Het is alweer een paar daagjes geleden, dus hoogste tijd voor een klein berichtje. Ondanks het matige weer hoor je van je motorvrienden wel al verhalen van gemaakte en nog te maken trips. De reisdoelen zijn behoorlijk verscheiden. Scandinavië, Schotland; Italië, Spanje etc. Ook op het internet zijn al veel verhalen te lezen en de forums stromen ook al weer vol.
Onlangs vond ik een mooie site over de passen in Europa, prachtig gerubriceerd en boordevol actuele informatie. Die site wil ik jullie graag voorstellen..., neem er ff de tijd voor. Een aantal van die passen heb ik al mogen berijden, en de foto's die ik hier zag waren voor mij dan ook heel herkenbaar.. ..
Ook handig dat de opening en sluiting actueel wordt vermeld.
Afgelopen zondag 30 mei, hield Gebben Motoren haar jaarlijkse toertocht voor haar klanten en klanten in spé. Hoewel ik ook dit jaar weer de route in elkaar heb gevlochten, had ik helaas geen invloed op het weer. Maar.... hoewel de voorspelling 90% regenkans was, haalde Pluvius dat bij lange na niet. Dus dat was weer een pré.
En... toch kwamen er nog zo'n kleine 25 motorrijders deelnemen. Echte die-hards !
's Middags een lekkere lunch op de brink in Ruinen, waarbij op dat moment de enige echt storbui viel ( wij dus ff net niet op de motor zaten D ) en na afloop een heerlijke barbeque (braden in de rij staan) bij de zaak van Gebben. Veel bekende gezichten gezien en het was weer bere gezellig.... Op naar het Gebben-Sauerland-Weekend in september.
01-06-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
22-05-2010
Tour rapport Ertsgebergte
Het zit er weer op..... de Ertsgebergte tour... een tour met veel variatie. Op de eerste dag 's morgens het verzamelen; zoals in het vorige artikel is gezegd, de groep kende elkaar niet. Het was ook op het verzamelpunt een beetje "de kat uit de boom kijken". Daarna op de motor gestapt en het eerste deel van de morgen afgelegd over de autobahn, ieder met zn eerste indrukken en gedachten. Bij de eerste stop bleek het al verrassend snel, de klik was er meteen.
Na Ibbenbüren hebben we geen autobahn meer gezien. Over leuke weggetjes ging het richting Eisenach en de eerste nacht werd een feit. De kamerindeling was binnen een paar seconden geregeld en die is ook gedurende de hele week zo gebleven. Van de intentie om elke dag een verslagje te maken is helaas niks gekomen, daarvoor ontbrak vanwege de gezelligheid gewoon de motivatie om een uurtje eraan te besteden.....
De tweede dag om 8 uur ontbijt en om 9 weer op de motor, via het Thüringer Woud naar Seiffen, best wel een lange tippel naar later bleek.. maar zeker de moeite waard, hoewel we in plaats van laarzen beter zwemvliezen hadden kunnen aantrekken.... Dat bleef ons ook de rest van de week achtervolgen.. ook de temperatuur... 2 graden boven nul... geen terrasjesweer.. maar dat kon de pret echt niet drukken, want het Ertsgebergte is nu eenmaal een prachtige omgeving om te rijden... en het onderkomen ? Geen enkel onvertogen woord, gewoonweg subliem. Vier sterren maar dan zonder de hetepetete-air.. bijna familliair... een aanrader met een dikke tien !!
Dat het koud was kon je hier aan de loofbomen zien, nog amper een ontloken blaadje op die hoogte.. Op één van de dagen hebben we de Fichtelberg aangedaan, de hoogste top aldaar... en het was me daar koud... pfff... met een dikke wind erbij.. de lokale BMW dealer had er een hele serie verschillende types uitgestald met de bedoeling dat men daarop kostenloos een testritje kon maken. We hebben er geen gebruik van gemaakt, gewoon weg te koud.. Er was ook een tentje geplaatst waarin een Jazzbandje niet onverdienstelijk muziek maakte, en onze groep onmiddellijk met route 66 associeerde... en prompt een lied aan ons opdroeg.
Op een andere dag hebben wij het KZ Theresienstad (Terezin) bezocht in Tjechië... aangrijpend en onvoorstelbaar... In Terezin kregen we ook nog een lekke band, gelukkig was er een motorzaak slechts 4 km verderop die een bandje in voorraad had.
Helaas hadden we ook nog onverwacht pech met een slecht lopende motor, maar het geluk erbij was wel dat we telkens een oplossing vonden en de trip voor niemand in gevaar kwam. Wat ons opviel, -we hadden een paar keer toch de hulp in moeten roepen van een motorzaak-, was de vriendelijkheid en de hulpvaardigheid. Wel grappig dat een medewerker daar rondliep met een shirtreclame van Ten Kate !! Was natuurlijk een Honda zaak, maar ook de andere dealer die we ff in de arm moesten nemen, een Ducati/Suzuki (hoe bedenk je het...) dealer, niks dan lof voor de oplossingen als voor de service en de hartelijkheid.
De wegen waren wisselend, heel goed tot nou ja, zeg maar minder goed.. Wel werd er druk gewerkt aan de wegen, wat tot gevolg had dat we regelmatig moesten omrijden, maar dat is in het Ertsgebergte geen straf... Tijdens een dagrit door een natuurgebied lag er een soort tramspoortje van meerdere kilometers rechts in de weg, het was ff schrikken dat er ons daarop plotsleling een treintje tegemoet kwam...
Al gelang de dagen vorderden werd de groep steeds hechter, en vaak werd er letterlijk over de grond gerold van het lachen (Laurina), Ow ja, de dames zijn slaap tekort gekomen, dat was duidelijk, (niet de schuld van de mannen trouwens hoewel we vermoedden wel vaak onderwerp van gesprek geweest te zijn...) maar wat wil je.. het was dan ook het enige tekort dat er te melden viel.
Op de terugreis werd de Harz bezocht, het kleine hotelletje daar werd bestierd door een echtpaar, waarvan de meneer kookte (het eten, lol) en de dame bediende; een zeker niet op haar mondje gevallen dame met een prachtige humor, je moet het gewoon treffen, maar dit was wel de kers op de taart.
Wat ook duidelijk bleek was dat per dag het rijden op de bochtige en bergachtige wegen iedereen steeds gemakkelijker afging. Dat de wegen nat waren waren was niet echt een belemmering. Het grappige was dat de posities in de groep die op de eerste kilometers werden ingenomen bij het rijden, gedurende alle dagen nagenoeg hetzelfde bleef. Niemand had blijkbaar de behoefte te wisselen en voelde zich daar wel prettig bij. Ik mag wel zeggen dat de tips van Henk daar ook aan hebben bijgedragen.
Bij het autobahn kruispunt Schüttorf moesten we Jan en Laura laten gaan, en de rest ging noordwaarts.. Wat voelde dat raar aan bij de eerstvolgende tankbeurt. De chemie tijdens zo'n trip is bijzonder, als het klikt ontstaat er een speciale band... Een vervolg voor volgend jaar? Daarover wordt druk gespeculeerd, er zijn tongen die beweren dat een trip naar Spanje best wel bespreekbaar zou moeten zijn.. Wie weet, blijf iig de ontwikkelingen volgen.. grijnssss....
Ow... rechtsonder dit artikel kun je een reactie kwijt, als je wilt ...graag....
Nog 2 nachtjes.... een mooi moment om ff een kleine voorbeschouwing te maken...
We verzamelen op de parkeerplaats bij Klazienaveen, gaan eerst over de autobahn tot aan Ibenbüren, vandaar binnendoor via Sauerland naar Eisenach, ons hotel Am Bachhaus verwacht ons daar, op zich best wel een strakke tour. Daarna de volgende dag door het oud DDR gebied naar Seiffen, het hotel Wettiner Höhe is daar onze uitvalsbasis. Vandaaruit zijn prachtige dagtochten te maken naar alle windstreken. Op de 1 na laatste dag vertrekken we richting de Harz, naar het Hotel Berghotel Hohegeiss http://www.berghotel.harz.de/
De laatste dag dwars door de Harz huiswaarts, hebben we toch in de komende 8 dagen 3 prachtige motorgebieden in Duitsland aangedaan.
11-05-2010 om 22:54
geschreven door motor-buddy
09-05-2010
Zondag 9 mei 2009 nog 4 dagen.......
Jawel nog 4 dagen, vandaag weer ff op de weerkaart gekeken, het blijft spannend, maar toch hoopgevend..
We ontmoeten elkaar op Hemelsvaartsdag om 8 uur smorgens op parkeerplaats aan de 37 vlak na Klazienaveen. Voor iedeereen is er wel een "nieuw"gezicht bij, want wie kent wie al ? Ik heb het ff op een rijtje gezet (om privacy redenen gekortwiekt): Jn.t B en Lra;, Lrna kent Brt; B en Hnk; Jrn kent Hnk en B; Brt kent Lrna; Lra kent Jn en B; Hnk kent Jrn, B en Lrna. ... Jn uit Emmeloord heeft de langste aanrijroute, dan Lra en Lrna/Brt. dus die hebben al lekkere warme bandjes. Al met al schat ik dat we zo'n kleine 2500 km zullen afleggen in die 8 dagen. Maar is geen must, een lekker terrasje (in Praag ?) hoort er ook bij. Nog ff een paar daagjes werken.....
Helaas is mijn helm afgelopen vrijdag bij de trainingen gevallen en het vizier eraf gesprongen, goed dat ik nog wat tape bij me had, zag er niet uit, maar het hield, ondanks de regen., gisteren (zaterdag) toch nog mazzel gehad bij het zoeken naar een nieuwe helm. Weer een Schuberth S1, maar nu de Pro. Mèt een opklapbaar zonneviziertje en pinlock. Beetje weer blij.
Kreeg dit weekend van deze en gene nog ff een mailtje, heel fijn.
09-05-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
04-05-2010
Circuit rijvaardigheids trainingen
Afgelopen zondag (02 mei) een hele dag rijvaardigheidstraining op PVI Circuit te Lelystad. De weersverwachting was 95% kans op regen, gelukkig viel dat mee, tenminste... als je naar de ochtend keek.... de middag ?? Niet om over naar huis te schrijven, ging ook niet, papier nat.... ook afgelopen vrijdag, maar nu 's avonds van 6 tot 9. en weer regen... de zondag was in samenwerking met Gebben Motoren, de gemaakte fotos zijn te vinden op: www.gebbenmotoren.nl onder Gebben foto's, die van vrijdag op de site van Charles van der Straten: www.meneerverkeer.nl
Toch zijn de deelnemers na afloop enthousiast, want ook, of mischien wel met name, het rijden in regen zijn omstandigheden die men doorgaans mijdt maar toch wel eens onverhoopt in terecht komt. Dan is de zekerheid die je opbouwt op zo'n training een zekerheid die zich vertaald in veiligheid.
Zo dit was dan het reclameblok op mijn blogje.
04-05-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
22-04-2010
Hotel wettiner-Höhe te Seiffen
Hotel Wettiner-Höhe, ons verblijf in Seiffen. En nog wel een 4**** hotel ! Mmmmm beetje luxe mag wel.... Het kijkt uit over het landschap en het stadje Seiffen.... (klik op het fotootje)
Van hieruit starten we elke morgen voor een dagtour. Seiffen ligt centraal, ideaal hiervoor. We gaan zeker ff over de grens, mischien Praag ?
Het Ertsgebergte in het zuiden van Sachsen is een droom voor motorrijders/sters. Even aantrekkelijke als bochtenrijke wegen voeren door het beboste berglandschap, die haar naam door de eens rijke vondsten van zilver, tin en andere bodemschatten gekregen heeft. Wie in de tsjechische deel van het ertsgebergte onderweg is, ontdekt een regio, waar de tijd letterlijk stil te hebben gestaan schijnt.
22-04-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
19-04-2010
Eisenach, onze halteplaats
We verblijven in Eisenach, in het hotel Am Bachhaus. Dit hotel staat recht tegenover het huis waar het toenmalige pop-idol JS Bach heeft gewoond, maar dat niet alleen... hieronder een gejat artikeltje van Wikipedia:
De geschiedenis van Eisenach is verbonden met het kasteel Wartburg, dat volgens legende in 1067 werd gebouwd. Er waren minstens drie elkaar opvolgende vorsten in het kasteel. Het vormde een gemeenschappelijke stad in de tweede helft van de 12e eeuw.
Deze stad, Eisenach, werd voor het eerst vermeld in 1180. Verscheidene nu legendarische gebeurtenissen vonden op Wartburg in de volgende decennia plaats, het best bekende is de Wedstrijd van Zangers op Wartburg.
Eisenach was de plaats waar Maarten Luther als kind leefde, hoewel hij niet daar geboren was.in 1521 zit hij, aansluitend aan de Rijksdag een jaar ondergedoken in de Wartburg, waar hij het Nieuwe Testament vanuit het Grieks in het Duits vertaalde De stad is eveneens beroemd als geboorteplaats van Johann Sebastian Bach. Zijnn oom Johann Christoph was er organist. De Sociale Democratische Partij (SDP) van Duitsland werd opgericht in 1869 in Eisenach..
19-04-2010 om 00:20
geschreven door motor-buddy
18-04-2010
File in Duitsland
In Duitsland is het voorbij Schlängel in een file (Stau) verboden en wordt beboet (100) plus punten (3) in Flensburg. Dus netjes achteraan sluiten, ongeacht de gevaren.Ook mag men niet de motor op de jiffy of stander zetten, want dat heet dan parkeren
De ADAC, zusterbond van de ANWB in Duitsland dringt er bij de regering in Duitsland met klem om eenzelfde beleidt te willen toepassen als in Nederland, Frankrijk, Oosternrijk
De duitse regering heeft er wel oor naar, want bv op warme zomerdagen op een warme motor te zitten is vragen om problemen, niet zelden valt er een motorrijder door hitte bevangen van zijn motor of de motor begeeft het, de temperatuur van de motor loopt ook snel gigantisch op Ook het als laatste in een file te staan is geen bijzonder prettig gevoel
Dat het tussendoor rijden van motoren in de file in Duitsland oogluikend wordt toegestaan is zeker geen vrijbrief. Er zijn politie agenten die er zonder pardon voor bekeuren, en ook bij een aanrijding is de motorrijder als enige de gebeten hond, met grote financiele risicos
Waarop het nog vast zit is het feit dat de Bundersländer in Duitsland die elke een eigen regering hebben allemaal akkoord moeten gaan voordat de duitse Bundesregierung het in de wet kan opnemen.
In de discussies daarover zijn het de tegenstanders die spreken vanuit de zicht van de automobilist. Deze kan zich geïrriteerd voelen als hij wordt voorbijgereden door een motorrijder in de file, ook kan de automobilist zich kapot schrikken, maar ook als de automobilist van rijstrook verandert hij er zeker niet op rekent dat hij nog eens door een motorrijder wordt ingehaald . Ook komt het steeds vaker voor dat inzittenden van autos hun wagen verlaten, wat uiteraard niet mag zo zegt de regering van Nord-Rhein-Westfalen.... Dus nog steeds moet de motorrijder zich maar gewoon netjes achteraan sluiten.
Ik kwam ooit eens in een dikke file te staan ergens in Duitsland smamen met een groep motorvrienden, netjes in de file staand Kwamen er een paar busjes vol met duitse politie voorbij, gebruikmakend van de ruimte die In Duitsland verplicht is tussen de meest linkse en de daarnaast staande rechter file rij.We konden de verleiding niet weerstaan om netjes, jawel netjes !! achter die busjes aan te rijden als Mozes door de rode zee.. tot het moment dat de busjes niet verder konden, springt er plotseling een echt briesende politie agent uit het busje en stormt op ons af .Voordat het tot een worden kannonade kon komen werd hij door twee collegas afgevoerd .. mijn motorvriend voor mij keek mij een beetje witjes aan maar daar bleef het dan bij, we zijn gewoon weer netjes achter het busje aangereden de betreffende politieman met zn dienstpet ver over zn oren achterin
18-04-2010 om 22:25
geschreven door motor-buddy
12-04-2010
Filerijden
Er is nogal wat voor te zeggen om bij een file van stilstaande of langzaam rijdende autos met de motor voorbij te rijden. Eén reden is: zijn veiligheid. Want zonder kreukelzones, bumpers en airbags is de motorrijder die achter in de rij auto's staat heel kwetsbaar bij kop-staart-botsingen. Daarnaast kan de koeling van mens en techniek in de knel komen.
Het is sinds 1991 niet meer verboden voor een motor om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat dat op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken. Voordelen: je kunt beter elkaars gedrag inschatten en via 'samenspel' kunt je irritatie en ongevallen zoveel mogelijk voorkomen. Deze spelregels vormen samen een gedragscode, die door de belangrijkste organisaties op het gebied van verkeersveiligheid wordt ondersteund.
Spelregels motorrijder
Motorrijders moeten zich aan een aantal spelregels houden als ze een file auto's nhalen. In het algemeen er rekening mee houden dat motorrijders relatief slecht zichtbaar zijn voor automobilisten en die de snelheid van de motor slecht inschatten.
1. Gepaste snelheid
Rij dan rustig tussen de file door. dat wil zeggen dat het verschil tussen de motor en de auto die je passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd die vuistregel altijd aan, want hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties.
2. Wees alert op onvoorzichtig gedrag
Twee belangrijke manoeuvres waarvan motorrijders hinder ondervinden, zijn:
* bij gaten in de file: automobilisten die opeens van rijstrook wisselen
* bij warm weer: openstaande portieren van auto's.
3. Meerdere motorrijders
Als met meerdere motoren wordt gereden, hou dan ook het hoofd koel en rij rustig achter elkaar tussen de file door. Hou onderling minstens een afstand van twee autos aan en kies voor dezelfde doorgang.
4. Naderen file
Bij het naderen van een file hou je via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk aan de snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruik geen richtingaanwijzers of alarmlichten als je tussen de file doorrijdt. Bij snelwegen met meer dan 2 rijstroken, kies positie tussen de 2 meest linkse rijstroken.
5. Stoppen in de file
Als je als laatste in de file staat, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat je met de motor achter de file staat. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Hou voldoende afstand van de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto's. Daar is het veiliger.
6. Einde file
Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de autos en gebruik dan tijdig - dus voor het invoegen - de richtingaanwijzer.
Waar mag een motorrijder niet rijden?
Het passeren van de file is in principe toegestaan. Bij inhalen moet er je wel rekening houden dat je geen gebruik maakt van:
* vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, die is voor hulpverlening.
* redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail;
hier ligt veel vuil.
* doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.
* verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken.
* puntstuk: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunt' genoemd).
De filegedragscode wordt inmiddels door juristen en verzekeraars erkend als een goede richtlijn.
Meer artikelen over auto's & motoren in de file, geschreven door Harry Beugelink:
Het is nu zondag 4 april 2010, Eerste Paasdag, ik wens de lezers allereerst een fijne Pasen, het weer is wisselvallig, erg veel motorrijders zullen er dit Paasweekend niet veel zijn op de weg. Het is wel morgen de dag van de dealers, autodealers als motorendealers. Zelf ben ik nog niet in de gelegenheid gekomen om kilometers te maken, misschien in de loop van volgende week. Er ligt nog een afspraak met mijn motorvrienden voor een dag je touren, alsmede een collega uit Groningen. Woon-werk verkeer is met 17 km niet echt de moeite waard...
Ongemerkt gaat de tijd voorbij, 13 mei de tocht naar het Erzgebergte komt in zicht. De groep bestaat nu uit 7 motorrijders, we gingen uit van een groep van 10, dus er is nog plaats. De samenstelling van de groep is heel divers, precies zoals Henk en ik het ons hebben voorgesteld. Voor de geïnteressseerden heb ik hierboven een link geplaats mbt de weersverwachting in het Erzgebergte. Wat mij vooral opvalt bij het zoeken op het net is dat er wel wat info staat, maar dat het Erzgebergte niet per definitie dezelfde status heeft als het Sauerland, de Harz, het Zwarte Woud en de Eifel als doel voor de motor-tourtochten. Het heeft ongeveer dezelfde status als het gebied Vogelsberg. Zowel Erzgebergte als Vogelsberg zijn daarom "Geheimtips" zoals onze oosterburen dat noemen. Het Erzgebergte is decennia verscholen gebleven achter het IJzeren Gordijn en hoewel wel één van de recreatiegebieden van de burgers van de DDR, is de eenvoud gebleven en na de "Wende" alleen maar toegankelijker geworden. Er liggen een paar prachtige burgen en de bochten zijn niet te tellen. Er is nog ruimte... pff nog 39 dagen...
04-04-2010 om 23:03
geschreven door motor-buddy
27-03-2010
Tips voor de reis....
Even een testritje samen met de verkoper.......
Zware onderdelen zoals gereedschap of foto apparatuur in de tanktas plaatsen . Achterop de motor komen lichtere zaken, zoals slaapzak, matrasje of tent. De motor symmetrisch beladen.
Routes en langere dagritten ruim plannen, want minder goed weer, pechgevallen, oververmoeidheid, is altijd mogelijk en en een groep bepaalt de zwakste schakel de dagelijkse afstand.
Prachtige secundaire wegen in plaats van autosnelweg-monotonie. Zelfs de reis naar het reisdoel kan uitgroeien tot een door bochten doorspekt rijplezier. Landkaarten met een maatstaf van 1:2000.000 of een GPS-menu geeft zicht op aantrekkelijke routes.
Sta als het kan zo vroeg mogelijk op: vanaf ongeveer zes tot elf uur gaat menselijke prestatie- curve omhoog. Daarna komt een dip dus tijd voor een middagspauze van ongeveer een uur. Tegen de middag leeft het organisme weer op.
Denk in de zomertijd aan zonnecrême, want bij het leren pak, of bij andere motorjassen ligt de nek vaak vrij. Wie zich niet tijdig insmeert of een halsdoek gebruikt, riskeert een zonnebrand.
Rugzakdragers opgepast, borst- en taillegordel moeten tijdens de rit altijd gesloten zijn. Besteed aandacht aan een goede zit, stel de riempjes, indien mogelijk zo dat de rugzak ter verlichting op de achterzit steunt - dat kan spanningen in nek en schouders vermijden.
De tanktas mag het zicht op de cockpit niet verstoren desnoods alleen tot een bepaalde hoogte beladen. Bij het plaatsen erop letten dat het sturen niet wordt bellemmerd en rem- en/of elektrische bedradingen niet in de verdrukking komen.
27-03-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
25-03-2010
Fit zijn.....
Onlangs las ik een artikeltje..ging over conditie ..
Medici dichten het motorrijden duidelijk een sportieve karakter toe, want zeggen ze de verrichtingen die de gemiddelde motorrijder uitvoert op zijn/haar motor, zijn vergelijkbaar met joggen of zwemmen.. Een goede fitheid kan bij een motortour niet schaden, want iedereen die aan sport doet en uitgerust aan de start gaat, kan beter geconcentreerd rijden en in noodsituaties sneller reageren
Ook mentale training -bedoeld wordt de methode om voor de aanvang van een rit bepaalde situaties of wegpassages voor te stellen en intensiefvoor het geestesoog te laten passeren-biedt mogelijkheden om de rijtechniek te verbeteren. Fundamenteel is uiteraard een technisch perfecte motorfiets, samen met een ergonomische zitpositie en goed afgestelde bediening.
Ik weet dit uit ervaring in het begin schonk ik ook geen aandacht aan deze dingen ., totdat de langere tochten in beeld kwamen..je hoeft geen topsporter te zijn maar een paar dagen motorrijden stelt best wel eisen aan de conditie.
Op een tourtocht speelt, met uitzondering van regelmatige pauzes, en naast strekoefeningen voor het losmaken van de spieren, ookde voeding een rol. Wat lekker smaakt is toegestaan, maar niet te veel en niet te vet. Als het kan een mix van koolhydraten en ballaststoffen, bijvoorbeeld licht verteerbare pastasmet vitaminerijke sla. En bij hogere temperaturen niet vergeten drinken, drinken, dirnken . De fles met water of appelsap hoort altijd bij de hand in de tanktas te zijn.
Tja strekoefeningen,, een groepje stoere motorrijders op een parkeerplaats die strekoefeningen doen .J
25-03-2010 om 23:09
geschreven door motor-buddy
12-03-2010
4. Route
4. Route
Nu een paar items over het plannen van een route. Allereerst moet je een doel uitkiezen, in ons geval is dat het Erzgebergte. Dan weet je ook al de afstand,ruwweg zon 700 km. vanaf de grens Nederland/Duitsland. Kun je op twee manieren overbruggen, of in één dag -is makkelijk te doen, maar wel door gebruik van de Autobahnen-, de andere manier is in etappes. Dat is de keuze die wij hebben gemaakt. Nu ligt Eisenach niet helemaal op de helft, daarom leggen wij de eerste dag meer kilometers af dan de tweede dag. De eerste dag is in aanvang landschappelijk niet zo interessant, daarom kiezen we voor een deel voor de Autobahn, zodat we in de rest van de dag meer binnenweggetjes kunnen nemen. De kruissnelheid op de Autobahn zal rond de 125 km/h liggen. Ervaring heeft geleerd dat je op binnenwegen geen hoge gemiddelden haalt, ga maar uit van 60 km/h. Ook bij dagtochten moet je daarvan uitgaan. Weet je hoeveel uren je onderweg bent,is het een makkelijk rekensommetje om te weten hoe lang de route mag zijn. Of andersom. De netto rij-uren zijn niet hoog. Maar daarover later meer. Even weer terug naar het plannen van de route voor de heenweg. Ervaring heeft ook geleerd dat de tankbeurten zo rond de 200 km afgelegde weg ligt. Tankbeurten vragen tijd. Ben je met bv 10 motorrijders, kunnen er soms maar 2 of 3 tegelijk tanken, dan moet er eerst worden afgerekend voordat de anderen kunnen tanken. Even terzijde, het is het meest practische dat iedereen gaat tanken, want anders staat we over 100 km weer aan de pomp. (Ok,ok Pan rijders halen de 400 km.. pfff ) De eersten gaan na het tanken een sigaretje roken of ijsje eten of sanitair, maar dat zullen de laatste ook wel willen. Dus tankbeurten duren vanaf de eerste tanker tot de laatste sigaret. Niks mis mee, maar vaak wordt die tijd onderschat en moet men aan het eind van de dag soms jakkeren. Een terrasje pikken onderweg is minstens zo leuk als motorrijden, ook de lunch moet zn tijd gegund worden.
Je ziet dat de gemiddelde snelheid over de dag wel laag is, en zo ook de af te leggen afstand. Als je op dagtochten uitgaat van 300 km. heb je het goed gedaan. Niet gestressed maar lekker relaxed en van alles wat. Natuurlijk maakt het landschap ook veel uit, rijdt je de Stelvio-pas met zn 48 Tornantis (haarspeldbochten)of een polderweg ? Ja, ja, ik weet het CJIB . De route op de tweede dag gaat door heel afwisselend landschap, het is een voortzetting van het laatste gedeelte van het eind van de eerste dag, en het wordt alleen maar mooier Na het weer opzadelen van de bagage, nemen we zoveel mogelijk binnenwegen, en stoppen hier en daar om wat bij te praten en voor de liefhebbers om fotos te maken. Om de stops elke 200 km. te houden is natuurlijk niet meer aan de orde. Verder is het onze insteek om niet te veel afspraken te maken, want het komt toch altijd anders. Wel moeten we paar fundamentele afspraken maken zoals rijden in een groep, omtrent veiligheid enz.
Spelregels mbt het rijden in groepen komt in een ander artikeltje.
Groeten,
Henk en Bé
12-03-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
03-03-2010
Bagage...
Klik op het plaatje...
Voorbereiding van de bagage, tja, wat neem je nu mee op zon tocht van 8 dagen. Over de motorkleding hebben we het al even gehad, op de onderkleding na, want daarvoor kun je zowel kleding tegen de kou als tegen de warmte krijgen en ik kan je zeggen dat ik geen van beide meer wil missen. Welnu de bagage, er zijn verschillende manieren bagage mee te nemen, vaak ook afhankelijk van het type motor dat je rijd. Heb je zijkoffers en/of een topkoffer, dan ben je allen begrensd vwb de inhoud. meer gemak als dat is er niet. Maar niet elke motor heeft die mogelijkheid. Alsdan heb je een keuze in meerdere varianten. Een tanktas is bijna altijd in gebruik, vooral als je nog moet kaartlezen, of dat je spulletjes bij de hand wilt hebben. Voor bevestigen kun je kiezen voor riempjes, magneten of een exemplaar dat je middels een tankdopring kunt vastklikken. Naast je portemonee, papieren etc, wil je ook graag een camera, je mobieltje (leesbril lol) onder handbereik hebben. Ook kleine versnaperingen en drinken kun je er in kwijt. Wees er wel op beducht dat een onderzoek heeft uitgewezen dat in de versnaperingen die bewaard worden in een tanktas, mogelijk een hoger benzeengehalte kunnen hebben. Dus of niet doen of heel goed verpakken. En let er bij tanktassen met magneten op dater, jawel magneten in zitten, dus oppassen met je bankpasjes, creditcards etc. en andere datadragers. Bewaar deze niet onderin maar bovenop de andere spulletjes. Ook schrijfgerei kan handig zijn. Wat ik ook in mijn tanktas heb is een schijfremslot en een plaatje trespa oid (10x5 cm) met daaraan een vissnoertje. Dit plaatje drop ik dan onder de jiffy voordat ik afstap en snoertje gaat om het stuur. Bij wegrijden, opstappen met snoertje plaatje binnenhalen. Want vooral op zachte ondergrond of op warme dagen met zacht asfalt wil ik voorkomen dat mijn motor omvalt. Een tanktas is ook makkelijk mee te nemen als je een terrasje pakt of even ergens naar binnen gaat.
Dan de overige bagage,hiervoor kun je een waterdichte rolzak nemen prima af te sluiten en absoluut waterdicht. Of je neemt een roltas, met de sluiting aan de bovenzij, heeft dezelfde afsluiting dus ook waterdicht. Voordeel van zon tas is dat je niet diep hoeft te graaien. De rolzak/-tas plaats je op de duozit. Bevestigen kan met een spin, maar die verhindert niet het schuiven bij afremmen waardoor de tas of zak constant in je rug duwt. Gebruik hiervoor 1 of 2 smalle spanbandjes. Trek je het lekker strak. Tegen eventuele beschadigingen aan de motor zou je de spanbanden door een stuk afgeknipt fiets(binnen)band kunnen steken. Hierdoor kan de spanband bewegen maar het stukje fietsband voorkomt het schuren. Daarnaast heb je ook nog zijtassen,zelfde idee als koffers maar te bevestigen dmv riempjes. Iets lastiger te bevestigen dan de tassen. Wel heb je bij zijtassen als bij koffers een lager zwaartepunt en moet je bij rolzak/tas er wel rekening mee houden dat je zwaartepunt hoger komt te liggen.
Als laatste nog even de rugzak, als je daar gebruik van maakt houdt er rekening mee dat je bij een valpartij je door de inhoud ervan ernstig rugletsel kunt oplopen, vooral bij gebruik van harde voorwerpen(fototoestel etc.)
03-03-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
28-02-2010
Voorbereiding op een trip
Paar tips voor de voorbereiding van de toertocht naar het Erzgebergte ?
1. Voorbereiding van de motor 2. Voorbereiding van jezelf
Het is nu 2e helft februari, nog te vroeg om op de motor te springen, hoewel wij richting de motorbeurs wel al een paar "die-hards" hadden gezien....Er ligt nog wel redelijk veel zout op de wegen, zonde van de motor, mocht het je overkomen dat je toch moet rijden onder die omstandigheden, spoel dan je motor af met koud water, niet met warm water, want daardoorlost het zout nog makkelijker op, en kruipt overal tussen....
1.De Motor
Toch zijn er een paar puntjes waaraan je al kunt gaan denken of doen, kijk ff of je motor aan een onderhoudsbeurt toe is, kijk hoeveel profiel er nog op de banden zit, kunnen ze de toch nog mee door of zitten ze op het randje.... Even een rekensommetje, de heenweg en terugweg naar het Erzgebergte zullen ongeveer 700 km zijn, dus 1400km, dan gaan we daar 4 dagen toeren, zo"n300 km gemiddeld per dag wordtdus bij elkaar 2600 km. Twijfel je ga ff bij de motorzaak langs, desnoods laat je de "oude" bandjes ff opbergen. Kijk dan ook meteen naar de kilometrage vwb een eventuele beurt. De bandenspanning zeker controleren, want na een winterstalling zullen ze wel wat lucht hebben verloren, heb je ketting, danook die even (laten) controleren, en voor vertrek voorzien van kettingspray, je moet ervan uitgaan datje je ketting gaat smeren elke 500 km of na een regenbui. Ook belangrijk zijn de remmen, bij twijfelvervangen, want op zo'n toertocht wil je verzekerd zijn van remmen in optimale staat, ze krijgen watte verduren. De accu controleren, want je wiltniet ergens blijven staan, en niet te vergeten de verlichting, zorg voor reserve-lampjes en neem ook de gebruiksaanwijzing van de motor mee.Last but not least de olie, maar daar hadden wij bij een evt. controlecheck/beurt al aan gedacht.Gebruikt je motorolie, wat op zich niet bijzonder is, zorg dan voor een klein blikje olie, dan kom je niet voor verassingen te staan. Tijdens de toertocht regelmatig oliepeil even controleren, dat geldt natuurlijk ook voor de banden, elke dag voor vertrek controleren op beschadigingen of mischien vreemde voorwerpen.. Dus, Banden, Remmen, Accu,Verlichting, Olie en Ketting (Kardan).
2.Jezelf
Deel 1 ging over de motor,een motor in goede staat is onderdeel van de algehele veiligheid, een anderdeel daarvan is hoe je jezelf beschermd en uitrust. Dan gaat het om helm, motorpak of jas/broekhandschoenen en laarzen.Een helm gaat gemiddeld 5 jaar mee, afgezien van een valpartij of eenandere beschadiging (laten vallen etc) ook moet de helm voorzien zijn van een keurmerk. Motorpak of jas/broek moeten voorzien zijn van protectoren en zodanig van pas zijn dat ze bij eeneventuele val niet gaan verschuiven en dus net geen bescherming meer bieden bij vallen of glijden. Maak je eenlangere tour (of kortere) neem dan regenkleding mee, want als motorkleding nat wordt is ie overnacht niet weer droog, handig is een setje regenhandschoenen, regenoverall of regenbroek/jas. Voorbereidingvoor jezelf is niet alleen de kleding, maar ook een paar ritjes maken vooraf, kies daarbij ook even een afgelegen parkeerplaats, leg bierfiltjes op de grond en doe op je gemak een paaroefeningen. Zo krijg je het gevoel weer terug, want na de winterstop ben je dat echt kwijt. Let daarbij op een paar cruciale dingen, namelijk kijken,kijken kijken, en afstand bewaren.
28-02-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
Info 1 Tour Erzgebergte
Voor de deelnemers (of in spé) aan de Erzgebergte Tour:
De eerste etappe is van Nederland naar het plaatsje Eisenach( tov woonhuis van JS Bach en ook de woonplaats van Maarten Luther) , direkt al in het vroegere DDR gebied. Let maar eens scherp oponderweg of je nog iets merkt of ziet van het vroegere IJzeren Gordijn ! De reis naar Eisenach zal gedeeltelijk over de Autobahn gaan, dat laat zich niet vermijden, maar de bonus daarvan is dat we op andere stukken mooie langzamere wegen kunnen nemen. Vanaf Eisenach gaat het de volgende dag buiten de Autobahnen om richting Seiffen. Seiffen ligt aan de grens met Tsjechië, dus we gaan zeker ook de grens over. Het Erzgebergte is qua hoogte vergelijkbaar met Sauerland hoewel het hoogste punt daar 843 is en in het Erzgebergteis de Fichtelberg 1214 meter hoog, categorie middelgebergte dus. Waarom het Erzgebergte ? Omdat Sauerland, de Eifel en de Harz toch vrij dichtbij liggen, en we nu dus veel meer tijd ter beschikking hebben, kunnen we een gebied bezoeken die iets verder weg ligt en ook buiten de routes die men neemt richting Middelandse Zee, maar toch zeer zeker de moeite waard is. Henk en ik zijn er ook onlangs nog geweesten we waren telkens weer verbaasd over de schoonheid van het gebied en het motorplezier dat je daar kunt hebben. Al op de 2e dag richting Seiffen moeten we al regelmatig toppen beklimmen die 700 tot 800 meter hoog zijn.
Voor de lezers:Er zijn nog plekken vrij !!
Henk en Bé
De Wartburg
28-02-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
25-02-2010
Motor tourtocht Erzgebergte 2010
Motorvakantie 2010
8-daagse voorjaarsreis naar het Erzgebergte.
Vertrek: do. 13 mei
Terug:do. 20 mei
Graag nodigen wij een aantal motorrijders uit samen met ons een8 daagse motortocht te ondernemen. Voor de deelnemers worden vooraf de overnachtingen, het avondeten en het ontbijt geregeld, alsmedeuitgewerkte routes. Voor de heenreis als voor de terugreis worden telkens 2 dagen gepland met een overnachting onderweg. De resterende 4 dagen verblijven we in een gezellig hotel in het prachtige Duitse Erzgebergte nabij de Tsjechische grens.. Voor elke dag wordt een mooie route uitgezet, die in groepsverband, -of indien gewenst-, ook individueel kan worden gereden. Deze routes krijgt je van onster plaatse. Wij -Henk Assen en Bé Drenthen-, willen graag onze ervaring delen met jullie in de vorm van praktische en theoretische adviezen enkleine oefeningen op het gebied van veilig motorrijden.Let wel, dit is geen trainings rit. Deelname daaraan is niet verplicht en ookzijn er voor jullie geen kosten aan verbonden.Voor deze trip staan veiligheid engezelligheid bovenaan. De kosten voor het geheel bedragen 450,-- (excl. Consumpties, Lunch en overige kosten). Het maximum aantal motoren is gesteld op 8 (excl. beide organisatoren)Heb je belangstelling, meldt je dan zo spoedig mogelijk aan, want:Vol is Vol !! (er is nog plaats voor 5 motoren (excl. eventuele duopass.) De opzet is non-comercieel.
Aanmelding / Info:via email rechts.
25-02-2010 om 00:00
geschreven door motor-buddy
24-02-2010
Start !!!!!
Hallo vrienden, wat fijn dat je mijn blog hebt gevonden, zoals je ziet nog volledig "under construction" oftewel, dr moet nog van alles gebeuren...
Heb even geduld, het komt er aan, waar zal het over gaan ? Nu de titel is Motor_Buddy, en dat slaat niet alleen op mij, maar ook op jullie, wat is er bijna zo leuk als het motorrijden ? Ja "het" er over hebben !