Psychiatrie informatie


Ieder uur een ander item uit 1.5: Kwaliteitscriteria


Categorieën
  • 0.1:Welkom (1)
  • 0.2:Hulp zoeken (1)
  • 0.2:Lotgenoten (1)
  • 0.3:Soorten hulp (1)
  • 0.4:Behandelingen (6)
  • 0.5:Hulpverleners (1)
  • 0.6:Informatie over (1)
  • 0.7:Bejegening (1)
  • 0.8:Rechten (8)
  • 0.9:PVP (1)
  • 1.0:Cliëntenraad (2)
  • 1.1:Betrokkenen (7)
  • 1.2:FVP (1)
  • 1.3:Familieraad (1)
  • 1.4:Triadekaart (1)
  • 1.5:Kwaliteitscriteria (6)
  • 1.6:Diagnose (3)
  • 1.7:Dubb. diagnose (1)
  • 1.8:Second opinion (1)
  • 1.9:Behandelplan (2)
  • 2.0:Signaleringsplan (1)
  • 2.1:Live Chart (1)
  • 2.2:Crisisplan (1)
  • 2.3:G Schema (1)
  • 2.4:Crisiskaart (1)
  • 2.5:Suïcidepreventie (1)
  • 2.6:Psychische pijn (1)
  • 2.7:Klachtrecht (3)
  • 2.8:Nazorg (1)
  • 3.0:Verslavingszorg (1)
  • 3.1:Beschermd wonen (1)
  • 3.2:DAC (1)
  • 3.3:Cursus-Opleiding-Baan (ex)cliënt (1)
  • 3.4:Cliëntenbelangen Organisaties (1)
  • 3.5:HKZ (1)
  • 3.6:Beroepscodes (1)
  • 3.7:Zorgverzekering (1)
  • 3.8:PGB (1)
  • 3.9:Nieuws (1)
  • 4.0:Links (7)

  • Zoeken in blog


    Zoeken met Google



    Mijn favorieten
  • seniorennet.nl
  • GGZ Routeplanner


  • Psychiatrie informatie biedt informatie voor cliënten & betrokkenen over de mogelijkheden binnen de GGZ Geestelijke Gezondheidszorg
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kwaliteitscriteria vanuit cliëntenperspectief


    Kwaliteitscriteria vanuit cliëntenperspectief

     

     

     

     

      waaraan de geboden zorg moet voldoen

     

    zodat je kan spreken van

     

    kwalitatief goede zorg.

     

     

     

     

    Kwaliteitsnormen:

     

     

    In de onderliggende submenu's staan alle normen beschreven, gericht op de kwaliteit van de zorg, hoe het in de praktijk dus dient te gaan in de hulpverlening.

     

     

    Centraal uitgangspunt bij de kwaliteitscriteria is

    dat cliënten respectvol behandeld en bejegend worden.

    Cliënten zijn volwaardige burgers van deze samenleving

    en worden als zodanig benaderd.

     

     

     

    Wat is goede kwaliteit?

    Vaak is de beoordeling van de geboden zorg zeer individueel bepaald. Ieder mens is anders en dat betekent dat iedere cliënt andere zorg nodig heeft en daar andere eisen aan stelt. Over een aantal onderdelen van de zorg is duidelijk overeenstemming, zoals: wachtlijsten zouden er niet moeten zijn; de informatie moet goed en duidelijk zijn; mensen moeten voorlichting krijgen over de bijwerking van medicijnen. Andere normen zijn heel uitdrukkelijk vastgelegd in wetgeving zoals privacyregels. Maar er zijn ook normen die te vaag zijn om gelijk getoetst te kunnen worden.

    Een voorbeeld is de kwaliteitseis "dat de hulpverlener respectvol met de cliënt omgaat", bejegening. Iedereen zal dit een belangrijke kwaliteitseis vinden, maar is op zich geen concrete norm. Meestal betreft het meerdere aspecten waardoor het mogelijk wordt om eenduidig vast te stellen of hieraan voldaan wordt. Bijvoorbeeld: is er sprake van overleg; hoe worden meningsverschillen opgelost; wordt je behandeld als een kind; heb je het gevoel een nummer te zijn, etc.

     

    De indeling van de kwaliteitscriteria sluiten aan bij de verschillende fasen van de behandeling / begeleiding zoals die in de praktijk wordt geboden:

     

    De toegang tot de zorg:

    • Dit gaat over de aanmelding, de intakeprocedure, onderzoek,  diagnostiek, de indicatiestelling en de zorgtoewijzing.

     

    De uitvoering van de zorg:

    • Dit gaat over het behandelplan, de geboden zorg / behandeling, evaluatie, vervolgzorg en specifiek voor cliënten die 24 uur in de instelling verblijven het onderdeel wonen.

     

    De afsluiting en uitkomsten van de behandeling:

    • Dit gaat over eindevaluatie van de behandeling, uitkomsten van de behandeling, het ontslag en de nazorg.

     

     

    Ontwikkeling van de kwaliteitsnormen

    In opdracht van de stichting LPR, Cliëntenbond en GGZ-Nederland is er door het Verwey–Jonker Instituut in mei 2000 een integraal kwaliteitssysteem vanuit het cliëntenperspectief ontwikkeld. Voor het ontwikkelen van het kwaliteitssysteem vanuit het cliëntenperspectief zijn er interviews gehouden met verschillende sleutelfiguren van de cliëntenbeweging en de instellingen op het terrein van de geestelijke gezondheidszorg.

    Een belangrijk onderdeel van het kwaliteitssysteem zijn de kwaliteitsnormen waaraan de geboden zorg zou moeten voldoen. 

     

     

    Het Verwey-Jonker Instituut is een sociaal-wetenschappelijk onderzoeksinstituut.

    Het instituut doet onderzoek naar sociale vraagstukken. Drie perspectieven staan centraal in dit onderzoek: dat van burgers, instellingen en overheden.

    De uitkomsten van onderzoek zijn bruikbaar voor aanpassingen in het beleid van organisaties en overheden. Het instituut wil met behulp van onderzoek de sociale participatie van burgers bevorderen en bijdragen aan de aanpak van maatschappelijke problemen.

     

     

    In september 2004 is het kwaliteitssysteem, in samenwerking met Kwadraat, geëvalueerd en aangepast mede door suggesties van cliënten en cliëntenraden in de GGZ. Dit kan nu gebruikt worden niet alleen voor de geestelijke gezondheidszorg en beschermd wonen maar ook voor de verslavingszorg, dagactiviteitencentra en arbeidstrajecten en de maatschappelijke opvang.

     

     

     



    Reageer (4)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:1.5:Kwaliteitscriteria
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De cliënt als individu



    De cliënt als individu

     

     

     

    Ø    RESPECTVOLLE BEJEGENING   

     

     

    Respect voor de cliënt als persoon

    De cliënt wordt behandeld als een uniek persoon met een eigen leven, niet als iemand met een stoornis

    Cliënt als mondig individu

    De cliënt wordt als een mondig en serieus te nemen persoon gezien.

    Vriendelijke en correcte houding

    De cliënt wordt vriendelijk en correct bejegend en te woord gestaan.

    Gelijkwaardigheid

    De cliënt wordt door de hulpverleners benaderd op voet van gelijkwaardigheid. Er is geen betutteling.

     

     

         Ø      EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID CLIËNT

     

     

    Zelfbeschikkingsrecht

    Uitgaande van de menselijke waardigheid wordt de persoonlijke autonomie en het (morele) zelfbeschikkingsrecht van cliënten gewaarborgd

    Stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid

    De eigen verantwoordelijkheid van de cliënt staat centraal, hetgeen inhoudt dat er een appèl op wordt gedaan.

    Ervaringsdeskundigheid

    De ervaringsdeskundigheid van de cliënt wordt benut tijdens de behandeling.

     

     

    Ø      MEDEZEGGENSCHAP 

     

     

    Inspraak op afdelings- en instellingsniveau zowel individueel als collectief via cliëntenraden

    De cliënten beschikken op afdelings-, instellingsniveau en binnen projecten individueel en als groep over meerdere mogelijkheden tot medezeggenschap.

    De taken en bevoegdheden van de cliëntenraad zijn vastgelegd

    De taken en bevoegdheden van de cliëntenraad zijn bedoeld als medebepaler van het beleid en als behartiger van de belangen van cliënten. Individuele cliënten worden in staat gesteld aan de cliëntenraad deel te nemen en om zowel binnen als buiten de instelling (plaatselijk, regionaal en landelijk) aan belangenbehartiging te doen.

    Ondersteuning van de cliëntenraad

    Om de belangenbehartiging door cliëntenraden mogelijk te maken is financiële, materiële en personele ondersteuning nodig.

     


     



    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:1.5:Kwaliteitscriteria
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intake - Begin



    De toegang tot de voorziening

     

     

     

     

    Ø      INFORMATIE

     

     

    Volledige informatie

    De instelling zorgt ervoor dat de cliënten alle informatie krijgen die van belang is voor hun situatie.

    Specifieke informatie

    Voor de verschillende sectoren en afdelingen wordt de specifieke informatie verstrekt.

    De cliënt ontvangt de huis- en instellingsregels of wordt er op attent gemaakt.                         

    Beschikbaar

    De genoemde informatie is op schrift gemakkelijk voor de cliënt beschikbaar en er is sprake van regelmatige herhaling, indien nodig.

    Afgestemd op de cliënt

    De informatie is samen met de cliëntenraad ontwikkeld en is afgestemd op de cliënt die de informatie nodig heeft.

    Begrijpelijk

    De instelling verschaft informatie die toegankelijk is voor mensen die een andere taal dan Nederlands spreken of minder gewend zijn informatie te lezen. De informatie is (zo mogelijk) toegankelijk voor mensen met een auditieve of visuele handicap

     

     

    Ø    TOEGANKELIJKHEID

     

     

    Bereikbaar

    De locaties van de instelling bevinden zich op een centrale locatie en zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

    Toegankelijk voor gehandicapten

    De instelling is goed bereikbaar en toegankelijk voor gehandicapten.

    Bereikbaarheid buiten kantooruren

    De instelling dient te regelen dat de instelling ook buiten kantooruren bereikbaar is voor mensen in een crisissituatie.

    Geen wachtlijsten en wachttijden

    De instelling heeft de inspanningsverplichting om de aangemelde cliënten in een zo kort mogelijke periode te woord te staan.

     

     

    Ø     INTAKE / PROBLEEMDEFINIËRING

     

     

    Actieve houding wat betreft de wensen van de cliënt

    De hulpverlener informeert bij de intake naar de wensen en verwachtingen van de cliënt en dient deze serieus te nemen. Als de hulpvraag van de cliënt niet duidelijk is, wordt de cliënt ondersteund bij het formuleren van de hulpvraag.

    Cliënt krijgt de tijd en de ruimte

    De hulpverlener biedt de cliënt de tijd en ruimte om zijn/haar wensen en verwachtingen kenbaar te maken.

    Cliënt kan bijgestaan worden

    Als de cliënt dat wenst kan hij/zij bij de indicatiestelling bijgestaan worden door een persoon naar eigen keuze. De cliënt krijgt vooraf te horen dat deze mogelijkheid er is.

    Afspraken over informatie-uitwisseling

    Wanneer de cliënt dat wenst, kunnen familieleden of andere naasten geïnformeerd worden over de situatie van de cliënt en eventueel bij de behandeling betrokken worden of optreden als zaakwaarnemer of vertegenwoordiger.

    Schriftelijke toestemming opvragen van informatie

    Zonder schriftelijke toestemming van de cliënt mag er geen informatie worden opgevraagd bij verwijzers of anderen.

    Bijstelling probleemdefiniëring

    Na verloop van tijd moet een tussentijdse bijstelling van de hulpvraag mogelijk zijn.

     

     

    Ø     ONDERZOEK / DIAGNOSESTELLING 

     

     

    Instemming cliënt

    Indien onderzoek nodig en gewenst is, vraagt de hulpverlener de cliënt hiervoor schriftelijk om toestemming.

    Recht op second opinion

    De cliënt heeft recht op een second opinion, dat wil zeggen dat de cliënt een behandelaar naar eigen keuze mag vragen om ook een diagnose te stellen.

    Analyse op alle levensgebieden

    De diagnose betreft het brede terrein van de verschillende levensgebieden waarop men problemen kan hebben.

    Verslag aan de cliënt

    Over de resultaten van het onderzoek wordt door de hulpverlener verslag uitgebracht aan de cliënt.

     

     

    Ø      INDICATIESTELLING / ZORGTOEWIJZING

     

     

    Aanbod van zorg is helder

    Het moet voor de cliënt helder en duidelijk zijn welke zorg de cliënt kan verwachten.

    Keuzemogelijkheid van zorg en instelling

    Er is sprake van een gevarieerd & flexibel aanbod van zorg waaruit de cliënt kan kiezen.

    Betrokkenheid bij indicatiestelling

    De cliënt heeft inspraak bij de invulling van de indicatiestelling en de uiteindelijke hulp die hij/zij ontvangt.

    Instemming cliënt

    De cliënt geeft schriftelijk zijn / haar instemming met de indicatiestelling en invulling van de behandeling.

     

     

    Ø      AFSTEMMING VAN DE ZORG

     

     

    Integraal aanbod

    Binnen de psychiatrie en de verslavingszorg is veelal sprake van problemen op verschillende levensgebieden, zoals huisvesting, financiën, opvoedingsproblemen, gezondheid. Cliënten moeten gebruik kunnen maken van zowel het aanbod in de verslavingszorg als het hulpaanbod in andere sectoren zoals de geestelijke gezondheidszorg of het maatschappelijk werk.

    Ketenkwaliteit

    Cliënten die een beroep doen op verschillende instellingen voor de (geestelijke) gezondheidszorg en de

    maatschappelijke dienstverlening dan wel op verschillende voorzieningen binnen één instelling, kunnen rekenen op samenwerking en een op elkaar afgestemd zorgaanbod. Een combinatie aan problemen (de zogeheten dubbele diagnose) zoals verslaving en psychische problemen, mag geen reden zijn om iemand niet in behandeling te nemen.

    Ketenregie

    Gedurende de behandeling is er één hulpverlener verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de behandeling die de cliënt ontvangt

    Continuïteit van zorg

    De instelling zorgt ervoor dat er sprake is van continuïteit van zorg. De verschillende stappen en fasen in het hulpverleningsproces dienen op elkaar aan te sluiten. De instelling is verantwoordelijk voor een vervangend zorgaanbod als de hulp niet op elkaar aansluit en er wachtlijsten zijn.



     




    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:1.5:Kwaliteitscriteria
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Behandeling



    Fase van uitvoering van activiteiten

     

     

     

     

    Ø     Behandelplan 

     

     

    Informatie over de behandeling

    De hulpverlener informeert de cliënt over de behandeling, de mogelijkheden aan therapievormen en zorg, medicatie (eventuele bijwerkingen),en over mogelijke alternatieve vormen van hulp.

    Keuze van (sekse) en verandering van hulpverlener

    De cliënt moet de voorkeur voor een hulpverlener of begeleider kunnen uiten. Cliënten moeten kunnen kiezen voor een man of vrouw als hulpverlener en indien nodig van hulpverlener kunnen veranderen.

    Inspraak behandeling / therapie

    De cliënt krijgt de ruimte om wensen en doelen wat betreft de behandeling kenbaar te maken. De hulpverlener en cliënt stellen in onderling overleg zijn / haar behandelplan op.

    Mogelijkheid tot laten bijstaan

    De cliënt krijgt ruimte om wensen en doelen wat betreft de behandeling kenbaar te maken en kan zich hierbij laten bijstaan door een ervaringsdeskundige.

    Zelfbeschikking begeleidingsplan

    De cliënt stelt, indien hij / zij dat wenst, zelf zijn / haar begeleidingplan op.

    Helder behandelplan

    Het behandelplan is opgesteld in voor de cliënt begrijpelijke taal.

    Instemming cliënt

    De cliënt dient schriftelijk in te stemmen met het behandelplan of met eventuele wijzigingen.

    Inzagerecht dossier

    Cliënten hebben conform de privacywetgeving inzage in hun eigen dossier.

     

     

    Ø      Behandeling / Begeleiding 

     

     

    Gevarieerd en flexibel aanbod aan behandeling / therapie

    De instelling biedt een gevarieerd en flexibel aanbod aan mogelijkheden van behandeling en therapieën.

    Alternatieven aanbod aanwezig

    Er zijn alternatieve vormen van behandeling / therapieën aanwezig.

    Verandering in therapie / behandeling is mogelijk

    De cliënt kan veranderen van hulp, indien de cliënt dit nodig of wenselijk vindt.

    Informatie herhaaldelijk beschikbaar

    De informatie over de zorg / behandeling, medicatie, (bij)werkingen, e,d, wordt tijdens de behandeling herhaaldelijk gegeven.

     

     

    Ø    Professionaliteit personeel 

     

     

    Deskundigheid personeel (seksespecifieke en transculturele hulpverlening)

    De instelling zorgt voor deskundige en invoelende hulpverleners. De instelling zorgt ervoor dat het personeel seksespecifieke en transculturele deskundigheid bezit

    Deskundigheidsbevordering medewerkers

    De instelling zorgt voor training en deskundigheidsbevordering aan het personeel, waarbij gebruik gemaakt wordt van het bestaande scholingsaanbod zoals dat ontwikkeld is door cliënten, zoals participatietraining, cliënt als docent.

    Waarborging continuïteit van personeel

    De continuïteit van de hulpverlening is gewaarborgd, de instelling zorgt ervoor dat er niet onnodig veel invalkrachten zijn. Indien er sprake is van wisseling van hulpverleners wordt de cliënt hierover vooraf ingelicht en garandeert de instelling de deskundigheid van een invaller.

    Inspraak van cliëntenraad bij aannamebeleid

    Bij het aannamebeleid van de instelling bij de functies die van wezenlijk belang zijn voor cliënten, neemt een vertegenwoordiger namens de cliënten deel aan de sollicitatiecommissie.

    Ervaringsdeskundigheid als positief selectiecriterium

    Ervaringsdeskundigheid is in het aannamebeleid van de instelling een positief selectiecriterium.

     

     

    Ø      Ruimte voor ervaringsdeskundigheid

     

     

    Benutten van ervaringsdeskundigheid

    De ervaringsdeskundigheid van de cliënt wordt benut tijdens de hulpverlening.

    Vergroting van de weerbaarheid en mondigheid

    De hulp is erop gericht om de zelfredzaamheid van de cliënt te stimuleren. De cliënt wordt in staat gesteld zich zelfstandig te handhaven op de verschillende levensgebieden zoals wonen, werken, financiën, dagbesteding, relaties, en dergelijke.

    Aandacht voor sterke kanten

    De hulpverlener heeft oog voor de sterke en positieve kanten van de cliënt en benut de mogelijkheden en vaardigheden van de cliënt.

    Stimuleren cliëntgestuurde projecten

    De instellingen ondersteunen de cliëntgestuurde projecten, zoals arbeidsrehabilitatie, consumerrun, lotgenotencontact, en dergelijke.

     

     

    Ø      Tussentijdse evaluatie behandeling / begeleiding

     

     

    Regelmatige evaluatie

    De behandeling wordt tussentijds geëvalueerd op vaste tijdstippen, bijvoorbeeld na zes weken bij kortdurende behandeling en drie maanden bij langdurige behandeling.

    Inspraak van cliënt

    Bij de tussentijdse evaluatie van de hulpverlening wordt het plan en vastgestelde behandeldoelen en de behandelrelatie mede getoetst aan de hand van de meningen, opmerkingen en wensen van de cliënt. Hierbij wordt het toekomstperspectief en de wensen rondom nazorg expliciet meegenomen (verleden, heden en toekomst)

    Aandacht voor positieve zaken

    In de evaluatie is er ook aandacht voor die zaken die wel goed gaan en bereikt zijn.

    Actieve houding wat betreft de wensen en behoefte van cliënt

    De hulpverlener geeft de cliënt ruimte diens mening en wensen kenbaar te maken.

    Instemming cliënt bij bijstelling behandeling

    Als het nodig is dat het plan wordt bijgesteld, gebeurt dit met (schriftelijke) instemming van de cliënt.

     

     

    Ø      Wonen / verblijf 

     

     

    Flexibel en gevarieerd woonaanbod

    De intramurale instellingen bieden een gevarieerd en flexibel aanbod aan wonen, dagbesteding, recreatie sociaal netwerkbegeleiding en financiële begeleiding.

    Scheiding wonen en behandelen

    De behandeling wordt gescheiden van de woonvoorziening gegeven.

    Woonrecht

    De instelling streeft ernaar om mensen die langdurig verblijven in de instelling woonrecht te bieden.

    Stimuleren tot reïntegratie

    De instellingen streven ernaar om mensen die langdurig verblijven in de instelling, begeleiding te bieden in het reïntegratieproces (bijvoorbeeld woonbegeleiding).

    Somatische zorg aanwezig

    Cliënten krijgen deskundige somatische zorg indien nodig.

    Mogelijkheid tot privacy

    De intramurale instellingen garanderen de privacy van cliënten. Bijvoorbeeld de mogelijkheid hebben om je terug te trekken met je eigen partner.

    Veiligheid gewaarborgd

    De instellingen garanderen de veiligheid van cliënten.

    Met betrekking tot de veiligheid op de afdeling of woonvorm:

    - respecteren de hulpverleners en de cliënten de algemene omgangsvormen en de fatsoensnormen;                                                   

    - zijn ze samen verantwoordelijk voor de sfeer/sociale veiligheid;

    - ontwikkelen ze met elkaar beleid op het gebied van de sociale veiligheid;

    zijn ze actief betrokken bij het waarborgen en bewaken van de sfeer en de sociale veiligheid (geen geweld en agressie). Leiding en hulpverleners vervullen hierbij een voortrekkersrol.

    De cliëntenraad toetst en onderneemt zo nodig stappen.

     


     



    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:1.5:Kwaliteitscriteria
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afsluiting zorg



    Afsluiting en uitkomsten van behandeling

     

     

     

     

    Ø    Eindevaluatie hulpverlening behandeling

     

     

    Inbreng cliënt bij eindevaluatie

    Bij de eindevaluatie van de hulpverlening wordt het plan mede getoetst aan de hand van de mening, opmerkingen en wensen van de cliënt.

    Instemming cliënt

    De hulpverlener maakt een helder en voor de cliënt begrijpelijk verslag De cliënt stemt hiermee schriftelijk in.

     

     

    Ø      Uitkomsten van de behandeling 

     

     

    Vermindering van klachten

    De cliënt is van mening dat de behandeling heeft bijgedragen aan het verminderen van de klachten waarvoor de cliënt in behandeling is gekomen.

    Zelfredzaamheid is vergroot

    De kracht en het vermogen van de cliënt om zelfstandig te functioneren zijn toegenomen.

    Weerbaarheid en mondigheid toegenomen

    De cliënt is mondiger en weerbaarder geworden, kan voor zichzelf opkomen en neemt eigen beslissingen.

    Zelfstandigheid is toegenomen

    De cliënt is in staat zich zelfstandiger te handhaven op gebieden als wonen, werken, dagbesteding, financiën, relaties en dergelijke.

     

     

    Ø      Afsluiting behandeling 

     

     

    Instemming cliënt

    De cliënt stemt schriftelijk in met de afsluiting van de behandeling.

    Toestemming voor informatieoverdracht

    De cliënt geeft schriftelijk toestemming voor een eventuele verwijzing en de overdracht van gegevens

    Nazorg is geregeld

    De behandeling wordt pas afgesloten als de nazorg is geregeld

     


     



    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:1.5:Kwaliteitscriteria
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nazorg



    Nazorg

     

     

     

     

    Ø      Aanbod  

     

     

    Flexibel en gevarieerd aanbod voor nazorg

    De instelling is verantwoordelijk voor het realiseren van de nazorg. Indien nazorg niet door andere instellingen geboden wordt, moet de instelling zelf nazorg bieden.

    Informatie over de mogelijkheden voor nazorg

    De hulpverlener informeert de cliënt over de keuzemogelijkheden aan nazorg.

    Instemming cliënt welke nazorg

    De cliënt bepaalt welke nazorg hij/zij nodig heeft.

    Informatie lotgenotencontact

    De instelling geeft tevens informatie over zelfhulpgroepen of lotgenotencontacten.

     

     

    Ø      Begeleiding    

     

     

    Aandacht voor maatschappelijke participatie in de nazorg

    Begeleiding in het traject naar maarschappelijke participatie es een belangrijk onderdeel van nazorg.

    Heldere afspraken over de begeleiding

    Er worden heldere afspraken gemaakt tussen cliënt en hulpverlener, bijvoorbeeld over een jaarlijkse evaluatie van de stand van zaken.

     


     


    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:1.5:Kwaliteitscriteria
    Share on Facebook


    Rondvraag / Poll
    U bezoekt deze site voor informatie over de GGZ, u bent ... (bedankt voor het invullen!)
    cliënt
    familie / betrokkene
    hulpverlener
    Bekijk resultaat


    De cliënt wordt behandeld als een uniek persoon met een eigen leven, niet als iemand met een stoornis. De cliënt wordt als een mondig en serieus te nemen persoon gezien. De cliënt wordt vriendelijk en correct bejegend en te woord gestaan.

    E-mail

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in het gastenboek


    Laatste commentaren
  • moncler (linmei49)
        op Behandelingen
  • cadwangy3 (cadwangy3)
        op Nazorg
  • buy viagra online illegal (Eftefeevisola)
        op Budgetregeling
  • whats a good personal loan website (Zheglovisola)
        op Budgetregeling
  • instalment loans (Zheglovisola)
        op Budgetregeling
  • viagra cheap mastercard jelly (Pashaisola)
        op Budgetregeling
  • viagra sale cheap uk (Pashaisola)
        op Budgetregeling
  • Fitness Omni (samsam)
        op Behandelingen
  • Fitness Omni (samsam)
        op Behandelingen
  • Fitness Omni (samsam45)
        op Behandelingen

  • Blog als favoriet !

    Startpagina !




    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!