Psychiatrie informatie


Ieder uur een ander item uit 1.5: Kwaliteitscriteria


Categorieën
  • 0.1:Welkom (1)
  • 0.2:Hulp zoeken (1)
  • 0.2:Lotgenoten (1)
  • 0.3:Soorten hulp (1)
  • 0.4:Behandelingen (6)
  • 0.5:Hulpverleners (1)
  • 0.6:Informatie over (1)
  • 0.7:Bejegening (1)
  • 0.8:Rechten (8)
  • 0.9:PVP (1)
  • 1.0:Cliëntenraad (2)
  • 1.1:Betrokkenen (7)
  • 1.2:FVP (1)
  • 1.3:Familieraad (1)
  • 1.4:Triadekaart (1)
  • 1.5:Kwaliteitscriteria (6)
  • 1.6:Diagnose (3)
  • 1.7:Dubb. diagnose (1)
  • 1.8:Second opinion (1)
  • 1.9:Behandelplan (2)
  • 2.0:Signaleringsplan (1)
  • 2.1:Live Chart (1)
  • 2.2:Crisisplan (1)
  • 2.3:G Schema (1)
  • 2.4:Crisiskaart (1)
  • 2.5:Suïcidepreventie (1)
  • 2.6:Psychische pijn (1)
  • 2.7:Klachtrecht (3)
  • 2.8:Nazorg (1)
  • 3.0:Verslavingszorg (1)
  • 3.1:Beschermd wonen (1)
  • 3.2:DAC (1)
  • 3.3:Cursus-Opleiding-Baan (ex)cliënt (1)
  • 3.4:Cliëntenbelangen Organisaties (1)
  • 3.5:HKZ (1)
  • 3.6:Beroepscodes (1)
  • 3.7:Zorgverzekering (1)
  • 3.8:PGB (1)
  • 3.9:Nieuws (1)
  • 4.0:Links (7)

  • Zoeken in blog


    Zoeken met Google



    Mijn favorieten
  • seniorennet.nl
  • GGZ Routeplanner


  • Psychiatrie informatie biedt informatie voor cliënten & betrokkenen over de mogelijkheden binnen de GGZ Geestelijke Gezondheidszorg
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Behandeling



    Fase van uitvoering van activiteiten

     

     

     

     

    Ø     Behandelplan 

     

     

    Informatie over de behandeling

    De hulpverlener informeert de cliënt over de behandeling, de mogelijkheden aan therapievormen en zorg, medicatie (eventuele bijwerkingen),en over mogelijke alternatieve vormen van hulp.

    Keuze van (sekse) en verandering van hulpverlener

    De cliënt moet de voorkeur voor een hulpverlener of begeleider kunnen uiten. Cliënten moeten kunnen kiezen voor een man of vrouw als hulpverlener en indien nodig van hulpverlener kunnen veranderen.

    Inspraak behandeling / therapie

    De cliënt krijgt de ruimte om wensen en doelen wat betreft de behandeling kenbaar te maken. De hulpverlener en cliënt stellen in onderling overleg zijn / haar behandelplan op.

    Mogelijkheid tot laten bijstaan

    De cliënt krijgt ruimte om wensen en doelen wat betreft de behandeling kenbaar te maken en kan zich hierbij laten bijstaan door een ervaringsdeskundige.

    Zelfbeschikking begeleidingsplan

    De cliënt stelt, indien hij / zij dat wenst, zelf zijn / haar begeleidingplan op.

    Helder behandelplan

    Het behandelplan is opgesteld in voor de cliënt begrijpelijke taal.

    Instemming cliënt

    De cliënt dient schriftelijk in te stemmen met het behandelplan of met eventuele wijzigingen.

    Inzagerecht dossier

    Cliënten hebben conform de privacywetgeving inzage in hun eigen dossier.

     

     

    Ø      Behandeling / Begeleiding 

     

     

    Gevarieerd en flexibel aanbod aan behandeling / therapie

    De instelling biedt een gevarieerd en flexibel aanbod aan mogelijkheden van behandeling en therapieën.

    Alternatieven aanbod aanwezig

    Er zijn alternatieve vormen van behandeling / therapieën aanwezig.

    Verandering in therapie / behandeling is mogelijk

    De cliënt kan veranderen van hulp, indien de cliënt dit nodig of wenselijk vindt.

    Informatie herhaaldelijk beschikbaar

    De informatie over de zorg / behandeling, medicatie, (bij)werkingen, e,d, wordt tijdens de behandeling herhaaldelijk gegeven.

     

     

    Ø    Professionaliteit personeel 

     

     

    Deskundigheid personeel (seksespecifieke en transculturele hulpverlening)

    De instelling zorgt voor deskundige en invoelende hulpverleners. De instelling zorgt ervoor dat het personeel seksespecifieke en transculturele deskundigheid bezit

    Deskundigheidsbevordering medewerkers

    De instelling zorgt voor training en deskundigheidsbevordering aan het personeel, waarbij gebruik gemaakt wordt van het bestaande scholingsaanbod zoals dat ontwikkeld is door cliënten, zoals participatietraining, cliënt als docent.

    Waarborging continuïteit van personeel

    De continuïteit van de hulpverlening is gewaarborgd, de instelling zorgt ervoor dat er niet onnodig veel invalkrachten zijn. Indien er sprake is van wisseling van hulpverleners wordt de cliënt hierover vooraf ingelicht en garandeert de instelling de deskundigheid van een invaller.

    Inspraak van cliëntenraad bij aannamebeleid

    Bij het aannamebeleid van de instelling bij de functies die van wezenlijk belang zijn voor cliënten, neemt een vertegenwoordiger namens de cliënten deel aan de sollicitatiecommissie.

    Ervaringsdeskundigheid als positief selectiecriterium

    Ervaringsdeskundigheid is in het aannamebeleid van de instelling een positief selectiecriterium.

     

     

    Ø      Ruimte voor ervaringsdeskundigheid

     

     

    Benutten van ervaringsdeskundigheid

    De ervaringsdeskundigheid van de cliënt wordt benut tijdens de hulpverlening.

    Vergroting van de weerbaarheid en mondigheid

    De hulp is erop gericht om de zelfredzaamheid van de cliënt te stimuleren. De cliënt wordt in staat gesteld zich zelfstandig te handhaven op de verschillende levensgebieden zoals wonen, werken, financiën, dagbesteding, relaties, en dergelijke.

    Aandacht voor sterke kanten

    De hulpverlener heeft oog voor de sterke en positieve kanten van de cliënt en benut de mogelijkheden en vaardigheden van de cliënt.

    Stimuleren cliëntgestuurde projecten

    De instellingen ondersteunen de cliëntgestuurde projecten, zoals arbeidsrehabilitatie, consumerrun, lotgenotencontact, en dergelijke.

     

     

    Ø      Tussentijdse evaluatie behandeling / begeleiding

     

     

    Regelmatige evaluatie

    De behandeling wordt tussentijds geëvalueerd op vaste tijdstippen, bijvoorbeeld na zes weken bij kortdurende behandeling en drie maanden bij langdurige behandeling.

    Inspraak van cliënt

    Bij de tussentijdse evaluatie van de hulpverlening wordt het plan en vastgestelde behandeldoelen en de behandelrelatie mede getoetst aan de hand van de meningen, opmerkingen en wensen van de cliënt. Hierbij wordt het toekomstperspectief en de wensen rondom nazorg expliciet meegenomen (verleden, heden en toekomst)

    Aandacht voor positieve zaken

    In de evaluatie is er ook aandacht voor die zaken die wel goed gaan en bereikt zijn.

    Actieve houding wat betreft de wensen en behoefte van cliënt

    De hulpverlener geeft de cliënt ruimte diens mening en wensen kenbaar te maken.

    Instemming cliënt bij bijstelling behandeling

    Als het nodig is dat het plan wordt bijgesteld, gebeurt dit met (schriftelijke) instemming van de cliënt.

     

     

    Ø      Wonen / verblijf 

     

     

    Flexibel en gevarieerd woonaanbod

    De intramurale instellingen bieden een gevarieerd en flexibel aanbod aan wonen, dagbesteding, recreatie sociaal netwerkbegeleiding en financiële begeleiding.

    Scheiding wonen en behandelen

    De behandeling wordt gescheiden van de woonvoorziening gegeven.

    Woonrecht

    De instelling streeft ernaar om mensen die langdurig verblijven in de instelling woonrecht te bieden.

    Stimuleren tot reïntegratie

    De instellingen streven ernaar om mensen die langdurig verblijven in de instelling, begeleiding te bieden in het reïntegratieproces (bijvoorbeeld woonbegeleiding).

    Somatische zorg aanwezig

    Cliënten krijgen deskundige somatische zorg indien nodig.

    Mogelijkheid tot privacy

    De intramurale instellingen garanderen de privacy van cliënten. Bijvoorbeeld de mogelijkheid hebben om je terug te trekken met je eigen partner.

    Veiligheid gewaarborgd

    De instellingen garanderen de veiligheid van cliënten.

    Met betrekking tot de veiligheid op de afdeling of woonvorm:

    - respecteren de hulpverleners en de cliënten de algemene omgangsvormen en de fatsoensnormen;                                                   

    - zijn ze samen verantwoordelijk voor de sfeer/sociale veiligheid;

    - ontwikkelen ze met elkaar beleid op het gebied van de sociale veiligheid;

    zijn ze actief betrokken bij het waarborgen en bewaken van de sfeer en de sociale veiligheid (geen geweld en agressie). Leiding en hulpverleners vervullen hierbij een voortrekkersrol.

    De cliëntenraad toetst en onderneemt zo nodig stappen.

     


     





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Share on Facebook


    Rondvraag / Poll
    U bezoekt deze site voor informatie over de GGZ, u bent ... (bedankt voor het invullen!)
    cliënt
    familie / betrokkene
    hulpverlener
    Bekijk resultaat


    De cliënt wordt behandeld als een uniek persoon met een eigen leven, niet als iemand met een stoornis. De cliënt wordt als een mondig en serieus te nemen persoon gezien. De cliënt wordt vriendelijk en correct bejegend en te woord gestaan.

    E-mail

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in het gastenboek


    Laatste commentaren
  • moncler (linmei49)
        op Behandelingen
  • cadwangy3 (cadwangy3)
        op Nazorg
  • buy viagra online illegal (Eftefeevisola)
        op Budgetregeling
  • whats a good personal loan website (Zheglovisola)
        op Budgetregeling
  • instalment loans (Zheglovisola)
        op Budgetregeling
  • viagra cheap mastercard jelly (Pashaisola)
        op Budgetregeling
  • viagra sale cheap uk (Pashaisola)
        op Budgetregeling
  • Fitness Omni (samsam)
        op Behandelingen
  • Fitness Omni (samsam)
        op Behandelingen
  • Fitness Omni (samsam45)
        op Behandelingen

  • Blog als favoriet !

    Startpagina !




    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!