Blues in de kerk.
Ooit, lang geleden in Frankrijk
Het was druk op het plein voor de kerk. Niet zozeer dat de kerk een toeloop van
kerkgangers had. Nee dat beslist niet. Het had te maken met de drie donkere
muzikanten en een blanke jonge vrouw die in de hoek van een voorportaal van het
kerkgebouw hun muziek ten gehore brachten. Blues was het. Harde snijdende
gitaarmuziek in kombinatie met de tonen van een blues-harp begeleidt door een
kleine drumsessie en basgitaar.
Ik bleef
stilstaan, aangetrokken door de tonen van de gitaar. De gitarist was een
virtuoos. Snelle en ongewone rifjes wisselden af met ingetogen geluiden van
zijn gitaar. Fantastische muziek welke
wel is waar misschien niet geheel en al in de gewijde ruimte van het kerkgebouw paste,
maar in elk geval wel publiek trok. Er
stond al gauw een kleine zestig mensen, jong en oud, op het ritme van een snel
nummer mee te stampen en te klappen. Zoveel bezoekers trok de kerk allang niet
meer gedurende de zaterdag en zondagmis. Meneer pastoor had overigens
bereidwillig aan de drie mannen en de jonge vrouw toestemming gegeven om hier
te musiceren.
Voor mij waren het onbekende muzikanten in de leeftijd variërend van vijf en twintig
tot vijftig jaar oud. De mannen spraken goed
Frans met een zwaar Amerikaans accent. De vrouw sprak alleen Amerikaans-Engels.
Ze bleken uit de Amerikaanse staat Louisiana afkomstig te zijn en bezig te zijn
met een soort van muzikale trektocht door Europa. The Blues Adventure, zo heette hun kleine gezelschap. Hun muziek hield het midden tussen de moderne harde
Big City blues en de meer ingetogen Mississippi blues. De mondharmonicaspeler,
de oudste van de muzikanten, zong af en toe op een nummer met een harde gravel-voice.
Zon stemgeluid dat je eigenlijk alleen bij sommige negroïde mannen
aantreft. Het paste geweldig goed bij de
nummers die ze speelden.
Ik stond er een tijdje bij te luisteren waarbij het
me opviel dat er vrijwel niemand van de toehoorders wegliep. Sterker nog; het aantal toeschouwers groeide gestaag. Iedereen die langskwam bleef stilstaan en
luisterde naar de soms zeer bijzondere fonetische klanken die weerklonken in de
hal van de kerk als gevolg van de weerkaatsing van het geluid tegen de hoge
kale muren. Na een goed uur hielden de
muzikanten het voor gezien. Er stond een
muziekstandaard met een bolhoed er aan geknoopt. Verschillende mensen
deponeerden daar enkel centimes in als beloning voor het optreden. De mannen
borgen de instrumenten op in een nis van de kerk, trokken de stekkers uit de contactdozen
van de versterkers waarover even later door twee medewerkers van de koster een
zeil werd getrokken om een en ander aan het zicht te onttrekken.
Vervolgens liepen ze met elkaar naar de
overkant van het plein waar ze zich op het al behoorlijk frisse terras van Café-du-Centre
in de harde witte plastic zetels lieten neerzakken. Geen pastis, maar bier en een Cola werd er
gedronken. Later hoorde ik van een van
de hulpkosters van de kerk dat deze muziekvoorstelling was georganiseerd en betaald
door de gemeente in het kader van een plaatselijk feest. Ik durf bijna niet te schrijven wat deze
muzikanten betaald kregen, maar een fijne warme kamer in het plaatselijke
Novotel zat er zeker voor hen niet in
© Leonardo
|