Vorig jaar was een heftig jaar. In het begin mooi weer, dan werd het minder echt motorweer moesten we lang op wachten...
Toch wel een paar tochten gemaakt. Onder andere een heerlijke trip naar de Sierra Nevada...
Hoewel korter dan gepland, want ook het weer in Spanje begon in de laatste weet roet in het eten te gooien.
En dan september naar de Eifel. In de buurt van Euskirchen ging het mis
Links af voorgesorteerd en... donker... het licht ging weer aan in het ziekenhuis.. zag mijn maatje onderuitgezakt suffend trouw op mij te wachten....
Heee Bert ! volgens mij lig ik hier al wat langer...
Beetje gebroken botjes...
Maar na een week weer thuis.
De Gsxr K7 kon nog gerepareeerd worden, maar dat heb ik niet meer afgewacht. Ik zal al te aasen op de Super Tenere... en die is het dan toen maar geworden.
Voor dit jaar staat er weer de Eifel op het programma in het voorjaar, en na de zomervakantie.. ergens naar het zuiden, Noord Spanje, Noord Italië.... nog ff kijken.
06-02-2012 om 00:00
geschreven door motor-buddy
02-01-2011
Een nieuw jaar... nieuwe plannen ??
Hallo !! Een heel gelukkig 2011 voor iedereen, vele en veilige motorkilometers voor allen en zo weinig mogelijk regen... pfff... heb vorig jaar mijn deel wel gehad...
Nu zwakt de winter geullikkig ook al iets af... maar we zijn er nog niet... nog ff uithouden...
Mijn plannen voor dit jaar zijn een paar weekends in Duitsland en een 2 weekse met vrienden naar en in Spanje.
En uiteraard een paar instructiedagen voor |Charles (www.meneerverkeer.nl) op Politie Veiligheids Instituut te Lelystad en een Bergrijvaardigheids weekend in Sauerland.
Daarbij hoop ik een heleboel motorvrienden weer te ontmoeten en weer veel plezier te beleven.
Begin van het jaar de GSXR een grote beurt laten geven, ketting vernieuwen, remblokjes...
En... een ieuw navigatiesysteem... mijn huidige is hopeloos verouderd, met name in Spanje waar (letterlijk) behoorlijk aan de weg is getimmerd was dat uitermate lastig...
Mijn keuze zal zijn of een Garmin Zumo 660, of een TomTom Rider Pro.... is er iemand die mij kan adviseren ?
02-01-2011 om 20:43
geschreven door motor-buddy
14-11-2010
Bizar motorongeval
Dodelijk ongeval motor tegen woning
Schoonebeek, 19-07-2010 Maandagavond tegen 18.00 uur is op de Europaweg een nog onbekende motorrijder om het leven gekomen. Deze reed vanuit de richting Duitsland in de richting Schoonebeek. In een bocht naar links raakte de motorrijder naast de weg en ging via het fietspad en ongeveer honderd meter weiland in de richting van een woning. De motor botste tegen de woning en de bestuurder ging door het raam de woonkamer in. De motorrijder was op slag dood.
Een waar gebeurd en triest verhaal, Ik ken de situatie ter plaatse en het is onvoorstelbaar hoe zich dit heeft afgespeeld, dat de motorrijder überhaupt overeind is gebleven tot aan het huis is mij een raaadsel. Of zou het, hoe luguber ook, te maken hebben gehad van waar je naar kijkt ga je naar toe ?
14-11-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
11-11-2010
Najaar 2010....
Ik weet... het heeft veel te lang op zich laten wachten, en het motorjaar is eigenlijk al voorbij... heb eind oktober nog een ritje gemaakt met een collega naar het duitse Tecklenburg... het was frisjes maar droog en zelfs af en toe een zonnetje..
Eerlijk gezegd heb ik alles bij elkaar gerekend veel te weinig kilometers gemaakt dit jaar... geen opzet maar kwm toevallig zo uit... volgend jaar beter...
Deze maand nog ff afspraak maken met mijn dealer, ben toe aan nieuwe ketting en tandwielen, en een grote beurt... Dan kan de motor onder het kleed...
En deze winter ? Wel.... de plannen voor volgend jaar worden alweer gesmeed..
Het wordt Spanje volgend voorjaar... Ik zal hier een paar echt interessante dingetjes plaatsen over Spanje.. Er zijn in Europa overal wel prachtige tochten te maken en ik heb ze lang niet allemaal gehad, dat zal mij in dit leven ook wel niet meer lukken, daarom moeten er keuzes worden gemaakt..
En Spanje is nu eenmaal mijn motorland, ben er meerdere keren geweest maar het trekt mij ongemeen.. en ik geniet telkens weer, en telkens zie ik weer nieuwe dingen... Ik zal er over schrijven..
11-11-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
01-09-2010
Dagtocht augustus 2010
Op zaterdag, 28 augustus hebben we met bijna de hele groep van het Ertsgebergte een dagtocht gemaakt. Het weer leek aanvankelijk erg tricky maar het viel achteraf heel erg mee. Bert heeft ons echt letterlijk kris-kras door het schone Drenthe gestuurd... En na afloop ff lekker wokken in Hoogeveen. Jammer dat Jeroen ontbrak maar ik heb begrepen dat hij een echte doorzakker heeft gemaakt die dag en nacht lol....
Tijdens de wokkerij nog ff een ballonnetje opgelaten over komend jaar. Henk en ondergetekende hebben het plan om in het voorjaar 14 dagen naar Spanje te reizen om te touren. We zijn er al een paar keer geweest, echt een prachtig motorland.
Op dit blog zal af en toe wat info daarover verschijnen.
01-09-2010 om 22:23
geschreven door motor-buddy
27-06-2010
Spanje ?
<------ Filmpje
Vanuit het clubje Erzgebergte rees het idee om in 2011 als vervolg op de Ertsgebergte toer eens een tochtje naar Spanje te maken...
En dat is niet tegen dovemansoren gezegd. Henk heeft nog een grote wens om de Sierra Nevada te bezoeken en voor mij is Spanje het meest aantrekkelijke motorland... Omdat Spanje van een grotere orde is dan het Ertsgebergte moeten een aantal zaken even op een rij worden gezet.
Daarom ben ff bezig geweest met een ruwe kostenberekening van een 14-daagse reis naar Spanje. Er vanuit gaande dat de heen- en terugreis gebruik wordt gemaakt van de Autozug, verbinding Düsseldorf naar Narbonne. Waarom ? je "wint" er twee reisdagen mee. Dus 2 dagen meer te besteden in Spanje, zonder snelweg kilometers.
Als leidraad nam ik de prijzen van 2010. Veel van invloed op de prijs van de Autozug is het aantal deelnemers. Je krijgt de beschikking over coupé's, waarin 5 slaapplaatsen zijn. Ga je met 5 deelnemers, dalen de kosten per deelnemer (de 5e man/vrouw betaald minder). Ga je met meerdere zullen de gemiddelde kosten iets stijgen. Omdat het lastig is vooraf te bepalen hoeveel deelnemers er zijn, ben ik uitgegaan van gemiddeld 500 euro voor een retourtje per deelnemer met motor.
Verder nam ik een gemiddelde van 80 euro aan verblijfskosten en overige kosten per dag per deelnemer. (Logies,ontbijt,lunch,dinner en ov. drankjes, versnaperingen). Exclusief de brandstofkosten, die zullen bij een gemiddelde afstand van 300 km pd rond 25 euro liggen.
Dus kosten per dag ruw geschat op 100 euro. De vertrekdagen zijn op de woensdag (avond) de 1e rijdag zal dus de donderdag zijn. Het vertrek van de terugreis is op de donderdag, dus aankomst Düsseldorf de daaropvolgende vrijdagochtend. Dat betekent in totaal 12 overnachtingen x 80 euro maakt 960 euro; 14 reisdagen brandstof x 25 euro maakt 350 euro. Tel je de woensdag (vertrekdag) en de vrijdag (terugdag) niet mee dan zijn het van donderdag tot donderdag in totaal 15 dagen.
Het totale rekensommetje is dan : 500 euro Autozug 960 euro Verblijfskosten 350 euro Brandstofkosten 1800 euro Totaal
Ga je een week , dan kun je er 7 dagen x 100 euro is 700 euro afhalen. Al naar gelang de verblijfskosten die best wel per dag kunnen verschillen zal de speelruimte naar verwachting tussen de 1700 en 1800 euro liggen bij een 2 weekse reis.
Ik heb hierbij geen rekening gehouden met de kosten voor een reis/annuleringsverzekering ed.
Maak je geen gebruik van de Autozug, dan zullen de kosten toch navenant zijn, met dien verstande dat je voor de heenreis als voor de terugreis in totaal 2 extra dagen "kwijt" bent, die over tolwegen gaan met telkens ook een overnachting op basis van halfpension.
Je zou dan de duur van de reis kunnen verkorten van 14 dagen naar bv. 10 dagen. Maar daarvan dan wel 4 dagen tolwegen.
De berekeningen hierboven zijn natuurlijk onder voorbehoud. Prijzen voor 2011 zijn nog niet bekend.
Een optie kan dan zijn de reis te houden in september 2011, dan zou je per maand 100 euro opzij kunnen leggen...
Het gemiddelde van 100 euro per dag voor een motortrip gaat volgens mij bijna altijd wel op.
27-06-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
18-06-2010
Dagtocht BlueBikers
Vrijdag 18 juni weer met een dagtocht meegedaan met mijn oude club BlueBikers... Gerhard had een mooie route uitgezet en er hadden zich al veel deelnemers aangemeld, ook voor de aansluitende BBQ thuis bij Gerhard.
Maar bijna bleek mijjn deelname in duigen te vallen... toen ik de motor uit de schuur haalde bleek de achterband totaal leeg te staan en er zaten minstens 3 scheurtjes in het loopvlak. Geen idee waar ik die heb opgedaan. Het komt wel eens voor dat je ergens gaat tanken aan een pomp behorende tot een werkplaats of smederij, daar slingeren altijd wel metaalspaanders of boutjes rond... of een plaats van ongeval die niet goed is opgeruimd... Gelukkig had ik een busje "Reifen-Pilot" zeg maar pur met gecomprimeerde lucht. Daarna spoorslags naar mijn dealer Langenberg in Coevorden gereden, die had een bandje op voorraad en in een mum van tijd zat het bandje erom, Service is picobello !
De tocht kon beginnen. De groep had op me gewacht ! Klasse jongens. Een mooie route deels langs de IJssel en deels door het mooie Twenteland. Een onverwachts regenbuitje kon de pret niet drukken. Helaas is 1 deelnemer op het dijkje langs de IJssel gestrand, en moest zijn motor laten staan.
De lunch bestond uit de obligatorische "Strammer Max" oftewel een lekkere uitsmijter. Er waren meerdere introducé's, dat houdt in dat het altijd even aftasten is en het noodzakelijk is om het rijden in een groep even door te spreken.
Echter moest ik voor de afsluitende BBQ bij Gerhard afhaken.
Voor geïnteresseerden klik op de foto voor een link naar de fotoreportage die staat onder dagtocht juni 2010.
18-06-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
13-06-2010
Alpineroads
Het is alweer een paar daagjes geleden, dus hoogste tijd voor een klein berichtje. Ondanks het matige weer hoor je van je motorvrienden wel al verhalen van gemaakte en nog te maken trips. De reisdoelen zijn behoorlijk verscheiden. Scandinavië, Schotland; Italië, Spanje etc. Ook op het internet zijn al veel verhalen te lezen en de forums stromen ook al weer vol.
Onlangs vond ik een mooie site over de passen in Europa, prachtig gerubriceerd en boordevol actuele informatie. Die site wil ik jullie graag voorstellen..., neem er ff de tijd voor. Een aantal van die passen heb ik al mogen berijden, en de foto's die ik hier zag waren voor mij dan ook heel herkenbaar.. ..
Ook handig dat de opening en sluiting actueel wordt vermeld.
Afgelopen zondag 30 mei, hield Gebben Motoren haar jaarlijkse toertocht voor haar klanten en klanten in spé. Hoewel ik ook dit jaar weer de route in elkaar heb gevlochten, had ik helaas geen invloed op het weer. Maar.... hoewel de voorspelling 90% regenkans was, haalde Pluvius dat bij lange na niet. Dus dat was weer een pré.
En... toch kwamen er nog zo'n kleine 25 motorrijders deelnemen. Echte die-hards !
's Middags een lekkere lunch op de brink in Ruinen, waarbij op dat moment de enige echt storbui viel ( wij dus ff net niet op de motor zaten D ) en na afloop een heerlijke barbeque (braden in de rij staan) bij de zaak van Gebben. Veel bekende gezichten gezien en het was weer bere gezellig.... Op naar het Gebben-Sauerland-Weekend in september.
01-06-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
22-05-2010
Tour rapport Ertsgebergte
Het zit er weer op..... de Ertsgebergte tour... een tour met veel variatie. Op de eerste dag 's morgens het verzamelen; zoals in het vorige artikel is gezegd, de groep kende elkaar niet. Het was ook op het verzamelpunt een beetje "de kat uit de boom kijken". Daarna op de motor gestapt en het eerste deel van de morgen afgelegd over de autobahn, ieder met zn eerste indrukken en gedachten. Bij de eerste stop bleek het al verrassend snel, de klik was er meteen.
Na Ibbenbüren hebben we geen autobahn meer gezien. Over leuke weggetjes ging het richting Eisenach en de eerste nacht werd een feit. De kamerindeling was binnen een paar seconden geregeld en die is ook gedurende de hele week zo gebleven. Van de intentie om elke dag een verslagje te maken is helaas niks gekomen, daarvoor ontbrak vanwege de gezelligheid gewoon de motivatie om een uurtje eraan te besteden.....
De tweede dag om 8 uur ontbijt en om 9 weer op de motor, via het Thüringer Woud naar Seiffen, best wel een lange tippel naar later bleek.. maar zeker de moeite waard, hoewel we in plaats van laarzen beter zwemvliezen hadden kunnen aantrekken.... Dat bleef ons ook de rest van de week achtervolgen.. ook de temperatuur... 2 graden boven nul... geen terrasjesweer.. maar dat kon de pret echt niet drukken, want het Ertsgebergte is nu eenmaal een prachtige omgeving om te rijden... en het onderkomen ? Geen enkel onvertogen woord, gewoonweg subliem. Vier sterren maar dan zonder de hetepetete-air.. bijna familliair... een aanrader met een dikke tien !!
Dat het koud was kon je hier aan de loofbomen zien, nog amper een ontloken blaadje op die hoogte.. Op één van de dagen hebben we de Fichtelberg aangedaan, de hoogste top aldaar... en het was me daar koud... pfff... met een dikke wind erbij.. de lokale BMW dealer had er een hele serie verschillende types uitgestald met de bedoeling dat men daarop kostenloos een testritje kon maken. We hebben er geen gebruik van gemaakt, gewoon weg te koud.. Er was ook een tentje geplaatst waarin een Jazzbandje niet onverdienstelijk muziek maakte, en onze groep onmiddellijk met route 66 associeerde... en prompt een lied aan ons opdroeg.
Op een andere dag hebben wij het KZ Theresienstad (Terezin) bezocht in Tjechië... aangrijpend en onvoorstelbaar... In Terezin kregen we ook nog een lekke band, gelukkig was er een motorzaak slechts 4 km verderop die een bandje in voorraad had.
Helaas hadden we ook nog onverwacht pech met een slecht lopende motor, maar het geluk erbij was wel dat we telkens een oplossing vonden en de trip voor niemand in gevaar kwam. Wat ons opviel, -we hadden een paar keer toch de hulp in moeten roepen van een motorzaak-, was de vriendelijkheid en de hulpvaardigheid. Wel grappig dat een medewerker daar rondliep met een shirtreclame van Ten Kate !! Was natuurlijk een Honda zaak, maar ook de andere dealer die we ff in de arm moesten nemen, een Ducati/Suzuki (hoe bedenk je het...) dealer, niks dan lof voor de oplossingen als voor de service en de hartelijkheid.
De wegen waren wisselend, heel goed tot nou ja, zeg maar minder goed.. Wel werd er druk gewerkt aan de wegen, wat tot gevolg had dat we regelmatig moesten omrijden, maar dat is in het Ertsgebergte geen straf... Tijdens een dagrit door een natuurgebied lag er een soort tramspoortje van meerdere kilometers rechts in de weg, het was ff schrikken dat er ons daarop plotsleling een treintje tegemoet kwam...
Al gelang de dagen vorderden werd de groep steeds hechter, en vaak werd er letterlijk over de grond gerold van het lachen (Laurina), Ow ja, de dames zijn slaap tekort gekomen, dat was duidelijk, (niet de schuld van de mannen trouwens hoewel we vermoedden wel vaak onderwerp van gesprek geweest te zijn...) maar wat wil je.. het was dan ook het enige tekort dat er te melden viel.
Op de terugreis werd de Harz bezocht, het kleine hotelletje daar werd bestierd door een echtpaar, waarvan de meneer kookte (het eten, lol) en de dame bediende; een zeker niet op haar mondje gevallen dame met een prachtige humor, je moet het gewoon treffen, maar dit was wel de kers op de taart.
Wat ook duidelijk bleek was dat per dag het rijden op de bochtige en bergachtige wegen iedereen steeds gemakkelijker afging. Dat de wegen nat waren waren was niet echt een belemmering. Het grappige was dat de posities in de groep die op de eerste kilometers werden ingenomen bij het rijden, gedurende alle dagen nagenoeg hetzelfde bleef. Niemand had blijkbaar de behoefte te wisselen en voelde zich daar wel prettig bij. Ik mag wel zeggen dat de tips van Henk daar ook aan hebben bijgedragen.
Bij het autobahn kruispunt Schüttorf moesten we Jan en Laura laten gaan, en de rest ging noordwaarts.. Wat voelde dat raar aan bij de eerstvolgende tankbeurt. De chemie tijdens zo'n trip is bijzonder, als het klikt ontstaat er een speciale band... Een vervolg voor volgend jaar? Daarover wordt druk gespeculeerd, er zijn tongen die beweren dat een trip naar Spanje best wel bespreekbaar zou moeten zijn.. Wie weet, blijf iig de ontwikkelingen volgen.. grijnssss....
Ow... rechtsonder dit artikel kun je een reactie kwijt, als je wilt ...graag....
Nog 2 nachtjes.... een mooi moment om ff een kleine voorbeschouwing te maken...
We verzamelen op de parkeerplaats bij Klazienaveen, gaan eerst over de autobahn tot aan Ibenbüren, vandaar binnendoor via Sauerland naar Eisenach, ons hotel Am Bachhaus verwacht ons daar, op zich best wel een strakke tour. Daarna de volgende dag door het oud DDR gebied naar Seiffen, het hotel Wettiner Höhe is daar onze uitvalsbasis. Vandaaruit zijn prachtige dagtochten te maken naar alle windstreken. Op de 1 na laatste dag vertrekken we richting de Harz, naar het Hotel Berghotel Hohegeiss http://www.berghotel.harz.de/
De laatste dag dwars door de Harz huiswaarts, hebben we toch in de komende 8 dagen 3 prachtige motorgebieden in Duitsland aangedaan.
11-05-2010 om 22:54
geschreven door motor-buddy
09-05-2010
Zondag 9 mei 2009 nog 4 dagen.......
Jawel nog 4 dagen, vandaag weer ff op de weerkaart gekeken, het blijft spannend, maar toch hoopgevend..
We ontmoeten elkaar op Hemelsvaartsdag om 8 uur smorgens op parkeerplaats aan de 37 vlak na Klazienaveen. Voor iedeereen is er wel een "nieuw"gezicht bij, want wie kent wie al ? Ik heb het ff op een rijtje gezet (om privacy redenen gekortwiekt): Jn.t B en Lra;, Lrna kent Brt; B en Hnk; Jrn kent Hnk en B; Brt kent Lrna; Lra kent Jn en B; Hnk kent Jrn, B en Lrna. ... Jn uit Emmeloord heeft de langste aanrijroute, dan Lra en Lrna/Brt. dus die hebben al lekkere warme bandjes. Al met al schat ik dat we zo'n kleine 2500 km zullen afleggen in die 8 dagen. Maar is geen must, een lekker terrasje (in Praag ?) hoort er ook bij. Nog ff een paar daagjes werken.....
Helaas is mijn helm afgelopen vrijdag bij de trainingen gevallen en het vizier eraf gesprongen, goed dat ik nog wat tape bij me had, zag er niet uit, maar het hield, ondanks de regen., gisteren (zaterdag) toch nog mazzel gehad bij het zoeken naar een nieuwe helm. Weer een Schuberth S1, maar nu de Pro. Mèt een opklapbaar zonneviziertje en pinlock. Beetje weer blij.
Kreeg dit weekend van deze en gene nog ff een mailtje, heel fijn.
09-05-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
04-05-2010
Circuit rijvaardigheids trainingen
Afgelopen zondag (02 mei) een hele dag rijvaardigheidstraining op PVI Circuit te Lelystad. De weersverwachting was 95% kans op regen, gelukkig viel dat mee, tenminste... als je naar de ochtend keek.... de middag ?? Niet om over naar huis te schrijven, ging ook niet, papier nat.... ook afgelopen vrijdag, maar nu 's avonds van 6 tot 9. en weer regen... de zondag was in samenwerking met Gebben Motoren, de gemaakte fotos zijn te vinden op: www.gebbenmotoren.nl onder Gebben foto's, die van vrijdag op de site van Charles van der Straten: www.meneerverkeer.nl
Toch zijn de deelnemers na afloop enthousiast, want ook, of mischien wel met name, het rijden in regen zijn omstandigheden die men doorgaans mijdt maar toch wel eens onverhoopt in terecht komt. Dan is de zekerheid die je opbouwt op zo'n training een zekerheid die zich vertaald in veiligheid.
Zo dit was dan het reclameblok op mijn blogje.
04-05-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
22-04-2010
Hotel wettiner-Höhe te Seiffen
Hotel Wettiner-Höhe, ons verblijf in Seiffen. En nog wel een 4**** hotel ! Mmmmm beetje luxe mag wel.... Het kijkt uit over het landschap en het stadje Seiffen.... (klik op het fotootje)
Van hieruit starten we elke morgen voor een dagtour. Seiffen ligt centraal, ideaal hiervoor. We gaan zeker ff over de grens, mischien Praag ?
Het Ertsgebergte in het zuiden van Sachsen is een droom voor motorrijders/sters. Even aantrekkelijke als bochtenrijke wegen voeren door het beboste berglandschap, die haar naam door de eens rijke vondsten van zilver, tin en andere bodemschatten gekregen heeft. Wie in de tsjechische deel van het ertsgebergte onderweg is, ontdekt een regio, waar de tijd letterlijk stil te hebben gestaan schijnt.
22-04-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
19-04-2010
Eisenach, onze halteplaats
We verblijven in Eisenach, in het hotel Am Bachhaus. Dit hotel staat recht tegenover het huis waar het toenmalige pop-idol JS Bach heeft gewoond, maar dat niet alleen... hieronder een gejat artikeltje van Wikipedia:
De geschiedenis van Eisenach is verbonden met het kasteel Wartburg, dat volgens legende in 1067 werd gebouwd. Er waren minstens drie elkaar opvolgende vorsten in het kasteel. Het vormde een gemeenschappelijke stad in de tweede helft van de 12e eeuw.
Deze stad, Eisenach, werd voor het eerst vermeld in 1180. Verscheidene nu legendarische gebeurtenissen vonden op Wartburg in de volgende decennia plaats, het best bekende is de Wedstrijd van Zangers op Wartburg.
Eisenach was de plaats waar Maarten Luther als kind leefde, hoewel hij niet daar geboren was.in 1521 zit hij, aansluitend aan de Rijksdag een jaar ondergedoken in de Wartburg, waar hij het Nieuwe Testament vanuit het Grieks in het Duits vertaalde De stad is eveneens beroemd als geboorteplaats van Johann Sebastian Bach. Zijnn oom Johann Christoph was er organist. De Sociale Democratische Partij (SDP) van Duitsland werd opgericht in 1869 in Eisenach..
19-04-2010 om 00:20
geschreven door motor-buddy
18-04-2010
File in Duitsland
In Duitsland is het voorbij Schlängel in een file (Stau) verboden en wordt beboet (100) plus punten (3) in Flensburg. Dus netjes achteraan sluiten, ongeacht de gevaren.Ook mag men niet de motor op de jiffy of stander zetten, want dat heet dan parkeren
De ADAC, zusterbond van de ANWB in Duitsland dringt er bij de regering in Duitsland met klem om eenzelfde beleidt te willen toepassen als in Nederland, Frankrijk, Oosternrijk
De duitse regering heeft er wel oor naar, want bv op warme zomerdagen op een warme motor te zitten is vragen om problemen, niet zelden valt er een motorrijder door hitte bevangen van zijn motor of de motor begeeft het, de temperatuur van de motor loopt ook snel gigantisch op Ook het als laatste in een file te staan is geen bijzonder prettig gevoel
Dat het tussendoor rijden van motoren in de file in Duitsland oogluikend wordt toegestaan is zeker geen vrijbrief. Er zijn politie agenten die er zonder pardon voor bekeuren, en ook bij een aanrijding is de motorrijder als enige de gebeten hond, met grote financiele risicos
Waarop het nog vast zit is het feit dat de Bundersländer in Duitsland die elke een eigen regering hebben allemaal akkoord moeten gaan voordat de duitse Bundesregierung het in de wet kan opnemen.
In de discussies daarover zijn het de tegenstanders die spreken vanuit de zicht van de automobilist. Deze kan zich geïrriteerd voelen als hij wordt voorbijgereden door een motorrijder in de file, ook kan de automobilist zich kapot schrikken, maar ook als de automobilist van rijstrook verandert hij er zeker niet op rekent dat hij nog eens door een motorrijder wordt ingehaald . Ook komt het steeds vaker voor dat inzittenden van autos hun wagen verlaten, wat uiteraard niet mag zo zegt de regering van Nord-Rhein-Westfalen.... Dus nog steeds moet de motorrijder zich maar gewoon netjes achteraan sluiten.
Ik kwam ooit eens in een dikke file te staan ergens in Duitsland smamen met een groep motorvrienden, netjes in de file staand Kwamen er een paar busjes vol met duitse politie voorbij, gebruikmakend van de ruimte die In Duitsland verplicht is tussen de meest linkse en de daarnaast staande rechter file rij.We konden de verleiding niet weerstaan om netjes, jawel netjes !! achter die busjes aan te rijden als Mozes door de rode zee.. tot het moment dat de busjes niet verder konden, springt er plotseling een echt briesende politie agent uit het busje en stormt op ons af .Voordat het tot een worden kannonade kon komen werd hij door twee collegas afgevoerd .. mijn motorvriend voor mij keek mij een beetje witjes aan maar daar bleef het dan bij, we zijn gewoon weer netjes achter het busje aangereden de betreffende politieman met zn dienstpet ver over zn oren achterin
18-04-2010 om 22:25
geschreven door motor-buddy
12-04-2010
Filerijden
Er is nogal wat voor te zeggen om bij een file van stilstaande of langzaam rijdende autos met de motor voorbij te rijden. Eén reden is: zijn veiligheid. Want zonder kreukelzones, bumpers en airbags is de motorrijder die achter in de rij auto's staat heel kwetsbaar bij kop-staart-botsingen. Daarnaast kan de koeling van mens en techniek in de knel komen.
Het is sinds 1991 niet meer verboden voor een motor om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat dat op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken. Voordelen: je kunt beter elkaars gedrag inschatten en via 'samenspel' kunt je irritatie en ongevallen zoveel mogelijk voorkomen. Deze spelregels vormen samen een gedragscode, die door de belangrijkste organisaties op het gebied van verkeersveiligheid wordt ondersteund.
Spelregels motorrijder
Motorrijders moeten zich aan een aantal spelregels houden als ze een file auto's nhalen. In het algemeen er rekening mee houden dat motorrijders relatief slecht zichtbaar zijn voor automobilisten en die de snelheid van de motor slecht inschatten.
1. Gepaste snelheid
Rij dan rustig tussen de file door. dat wil zeggen dat het verschil tussen de motor en de auto die je passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd die vuistregel altijd aan, want hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties.
2. Wees alert op onvoorzichtig gedrag
Twee belangrijke manoeuvres waarvan motorrijders hinder ondervinden, zijn:
* bij gaten in de file: automobilisten die opeens van rijstrook wisselen
* bij warm weer: openstaande portieren van auto's.
3. Meerdere motorrijders
Als met meerdere motoren wordt gereden, hou dan ook het hoofd koel en rij rustig achter elkaar tussen de file door. Hou onderling minstens een afstand van twee autos aan en kies voor dezelfde doorgang.
4. Naderen file
Bij het naderen van een file hou je via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk aan de snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruik geen richtingaanwijzers of alarmlichten als je tussen de file doorrijdt. Bij snelwegen met meer dan 2 rijstroken, kies positie tussen de 2 meest linkse rijstroken.
5. Stoppen in de file
Als je als laatste in de file staat, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat je met de motor achter de file staat. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Hou voldoende afstand van de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto's. Daar is het veiliger.
6. Einde file
Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de autos en gebruik dan tijdig - dus voor het invoegen - de richtingaanwijzer.
Waar mag een motorrijder niet rijden?
Het passeren van de file is in principe toegestaan. Bij inhalen moet er je wel rekening houden dat je geen gebruik maakt van:
* vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, die is voor hulpverlening.
* redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail;
hier ligt veel vuil.
* doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.
* verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken.
* puntstuk: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunt' genoemd).
De filegedragscode wordt inmiddels door juristen en verzekeraars erkend als een goede richtlijn.
Meer artikelen over auto's & motoren in de file, geschreven door Harry Beugelink:
Het is nu zondag 4 april 2010, Eerste Paasdag, ik wens de lezers allereerst een fijne Pasen, het weer is wisselvallig, erg veel motorrijders zullen er dit Paasweekend niet veel zijn op de weg. Het is wel morgen de dag van de dealers, autodealers als motorendealers. Zelf ben ik nog niet in de gelegenheid gekomen om kilometers te maken, misschien in de loop van volgende week. Er ligt nog een afspraak met mijn motorvrienden voor een dag je touren, alsmede een collega uit Groningen. Woon-werk verkeer is met 17 km niet echt de moeite waard...
Ongemerkt gaat de tijd voorbij, 13 mei de tocht naar het Erzgebergte komt in zicht. De groep bestaat nu uit 7 motorrijders, we gingen uit van een groep van 10, dus er is nog plaats. De samenstelling van de groep is heel divers, precies zoals Henk en ik het ons hebben voorgesteld. Voor de geïnteressseerden heb ik hierboven een link geplaats mbt de weersverwachting in het Erzgebergte. Wat mij vooral opvalt bij het zoeken op het net is dat er wel wat info staat, maar dat het Erzgebergte niet per definitie dezelfde status heeft als het Sauerland, de Harz, het Zwarte Woud en de Eifel als doel voor de motor-tourtochten. Het heeft ongeveer dezelfde status als het gebied Vogelsberg. Zowel Erzgebergte als Vogelsberg zijn daarom "Geheimtips" zoals onze oosterburen dat noemen. Het Erzgebergte is decennia verscholen gebleven achter het IJzeren Gordijn en hoewel wel één van de recreatiegebieden van de burgers van de DDR, is de eenvoud gebleven en na de "Wende" alleen maar toegankelijker geworden. Er liggen een paar prachtige burgen en de bochten zijn niet te tellen. Er is nog ruimte... pff nog 39 dagen...
04-04-2010 om 23:03
geschreven door motor-buddy
27-03-2010
Tips voor de reis....
Even een testritje samen met de verkoper.......
Zware onderdelen zoals gereedschap of foto apparatuur in de tanktas plaatsen . Achterop de motor komen lichtere zaken, zoals slaapzak, matrasje of tent. De motor symmetrisch beladen.
Routes en langere dagritten ruim plannen, want minder goed weer, pechgevallen, oververmoeidheid, is altijd mogelijk en en een groep bepaalt de zwakste schakel de dagelijkse afstand.
Prachtige secundaire wegen in plaats van autosnelweg-monotonie. Zelfs de reis naar het reisdoel kan uitgroeien tot een door bochten doorspekt rijplezier. Landkaarten met een maatstaf van 1:2000.000 of een GPS-menu geeft zicht op aantrekkelijke routes.
Sta als het kan zo vroeg mogelijk op: vanaf ongeveer zes tot elf uur gaat menselijke prestatie- curve omhoog. Daarna komt een dip dus tijd voor een middagspauze van ongeveer een uur. Tegen de middag leeft het organisme weer op.
Denk in de zomertijd aan zonnecrême, want bij het leren pak, of bij andere motorjassen ligt de nek vaak vrij. Wie zich niet tijdig insmeert of een halsdoek gebruikt, riskeert een zonnebrand.
Rugzakdragers opgepast, borst- en taillegordel moeten tijdens de rit altijd gesloten zijn. Besteed aandacht aan een goede zit, stel de riempjes, indien mogelijk zo dat de rugzak ter verlichting op de achterzit steunt - dat kan spanningen in nek en schouders vermijden.
De tanktas mag het zicht op de cockpit niet verstoren desnoods alleen tot een bepaalde hoogte beladen. Bij het plaatsen erop letten dat het sturen niet wordt bellemmerd en rem- en/of elektrische bedradingen niet in de verdrukking komen.
27-03-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
25-03-2010
Fit zijn.....
Onlangs las ik een artikeltje..ging over conditie ..
Medici dichten het motorrijden duidelijk een sportieve karakter toe, want zeggen ze de verrichtingen die de gemiddelde motorrijder uitvoert op zijn/haar motor, zijn vergelijkbaar met joggen of zwemmen.. Een goede fitheid kan bij een motortour niet schaden, want iedereen die aan sport doet en uitgerust aan de start gaat, kan beter geconcentreerd rijden en in noodsituaties sneller reageren
Ook mentale training -bedoeld wordt de methode om voor de aanvang van een rit bepaalde situaties of wegpassages voor te stellen en intensiefvoor het geestesoog te laten passeren-biedt mogelijkheden om de rijtechniek te verbeteren. Fundamenteel is uiteraard een technisch perfecte motorfiets, samen met een ergonomische zitpositie en goed afgestelde bediening.
Ik weet dit uit ervaring in het begin schonk ik ook geen aandacht aan deze dingen ., totdat de langere tochten in beeld kwamen..je hoeft geen topsporter te zijn maar een paar dagen motorrijden stelt best wel eisen aan de conditie.
Op een tourtocht speelt, met uitzondering van regelmatige pauzes, en naast strekoefeningen voor het losmaken van de spieren, ookde voeding een rol. Wat lekker smaakt is toegestaan, maar niet te veel en niet te vet. Als het kan een mix van koolhydraten en ballaststoffen, bijvoorbeeld licht verteerbare pastasmet vitaminerijke sla. En bij hogere temperaturen niet vergeten drinken, drinken, dirnken . De fles met water of appelsap hoort altijd bij de hand in de tanktas te zijn.
Tja strekoefeningen,, een groepje stoere motorrijders op een parkeerplaats die strekoefeningen doen .J