Fototentoonstelling - Honderd pareltjes van Wallonië
Fototentoonstelling - Honderd pareltjes van Wallonië
Vlaanderen pakt maar al te graag uit met zijn rijk kunsthistorisch patrimonium, en terecht. Maar aan de andere kant van de taalgrens wacht een haast even grote schat aan schitterende pareltjes van architectuur, natuur en historische sites. En een dijk van een cliché, maar al te waar wij kennen het nauwelijks. Tijd om daaraan te verhelpen.
In 2005 besloot het Institut du Patrimoine de la Region Wallonne (IPW), in opdracht van de toenmalig minister van Erfgoed, een grootschalige promotiecampagne op touw te zetten en het Waalse patrimonium op de toeristische kaart te plaatsen. Daartoe werd bekend beroepsfotograaf Guy Focant aangesproken.
Guy Focant produceert kwalitatief erg hoogstaande beelden en slaagt erin inhoudelijke en esthetische elementen te versmelten. De fotos brengen niet alleen in één shot de essentiële informatie over het object, ze zijn ook nog zeer mooi! Een prachtig gebouw, een architecturaal detail, een originele camerapositie. Les 100 merveilles bestrijkt een rijke diversiteit aan highlights, van bekende tot minder bekende kastelen, kerken en abdijen, over archeologische sites, naar historisch-industriële zeldzaamheden en zelfs gewone landschappelijke juweeltjes, en dit alles mooi gespreid over heel Wallonië.
Van elke parel werd één sprekende foto geselecteerd en gecompileerd in een reizende fototentoonstelling, die al op vele locaties in Frankrijk en Wallonië te zien was. Want het moge duidelijk zijn: Wallonië is meer dan de Ardennen alleen en is terecht fier op zijn patrimonium en wil deze toeristische troef uitspelen.
Van dinsdag tot en met zondag, telkens van 10.00 tot 17.00u.
Op dinsdagavond reikten Knack Weekend en Le Vif Weekend de prijzen uit van de tweede Weekend Photo Award. Tot 22 november kunt u het werk van eerste prijs-winnaar Nick Hannes, samen met dat van acht andere laureaten, ontdekken in Brussel.
Onder het motto Urban Dream zochten de beide lifestylebladen deze keer prikkelende en fantasierijke beelden die een nieuwe kijk werpen op de problematiek van de leefbaarheid en duurzaamheid van steden. Bijna 170 deelnemers al dan niet professionele fotografen van 18 tot 35 jaar - reageerden op de oproep.
Tot de jury die de inzendingen mocht beoordelen, behoorden onder meer architect Bob Van Reeth, Pool Andries, conservator van het Fotomuseum in Antwerpen, fotograaf Filip Dujardin, Barbara Gheude van de Photo Gallery in Brussel en Dominic Schouterden, country manager van Nikon.
De volgende winnaars verdienden volgens de jury een plaats in de tentoonstelling die deze week van start ging in de Photo Gallery in de Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen: Toma Satoru (33 jaar, Brussel), Gael Delhaye (28 jaar, Brussel), Thibaut Derien (34 jaar, Brussel), Maïlys Eberlin (25 jaar, Brussel), Philippe Braquenier (23 jaar, Mons) en Marie Ozanne (29 jaar, Barcelona).
De drie hoofdprijzen een affiche-expo in de Brusselse Galeries Anspach en professionele Nikon-apparatuur ter waarde van in totaal ruim 14.000 euro - gingen naar de volgende laureaten :
1. Nick Hannes (35 jaar, Antwerpen) 2. Geert Van Hertum (22 jaar, Overpelt) 3. Robert Baum (35 jaar, Brussel)
De jury bekroonde de reportage van Nick Hannes over de ex-Sovjet-Unie, onder meer omwille van zijn treffende voorstelling van verandering, verval en vernieuwing, zowel op sociaal vlak als inzake stadsontwikkeling. De Antwerpenaar, die in 2008 al de Nikon Press Photo Award won, stelde deze zomer ook tentoon in Antwerpse Fotomuseum.
Wim Denolf
Weekend Photo Award #2, tot 22 november in de Photo Gallery, Koninginnegalerij 10, 1000 Brussel. Het werk van de eerste drie finalisten vindt u ondertussen op levensgrote affiches in de Galeries Anspach, nabij het Muntplein en de Kleerkopersstraat. Info: 0485 80 58 43, www.pgav.be
Camera die je hele leven vastlegt binnenkort te koop
Camera die je hele leven vastlegt binnenkort te koop
Vicon Review, zo heet het cameraatje om je hals dat elke 30 seconden een foto neemt en 30.000 beelden kan opslaan.
De camera, van de Amerikaanse fabrikant Vicon, maakt ook automatisch een foto als ze een plotse beweging detecteert, bij het naderen van een persoon of bij het betreden van een nieuwe ruimte. Het gadget komt in 2010 op de markt en zou ongeveer 550 euro kosten.
Pas na ongeveer 10 dagen is het geheugen vol. Veel kans dat middelmatige voetballers die nu hip willen zijn met buitenmaatse mp3-spelers en koptelefoons binnenkort met een Vicon lopen te pronken.
Alzheimer
De camera werd om medische redenen ontwikkeld door Microsoft voor wetenschappers die geheugenziektes als Alzheimer bestuderen. Wetenschappelijk onderzoek toont immers aan dat het geheugen bij sommige patiënten verbetert als zij de gebeurtenissen van een dag terug kunnen zien.
(ANP) - Museum Jan Cunen in Oss toont vanaf zondag een serie bijzondere portretfoto's van de Oranjes. Tot en met 31 januari organiseert het Brabantse museum een tentoonstelling over het leven en werk van Franz Ziegler (1893-1939), die in de eerste helft van de vorige eeuw vooral naam maakte als fotograaf van het Koninklijk Huis
Ruim een decennium werkte Ziegler aan het hof, waar hij portretten maakte van de bejaarde koningin Emma tot en met prinses Beatrix als peuter. Hij wist het aan tradities gebonden genre te verlevendigen en te zoeken naar een meer spontane vorm, aldus het museum. ,,Zo transformeerde hij het beeld van een wat timide prinses Juliana in de loop der jaren tot dat van een zelfbewuste kroonprinses met een Hollywood-achtige glamour.''
Ziegler was daarnaast een gedreven, moderne fotograaf die zich inzette voor de ontwikkeling van de fotografie. Hij organiseerde tentoonstellingen, gaf lezingen en was bestuurlijk actief.
Op de tentoonstelling zijn meer dan honderd foto's van Ziegler te zien, waarvan vele nooit eerder werden geëxposeerd. Onder anderen de nabestaanden van de fotograaf en het Koninklijk Huisarchief in Den Haag hebben foto's uitgeleend aan het museum. Daarnaast biedt de expositie een blik in de studio- en dokapraktijk van de hoffotograaf met fotospullen als zijn studiocamera en authentieke glasnegatieven. Museum Jan Cunen is onderdeel van de gemeente Oss.
In het kader van het Festival de Nature in Namen, nodigt Canon alle creatievelingen uit om kennis te maken met haar gamma van digitale EOS reflexcameras en digitale LEGRIA videocameras. www.eosdiscovery.be
17/10/09: LEGRIA - video 24/10/09: EOS - foto
Tijdens het event stellen we het EOS gamma voor dat zopas werd uitgebreid met de gloednieuwe digitale spiegelreflex EOS 7D. Daarnaast zullen de gebruikers de mogelijkheid krijgen om de EF lenzen en het EF-S lenzengamma te bewonderen.
Het uitgebreide EF gamma bevat lenzen met een bereik van 14mm tot 800mm, Tilt-en Shift lenzen en aangepaste macro objectieven. Daarnaast kan de gebruiker kennis maken met de verschillende cameramodellen, van HDV tot AVCHD.
Doorlopend zijn er workshops met fotograaf Franck Renard (24/10/09) en cineast Eric Heymans (17/10/09), die aan de hand van tips en tricks hun passie voor de natuur in foto- en Videobeelden vastleggen.
Voor de eigenaars van een professionele EOS 1D serie camera is er op zaterdag 24 oktober 2009 van 10 tot 17 uur een sensorreiniging voorzien. (enkel EOS series 1D/ EOS 1Ds cameras, 1 camera per gebruiker). Inschrijven voor dit event (en sensorreiniging) gebeurt via het online registratiesysteem.
Op deze site is ook meer informatie te vinden over de locatie en het programma. www.eosdiscovery.be
Deze foto's zijn gemaakt op een zeer warme zomerdag in augustus enkele bij het vertrekken uit de haven maar de meeste smorgens vroeg.
Willemstad richt zich met onder andere twee jachthavens op de watersport. Naast de diverse musea binnen de vesting vormen de Volkerak sluizen vlakbij het vestingstadje een bezienswaardigheid.
Er lopen wandelpaden en wandelroutes over de wallen als u deze route loopt. Loopt u als het ware over de ster vorm van Willemstad.
Deze foto's zijn gemaakt op een zeer warme zomerdag in augustus enkele bij het vertrekken uit de haven maar de meeste smorgens vroeg.
Willemstad richt zich met onder andere twee jachthavens op de watersport. Naast de diverse musea binnen de vesting vormen de Volkerak sluizen vlakbij het vestingstadje een bezienswaardigheid.
Er lopen wandelpaden en wandelroutes over de wallen als u deze route loopt. Loopt u als het ware over de ster vorm van Willemstad.
Samsung heeftmet de Samsung WB5000 een 12,5-megapixel camera geïntroduceerd met de krachtigste lens die Samsung ooit op een compactcamera uitbracht. De high-performance 26 mm Schneider-Kreuznach-groothoeklens heeft een24x optische zoombereik. Deze lens maakt van de WB5000 een ideale camera voor hoogwaardige foto's en video's in 720p HD H.264-formaat.Filmen met de WB5000 kan in de Movie-modus. De WB5000 filmt in 720p HD en comprimeert de videobestanden met de H.264-codec. Zo kun je méér video's op de camera opslaan en méér films maken. Ook in de videomodus kun je volledig in- en uitzoomen.
Het beeld blijft daarbij haarscherp, want Samsung Dual Image Stabilization met optische en digitale stabilisatie helpt bij het in- en uitzoomen vervaging te voorkomen. De handmatige instellingen voor diafragma en sluitertijden en de volledig handmatige modus bieden uitkomst voor degenen die meer invloed over de camerasettings willen hebben. Daarnaast kun je zelf de witbalans en de scherpte instellen. Foto's kun je opslaan in JPEG- of RAW (DNG1.1)-formaat óf in beide formaten. "De veelzijdige WB5000 is voor iedereen een aantrekkelijk toestel", aldus Martijn Ibes, Product Marketing Manager Digital Cameras van Samsung Electronics Benelux. "Met de krachtige lens is elke situatie haarscherp te fotograferen. Voor de meer ervaren fotograaf is de WB5000 een uitdagend toestel met handmatige instellingen voor diafragma en sluitertijden, een full-manual modus en RAW-formaatondersteuning. Voor de beginnende fotograaf is de WB5000 een camera waarmee hij zich geen zorgen hoeft te maken over camera-instellingen. Met Smart Auto op de WB5000 maakt hij altijd geweldige foto's."
Smart Auto
Bij het maken van foto's kun je kiezen om deze weer te geven op het 3 inch LCD-kleurenscherm of met de Electronic View Finder (EVF). Het gebruiksvriendelijke Smart Dial-wiel zorgt ervoor dat je moeiteloos door de verschillende menu's en bestanden navigeert. Zo kun je de gewenste instelling in een handomdraai selecteren. De WB5000 bevat Samsung's nieuwste intuïtieve en intelligente technologieën die het foto's maken en bekijken nog gemakkelijker maken. Dankzij Smart Auto behoren verbleekte, onderbelichte en onscherpe foto's definitief tot het verleden. Smart Auto herkent namelijk de 11 meest voorkomende scènes en kiest automatisch die scène die het beste bij de fotocompositie en het onderwerp past. Als de foto genomen is, kun je eenvoudig een foto op de geheugenkaart opzoeken via de Samsung Smart Album functie. Smart Album organiseert automatisch de digitale beelden. Vervolgens kun je bestanden opzoeken aan de hand van criteria zoals datum, week, hoofdkleur, portret of bestandstype. Of dat nu foto's, video's of voicememo's zijn.
Perfect Portret System
Om de mooiste portretten te kunnen maken, heeft deze camera het Perfect Portret System, dat bestaat uit Face Recognition, Face Detection, Smile Shot, Blink Detection en Samsung's Beauty Shot. De geavanceerde Face Recognition-technologie van Samsung slaat automatisch de 20 meest gefotografeerde gezichten op. Wanneer je een portretfoto maakt, herkent de WB5000 automatisch dat je een van deze 20 gezichten in beeld hebt en stelt daar direct scherp op. Ook kun je met de WB5000 eenvoudig foto's van een bepaald persoon selecteren. Je laat de camera hiervoor zoeken op het gezicht dat je aangeeft. De Samsung WB5000 is vanaf oktober 2009 verkrijgbaar voor een verkoopadviesprijs van 399,-.
De Duitse fabrikant Carl Zeiss AG heeft een voortreffelijke reputatie als het gaat om het maken van objectieven. Het bedrijf produceert al sinds 1846 objectieven voor gerenommeerde cameramerken als Contax, Hasselblad, Rollei, Sinar en anderen. Ook maakt de fabrikant al meer dan 10 jaar lenzen voor Sony compacts, camcorders en reflexen. Een paar jaar geleden is men gestart met het fabriceren van objectieven voor digitale reflexen. Dit heeft geresulteerd in een reeks objectieven met een Nikon- (ZF), Pentax- (ZK), M42- (ZS) en sinds kort ook een Canon-vatting (ZE). Deze objectieven hebben allemaal een vast brandpunt en dienen handmatig te worden scherpgesteld. Voor een eerste kennismaking met deze reeks hoogwaardige objectieven hebben wij het Distagon T* 25 mm/F2,8 ZF objectief getest.
Het Carl Zeiss Distagon T* 25 mm/F2,8 ZF objectief is 9 cm lang en weegt circa 480 gram. De diameter van het objectief is 6,4 cm en de filterschroefdraad is 58 cm. De ZF aanduiding geef aan dat dit objectief geschikt is voor de F-lensvatting van Nikon. Plaatsen we dit objectief op een Nikon D700, dan weegt de complete set circa 1,6 kg en dat is alleszins redelijk. Het objectief is volledig uit metaal vervaardigd en voorzien van volglas lenzen. Ook de standaard meegeleverde zonnekap is van metaal. Het geheel oogt en voelt daardoor uitermate degelijk aan. De lensconstructie telt 10 elementen in 8 groepen. De handmatige scherpstelling loopt van 17 cm tot oneindig en heeft een zeer royale scherpstelslag. Deze is maar liefst 330 graden waardoor een zeer accurate scherpstelling mogelijk is. De scherpstelring draait zoals u gewend bent van Nikkor-objectieven rechtsom. Het objectief bezit over een zeer nauwkeurige scherptediepteschaal, zodat men op basis van het gekozen diafragma in één oogopslag het scherptedieptebereik kan aflezen.
Met de K-7 heeft Pentax onlangs een nieuw topmodel op de markt gebracht. De Pentax K-7 vertoont op het eerste gezicht veel overeenkomsten met de K20D en beschikt net als deze reflex over een 14,6-megapixel CMOS-beeldsensor, ingebouwd beeldstabilisatiesysteem, anti-stoffilter, opklapbare flitser en Live View-functie. Nieuw zijn onder andere het hi-res 3 inch LCD-kleurenscherm, een ingebouwde HDR-functie, 77-segment lichtmeetsysteem, snellere sluitertijd, HDMI-poort, elektronische waterpas, digitale filters en de mogelijkheid tot het maken van HD-videoclips. Dit alles maakt de K-7 tot een uiterst complete semi-professionele reflex.
De body van de Pentax K-7 is betrekkelijk compact en heeft een laag pentaprisma. Ondanks de stof- en spatwaterdichte constructie is de body kleiner en lichter dan de concurrenten in deze klasse. Aan de linkerzijde van het objectief is betrekkelijk weinig ruimte, maar de rechterhand vindt aan de rechterkant perfect steun. Niet alleen is de uitstulping voor de accu precies groot genoeg, ook is aan de achterzijde een slimme uitstulping aangebracht waar de duim op kan worden geplaatst. Hierdoor ligt de camera prettig in de hand en kan hij moeiteloos in één hand gedragen worden. Het accuvak is beveiligd met een draaiknopje. Het is dus onmogelijk dat deze per ongeluk wordt geopend of openspringt. De SD-geheugenkaart gaat achter een schuifdeksel schuil. De objectiefvatting is Pentax Kaf2, maar ook Kaf3-, Kaf- en Ka-objectieven worden ondersteund.
De bekende glamourfotograaf Govert de Roos (1953) zit dit jaar veertig jaar in het vak. Onlangs ontving hij van minister Plasterk de fotovakprijs De Grote Paul, vernoemd naar de legendarische fotograaf Paul Huf. Op 30 september is er in het Eden Amsterdam American Hotel een overzichtstentoonstelling van De Roos met beroemdheden die hij de afgelopen decennia voor zijn lens kreeg.
De Roos ziet de expositie niet als een afronding. ''Ik hoop nog veertig jaar door te gaan.'' Eigenlijk vindt hij het American Hotel te klein voor alle foto's die hij gemaakt heeft. Graag had De Roos een hele serie willen afdrukken van tien foto's van bijvoorbeeld Rob de Nijs ''om te laten zien hoe een artiest zich door de jaren ontwikkelt''. Uiteindelijk heeft hij 101 foto's geselecteerd. Er hangen foto's van onder meer The Jackson 5 (met Michael Jackson), Debbie Harry, Prince, John Lennon en fotograaf Paul Huf, met wie hij jaren heeft samengewerkt.
Ook hangt er werk uit de tijd dat De Roos voor Playboy werkte. ''Het is een selectie die ik mooi vind. Het varieert van de eerste playmate uit Rusland tot Sylvia Millecam. Het is zacht erotisch. Ik ben nooit van het open werk geweest'', aldus De Roos. Hij was per jaar maar zo'n drie weken actief voor het blad. ''Maar toch werd ik daar op afgerekend. Ik heb er in het verleden veel kritiek op gehad. Ze noemden me de Playboy-fotograaf. Het was toen 'not-done' ''.
Het begon allemaal in 1969 toen John Lennon en Yoko Ono in het Hilton in Amsterdam neerstreken voor hun 'bed-in for peace' actie. Daar moest de 15-jarige De Roos als muziekliefhebber natuurlijk bij zijn. Met een vervalst fotografenpasje wist hij door te dringen tot de suite van John en Yoko en maakte hij een foto van het stel die de hele wereld overging. Toen wist hij dat hij fotograaf wilde worden.
Achteraf zegt De Roos nuchter: ''Dat is een dingetje geweest in '69 waarvan de geschiedenis uiteindelijk bepaalde dat het een groot moment was. Dat besefte je toen helemaal niet. De historie bepaalt of een foto belangrijk wordt of niet. Toen ik een foto maakte van Arnold Schwarzenegger kon ik ook niet bevroeden dat hij later gouverneur van Californië zou worden.''
De Roos is min of meer per toeval in de wereld van de glamour gerold. In het begin fotografeerde hij vooral zijn muziekhelden, zoals Janis Joplin, The Doors, Debbie Harry en Prince. Later ging hij ook acteurs en filmsterren portretteren.
Terugblikkend op zijn carrière zegt De Roos: ''De meeste foto's zijn ontstaan door toeval. Ik neem het leven, zoals het op me afkomt. Als je alles wilt plannen en het lukt niet, raak je maar gefrustreerd.''
In het Eden Amsterdam American Hotel wordt ook een luxe suite vernoemd naar Govert de Roos. Natuurlijk komt er werk van hem te hangen, waaronder panelen met collages. De tentoonstelling duurt tot en met 11 oktober en is gratis toegankelijk. Ook verschijnt er een fotoboek.
Michiel Hendryckx is sinds 2001 huisfotograaf bij 'De Standaard' en ligt mee aan de basis van de journalistieke beeldvorming in Vlaanderen. In zijn werk staan de mens en de dagdagelijkse verwondering centraal. Speciaal voor het FoMu trok Michiel Hendryckx door Europa. 'Dolen-Onderweg in Europa' is het intieme verslag van een verre reis.
Koop je een reflexcamera of volstaat een compactcamera? Neem je genoegen met een instapmodel of investeer je in een duurdere spiegelreflex? De Nikon D5000 is alvast een toestel dat het overwegen waard is voor wie meer wil dan doorsneevakantiekiekjes. Reclamejongen, blogger en fotograaf Pieter Baert hield de Nikon in zijn vizier.
Bij spiegelreflexcamera's zie je een beweging naar de compactcamera toe: reflexcamera's worden kleiner, goedkoper en bevatten functionaliteiten die je van een compactcamera gewoon bent. De laatste generatie instapcamera's kan video opnemen en laat je toe te fotograferen vanop het schermpje, maar een reflexcamera koop je nog steeds voor de superieure beeldkwaliteit en de manier van fotograferen.
De grote jongens in de cameramarkt zijn Nikon, Canon en sinds enkele jaren ook Sony. Zij ontwikkelen toptechnologie voor professionele camera's en gebruiken die kennis in hun aanbod voor consumenten. Een beetje zoals in de formule 1 gebeurt. De verschillen in kwaliteit moet je per toestel zoeken en zitten in de details of de prijs.
Instapmodel Zowel de Nikon D3000 als de D5000 zijn instapcamera's. Zulke toestellen bieden de kwaliteit van een reflexcamera met de gebruiksvriendelijkheid van een compactcamera. Zo luidt tenminste de marketingtalk. De camera is vooral bedoeld voor mensen die mooie foto's willen maken, maar niet hoeven te weten hoe alles fotografisch in zijn werk gaat. De D5000 heeft dan ook een 'auto'-stand die de techniek voor je becijfert. Je kunt experimenteren met voorgeprogrammeerde standen voor portret, landschap, actie, enzovoort. Voor gevorderden zijn er enkele semiautomatische of manuele standen.
De D5000 onderscheidt zich van de concurrentie door zijn uitklapbare lcd-display. Zoals bij een compactcamera kan je het schermpje openvouwen en in alle richtingen draaien. De meeste basistoestellen laten je vandaag toe om het livebeeld op het schermpje te bekijken en zo te fotograferen of te filmen. Deze aanpak is eigenlijk contradictorisch: bij een reflexcamera kijk je door de zoeker en zie je het beeld door de lens. Als je vanop het schermpje fotografeert is het mechanisme van de spiegelreflex overbodig. Meer zelfs: je fotografeert trager en minder accuraat vanaf het schermpje.
De eerste reflexcamera met filmfunctie verscheen één jaar geleden. De technologie is veelbelovend, maar jong. Verwacht dus niet de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van een echte videocamera. Filmen met een reflexcamera is een leuk extraatje, maar voorlopig geen verkoopargument.
De beeldkwaliteit van de Nikon D5000 is goed, zéér goed zelfs. De foto's tonen een breed kleurenpalet met natuurlijke tinten, geen platte synthetische kleuren. Ook huidtinten worden mooi weergegeven. De camera slaagt erin de donkere en lichte elementen in een foto correct te belichten, met voldoende detail.
De D5000 scoort ook goed in donkere omstandigheden, wat lange tijd een groot probleem was. De camera hoeft nu minder te flitsen en dit levert sfeervolle foto's op, ook bij valavond of in huis. Landschappen tonen diepte en portretten hebben een mooie scherpte-diepte. De grote sensor van een reflexcamera en superieure lens bewijzen hier hun nut.
De camera laat zich verder makkelijk bedienen, met knoppen die op een logische plaats staan. De autofocus mist zelden zijn doel en presteert meer dan behoorlijk bij een bewegend onderwerp. De lens heeft een bereik van groothoek naar tele, maar biedt geen extreme zoom. De ingebouwde vibratiereductie zorgt voor scherpe beelden als je beweegt of inzoomt, en ook in donkere omstandigheden.
Het is een publiek geheim dat de beeldsensor van een instapmodel vaak nauwelijks verschilt met die van een amateurcamera van hetzelfde merk. Met dezelfde lens en dezelfde instellingen kan je bijna exact dezelfde foto maken. Een ander publiek geheim is dat fabrikanten standaard een goedkope en minderwaardige lens in kitvorm aanleveren. Zo drukken ze de totaalprijs van een toestel. Kopers staren zich vaak blind op de camera en vergeten het belang van de lens. Je kunt beter een iets eenvoudiger en goedkoper toestel kopen en meer investeren in een goede lens.
Grote merken Digitale reflexcamera's zijn de laatste jaren almaar beter geworden en vandaag overtreffen ze een analoog toestel op alle vlakken. Tegelijkertijd is de prijs van een instapmodel sterk gedaald. Als je vandaag een camera koopt, is dat een goede investering. Je krijgt bijzonder veel kwaliteit voor je geld en hoeft niet bang te zijn dat je toestel na enkele jaren achterhaald is. Het merk is minder relevant, zolang je maar bij de grote camerafabrikanten blijft.
De Nikon D5000 is wat prijs-kwaliteitverhouding betreft een goede koop, maar de evenknie van Canon of Sony is dat net zozeer. Ervaar welk toestel het best in je hand ligt en welk model het scherpst geprijsd is. (Pieter Baert)
Canon heeft vandaag bekend gemaakt dat het bedrijf met een nieuwe digitale spiegelreflex camera uitkomt, de Canon EOS 7D.
De camera zal beschikken over een nieuwe 18 megapixel CMOS sensor, twee Digic 4 processoren en de mogelijkheid om met 8 beelden per seconden te fotograferen. Daarnaast zal de camera uiteraard kunnen filmen op Full-HD beeldkwaliteit.
De Canon EOS 7D gebruikt een APS-C formaat beeldsensor (22.3 x 14.9mm) die beschikt over een zelf reinigende functie. Deze reiniging zet zichzelf aan bij het opstarten en-of uitzetten van de camera. Met de 18 miljoen pixels maakt de camera vervolgens bestanden van 5184 x 3456 pixels groot. Deze bestanden kunnen worden opgenomen in diverse JPG en RAW formaten want net als eerdere modellen ondersteunt ook deze camera weer de s-RAW en m-RAW standen. Wanneer de camera wordt gebruikt om te filmen, worden de bestanden in het.MOV formaat opgenomen (H.264 met liniaire PCM geluidsregistratie)
De EOS 7D kan gebruik maken van zowel EF-S als EF objectieven, vergelijkbaar met de EOS 40D en 50D. Het scherpstellen wordt voor rekening genomen van 19 scherpstelpunten waarvan de middelste een gevoeligheid heeft van f/2.8. De sensoren zijn van het zogenaamde kruis type wat betekend dat ze gevoelig zijn voor faseveranderingen in zowel het horizontale- als het verticale beeld. Mocht het nodig zijn dan is ook deze camera weer uitgerust met een focus-shift mogelijkheid om de backfocus van de camera af te stellen op het gebruikte objectief. Op die manier kunnen 20 verschillende objectieven worden afgeregeld in de camera.
De zoeker van de camera geeft een 100% zoekerbeeld bij een vergroting van 1.0x en kan worden afgesteld op het dioptrie van de gebruiker, mits binnen een bereik van 03.0 tot + 1.0 dioptrie. Het beeldscherm achterop de camera is een 3 inch groot TFT LCD scherm dat kan worden gebruikt voor Live-view. Het scherm heeft een resolutie van 920.000 pixels en een kijkhoek van 160 graden. De verversingsfrequentie van dit beeldscherm is 30x per seconden, waardoor een prettig te bekijken beeld ontstaat.
De Canon EOS 7D beschikt over een ingebouwde flitser met een richtgetal van 12 bij ISO 100. De oplaadtijd van de flitser bedraagt ongeveer 3 seconden wanneer gebruik wordt gemaakt van volle flitsen en de x-sync tijd bedraagt 1/250 seconde. Uiteraard heeft de camera ook aansluitingen voor een opzet flitser en voor studio flitsers. Ook biedt de camera onderstuening aan draadloos flitsen met meerdere flitsers.
Voor de liefhebbers van filmen is de Canon EOS 7D uitgerust met een HDMI aansluiting om het beeld dat met de camera is opgenomen in hoge kwaliteit terug te kijken. Mocht u geen genoegen nemen met de kwaliteit van de ingebouwde microfoon, dan kunt u altijd ook nog de externe microfoon aansluiting gebruiken. Middels een 3.5mm jack aansluiting kunt u uiteraard tal van externe microfoons aansluiten op deze camera.
Wat helaas ontbreekt bij deze camera is de mogelijkheid om met twee verschillende geheugenkaarten te werken. Hoewel de EOS 7D een spiegelreflex camera is van het hogere segment, is deze camera niet uitgerust met meerdere geheugenkaart sleuven. De camera werkt daarom alleen met CF geheugen.
Van Nikon kregen we een persbericht over de Nikkor objectieven. Nikon heeft sinds 1959 namelijk niet minder dan 50 miljoen van deze objectieven gemaakt. Nikkor objectieven zijn er voor verschillende groepen fotografen, van beginners tot professional.
Vorig jaar nog vierde Nikkor haar 75 jarige bestaan. Ter gelegenheid hiervan is toen ook de website www.nikkor.com opgericht.
Hieronder het Nikon persbericht:
De productie van de eerste NIKKOR lens voor Nikon spiegelreflex (SLR) cameras vond plaats in 1959, dit was de NIKKOR-S Auto 5cm f/2. Dit objectief werd in 1959 tegelijk met de eerste Nikon SLR camera geïntroduceerd. Nu, vijftig jaar later, is Nikon de productiegrens van 50 miljoen NIKKOR lenzen voor SLR cameras gepasseerd. In augustus 2008 stond de totale productie van NIKKOR SLR lenzen al op 45 miljoen, maar in het afgelopen jaar heeft Nikon de productie weten op te schroeven naar de magische grens van 50 miljoen exemplaren.
Hoewel de eerste SLR lens in 1959 werd geïntroduceerd, bestaat de merknaam NIKKOR al meer dan 75 jaar. De naam NIKKOR is ontstaan door het toevoegen van de R de toentertijd gangbare naamgeving van lenzen aan het woord Nikko. Nikko is de Romaanse afkorting voor Nippon Kogaku K.K., de toenmalige naam van het bedrijf. De eerste lens die werd uitgebracht onder het NIKKOR merk, is in de 1933 gefabriceerde grootbeeld lens voor luchtfotografie, de Aero-NIKKOR.
In het 75-jarig bestaan van NIKKOR zijn er heel wat technische innovaties doorgevoerd in de NIKKOR lenzen, wat heeft geleid tot een toenemend enthousiasme onder fotoliefhebbers en professionele fotografen. Tegenwoordig staat NIKKOR dan ook bekend om hoge kwaliteit en uitstekende prestaties. Met een aanbod van 60 verschillende objectieven, heeft Nikon een zeer uitgebreid en gevarieerd assortiment, van fish-eye, super wide-angle, super telefoto, tot microlenzen, er is voor elke fotograaf een geschikte NIKKOR beschikbaar.
Franse legendarische fotograaf Willy Ronis overleden
Franse legendarische fotograaf Willy Ronis overleden
Willy Ronis, een van de grootmeesters van de Franse fotografie van de twintigste eeuw, is overleden. De in 1910 geboren zoon van Russisch-joodse vluchtelingen overleed volgens Franse mediaberichten vandaag in zijn geboortestad Parijs. Hij werd 99 jaar oud. Ronis wordt beschouwd als een stille, dikwijls ironische waarnemer van de medemens. Hij fotografeerde vaak in Parijs. Hij trok echter ook naar de provincie, om beelden vast te leggen van petanquespelers in Marseille of een tevreden wijnboer in de Gironde.
Ronis behoort tot het kringetje van documentaire fotografen rond Robert Doisneau (1912-1994) en Henri Cartier-Bresson (1908-2004), die het begrip "humane fotografie" gestalte hebben gegeven. Op zijn 84ste verjaardag portretteerde hij zichzelf nog zwevend aan een valscherm. (belga/jv)