Foto
Inhoud blog
  • Spanje Pyreneeën motortour
  • 5-daagse Zwarte Woud
  • Trip Zwarte Woud 2013
  • Bo Bendschneider
  • Sabrina Paiuta Superbike Assen 2013
    Spanje tour 22 september 2018

    Vanaf 22 september een langere tourtocht naar en in Spanje. Er is nog plaats in onze kleine groep. Niet comercieel.

    Mijn favorieten
  • Motorclub BlueBikers
  • Meneer Verkeer (AMT)
  • Uit Liefde Voor De Dieren
  • Gebben Motoren Rogat
  • Langenberg Motoren Coevorden
  • Prachtige site van Sylvia Stuurman
  • Hotel Schattenmühle in Zwarte Woud
  • Hotel Frisse-Faust in het Sauerland
  • De Luie Motorfiets
    Zoeken in blog

    Motor-Buddy
    Delen van Motorplezier
    18-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.File in Duitsland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In Duitsland is het voorbij “Schlängel” in een file (Stau) verboden en wordt beboet (100€) plus punten (3) in Flensburg.  Dus netjes achteraan sluiten, ongeacht de gevaren.  Ook mag men niet de motor op de jiffy of stander zetten, want dat heet dan “parkeren”…

    De ADAC, zusterbond van de ANWB in Duitsland dringt er bij de regering in Duitsland met klem om eenzelfde beleidt te willen toepassen als in Nederland, Frankrijk, Oosternrijk…

    De duitse regering heeft er wel oor naar, want bv op warme zomerdagen op een warme motor te zitten is vragen om problemen, niet zelden valt er een motorrijder door hitte bevangen van zijn motor of de motor begeeft het, de temperatuur van de motor loopt ook snel gigantisch op… Ook het als laatste in een file te staan is geen bijzonder prettig gevoel…

    Dat het tussendoor rijden van motoren in de file in Duitsland oogluikend wordt toegestaan is zeker geen vrijbrief. Er zijn politie agenten die er zonder pardon voor bekeuren, en ook bij een aanrijding is de motorrijder als enige de gebeten hond, met grote financiele risico’s

    Waarop het nog vast zit is het feit dat de Bundersländer in Duitsland die elke een eigen regering hebben allemaal akkoord moeten gaan voordat de duitse Bundesregierung het in de wet kan opnemen.

    In de discussies daarover zijn het de tegenstanders die spreken vanuit de zicht van de automobilist. Deze kan zich geïrriteerd voelen als hij wordt voorbijgereden door een motorrijder in de file, ook kan de automobilist zich kapot schrikken, maar ook als de automobilist van rijstrook verandert hij er zeker niet op rekent dat hij nog eens door een motorrijder wordt ingehaald…….  Ook komt het steeds vaker voor dat inzittenden van auto’s hun wagen verlaten, wat uiteraard niet mag zo zegt de regering van Nord-Rhein-Westfalen.... Dus nog steeds moet de motorrijder zich maar gewoon netjes achteraan sluiten.

    Ik kwam ooit eens in een dikke file te staan ergens in Duitsland smamen met een groep motorvrienden, netjes in de file staand… Kwamen er een paar busjes vol met duitse politie voorbij, gebruikmakend van de ruimte die In Duitsland verplicht is tussen de meest linkse en de daarnaast staande rechter file rij.  We konden de verleiding niet weerstaan om netjes, jawel netjes !! achter die busjes aan te rijden als Mozes door de rode zee.. tot het moment dat de busjes niet verder konden, springt er plotseling een echt briesende politie agent uit het busje en stormt op ons af….  Voordat het tot een worden kannonade kon komen werd hij door twee collega’s afgevoerd….. mijn motorvriend voor mij keek mij een beetje witjes aan…  maar daar bleef het dan bij, we zijn gewoon weer netjes achter het busje aangereden…  de betreffende politieman met z’n dienstpet ver over z’n oren achterin…

    18-04-2010 om 22:25 geschreven door motor-buddy  


    12-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filerijden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Er is nogal wat voor te zeggen om bij een file van stilstaande of langzaam rijdende autos met de motor voorbij te rijden. Eén reden is: zijn veiligheid. Want zonder kreukelzones, bumpers en airbags is de motorrijder die achter in de rij auto's staat heel kwetsbaar bij kop-staart-botsingen. Daarnaast kan de koeling van mens en techniek in de knel komen.

    Het is sinds 1991 niet meer verboden voor een motor om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat dat op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken. Voordelen: je kunt beter elkaars gedrag inschatten en via 'samenspel' kunt je irritatie en ongevallen zoveel mogelijk voorkomen. Deze spelregels vormen samen een gedragscode, die door de belangrijkste organisaties op het gebied van verkeersveiligheid wordt ondersteund.

     

    Spelregels motorrijder

    Motorrijders moeten zich aan een aantal spelregels houden als ze een file auto's nhalen. In het algemeen er rekening mee houden dat motorrijders relatief slecht zichtbaar zijn voor automobilisten en die de snelheid van de motor slecht inschatten.

     

    1. Gepaste snelheid

    Rij dan rustig tussen de file door. dat wil zeggen dat het verschil tussen de motor en de auto die je passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd die vuistregel altijd aan, want hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties.

     

    2. Wees alert op onvoorzichtig gedrag

    Twee belangrijke manoeuvres waarvan motorrijders hinder ondervinden, zijn:

    * bij gaten in de file: automobilisten die opeens van rijstrook wisselen

    * bij warm weer: openstaande portieren van auto's.

     

    3. Meerdere motorrijders

    Als met meerdere motoren wordt gereden, hou dan ook het hoofd koel en rij rustig achter elkaar tussen de file door. Hou onderling minstens een afstand van twee auto’s aan en kies voor dezelfde doorgang.

     

    4. Naderen file

    Bij het naderen van een file hou je via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk aan de snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruik geen richtingaanwijzers of alarmlichten als je tussen de file doorrijdt. Bij snelwegen met meer dan 2 rijstroken, kies positie tussen de 2 meest linkse rijstroken.

     

    5. Stoppen in de file

    Als je als laatste in de file staat, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat je met de motor achter de file staat. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Hou voldoende afstand van de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto's. Daar is het veiliger.

     

    6. Einde file

    Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto’s en gebruik dan tijdig - dus voor het invoegen - de richtingaanwijzer.

     

    Waar mag een motorrijder niet rijden?

    Het passeren van de file is in principe toegestaan. Bij inhalen moet er je wel rekening   houden dat je geen gebruik maakt van:

     

    * vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, die is voor hulpverlening.

    * redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail;

       hier ligt veel vuil.

    * doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.

    * verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken.

    * puntstuk: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunt' genoemd).

    De filegedragscode wordt inmiddels door juristen en verzekeraars erkend als een goede richtlijn.

    Meer artikelen over auto's & motoren in de file, geschreven door Harry Beugelink:

    Ongeval bij inhalen file
    Motorrijder niet schuldig aan fileongeval
    Automobilist volledig aansprakelijk


    12-04-2010 om 23:47 geschreven door motor-buddy  


    Tags:http://www.spellentuin.nl/spellen.php/File-rijden.html
    04-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pasen 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is nu zondag 4 april 2010, Eerste Paasdag, ik wens de lezers allereerst een fijne Pasen, het weer is wisselvallig, erg veel motorrijders zullen er dit Paasweekend niet veel zijn op de weg. Het is wel morgen de dag van de dealers, autodealers als motorendealers. Zelf ben ik nog niet in de gelegenheid gekomen om kilometers te maken, misschien in de loop van volgende week. Er ligt nog een afspraak met mijn motorvrienden voor een dag je touren, alsmede een collega uit Groningen. Woon-werk verkeer is met 17 km niet echt de moeite waard...

    Ongemerkt gaat de tijd voorbij, 13 mei de tocht naar het Erzgebergte komt in zicht. De groep bestaat nu uit 7 motorrijders, we gingen uit van een groep van 10, dus er is nog plaats. De samenstelling van de groep is heel divers, precies zoals Henk en ik het ons hebben voorgesteld. Voor de geïnteressseerden heb ik hierboven een link geplaats mbt de weersverwachting in het Erzgebergte. Wat mij vooral opvalt bij het zoeken op het net is dat er wel wat info staat, maar dat het Erzgebergte niet per definitie dezelfde status heeft als het Sauerland, de Harz, het Zwarte Woud en de Eifel als doel voor de motor-tourtochten. Het heeft ongeveer dezelfde status als het gebied Vogelsberg. Zowel Erzgebergte als Vogelsberg zijn daarom "Geheimtips" zoals onze oosterburen dat noemen. Het Erzgebergte is decennia verscholen gebleven achter het IJzeren Gordijn en hoewel wel één van de recreatiegebieden van de burgers van de DDR, is de eenvoud gebleven en na de "Wende" alleen maar toegankelijker geworden. Er liggen een paar prachtige burgen en de bochten zijn niet te tellen. Er is nog ruimte... pff nog  39 dagen...


    04-04-2010 om 23:03 geschreven door motor-buddy  


    27-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tips voor de reis....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Even een testritje samen met de verkoper.......






    Zware onderdelen zoals gereedschap of foto apparatuur in de tanktas plaatsen . Achterop de motor komen lichtere zaken, zoals slaapzak, matrasje of tent. De motor symmetrisch beladen.

    Routes en langere dagritten ruim plannen, want minder goed weer, pechgevallen, oververmoeidheid, is altijd mogelijk en en een groep bepaalt de zwakste schakel de dagelijkse afstand.

    Prachtige secundaire wegen in plaats van autosnelweg-monotonie. Zelfs de reis naar het reisdoel kan uitgroeien tot een door bochten doorspekt rijplezier. Landkaarten met een maatstaf van 1:2000.000 of een GPS-menu geeft zicht op aantrekkelijke routes.

    Sta als het kan zo vroeg mogelijk op: vanaf ongeveer zes tot elf uur gaat menselijke prestatie- curve omhoog. Daarna komt een dip –dus tijd voor een middagspauze van ongeveer een uur. Tegen de middag leeft het organisme weer op.

    Denk in de zomertijd aan zonnecrême, want bij het leren pak, of bij andere motorjassen ligt de nek vaak vrij. Wie zich niet tijdig insmeert of een halsdoek gebruikt, riskeert een zonnebrand.

    Rugzakdragers opgepast, borst- en taillegordel moeten tijdens de rit altijd gesloten zijn. Besteed aandacht aan een goede zit, stel de riempjes, indien mogelijk zo dat de rugzak ter verlichting op de achterzit steunt - dat kan spanningen in nek en schouders vermijden.

    De tanktas mag het zicht op de cockpit niet verstoren – desnoods alleen tot een bepaalde hoogte beladen. Bij het plaatsen erop letten dat het sturen niet wordt bellemmerd en rem- en/of elektrische bedradingen niet in de verdrukking komen.

    27-03-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    25-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fit zijn.....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onlangs las ik een artikeltje..  ging over conditie…..

    “Medici dichten het motorrijden duidelijk een sportieve karakter toe,  want zeggen ze de verrichtingen die de gemiddelde motorrijder uitvoert op zijn/haar motor, zijn vergelijkbaar met  joggen of zwemmen.. Een goede fitheid kan bij een motortour niet schaden, want iedereen die aan sport doet en uitgerust aan de start gaat, kan beter geconcentreerd rijden en in noodsituaties sneller reageren”

    “Ook mentale training  -bedoeld wordt de methode om voor de aanvang van een rit bepaalde situaties of wegpassages voor te stellen en intensief  voor het geestesoog te laten passeren-biedt mogelijkheden om de rijtechniek te verbeteren. Fundamenteel  is uiteraard een technisch perfecte motorfiets, samen met een ergonomische zitpositie en goed afgestelde bediening.”

    Ik weet dit uit ervaring… in het begin schonk ik ook geen aandacht aan deze dingen…., totdat de langere tochten in beeld kwamen..  je hoeft geen topsporter te zijn maar een paar dagen motorrijden stelt best wel eisen aan de conditie.

    “Op een tourtocht speelt, met uitzondering van regelmatige pauzes, en naast strekoefeningen  voor het losmaken van de spieren, ook  de voeding een rol. Wat lekker smaakt is toegestaan, maar niet te veel en niet te vet. Als het kan een mix van koolhydraten en ballaststoffen, bijvoorbeeld licht verteerbare pasta’s  met vitaminerijke sla. En bij hogere temperaturen niet vergeten… drinken, drinken, dirnken . De fles met water of appelsap hoort  altijd bij de hand in de tanktas te zijn”.

    Tja strekoefeningen,, een groepje stoere motorrijders op een parkeerplaats die strekoefeningen doen….  J

    25-03-2010 om 23:09 geschreven door motor-buddy  


    12-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4. Route
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    4. Route

    Nu een paar items over het plannen van een route. Allereerst moet je een doel uitkiezen, in ons geval is dat het Erzgebergte. Dan weet je ook al de afstand,ruwweg zo’n 700 km. vanaf de grens Nederland/Duitsland. Kun je op twee manieren overbruggen, of in één dag -is makkelijk te doen, maar wel door gebruik van de Autobahnen-, de andere manier is in etappes. Dat is de keuze die wij hebben gemaakt. Nu ligt Eisenach niet helemaal op de helft, daarom leggen wij de eerste dag meer kilometers af dan de tweede dag. De eerste dag is in aanvang landschappelijk niet zo interessant, daarom kiezen we voor een deel voor de Autobahn, zodat we in de rest van de dag meer binnenweggetjes kunnen nemen. De kruissnelheid op de Autobahn zal rond de 125 km/h liggen. Ervaring heeft geleerd dat je op binnenwegen geen hoge gemiddelden haalt, ga maar uit van 60 km/h. Ook bij dagtochten moet je daarvan uitgaan. Weet je hoeveel uren je onderweg bent,is het een makkelijk rekensommetje om te weten hoe lang de route mag zijn. Of andersom. De netto rij-uren zijn niet hoog. Maar daarover later meer. Even weer terug naar het plannen van de route voor de heenweg. Ervaring heeft ook geleerd dat de tankbeurten zo rond de 200 km afgelegde weg ligt. Tankbeurten vragen tijd. Ben je met bv 10 motorrijders, kunnen er soms maar 2 of 3 tegelijk tanken, dan moet er eerst worden afgerekend voordat de anderen kunnen tanken. Even terzijde, het is het meest practische dat iedereen gaat tanken, want anders staat we over 100 km weer aan de pomp. (Ok,ok… Pan rijders halen de 400 km.. pfff…) De eersten gaan na het tanken een sigaretje roken of ijsje eten of sanitair, maar dat zullen de laatste ook wel willen. Dus tankbeurten duren vanaf de eerste tanker tot de laatste sigaret. Niks mis mee, maar vaak wordt die tijd onderschat en moet men aan het eind van de dag soms jakkeren. Een terrasje pikken onderweg is minstens zo leuk als motorrijden, ook de lunch moet z’n tijd gegund worden.

    Je ziet dat de gemiddelde snelheid over de dag wel laag is, en zo ook de af te leggen afstand. Als je op dagtochten uitgaat van 300 km. heb je het goed gedaan. Niet gestressed maar lekker relaxed en van alles wat. Natuurlijk maakt het landschap ook veel uit, rijdt je de Stelvio-pas met z’n 48 Tornantis (haarspeldbochten)of een polderweg… ? Ja, ja, ik weet het CJIB…. De route op de tweede dag gaat door heel afwisselend landschap, het is een voortzetting van het laatste gedeelte van het eind van de eerste dag, en het wordt alleen maar mooier… Na het weer opzadelen van de bagage, nemen we zoveel mogelijk binnenwegen, en stoppen hier en daar om wat bij te praten en voor de liefhebbers om foto’s te maken. Om de stops elke 200 km. te houden is natuurlijk niet meer aan de orde. Verder is het onze insteek om niet te veel afspraken te maken, want het komt toch altijd anders. Wel moeten we paar fundamentele afspraken maken zoals rijden in een groep, omtrent veiligheid enz.

    Spelregels mbt het rijden in groepen komt in een ander artikeltje.

    Groeten,

    Henk en Bé

     

     

    12-03-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    03-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bagage...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik op het plaatje...

    Voorbereiding van de bagage, tja, wat neem je nu mee op zo’n
    tocht van 8 dagen. Over de motorkleding hebben we het al even gehad, op de onderkleding na, want daarvoor kun je zowel kleding tegen de kou als tegen de warmte krijgen en ik kan je zeggen dat ik geen van beide meer wil missen. Welnu de bagage, er zijn verschillende manieren bagage mee te nemen, vaak ook afhankelijk van het type motor dat je rijd. Heb je zijkoffers en/of een topkoffer, dan ben je allen begrensd vwb de inhoud. meer gemak als dat is er niet. Maar niet elke motor heeft die mogelijkheid. Alsdan heb je een keuze in meerdere varianten. Een tanktas is bijna altijd in gebruik, vooral als je nog moet kaartlezen, of dat je spulletjes bij de hand wilt hebben. Voor bevestigen kun je kiezen voor riempjes, magneten of een exemplaar dat je middels een tankdopring kunt vastklikken. Naast je portemonee, papieren etc, wil je ook graag een camera, je mobieltje (leesbril lol) onder handbereik hebben. Ook kleine versnaperingen en drinken kun je er in kwijt. Wees er wel op beducht dat een onderzoek heeft uitgewezen dat in de versnaperingen die bewaard worden in een tanktas, mogelijk een hoger benzeengehalte kunnen hebben. Dus of niet doen of heel goed verpakken. En let er bij tanktassen met magneten op dat  er, jawel magneten in zitten, dus oppassen met je bankpasjes, creditcards etc. en andere datadragers. Bewaar deze niet onderin maar bovenop de andere spulletjes. Ook schrijfgerei kan handig zijn. Wat ik ook in mijn tanktas heb is een schijfremslot en een plaatje trespa oid (10x5 cm) met daaraan een vissnoertje. Dit plaatje drop ik dan onder de jiffy voordat ik afstap en snoertje gaat om het stuur. Bij wegrijden, opstappen met snoertje plaatje binnenhalen. Want vooral op zachte ondergrond of op warme dagen met zacht asfalt wil ik voorkomen dat mijn motor omvalt. Een tanktas is ook makkelijk mee te nemen als je een terrasje pakt of even ergens naar binnen gaat.

    Dan de overige bagage,hiervoor kun je een waterdichte rolzak nemen prima af te sluiten en absoluut waterdicht. Of je neemt een roltas, met de sluiting aan de bovenzij, heeft dezelfde afsluiting dus ook waterdicht. Voordeel van zo’n tas is dat je niet diep hoeft te graaien. De rolzak/-tas plaats je op de duozit. Bevestigen kan met een spin, maar die verhindert niet het schuiven bij afremmen waardoor de tas of zak constant in je rug duwt. Gebruik hiervoor 1 of 2 smalle spanbandjes. Trek je het lekker strak. Tegen eventuele beschadigingen aan de motor zou je de spanbanden door een stuk afgeknipt fiets(binnen)band kunnen steken. Hierdoor kan de spanband bewegen maar het stukje fietsband voorkomt het schuren. Daarnaast heb je ook nog zijtassen,zelfde idee als koffers maar te bevestigen dmv riempjes. Iets lastiger te bevestigen dan de tassen. Wel heb je bij zijtassen als bij koffers een lager zwaartepunt en moet je bij rolzak/–tas er wel rekening mee houden dat je zwaartepunt hoger komt te liggen.

    Als laatste nog even de rugzak, als je daar gebruik van maakt houdt er rekening mee dat je bij een valpartij je door de inhoud ervan ernstig rugletsel kunt oplopen, vooral bij gebruik van harde voorwerpen(fototoestel etc.)

     

     

    03-03-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding op een trip
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Paar tips voor de voorbereiding van de toertocht naar het Erzgebergte ?

              1. Voorbereiding van de motor 
              2. Voorbereiding van jezelf

                            

    Het is nu 2e helft februari, nog te vroeg om op de motor te springen, hoewel wij richting de motorbeurs wel al een paar "die-hards"  hadden gezien....Er ligt nog wel redelijk veel zout op de wegen, zonde van de motor, mocht het je overkomen dat je toch moet  rijden onder die omstandigheden, spoel dan je motor af met koud water, niet met warm water, want daardoorlost het zout nog makkelijker op, en kruipt overal tussen....

     

    1.     De Motor

    Toch zijn er een paar puntjes waaraan je al kunt gaan denken of doen, kijk ff of je motor aan een onderhoudsbeurt toe is, kijk hoeveel profiel er nog op de banden zit, kunnen ze de toch nog mee door of zitten ze op het randje.... Even een rekensommetje, de heenweg en terugweg naar het Erzgebergte zullen ongeveer 700 km zijn, dus 1400km, dan gaan we daar 4 dagen toeren, zo"n  300 km gemiddeld per dag wordt  dus bij elkaar 2600 km. Twijfel je ga ff bij de motorzaak langs, desnoods laat je de "oude" bandjes ff opbergen. Kijk dan ook meteen naar de kilometrage vwb een eventuele beurt. De bandenspanning zeker controleren, want na een winterstalling zullen ze wel wat lucht hebben verloren, heb je ketting, dan   ook die even (laten) controleren, en voor vertrek voorzien van kettingspray, je moet ervan uitgaan dat  je je ketting gaat smeren elke 500 km of na een regenbui. Ook belangrijk zijn de remmen, bij twijfel    vervangen, want op zo'n toertocht wil je verzekerd zijn van remmen in optimale staat, ze krijgen wat  te verduren. De accu controleren, want je wilt  niet ergens blijven staan, en niet te vergeten de verlichting, zorg voor reserve-lampjes en neem ook de gebruiksaanwijzing van de motor mee.  Last but not least de olie, maar daar hadden wij bij een evt. controlecheck/beurt al aan gedacht.Gebruikt je motorolie, wat op zich niet bijzonder is, zorg dan voor een klein blikje olie, dan kom je niet voor verassingen te staan. Tijdens de toertocht regelmatig oliepeil even controleren, dat geldt natuurlijk ook voor de banden, elke dag voor vertrek controleren op beschadigingen of mischien vreemde voorwerpen.. Dus, Banden, Remmen, Accu,Verlichting, Olie en Ketting (Kardan).

    2.         Jezelf

    Deel 1 ging over de motor,een motor in goede staat is onderdeel van de algehele veiligheid, een anderdeel daarvan is hoe je jezelf beschermd en uitrust. Dan gaat het om helm, motorpak of jas/broek       handschoenen en laarzen.   Een helm gaat gemiddeld 5 jaar mee, afgezien van een valpartij of een   andere beschadiging (laten vallen etc) ook moet de helm voorzien zijn van een keurmerk. Motorpak of jas/broek moeten voorzien zijn van protectoren en zodanig van pas zijn dat ze bij een  eventuele val niet gaan verschuiven en dus net geen bescherming meer bieden bij vallen of glijden. Maak je een       langere tour (of kortere) neem dan regenkleding mee, want als motorkleding nat wordt is ie overnacht niet weer droog, handig is een setje regenhandschoenen, regenoverall of regenbroek/jas. Voorbereiding     voor jezelf is niet alleen de kleding, maar ook een paar ritjes maken vooraf, kies daarbij ook even een afgelegen parkeerplaats, leg bierfiltjes op de grond en doe op je gemak een paar  oefeningen. Zo krijg je het gevoel weer terug, want na de winterstop ben je dat echt kwijt. Let daarbij op een paar cruciale dingen, namelijk kijken,kijken kijken, en afstand bewaren.

     

    28-02-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Info 1 Tour Erzgebergte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de deelnemers (of in spé) aan de Erzgebergte Tour: 

    De eerste etappe is van Nederland naar het plaatsje Eisenach( tov woonhuis van JS Bach en ook de woonplaats van Maarten Luther) , direkt al in het vroegere DDR gebied. Let maar eens scherp op  onderweg of je nog iets merkt of ziet van het vroegere IJzeren Gordijn ! De reis naar Eisenach zal gedeeltelijk over de Autobahn gaan, dat laat zich niet vermijden, maar de bonus daarvan is dat we op andere stukken mooie langzamere wegen kunnen nemen. Vanaf Eisenach gaat het de volgende dag buiten de Autobahnen om richting Seiffen. Seiffen ligt aan de grens met Tsjechië, dus we gaan zeker ook de grens over. Het Erzgebergte is qua hoogte vergelijkbaar met Sauerland hoewel het hoogste punt daar 843 is en in het Erzgebergte  is de Fichtelberg 1214 meter hoog, categorie middelgebergte dus. Waarom het Erzgebergte ? Omdat Sauerland, de Eifel en de Harz toch vrij dichtbij liggen, en we nu dus veel meer tijd ter beschikking hebben, kunnen we een gebied bezoeken die iets verder weg ligt en ook buiten de routes die men neemt richting Middelandse Zee, maar toch zeer zeker de moeite waard is. Henk en ik zijn er ook onlangs nog geweest  en we waren telkens weer verbaasd over de schoonheid van het gebied en het motorplezier dat je daar kunt hebben. Al op de 2e dag richting Seiffen moeten we al regelmatig toppen beklimmen die 700 tot 800 meter hoog zijn.

    Voor de lezers:  Er zijn nog plekken vrij !!

    Henk en Bé                      


                                                            

                                                                                                       De Wartburg



    28-02-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    25-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motor tourtocht Erzgebergte 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Motorvakantie 2010

    8-daagse voorjaarsreis naar het Erzgebergte.

    Vertrek:     do. 13 mei

    Terug   :    do. 20 mei                                           

     

    Graag nodigen wij een aantal motorrijders uit samen met ons een  8 daagse motortocht te ondernemen. Voor de deelnemers worden vooraf de overnachtingen, het avondeten en het ontbijt geregeld, alsmede  uitgewerkte routes. Voor de heenreis als voor de terugreis worden telkens 2 dagen gepland met een overnachting onderweg. De resterende 4 dagen verblijven we in een gezellig hotel in het prachtige Duitse Erzgebergte nabij de Tsjechische grens.. Voor elke dag wordt een mooie route uitgezet, die in groepsverband, -of indien gewenst-, ook individueel kan worden gereden. Deze routes krijgt je van ons  ter plaatse. Wij -Henk Assen en Bé Drenthen-, willen graag onze ervaring delen met jullie in de vorm van praktische en theoretische adviezen en  kleine oefeningen op het gebied van veilig motorrijden.Let wel, dit is geen trainings rit. Deelname daaraan is niet verplicht en ook  zijn er voor jullie geen kosten aan verbonden.Voor deze trip staan veiligheid en  gezelligheid bovenaan. De kosten voor het geheel bedragen  € 450,-- (excl. Consumpties, Lunch en overige kosten). Het maximum aantal motoren is gesteld op 8 (excl. beide organisatoren)  Heb je belangstelling, meldt je dan zo spoedig mogelijk aan, want:  Vol is Vol !! (er is nog plaats voor 5 motoren (excl. eventuele duopass.) De opzet is non-comercieel. 

    Aanmelding / Info:  via email rechts.  

    25-02-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start !!!!!

    Hallo vrienden, wat fijn dat je mijn blog hebt gevonden, zoals je ziet nog volledig "under construction" oftewel, dr moet nog van alles gebeuren...

    Heb even geduld, het komt er aan, waar zal het over gaan ? Nu de titel is Motor_Buddy, en dat slaat niet alleen op mij, maar ook op jullie, wat is er bijna zo leuk als het motorrijden ? Ja "het" er over hebben !

    Ik ben blij met elke reactie... !

    groeten,

     

    24-02-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  




    Foto

    Zou je op een artikel willen reageren ?
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Goeden avond
  • Goedemorgen
  • Lieve groetjes aus Oberhausen
  • motor
  • Groeten op maandag

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Laatste commentaren

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!