. De melodie ligt nu eens voor één keer in de altpartij, de heren vormen het fundament en de sopranen mogen er bovenuit kwinkeleren.
Ook deze bekende psalm heb ik vroeger 2-stemmig en nu 3-stemmig bewerkt voor ons koor. Omdat het in totaal 6 coupletten zijn heb ik 2 verschillende versies gemaakt, die dan om de beurt gezongen worden.
Dit russische wiegelied stamt ook uit de tijd dat ik nog dirigent was van kamerkoor "Villameuse", dus uit de tachtiger jaren. Je moet er wel échte bassen voor hebben, want het gaat t/m de lage D. Voor het filmpje heb ik gekozen voor foto's van dieren waar kinderen iets mee hebben.
Bij een tegenbezoek van een delegatie uit Csorna ( met Suzie) aan onze gemeente, heb ik dit Hongaarse volksliedje voor ons koor bewerkt en uiteraard ook uitgevoerd op het gezamenlijke concert. Voor de uitspraak van de tekst ben ik nog op bezoek geweest bij een Hongaarse mevrouw in Nijmegen. De tekst is hier fonetisch genoteerd.
Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt die ik gemaakt heb bij ons bezoek aan Csorna.
The Erie Canal / Baby Mine / Cottonfields voor 4st. gemengd koor
The Erie Canal / Baby Mine / Cottonfields voor 4st. gemengd koor
In de tijd dat ik dirigent was van het Kamerkoor Villameuse (1980-1985) heb ik deze bewerkingen gemaakt. Sommige koorleden kwamen wel eens met muziek aan, met de vraag of we dat met het koor konden zingen. In dit geval was het een heel boek met éénstemmige liedjes met pianobegeleiding. Ik heb er 3 uitgekozen om er een zetting voor kamerkoor van te maken en dit is het eerste. Voor het filmpje heb ik een aantal foto's van schilderstukken van o.a. Seurat gekozen.
Het filmpje heeft niets met de tekst te maken, maar omdat het hier gaat om een vrouw die op de thuiskomst van haar man wacht, vond ik foto's met bloemen wel gepast.
"Als dorst een hert" is een lied dat ik zelf al op de lagere school geleerd heb en ik vond het ook toen al heel erg mooi. Vandaar dat het een van de eerste liederen is die ik heb bewerkt toen ik in 1965 dirigent werd van het Overasselts Gemengd koor. Voor "Gilde broeders" geldt eigenlijk hetzelfde. Dat was bestemd voor een van de eerste Ceciliafeesten die ik daar gevierd heb.
Van iemand bij ons Kamerkoor "Villameuse" die graag Zuid-Amerikaanse muziek zong, kreeg ik het boek "Cancionero Andino Sur" kado met allemaal 1-of 2-stemmige liedjes, met natuurlijk de vraag of ik die wilde arrangeren voor kamerkoor. Dat is dus "Cholita Puneña" geworden. Dit stuk is overigens ook heel geschikt voor blokfluitkwartet.
Als dirigent moet je 2 à 3 maanden vooruit denken om de stukken op tijd ingestudeerd te krijgen. Zo moet je rond Kerstmis al weten wat je in de Goede Week en met Pasen wilt zingen en moet je na de zomervakantie de Kerstliedjes al uitgezocht hebben. Vandaar dat ik nú met een Marialied kom (mei-maand / Maria-maand) en een lied voor o.a. Christus Koning.
Ten Paradijze Dit koorwerkje is gestoeld op een bekend Gregoriaans gezang. "Ten Paradijze" is één van de heel weinige gezangen die, eenmaal vertaald in het Nederlands, de melodie in zijn waarde laten en ik heb geprobeerd dat in deze driestemmige versie óók te doen.
Twee feestliedjes voor gemengd koor. "Camptown races" en "T'avond gaat ons feeste aan" zijn twee goed bruikbare liedjes voor een koorfeest. Op het eerste kun je weer gemakkelijk eigen teksten verzinnen. Het laatste liedje hebben we met ons koor (St. Cecilia uit Overasselt) gezongen op een korendag in de Pauluskerk te Helmond op 10 oktober 2005 en daar zijn met een vaste camera opnames van gemaakt, die ik hier ook zal laten horen. Het beeld is helaas slecht maar het geluid komt goed over.
Oude walsen Wij werden nog al eens uitgenodigd om met ons blokfluitensemble op te treden in bejaardenhuizen en speciaal voor die gelegenheden heb ik een drietal walsen uit de twintiger jaren bewerkt voor blokfluitkwartet. Voor de broodnodige variatie heb ik iedere wals door andere instrumenten laten spelen, maar ze zijn echt voor blokfluiten bedoeld.
Onze koorleden kwamen zelf ook met muziek die ze graag zongen. Van Michel kreeg ik een boek met Russische liederen voor één stem en piano. Van 2 daarvan heb ik een koorzetting gemaakt, waaronder dit V'Doll da pò rètsjke.
In de dorpsopera komt de slechterik op, om het huis van Wimke in brand te steken, maar vóór hem dat lukt, heeft hij zich zoveel moed ingedronken, dat hij onmachtig neerzijgt in een kruiwagen.
Hier repeteren we met het blokfluitensemble voor volwassenen in ons eigen repetitielokaal in de muziekschool in Wijchen. Dit ensemble heeft vele jaren bestaan ( hoé lang weet ik echt niet meer) Voor deze groep heb ik destijds de Zomersuite gecomponeerd. (zie bericht van 18-7-2010)
Deze foto van het St. Ceciliakoor te Overasselt, is gemaakt in de St.Jans-kathedraal in Den Bosch. We mochten daar de H.Mis opluisteren in het kader van de Meimaandvieringen.
Dit is tijdens een repetitie in het Verenigingsgebouw in Overasselt. In de kelder van dat gebouw hebben we ooit een cassettebandje volgezongen met o.a. mijn Latijnse Mis. Zie bericht van 27-7-2010