Psychiatrie informatie


Ieder uur een ander item uit 1.5: Kwaliteitscriteria


Categorieën
  • 0.1:Welkom (1)
  • 0.2:Hulp zoeken (1)
  • 0.2:Lotgenoten (1)
  • 0.3:Soorten hulp (1)
  • 0.4:Behandelingen (6)
  • 0.5:Hulpverleners (1)
  • 0.6:Informatie over (1)
  • 0.7:Bejegening (1)
  • 0.8:Rechten (8)
  • 0.9:PVP (1)
  • 1.0:Cliëntenraad (2)
  • 1.1:Betrokkenen (7)
  • 1.2:FVP (1)
  • 1.3:Familieraad (1)
  • 1.4:Triadekaart (1)
  • 1.5:Kwaliteitscriteria (6)
  • 1.6:Diagnose (3)
  • 1.7:Dubb. diagnose (1)
  • 1.8:Second opinion (1)
  • 1.9:Behandelplan (2)
  • 2.0:Signaleringsplan (1)
  • 2.1:Live Chart (1)
  • 2.2:Crisisplan (1)
  • 2.3:G Schema (1)
  • 2.4:Crisiskaart (1)
  • 2.5:Suïcidepreventie (1)
  • 2.6:Psychische pijn (1)
  • 2.7:Klachtrecht (3)
  • 2.8:Nazorg (1)
  • 3.0:Verslavingszorg (1)
  • 3.1:Beschermd wonen (1)
  • 3.2:DAC (1)
  • 3.3:Cursus-Opleiding-Baan (ex)cliënt (1)
  • 3.4:Cliëntenbelangen Organisaties (1)
  • 3.5:HKZ (1)
  • 3.6:Beroepscodes (1)
  • 3.7:Zorgverzekering (1)
  • 3.8:PGB (1)
  • 3.9:Nieuws (1)
  • 4.0:Links (7)

  • Zoeken in blog


    Zoeken met Google



    Mijn favorieten
  • seniorennet.nl
  • GGZ Routeplanner


  • Psychiatrie informatie biedt informatie voor cliënten & betrokkenen over de mogelijkheden binnen de GGZ Geestelijke Gezondheidszorg
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom





    KIJK OOK OP 




    Het is een dagelijkse gebeurtenis, overkomt het mensen, dat zij zich (moeten) aanmelden bij de Geestelijke Gezondheidszorg, en dan .....



    Veel cliënten ervaren de GGZ als een mistig doolhof

     

    Mistig: omdat je als  "cliënt"  immers wel  "wat anders aan je hoofd hebt"  en hulpverleners het beste voor hebben met cliënten, maar ook vaag kunnen zijn. Het verschil in de belevingswereld kan een belangrijke reden zijn voor miscommunicatie.

    Het moeilijkste is dat je zeer kwetsbaar bent, (mogelijk) verward en dat je in een afhankelijke positie zit.  En ook afhankelijk bent van welke therapie en soort hulpverlener je toegewezen krijgt.

    Het vertrouwen op de hulpverlener wordt, niet altijd terecht, gesteld boven het vertrouwen op je eigen intuïtie. 

     

    Doolhof: binnen de GGZ wordt verwacht dat je aangeeft hoe je geholpen moet worden:

     

    terwijl je niet weet welke mogelijkheden, rechten en plichten er zijn

     

    Je komt in een onbekende wereld terecht waar je de weg niet kent. 

    Het vraagt een behoorlijke dosis eigen initiatief om de behandeling te krijgen die wenselijk is voor herstel. Dat kost energie, iets waar de meeste cliënten een gebrek aan hebben.

     

     

    Kinderschoenen

    Binnen de GGZ heb ik de indruk gekregen dat de psychiatrie misschien nog wel in de kinderschoenen staat. Beleid, protocollen en richtlijnen zijn in ontwikkeling. Instellingen zijn, zonder samenwerking, het wiel aan het uitvinden. Overal wordt weer anders gewerkt, zelfs op diverse locaties van een instelling.

    Daarbij komt dat in tegenstelling tot de lichamelijke zorg de behandeling én verpleging in de psychiatrie (nog?) nauwelijks toetsbaar is. Een internist die een foute diagnose stelt of een chirurg, die niet kan opereren zijn makkelijker toetsbaar en dus ook aan te spreken op hun fouten.

     

    Van stabilisatie naar rehabilitatie?

    Het komt regelmatig voor dat mensen vergeefs bij de zorg aankloppen, ze worden van het kastje naar de muur gestuurd of aan het lijntje gehouden. Aan de onderliggende oorzakelijke klachten wordt dan niet gewerkt, alleen het hier en nu is dan het doel van de behandeling.

    De cliënt kan zijn verhaal niet kwijt, wat kan leiden tot klachtenprocedures, en het vroegtijdig beëindigen van de contacten met de hulpverlening. Vervolgens tot frustraties, vermeerdering van problemen, draaideurcliënten en tenslotte tot zorgmijders.

     

    Informatie over mogelijkheden binnen de GGZ

    Door alles wat ik binnen de GGZ ben tegen gekomen, en gehoord en gezien heb van anderen, leek het mij niet overbodig om zoveel mogelijk versnipperde informatie, over de hulpverlening, tot een overzichtelijk geheel te maken op deze site.

    Aangevuld met diverse .....plannen, informatie en tips vanuit persoonlijke- en werkervaringen.

    Mijn werkervaringen: onderzoek naar de kwaliteit van de zorg binnen GGZ instellingen, gespreksleider Cliënten trainen Hulpverleners, consulente crisiskaart.

     

    Meer informatie maakt mensen mondiger, minder afhankelijk en vergroot de zelfredzaamheid.

    Ik hoop dat u er iets aan heeft, mee kunt voor uw herstel.

    Ervaringsdeskundige


     

    *****************************************************************

    De behandeling van aanpassingsstoornissen
    (burnout, psychische stress bij belangrijke gebeurtenissen)
    wordt in 2012 niet meer vergoed vanuit het basispakket.
    U betaalt deze behandelingen zelf.
    U kunt de behandelaar vragen deze diagnose
    in te delen (DBC) als depressie licht of remissie 
    dan wordt uw behandeling wel vergoed!
    ****************************************************



     

    Om te voorkomen dat u in een doolhof aan informatie verdwaald op dit blog 

    deze routeplanner;

    welke informatie u kunt vinden in het menu
     

       

      Hulp zoeken

      Lotgenotengroep

      Wanneer kun je hulp zoeken,

      hoe gaat dat?

      Op zoek naar een hulpverlener: waar moet je aan denken? 

      Wat is 1e, 2e & 3e lijnszorg,

      wordt alles vergoed?

      Biedt oa. steun en vergroot het sociale netwerk

      Soorten hulp

      Behandelingen

      Verschillende vormen van hulp zijn mogelijk

      Vele soorten behandelingen

       

      Enkele meest voorkomende genoemd

      Hulpverleners

      Informatie over ...

      Verschillende hulpverleners en wat zij doen

      Iedere cliënt heeft recht op informatie. Vraag naar de mogelijkheden binnen de zorg

      Bejegening

      Rechten

      Belangrijk voor cliënten, hoe er met je wordt omgegaan

       

      Verlies van rollen

      Afhankelijke situaties

      Vertrouwen & macht

      Wat zijn je rechten?

      De rechten van de cliënt zijn

      vastgelegd in 7 wetten

      PVP

      Cliëntenraad

      Patiënt Vertrouwens Persoon, komt op voor de belangen van de cliënt, geeft advies en bijstand bij de handhaving van hun rechten, is onafhankelijk van de instelling

      Behartigt de belangen van cliënten

       

      Modelreglement

      Budgetregeling

      Betrokkenen

      FVP

      Worden familie, partner, naastbetrokkenen, wel of niet bij de behandeling betrokken?

      In 2004 zijn hier richtlijnen voor ontwikkeld

      Familie

      Vertrouwenspersoon

      Schakel tussen cliënt, hulpverlener en familie

       

      Links naar FVP's

      Familieraad

      Triadekaart

      Behartigt de belangen van familie van cliënten

      Een Keuzekaart

      familie-inbreng bij schizofrenie

      Kwaliteit van zorg

      Diagnose

      Wat u van de hulpverlening mag verwachten

      Heldere normen waaraan de hulpverlening moet voldoen voor verantwoorde zorg

      De diagnose van meerdere kanten bekeken.

      Hoe wordt een diagnose gesteld?

      DSM-IV-TR

      Enkele diagnoses genoemd

      Dubbele Diagnose

      Second opinion

      Psychische problemen en een verslaving, wat het betekent en de gevolgen, zowel voor de cliënt als de hulpverlening

      Wanneer, wie en hoe je een tweede mening  vraagt over je diagnose en/of de behandeling

      Behandelplan

      Signaleringsplan

      De start van de behandeling

      Inhoud van een plan en de behandeldoelen

      Evaluatie

      Belangrijke punten voor de tussentijdse bespreking van de behandeling

      Hoe kan je signaleren dat het slechter met je gaat, en hoe kan je eventueel een crisis voorkomen?

      Life Chart

      Crisisplan

      De manisch depressieve stoornis, het bijhouden van uw stemmingenverloop

       

      Noodplan & signaleringsplan

       

      Psycho-educatiecursussen

      Maak een crisisplan zodat duidelijk is en afspraken gemaakt zijn hoe het beste met je omgegaan kan worden tijdens een crisis

      G Schema

      Crisiskaart

      Gedachten bepalen hoe je je voelt

      Uitleg en schema om erachter te komen hoe je gedachten je gevoel kunnen bepalen

      Handig om op zak te hebben, en zodoende zelf te bepalen hoe het beste met je omgegaan kan worden tijdens een crisis

      Suïcidepreventie

      Psychische pijn

      Ervaringen van cliënten over de preventie en suggesties over het omgaan met een dreigende zelfmoord

      Behandelaars zijn verkeerd bezig als ze alleen maar pijn bestrijden, je kunt mensen ook door de pijn heen leiden

      Klachtrecht

      Nazorg

      Wanneer en hoe kan je gebruik maken van dit recht?

      Arts & klacht

      Over het omgaan van artsen met cliënten die een klacht uiten en/of indienen

      Klacht indienen

      Uitleg en tips over hoe je een klacht kunt indienen

      Hoe dient de nazorg geregeld te worden en welke onderdelen belangrijk zijn

       

      Verslavingszorg

       

      Links naarZelfhulpgroepen

      en Organisaties

      Beschermd Wonen RIBW

      DAC

      Wonen in de samenleving, voldoende ondersteuning bij het wonen, de dagbesteding enz

      Links naar RIBW's

       

      Verveling is een veel gehoorde klacht van cliënten

      Wat er zoal te doen is binnen een Dag Activiteiten Centrum

      Cursus-Opleiding-Baan Cliënt

      Cliëntenbelangen Org.

      Bevordert het herstel: cursus, opleiding en een baan: Ervaringsdeskundige

      Organisaties komen op voor de belangen van de cliënt

      HKZ

      Beroepscodes

      Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector  

      De Kwaliteitswet verplicht zorginstellingen om verantwoorde zorg te leveren

      De rechten en plichten

      van de hulpverlener

      Zorgverzekering

      PGB

      Over de kosten van een behandeling

      Met een Persoons Gebonden Budget kun je zelf de zorg inkopen voor wat nodig is en bij wie je dat wil

      Nieuws

      Links

      Nieuws over alles wat met de geestelijke gezondheids-zorg te maken heeft

      Boordevol links

      Contact

       

      Als je een opmerking, vraag, suggestie of tip hebt,

      stuur even een e-mail

       

       

       

     

    ...

    Reageer (9)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:0.1:Welkom
    Share on Facebook


    Rondvraag / Poll
    U bezoekt deze site voor informatie over de GGZ, u bent ... (bedankt voor het invullen!)
    cliënt
    familie / betrokkene
    hulpverlener
    Bekijk resultaat


    De cliënt wordt behandeld als een uniek persoon met een eigen leven, niet als iemand met een stoornis. De cliënt wordt als een mondig en serieus te nemen persoon gezien. De cliënt wordt vriendelijk en correct bejegend en te woord gestaan.

    E-mail

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in het gastenboek


    Laatste commentaren
  • moncler (linmei49)
        op Behandelingen
  • cadwangy3 (cadwangy3)
        op Nazorg
  • buy viagra online illegal (Eftefeevisola)
        op Budgetregeling
  • whats a good personal loan website (Zheglovisola)
        op Budgetregeling
  • instalment loans (Zheglovisola)
        op Budgetregeling
  • viagra cheap mastercard jelly (Pashaisola)
        op Budgetregeling
  • viagra sale cheap uk (Pashaisola)
        op Budgetregeling
  • Fitness Omni (samsam)
        op Behandelingen
  • Fitness Omni (samsam)
        op Behandelingen
  • Fitness Omni (samsam45)
        op Behandelingen

  • Blog als favoriet !

    Startpagina !




    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!