Canon EOS 550D Spiegelreflex digitaal nieuw : vanaf april, 2010
Kenmerken
18 Megapixel APS-C CMOS sensor
DIGIC 4
ISO bereik tot 12800
3,7 bps opnamesnelheid
Full HD Movie
7,7 cm (3,0) 3:2 Clear View LCD met 1.040k dots
iFCL meetsysteem
Quick Control screen
Aansluiting voor externe microfoon
Movie Crop functie
Digitale foto's of movies - leg je verhaal vast
18 Megapixel CMOS sensor De 18 Megapixel CMOS sensor in de EOS 550D is ideaal voor iedereen die grote, posterformaat prints of haarscherpe beelduitsnedes wil maken zonder details te verliezen. Deze sensor is perfect in situaties met weinig omgevingslicht en produceert beelden met onvoorstelbaar weinig ruis.
DIGIC 4 De Canon DIGIC 4 processor maakt samen met de CMOS sensor een 14-bits beeldverwerking mogelijk en resulteert in vloeiende gradaties en natuurlijke kleuren. DIGIC 4 zorgt naast onmiddellijk starten en directe weergave na het fotograferen tevens voor geavanceerde ruisreductie bij gebruik van hogere ISO waarden.
High ISO bij weinig licht Zodra de lichtintensiteit minder wordt, biedt de EOS 550D een ISO bereik tot 6400 uitbreidbaar tot 12800 voor omgevingen waar het gebruik van een flitser ongewenst is.
Full HD videobeelden De EOS 550D combineert hoogwaardige fotografie met de mogelijkheid om Full HD (1080p) videobeelden vast te leggen. Om je creativiteit verder te ontwikkelen, biedt de EOS 550D volledig handmatige bediening en instelbare beeldsnelheden. Wanneer de actie met een razend tempo plaatsvindt, kun je ook hi-speed 50/60 bps videobeelden met 720P vastleggen. Een HDMI aansluiting maakt het mogelijk de HD videobeelden en opnamen te bekijken op elke HDTV. Bij afspelen op Consumer Electronics Control (CEC) compatibele TV's kan ook gebruik worden gemaakt van de afstandsbediening van de TV.
7,7 cm (3,0) 3:2 Clear View LCD Gedetailleerde controle van foto's en videobeelden is mogelijk op het 7,7 cm (3,0) 3:2 Clear View LCD scherm met 1.040.000 dots. Schakel over naar Live View mode en gebruik de real-time beeldweergave om onder ongebruikelijke hoeken te fotograferen of videobeelden vast te leggen.
iFCL meetsysteem Een nieuwe 63-zone dual layer meetsensor analyseert informatie over de scherpstelling, kleur en lichtintensiteit en zorgt voor nauwkeurige en consistente meting.
Quick Control screen Via een speciale knop biedt dit scherm toegang tot veel gebruikte functies, zodat je altijd met de juiste instelling de perfecte opname maakt.
Aansluiting voor externe microfoon Gebruik via de 3,5mm stereo-aansluiting een extra microfoon om het geluid met een nog hogere kwaliteit vast te leggen.
Movie Crop Maak VGA videobeelden met een effectieve vergrotingsfactor van 7x. De Movie Crop functie gebruikt alleen het middelste deel van de sensor en maakt het mogelijk van grote afstand videobeelden te maken zonder van objectief te wisselen.
Stel een camerasysteem samen dat net zo uniek is als jij zelf bent De EOS 550D is compatibel met het gehele assortiment Canon EF en EF-S objectieven en EX-serie Speedlites.
Deze 10 eenvoudige tips kunnen het verschil betekenen tussen een kunstige foto en een beeld dat je maar beter in de prullenbak gooit.
1. Neem je camera mee
Zonder fototoestel maak je geen fotos. Hou je camera dus zo vaak als mogelijk op zak, inclusief een opgeladen batterij en voldoende ruimte op het geheugenkaartje.
2. Zet je wekker
Voor een mooie foto heb je mooi licht nodig. Dat vind je net voor en net na zonsopkomst. Het licht van de middagzon is vaak te fel en gooit lelijke schaduwen. Wil u toch overdag fotograferen, zoek dan een plekje in de schaduw. Vlak voor zonsondergang krijgt het licht een gouden kleur en kan u weer aan de slag.
3. Zoom met je voeten
Bijna alle digitale cameras hebben een zoomlens waarmee je verafgelegen onderwerpen dichterbij kan halen door in te zoomen. Dat is handig als je dieren wil fotograferen waar je niet dichtbij kan komen. Maar voor andere onderwerpen kan je ook eens proberen om dichter bij je onderwerp te komen door er naartoe te wandelen. Door de kleinere afstand tot het onderwerp krijg je een heel ander perspectief: het onderwerp zal er veel groter uitzien.
4. Ga door je knieën
Wanneer je kinderen fotografeert, buk je dan zodat je camera zich op ooghoogte van de kids bevindt. Zoniet kijk je letterlijk en figuurlijk op hen neer, en dat levert geen fraaie fotos op. Dezelfde regel geldt wanneer u volwassenen fotografeert die in een zetel zitten: schiet niet vanuit de hoogte, maar buk tot op hetzelfde niveau.
5. Gebruik geen flits binnen
Flitslicht is fel, wit en dodelijk voor de sfeer. Probeer eens om zonder flits te fotograferen. De sluitertijd zal veel langer worden, dus hou de camera stil. Plaats hem op een tafel of muurtje en gebruik de zelfontspanner.
6. Let op de achtergrond
Soms bent u zo druk bezig met het hoofdonderwerp dat u niet let op de achtergrond. Nochtans is die minstens even belangrijk: een storende achtergrond leidt de aandacht van de kijker af.
7. De regel van derden
Verdeel de scène die u ziet in negen vlakken door twee horizontale lijnen en twee verticale lijnen te trekken. Zet het belangrijkste onderwerp in de scène niet in het midden, maar op het snijpunt van een verticale en horizontale lijn. Volg deze regel zeker wanneer u een horizon fotografeert: fotos met de horizon net in het midden ogen meestal erg saai.
8. Gebruik een flits buiten
Als u wil fotograferen in fel zonlicht, schakel dan de flits in. Het extra licht zorgt ervoor dat er geen ontsierende schaduwen te zien zijn onder de ogen en neus van personen. Ook op een bewolkte dag kan flitslicht een persoon beter tot zijn recht laten komen.
9. Eerst scherpstellen, dan afdrukken
Veel digitale compactcameras stellen maar traag scherp. Daar is weinig aan te doen, maar u kan er wel rekening mee houden door eerst scherp te stellen en dan pas de foto te maken. Duw de ontspanner half in tot de camera scherpgesteld heeft (je hoort meestal een biepje, en ziet op het schermpje een groen bolletje of vierkantje). Zolang je de ontspanner half ingedrukt houdt, blijft de camera scherpgesteld op hetzelfde onderwerp. Druk helemaal door wanneer u de foto wil maken.
10. Lap regels aan de laars
Fotografie gaat ook over creativiteit. Laat u niet aan banden leggen door regels.
Canon nieuw vanaf maart 2010 de 70-200mm f/2.8L IS II USM
Canon introduceert de opvolger van de 70-200mm f/2.8L IS. Het nieuwe objectief biedt volgens de fabrikant betere optische prestaties en is beschikbaar vanaf eind februari .
Uiterlijk is het objectief vrijwel gelijk aan zijn voorganger, aan de binnenkant van de 70-200mm f/2.8L IS II is een nieuw optisch ontwerp te vinden. Het lensontwerp bestaat uit 23 elementen in 19 groepen. In het midden wordt een hoogwaardig fluoriet element gebruikt, dat samen met vijf UD (Ultra-low Dispersion) elementen voor drastische reductie van chromatische aberratie, contrastrijke beelden en uitstekende hoek-tot-hoek scherpte moet zorgen.
Verbeterde autofocus
Ook de focusmotor is vernieuwd. De ring-type USM-motor krijgt een nieuwe, snelle CPU, met geoptimaliseerd AF-algoritme om zowel sneller als stiller scherp te stellen. De minimale scherpstelafstand is gereduceerd naar 1,2 meter, wat een 0,21x vergroting mogelijk maakt.
Stabilisatie en ontwerp
Canon belooft een voordeel van 4 stops met Image Stabilizer, die ook is voorzien van nieuw mechanisme. Volgens de fabrikant is het nieuwe objectief gebruiksvriendelijker. De dikte van de uitstekende delen en de hoogte van de schakelaars zijn sterk verminderd, zodat ze niet per ongeluk kunnen worden in- of uitgeschakeld. De rubberen scherpstelgrip is opnieuw ontworpen en verbreed , het fijnmazige profiel moet handmatig scherpstellen vereenvoudigen.
Weersbestendig
De Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM is volledig weersbestendig. De vatting , de schakelaar voor de scherpstelling en de scherpstelring zijn volledig stof en vochtbestendig uitgevoerd. Het objectief wordt geleverd met de nieuwe ET-87 zonnekap. Statiefgondel en nieuwe LZ1326 lenskoker.
De feestdagen zijn het moment voor verlichting, zowel in huis als in dorpen en steden.
foto;canon-europe.com
Verlichting vormt zelf al een bron van licht, dus hoef je geen flits te gebruiken. Als de camera wordt ingesteld op de opnamemodus Auto zal dit meestal goede resultaten opleveren. Een voordeel van een digitale camera is dat je het resultaat bijna onmiddellijk kunt zien. Als de foto niet op de juiste manier is belicht, kun je opnieuw een foto nemen met belichtingscompensatie (vergroot de belichting als de foto te donker is en verklein de belichting als de foto te licht is). Zorg dat de flitser is uitgeschakeld. In de modus Auto kan de flitser vanzelf afgaan.
De camera zal waarschijnlijk een langzame sluitertijd voor de verlichting instellen omdat de lichtniveaus vrij laag zijn. Dit kan onscherpe foto's opleveren als je de camera in de hand houdt. Als je dit wilt voorkomen, moet je de camera ondersteunen. Een statief vormt de traditionele camera-ondersteuning maar is vaak onhandig om te dragen. Er zijn echter vaak alternatieven beschikbaar zoals stoelen, tafels, trappen en muren. Gebruik de zelfontspanner om trillingen te voorkomen die de foto kunnen beïnvloeden als je op de ontspanknop drukt.
Mensen en lichtjes Er zijn momenten waarop je mensen met verlichting wilt combineren, bijvoorbeeld wanneer kinderen cadeautjes openmaken onder een boom die versierd is met lichtjes. Als je met een flitser fotografeert, verlies je het effect van de lichtjes. Als je zonder flitser fotografeert, zitten de kinderen in het donker.
Op zo'n moment heb je de opnamemodus Night portrait' (Nachtopname) nodig. Met deze instelling gaat de flitser wel af om de kinderen te belichten, maar de sluiter blijft vervolgens open staan om de lichtjes goed te belichten. Je krijgt in feite twee belichtingen in een. Omdat er een langzame sluitertijd wordt gebruikt, moet je de camera ondersteunen om trillingen van de camera te voorkomen, zoals hierboven is beschreven.
Eerder dit jaar bracht Olympus met de Pen E-P1 hun eerste Micro Four Thirds camera op de markt. Nu, nog geen vijf maanden later, is de Pen E-P2 alweer be-schikbaar. Deze beschikt in tegenstelling tot de E-P1 over een speciale poort voor het aansluiten van een losse elektronische zoeker of een externe microfoon. Nieuw zijn verder twee extra Art filters, genaamd Diorama en Cross-Processing, de foto-modus iEnhance en AF-tracking waarmee bewe-gende onderwerpen beter kunnen worden vastge-legd. De 12-megapixel E-P2 is verkrijgbaar in het zwart en heeft net als de E-P1 een aantrekkelijke retro-look.
Adobe System Inc. heeft onlangs een beta-versie van een nieuwe re-lease van Adobe Photoshop Light-room beschikbaar gesteld. De huidige versie is 2.5 en de nieuwe zal 3 gaan heten. Ondanks dit nieu-we versienummer verandert er op het oog niet zo veel aan het uiterlijk, maar bij nadere beschouwing vinden we onder de motorkap wel degelijk een aantal belangrijke verbeteringen. In dit artikel in vogelvlucht aandacht voor een aantal van deze verbeteringen en nieuwe opties.
U kunt overigens deze beta-versie downloaden en zelf uitproberen. Lees verder , Bron :http://www.pixelmania.nl/artikel.aspx?rubriekid=2&artikelid=1182
Een fotograaf met een passie voor vogels Portret van Canon-ambassadeur Brutus Östling
Brutus Östling is een wereldberoemde vogelfotograaf. Hij heeft vele boeken gepubliceerd die zijn passie weergeven.
Verbazingwekkend genoeg is hij pas 4 jaar professioneel fotograaf. Tot zijn 47e was hij uitgever. Er zijn niet veel mensen die op zo'n leeftijd radicaal van beroep veranderen en dan ook nog meteen succesvol zijn. Hij komt uit Zweden en daar zijn al twee jaar achter elkaar zijn boeken bekroond met de WWF Panda Prize voor het beste natuurboek.
De boeken van Brutus zijn ontworpen voor natuurkenners, maar zijn ook geliefd bij het algemene publiek. Hierdoor worden de wereldwijde kwesties rondom vogels overal onder de aandacht gebracht.
Als Canon-ambassadeur deelt Brutus tegenwoordig zijn vaardigheden en ervaringen zowel met medeprofessionals als met amateurs.
We vroegen Brutus ons uitleg te geven bij drie van zijn favoriete opnamen. Hij vertelt het verhaal achter de foto en beschrijft precies hoe het effect gerealiseerd werd.
Ik zat in een hut met drie verschillende lenzen die door drie verschillende gaten in de muur staken. Ik zag de drie jonge arenden in verschillende bomen zitten en ik dacht: "Als er een gevecht komt, zal ik het deze keer niet missen". Dus ik positioneerde me achter de EOS-1D Mark III met EF 70-200mm f/2.8L IS USM-zoom (ik heb enkele gevechten gemist omdat ik een te lange lens gebruikte).
Ik controleerde de belichting (in de sneeuw stel ik de belichting vaak handmatig in) en ik stelde de sluitertijd in op 1/125 seconde. Dat zou resulteren in sneeuwvlokken die als lijnen worden weergegeven, omdat de sneeuw door de harde wind min of meer horizontaal rondgeblazen werd. Als de sneeuw verticaal valt, heb je een langere sluitertijd nodig, ongeveer 1/60-1/80 van een seconde, om de sneeuwvlokken in lijnen om te zetten. Dan zouden de arenden onscherp worden, maar met 1/125 seconde zou je nog steeds een paar details scherp krijgen, misschien een klauw of een bek, maar de rest zou enigszins onscherp worden. Ik koos niet voor een volledig diafragma, omdat je bij meerdere arenden meer scherptediepte moet hebben om ze allemaal scherp op de foto te krijgen.
Het duurde maar een paar seconden, maar met de snelle EOS-1D Mark III kon ik een hele serie foto's maken van alle drie de vechtende arenden. Meer dan ik ooit had verwacht, zelfs beter dan twee!
De arenden raakten elkaar nooit; vogels proberen niet echt te vechten, want in een echt gevecht raakt niet alleen de verliezer gewond maar misschien ook wel de winnaar.
Ze bedreigden elkaar alleen maar. Ze probeerden de vogel met de stoerste houding te zijn. En toen het "gevecht" voorbij was, begon een vogel te eten (het voedsel ligt in deze foto iets verderop verstopt), terwijl de andere twee op hun beurt wachtten.
Drie foto's uit deze serie kregen een plekje in mijn boek 'Birds with an attitude' (Stoere vogels).
* EOS-1Ds Mark III met EF 600mm f/4.0L IS USM plus Extender EF 1.4x II (= 840mm); EOS-1D Mark III met EF 300mm f/2.8L IS USM; EOS-1D Mark III met EF 70-200mm f/2.8L IS USM
Jan-van-genten Bass Rock, Schotland, juni 2008
Vorig jaar werd ik gevraagd een tentoonstelling te houden in het Scottish Sea-Bird Centre; zij zijn verantwoordelijk voor Bass Rock. Het is een non-profitorganisatie dus in plaats van een vergoeding vroeg ik of ze me op het eiland konden toelaten. Vijf jaar geleden was ik een van de laatste fotografen die toestemming kreeg om foto's te maken op Bass Rock voordat het eiland gesloten werd voor het publiek. Ik speelde het echter klaar om 17 gepushte rolletjes in het hotel te laten liggen (ze werden nooit gevonden), omdat ik zo enthousiast het speelgoed van mijn kinderen aan het opruimen was (ik had mijn gezin meegenomen). Het lukte me om enkele opnamen te maken met 5 niet-gepushte rolletjes in de 6 uur die ik op het eiland was. Ik was erg blij dat ik terug was op de rots (nu open voor het publiek) en deze keer met mijn professionele digitale camera's, de EOS-1Ds Mark III en EOS-1D Mark III!
Het fotograferen van vogels in een kolonie van 50.000 paartjes is zowel makkelijk als moeilijk; een boel onderwerpen en heel veel beweging. Maar tegelijkertijd zijn de vogels overal, vooral daar waar je ze niet wilt hebben. Je zult bijna altijd afleidende vogels, bekken of vleugels op de achtergrond en voorgrond vinden.
Ik liep rond via een voetpad en probeerde individuele vogels of misschien een koppeltje te vinden met een schone en ongestoorde achtergrond. En ik vond dit intieme koppel waarbij het mannetje het vrouwtje voorzichtig met zijn bek vasthield. Bovendien is het me gelukt ze te isoleren met het water op de achtergrond. Ik moest mijn Canon EOS-1Ds Mark III met mijn EF 300mm f/2.8L IS USM-lens gebruiken omdat ze een beetje van het pad af zaten. De afbeelding moest ik bijsnijden, ik gebruikte maar eenvijfde ervan. Maar het voordeel van de 21 Megapixels is dat zelfs na het opblazen van de bijgesneden afbeelding naar 80-85cm op glossy papier, de afbeelding scherp is.
Kolibries Monteverde, Costa Rica, april 2009
Dit jaar bezocht ik voor het eerst een tropisch regenwoud. Na een bezoek aan een lodge nabij de Nicaraguaanse grens waar twee vrienden enkele nieuwe hutten gebouwd hebben, bracht ik de laatste drie dagen door in een nationaal park in Monteverde. Daar hebben ze enkele voederplekken voor kolibries en ik bleef er dichtbij van 8 uur 's morgens tot 5-6 uur 's avonds (het wordt er vrij vroeg donker).
Ik werkte vooral met mijn Canon EOS-1D Mark III en EF 300mm f/2.8L IS USM-lens, omdat deze het juiste diafragma heeft om met de lagere lichtgevoeligheid onder het bladerdak van het regenwoud om te kunnen gaan. Ik moest met hoge ISO-instellingen werken om de snelheid en bewegingen van de kolibrie vast te leggen. Deze kleine vogeltjes slaan meer dan 40 keer per seconde met hun vleugels, maar de EOS-1D Mark III kan tot wel 10 frames per seconde vastleggen. Het zijn de enige vogels die in de lucht zowel kunnen stilhangen als achteruit vliegen. Ze drinken de zoete nectar van de bloemen en moeten iedere tien minuten drinken om hun energieniveau op peil te houden.
Ik hoopte dat ik een opname kon maken van minstens twee kolibries op dezelfde tak. De tweede dag had ik al geluk met een foto van drie vogels.
Ik wilde een sluitertijd van ten minste 1/640 van een seconde, maar tegelijkertijd had ik wat scherptediepte nodig. Een diafragma van f/5.0 zorgde ervoor dat ik minstens twee van de kolibries helemaal scherp op de foto had, met een ISO van 1600.
Om meer fantastische foto's van Brutus te bekijken en om meer over hem te weten te komen, kun je zijn biografie bezoeken in het Canon Professional Network.