Foto
Inhoud blog
  • Spanje Pyreneeën motortour
  • 5-daagse Zwarte Woud
  • Trip Zwarte Woud 2013
  • Bo Bendschneider
  • Sabrina Paiuta Superbike Assen 2013
    Spanje tour 22 september 2018

    Vanaf 22 september een langere tourtocht naar en in Spanje. Er is nog plaats in onze kleine groep. Niet comercieel.

    Mijn favorieten
  • Motorclub BlueBikers
  • Meneer Verkeer (AMT)
  • Uit Liefde Voor De Dieren
  • Gebben Motoren Rogat
  • Langenberg Motoren Coevorden
  • Prachtige site van Sylvia Stuurman
  • Hotel Schattenmühle in Zwarte Woud
  • Hotel Frisse-Faust in het Sauerland
  • De Luie Motorfiets
    Zoeken in blog

    Motor-Buddy
    Delen van Motorplezier
    26-02-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spanje Pyreneeën motortour
    Op zaterdag 22 september ga ik voor een motortour richting Spanje, het zal mijn 5e keer zijn.

    Mijn mede reizigers zijn mijn vrouw als duo reisgenoot en een bevriend echtpaar op ieder een eigen motor. De duur van de tour zal 12 tot 14 dagen zijn. Ik reken voor de heenreis als voor de terugreis 2 reisdagen elk met een overnachting onderweg.

    De dagtrips zullen van hostel naar hostel, alleen op de heenreis en de terugreis zullen we gebruikmaken van hetzelfde hotel als start en einde nabij de grens Frankrijk en Spanje.  
    Dit hotel zal als enige worden besproken. 

    Er is nog plaats voor een kleine uitbreiding, dus is een dergelijke trip iets voor jou, meldt je dan per omgaande of zo spoedig mogelijk. Wie het eerst komt het eerst maalt.

    De rijstijl is touren dus niet racen. De onderkomens zullen eenvoudig zijn maar wel acceptabel. Elke dag zal aan het eind van de middag worden uitgezien naar een hostel ter plaatse.

    Mocht je zelf de heenreis/terugreis met auto en aanhanger doen dan is dat geen probleem, We treffen elkaar dan in het Hotel.

    Voor contact gebruik de knop Email mij aan de rechterzijde van mijn Blog.


    26-02-2018 om 14:41 geschreven door motor-buddy  


    31-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5-daagse Zwarte Woud
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met 16 deelnemers, 15 motoren een geweldige vijf-daagse gehad in het Zwarte Woud. Ondanks de voorspellingen toch nog redelijk goed weer gehad. Prachtige omgeving veel bochten, veel ervaring opgedaan en een geweldig leuke groep. Ondanks een paar krasjes door omgevallen motoren en een pijnlijke schouder kunnen we terug zien op een totaal geslaagde motortocht. Michael van de Schattenmuehle en zijn personeel bedankt voor de goede zorgen. Wie weet zien we elkaar in oktober weer of anders volgend jaar, want dat dit een vervolg moet hebben is voor iedereen duidelijk.

    Bijlagen:
    20130527_090117_resized.jpg (466.5 KB)   

    31-05-2013 om 19:49 geschreven door motor-buddy  


    24-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trip Zwarte Woud 2013
    Morgen begint de vijfdaagse motortocht naar en in het Zwarte Woud, we verblijven in hotel Schattenmuehle in de Wutachschlucht. De maand mei is gemiddeld gerekend de droogste maand van het jaar daar..... nou.., daar komt dan dit jaar verandering in, het wordt vijf dagen regen...  ik heb het gele veiligheidsvest al ingeruild voor een zwemvest...

    24-05-2013 om 20:31 geschreven door motor-buddy  


    30-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bo Bendschneider
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Helaas... Sabrina Paiuta is het niet gelukt zich voor Assen teclassificeren,... 
    Maar oké wie de jeugd heeft heeft de toekomst... kijk maar.. een nederlandse wild-card rijder die voor het eerst meedeed (Bo Bendschneider) en zowaar eventjes de race won.... mou ? 
     
    http://www.motorfreaks.nl/sport/world-sbk/bendsneijder-wint-european-junior-cup-assen.html

    30-04-2013 om 19:58 geschreven door motor-buddy  


    26-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sabrina Paiuta Superbike Assen 2013
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Superbike 2013 te Assen.

    Komend weekend op zondag 28 april vindt in Assen de Superbike race plaats. Een ander onderdeeel op die dag is de Junior Cup voor aanstormend talent. Deelnemers aan deze race rijden allen op totaal gelijke motoren, waardoor talenten kunnen komen bovendrijven. 

    Één van de deelnemers is Sabrina Paiuta,  18 jaar, uit Brazilie. Kijk hier voor haar facebook: https://www.facebook.com/sabrinapaiuta88#_=_ 

    Zo te zien gaat deze jonge dame er helemaal voor, petje af en ze doet het helemaal niet slecht.
    Er wordt ook behoorlijk aan de weg getimmert, sponsoren zien wel wat in haar.... http://www.youtube.com/watch?v=ZfDcMIbQFwg

    Tijdens de race in Aragona, 2 weken gelden maakte ze zelfs de snelste rondetijd van alle deelnemers, uiteindelijk werd ze 13e  op 8 seconden van de winnaar.

    Thumbs up !!


    26-04-2013 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    20-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gebben Yamaha Demo Dag 20 april 2013
    Vandaag voorrijder geweest bij Gebben in Rogat.  Het weer was -hoewel een beetje fris in de morgen- prima. Velen hebben gebruik gamaakt van de mogelijkheid om eens een ander type motor uit te proberen van Yamaha (of nog een ander). Het was er weer gezellig druk. Iedereen kreeg de mogelijk een motor naar keuze te berijden onder begeleiding van een voorrijder op een  20 kilometer lange route. Een leuke route waarin alle ingredienten zaten die je bij woonwerk verkeer of op dagtochten ook tegenkomt en een goede indruk geven van de motor naar keuze onder die omstandigheden.Was weer een succes meneer Gebben.

    20-04-2013 om 21:58 geschreven door motor-buddy  


    24-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lentekriebels....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op Plazilla werd door een motorrijdster het volgende door haar geschreven berichtje gepubliceerd:
    ___________________________________________________________________________________

    Is het al lente? Mijn brommer roept! Nou de winter toch niet meer wat wordt, mag de lente beginnen!

    Is het al lente? Mijn brommer roept!

    Na deze barre winter van 2012 met wel 2 weken lekkere kou en geen Elfstedentocht, ben ik toe aan de lente.

    Ik geniet van de lammetjes, de bloemetjes, de bijtjes, de bloesem in de bomen, de geurtjes, de vrolijke mensen. Maar ik geniet vooral om mijn motor, mijn vrijheid, weer uit de garage te plukken, mijzelf op mijn sodemieter te geven dat ik hem best eens iets mooier had kunnen poetsen. De eerste keer weer starten en afwachten of hij het gelijk weer wil doen, het beschaafde gepruttel uit mijn uitlaat. Het afspreken met vrienden om met een tentje achterop ergens te gaan feesten of het zomaar in het wilde weg door de Betuwe te hobbelen en mijn woonomgeving te verkennen.

    Natuurlijk is dat met de auto ook allemaal best leuk en natuurlijk vind ik het heerlijk om met mijn gezin op pad te gaan, maar stiekem wil je soms ook gewoon quality time, “rust” in je hersenpan, even geen mama zijn, even geen werk, maar gewoon genieten. Daar kan geen zieleknijper tegenop!

    En dan komt er die dag, mooi droog weer, oppas regelen voor de kids is inmiddels niet meer nodig, die zijn al lang blij als ze het rijk even alleen hebben. Sterker nog, in een sjacherijnige bui mijnerzijds kijkt mijn lief me bijna die brommer op, dan komt de energie weer terug en ben ik stukken beter te pruimen (nou ja).

    Starten en lopen, dat is het ideaalbeeld. Proberen te starten, 15 minuten wachten en opnieuw starten is een reeler beeld. Maar ervaringsdeskundig weet ik inmiddels dat dat een mooie tijd is om me in het pak te hijsen, en hoe verder we in het jaar komen, hoe sneller dat gaat. Maar die eerste keer is het altijd even zoeken, wie heeft mijn handschoenen, wie heeft mijn helm zo ranzig smerig gemaakt, waarom zitten al die vliegenlijkjes nog op mijn jas, de tand des tijds slaat ook deze winter weer toe. Als ik dan uiteindelijk bepakt en bezakt naar de garage loop, de jaloerse blikken van de buurman gniffelend vanuit mijn ooghoeken opmerk (mijn zelfkennis is wel zodanig dat deze niet voor mijn lekkere kontje gelden), is het dan zover!

    Op niet veel dingen ben ik zo zuinig als ik eigenlijk zou moeten weten, maar die brommer is mij heilig. Dus ik begin rustig aan, ja schat, zorg eerst maar dat je olie lekker op temperatuur is, langzaam draai ik de choke naar zijn nulpunt, de spiegels staan zoals ik ze wil hebben en het eerste dijkje wordt opgereden. Er even weer inkomen, versgemaaid gras zorgt voor een hoge vorm van extase… en voor niesbuien. De eerste bochten rijd ik als een tachtigjarige, maar met elke bocht verjong ik een jaartje of vijf. Linksaf, rechtsaf, troelala, ik zie plaatsnamen waar ik nog nooit van gehoord heb en rij maar door in het wilde weg met een grijns op mijn smoelwerk en vanzelf kom ik weer ergens op bekend terrein terecht, want bellen dat ik verdwaald ben is uiteraard geen optie. Wat is het leven mooi, wie maakt me wat, ik begin tegen mezelf te praten en los hele problemen op, het volgende stadium is dat ik begin te zingen want nou heeft er niemand last van, de enige die er wat van zou kunnen merken is degene die achter me rijdt, mijn helm wiebelt van links naar rechts en met een beetje mazzel, wiebel ik mee.

    Bij thuiskomst na zo’n eerste ritje wordt mijn kledingpakket in een hoek gesmeten, voel ik al mijn spieren en is die blik van gelukzaligheid niet van mijn kop af te krijgen en denk ik, vaker doen dit jaar! Was het maar weer lente, ik ben een watje.

    Ach weet je, laat het nog maar even winter blijven, Mijn motorbroek is deze winter gekrompen, dus ik zal ook nog iets moeten krimpen.

    24-03-2013 om 15:00 geschreven door motor-buddy  


    21-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start motorseizoen 2013
    Seizoen 2013 staat voor de deur, het is tijd om met de voorbereidingen te beginnen.

    Voor een verantwoord begin kom je er niet omheen om een aantal zaken serieus aan te pakken. Dat is de staat van de motor. Stap voor stap de motor kontroleren, daarbij is het ezelsbruggetje BRAVOK erg handig.... Banden, Remmen, Accu, Vering, Olie en Ketting/Kardan. Elk item is een verhaal op zich, maar zorgt voor een goede en veilige basis.

    Net zoals conditie belangrijk is voor de machine, is die ook voor de berijder(s). Vooral als het om langere dagtochten gaat of meerdaagse ritten. Vermoeidheid wordt heel vaak zwaar onderschat, net zoals het idee van "afreageren". In beide gevallen is een groot deel van de concentratie weg alsmede de reactie snelheid. Dan de kleding, is die nog in orde, passt alles nog goed, is de helm al wat ouder, hoe is de kwaliteit.

    Als voorbereiding op langere tochten, is het goed te kijken naar kleding voor minder mooi weer.
    Zijn de laarzen nog waterdicht, heb ik extra handschoenen, hoe is mijn onderkleding, (voor warme dagen en voor kille dagen) Hoe is mijn vizier ? Een bekrast vizier is een drama vooral als het donker wordt en ook nog regent, je ziet echt niks meer. Hoe zit het met de regenkleding. Werken de retsen nog. De laarzen weer opnieuw invetten. Dan de bagagetassen cq koffers. sloten soepel maken. Camera en of fototoestel... navi systeem, bluetooth ? Verbandspulltjes... veilighedshesje, (nagenoeg overal verplicht), alcoslot voor Frankrijk.. Eventueel een doorlopende reisverzekering..

    Zo zijn er nog genoeg andere kleine dingetjes die je vooraf kunt regelen, zodat je wanneer de gelegenheid komt je ook echt van je eerste rit van het jaar kunt genieten.

    De eerste rit... probeer daar ook even een halfuurtje uit vrij te maken voor de oefeningetjes die je op het examen ook moet doen. Het maakt je soepel en je krijgt weer gevoel met de motor. Je zult ook merken dat het weer even wennen is. zo soepel als het aan het eind van vorig seizoen ging....
    Investeren in deze dingen loont zich absoluut, niet in de laatste plaats...  euh nee  in de eerste plaats gaat het om veiligheid....  dan komt de rest vanzelf..
    Want de eerste dode is al gevallen dit jaar....

    Wens jullie allen een veilig motorjaar toe en veel plezier...

    21-03-2013 om 20:57 geschreven door motor-buddy  


    17-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motortrip Zwarte Woud 2013
    De voorbereidingen voor de motortrip naar het Zwarte Woud eind mei 2013 zijn in volle gang. Er hebben zich 19 deelnemers (18 motoren) aangemeld. Omdat een sleep van 18 motoren in bergachtig gebied lastig is, wordt er in overleg ingedeelde groepjes gereden. Het onderrkomen is hotel "Schattenmuhle" in de Wutachschlucht. De Wutachschlucht is een zeer bekende kloof in het zuiden van het ZwarteWoud. Zeer geliefd bij bergwandelaars die van een stevige tocht houden. Ter plaatse zullen we drie dagtochten houden opgebouwd naar moeilijkheidsgraad om de minder ervaren bergrijders de kans te geven hun kennis en kunde op te bouwen. De heenweg zal tot na de middag gaan over de Autobahn om kilometers te maken, gemiddelde snelheid is 120/140 kmh, daarna wordt het Zwarte Woud ingedoken waarbij de Autobahn zeer snel vergeten zal zijn.  De ingredienten zijn aanwezig,voorop staan veiligheid en gezelligheid.


      www.schattenmuehle.de

    Wutachschlucht

    17-03-2013 om 18:57 geschreven door motor-buddy  


    09-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwarte Woud en Eifel 2013
    Helaas is Charls van Straten uit Diever, met ingang van vorig jaar gestopt met zijn Advanced Motorrijvaardigheids Trainingen(AMT). Jarenlang mocht ik één van zijn trainers zijn. Deze trainingen waren een 1-daagse basis training (AMT1) en een voortgezette (AMT2).  Daarnaast enkele keren per jaar een trainingsdag op het  Politie Verkeers Instituut (PVI) te Lelystad waar de cursisten onder veilige omstandigheden hun motor leren kennen  en hun rijtechniek konden oefenen. Soms bij prachtig weer, een andere keer bij hoosbuien. Beide hadden hun leermomenten. Als laatste waren er de jaarlijkse lange weekenden bergrijvaardigheidstrainingen in de Eifel of het Sauerland.

    Uit contacten met toenmalige cursisten heb heb ik in 2012 twee keer een lang weekend naar de Eifel georganiseerd. Was niet bedoeld als rijvaardigheidtraining maar er was wel ruimte voor "tips en trucs". Dit jaar inhoudelijk hetzelfde doch is de 5-daagse trip eind mei naar het Zwarte Woud iets langer in duur en tijd, desalniettemin is het ook voor de minder ervaren motorrijder/ster best wel te doen. Ook hier de gewenste tips en trucs voor het bergrijden.

    In het najaar weer een lang weekend naar de Eifel. Voor beide tochten is er nog plaats, hoewel, mocht je belangstelling hebben voor het Zwarte Woud, dan graag onmiddellijk aanmelden ivm kamerbespreking en beschikbaarheid.

    09-02-2013 om 20:35 geschreven door motor-buddy  


    Tags:Zwarte Woud mei 2013 en Eifel najaar 2013
    06-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Februari 2012
    Eindelijk.... na echt een lange tijd weer eens...

    Vorig jaar was een heftig jaar. In het begin mooi weer, dan werd het minder echt motorweer moesten we lang op wachten...
    Toch wel een paar tochten gemaakt. Onder andere een heerlijke trip naar de Sierra Nevada... 
    Hoewel korter dan gepland, want ook het weer in Spanje begon in de laatste weet roet in het eten te gooien.
    En dan september naar de Eifel. In de buurt van Euskirchen ging het mis
    Links af voorgesorteerd en...   donker...   het licht ging weer aan in het ziekenhuis.. zag mijn maatje onderuitgezakt  suffend trouw op mij te wachten....
    Heee Bert ! volgens mij lig ik hier al wat langer...
    Beetje gebroken botjes...
    Maar na een week weer thuis.
    De Gsxr K7 kon nog gerepareeerd worden, maar dat heb ik niet meer afgewacht.  Ik zal al te aasen op de Super Tenere... en die is het dan toen maar geworden.

    Voor dit jaar staat er weer de Eifel op het programma in het voorjaar, en na de zomervakantie.. ergens naar het zuiden, Noord Spanje, Noord Italië.... nog ff kijken.


    06-02-2012 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    02-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuw jaar... nieuwe plannen ??
    Hallo !!   Een heel gelukkig 2011 voor iedereen, vele en veilige motorkilometers voor allen en zo weinig mogelijk regen... pfff... heb vorig jaar mijn deel wel gehad...

    Nu zwakt de winter geullikkig ook al iets af... maar we zijn er nog niet...  nog ff uithouden...

    Mijn plannen voor dit jaar zijn een paar weekends in Duitsland en een 2 weekse met vrienden naar en in Spanje.

    En uiteraard een paar instructiedagen voor |Charles (www.meneerverkeer.nl) op Politie Veiligheids Instituut te Lelystad en een Bergrijvaardigheids weekend in Sauerland.

    Daarbij hoop ik een heleboel motorvrienden weer te ontmoeten en weer veel plezier te beleven.

    Begin van het jaar de GSXR een grote beurt laten geven, ketting vernieuwen, remblokjes...

    En... een ieuw navigatiesysteem... mijn huidige is hopeloos verouderd, met name in Spanje waar (letterlijk) behoorlijk aan de weg is getimmerd was dat uitermate lastig...

    Mijn keuze zal zijn of een Garmin Zumo 660, of een TomTom Rider Pro....  is er iemand die mij kan adviseren ?




    02-01-2011 om 20:43 geschreven door motor-buddy  


    14-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bizar motorongeval
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Dodelijk ongeval motor tegen woning

    Schoonebeek, 19-07-2010 • Maandagavond tegen 18.00 uur is op de Europaweg een nog onbekende motorrijder om het leven gekomen. Deze reed vanuit de richting Duitsland in de richting Schoonebeek. In een bocht naar links raakte de motorrijder naast de weg en ging via het fietspad en ongeveer honderd meter weiland in de richting van een woning. De motor botste tegen de woning en de bestuurder ging door het raam de woonkamer in. De motorrijder was op slag dood.

    Een waar gebeurd en triest verhaal, Ik ken de situatie ter plaatse en het is onvoorstelbaar hoe zich dit heeft afgespeeld, dat de motorrijder überhaupt overeind is gebleven tot aan het huis is mij een raaadsel.
    Of zou het, hoe luguber ook, te maken hebben gehad van waar je naar kijkt ga je naar toe ?

    14-11-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    11-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Najaar 2010....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik weet...  het heeft veel te lang op zich laten wachten, en het motorjaar is eigenlijk al voorbij...
    heb eind oktober nog een ritje gemaakt met een collega naar het duitse Tecklenburg... het was frisjes maar droog en zelfs af en toe een zonnetje..

    Eerlijk gezegd heb ik alles bij elkaar gerekend veel te weinig kilometers gemaakt dit jaar...
    geen opzet maar kwm toevallig zo uit...
    volgend jaar beter...

    Deze maand nog ff afspraak maken met mijn dealer, ben toe aan nieuwe ketting en tandwielen, en een grote beurt...  Dan kan de motor onder het kleed...

    En deze winter ?  Wel.... de plannen voor volgend jaar worden alweer gesmeed..

    Het wordt Spanje volgend voorjaar...    Ik zal hier een paar echt interessante dingetjes plaatsen over Spanje..  Er zijn in Europa overal wel prachtige tochten te maken en ik heb ze lang niet allemaal gehad, dat zal mij in dit leven ook wel niet meer lukken, daarom moeten er keuzes worden gemaakt..

    En Spanje is nu eenmaal mijn motorland, ben er meerdere keren geweest maar het trekt mij ongemeen.. en ik geniet telkens weer, en telkens zie ik weer nieuwe dingen...
    Ik zal er over schrijven..

    11-11-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    01-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dagtocht augustus 2010

    Op zaterdag, 28 augustus hebben we met bijna de hele groep van het Ertsgebergte een dagtocht gemaakt. Het weer leek aanvankelijk erg tricky maar het viel achteraf heel erg mee.
    Bert heeft ons echt letterlijk kris-kras door het schone Drenthe gestuurd...
    En na afloop ff lekker wokken in Hoogeveen.  Jammer dat Jeroen ontbrak maar ik heb begrepen dat hij een echte doorzakker heeft gemaakt die dag en nacht lol....

    Tijdens de wokkerij nog ff een ballonnetje opgelaten over komend jaar. Henk en ondergetekende hebben het plan om in het voorjaar 14 dagen naar Spanje te reizen om te touren. We zijn er al een paar keer geweest, echt een prachtig motorland.

    Op dit blog zal af en toe wat info daarover verschijnen.

    01-09-2010 om 22:23 geschreven door motor-buddy  


    27-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spanje ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen <------   Filmpje 


    Vanuit het clubje Erzgebergte rees het idee om in 2011 als vervolg op de Ertsgebergte toer eens een tochtje naar Spanje te maken...

    En dat is niet tegen dovemansoren gezegd.
    Henk heeft nog een grote wens om  de Sierra Nevada te bezoeken en voor mij is Spanje het  meest aantrekkelijke motorland... 
    Omdat Spanje van een grotere orde is dan het Ertsgebergte moeten een aantal zaken even op een rij worden gezet.

    Daarom ben ff bezig geweest met een ruwe kostenberekening van een 14-daagse reis naar Spanje. Er vanuit gaande dat de heen- en terugreis gebruik wordt gemaakt van de Autozug, verbinding Düsseldorf naar Narbonne. Waarom ? je "wint" er twee reisdagen mee. Dus 2 dagen meer te besteden in Spanje, zonder snelweg kilometers.

    Als leidraad nam ik de prijzen van 2010. Veel van invloed op de prijs van de Autozug is het aantal deelnemers. 
    Je krijgt de beschikking over coupé's, waarin 5 slaapplaatsen zijn. Ga je met 5 deelnemers, dalen de kosten per deelnemer (de 5e man/vrouw betaald minder).
    Ga je met meerdere zullen de gemiddelde kosten iets stijgen.
    Omdat het lastig is vooraf te bepalen hoeveel deelnemers er zijn, ben ik uitgegaan van gemiddeld 500 euro voor een retourtje per deelnemer met motor.

    Verder nam ik een gemiddelde van 80 euro aan verblijfskosten en overige kosten per dag per deelnemer.  (Logies,ontbijt,lunch,dinner en ov. drankjes, versnaperingen).
    Exclusief de brandstofkosten, die zullen bij een gemiddelde afstand van 300 km pd rond  25 euro liggen.

    Dus kosten per dag ruw geschat op 100 euro. De vertrekdagen zijn op de woensdag (avond) de 1e rijdag zal dus de donderdag zijn. Het vertrek van de terugreis is op de donderdag, dus aankomst Düsseldorf de daaropvolgende vrijdagochtend. Dat betekent in totaal 12 overnachtingen x 80 euro maakt 960 euro; 14 reisdagen brandstof x 25 euro maakt 350 euro.
    Tel je de woensdag (vertrekdag) en de vrijdag (terugdag) niet mee dan zijn het van donderdag tot donderdag in totaal 15 dagen.

    Het totale rekensommetje is dan :
      500 euro Autozug
      960 euro Verblijfskosten
      350 euro Brandstofkosten
    1800 euro Totaal

    Ga je een week , dan kun je er 7 dagen x 100 euro is 700 euro afhalen.
    Al naar gelang de verblijfskosten die best wel per dag kunnen verschillen zal de speelruimte naar verwachting tussen de 1700 en 1800 euro liggen bij een 2 weekse reis.

    Ik heb hierbij geen rekening gehouden met de kosten voor een reis/annuleringsverzekering ed.

    Maak je geen gebruik van de Autozug, dan zullen de kosten toch navenant zijn, met dien verstande dat je voor de heenreis als voor de terugreis in totaal 2 extra dagen "kwijt" bent, die over tolwegen gaan met telkens ook een overnachting op basis van halfpension.

    Je zou dan de duur van de reis kunnen verkorten van 14 dagen naar bv. 10 dagen. Maar daarvan dan wel 4 dagen tolwegen.

    De berekeningen hierboven zijn natuurlijk onder voorbehoud. Prijzen voor 2011 zijn nog niet bekend.

    Een optie kan dan zijn de reis te houden in september 2011, dan zou je per maand 100 euro opzij kunnen leggen... 

    Het gemiddelde van 100 euro per dag voor een motortrip gaat volgens mij bijna altijd wel op.

    27-06-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    18-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dagtocht BlueBikers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vrijdag 18 juni weer met een dagtocht meegedaan met mijn oude club BlueBikers... Gerhard had een mooie route uitgezet en er hadden zich al veel deelnemers aangemeld, ook voor de aansluitende BBQ thuis bij Gerhard.

    Maar bijna bleek mijjn deelname in duigen te vallen...   toen ik de motor uit de schuur haalde bleek de achterband totaal leeg te staan en er zaten minstens 3 scheurtjes in het loopvlak.
    Geen idee waar ik die heb opgedaan.  Het komt wel eens voor dat je ergens gaat tanken aan een pomp behorende tot een werkplaats of smederij, daar slingeren altijd wel metaalspaanders of boutjes rond...  of een plaats van ongeval die niet goed is opgeruimd...
    Gelukkig had ik een busje "Reifen-Pilot"  zeg maar pur met gecomprimeerde lucht. Daarna spoorslags naar mijn dealer Langenberg in Coevorden gereden, die had een bandje op voorraad en in een mum van tijd zat het bandje erom, Service is picobello !

    De tocht kon beginnen. De groep had op me gewacht ! Klasse jongens.
    Een mooie route deels langs de IJssel en deels door het mooie Twenteland.  Een onverwachts regenbuitje kon de pret niet drukken. Helaas is 1 deelnemer op het dijkje langs de IJssel gestrand, en moest zijn motor laten staan.

    De lunch bestond uit de obligatorische "Strammer Max" oftewel een lekkere uitsmijter. Er waren meerdere introducé's, dat houdt in dat het altijd even aftasten is en het noodzakelijk is om het rijden in een groep even door te spreken.

    Echter moest ik voor de afsluitende BBQ bij Gerhard afhaken.

    Voor geïnteresseerden klik op de foto voor een link naar de fotoreportage die staat onder dagtocht juni 2010. 

    18-06-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    13-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alpineroads
    Het is alweer een paar daagjes geleden, dus hoogste tijd voor een klein berichtje.
    Ondanks het matige weer hoor je van je motorvrienden wel al verhalen van gemaakte en nog te maken trips. De reisdoelen zijn behoorlijk verscheiden. Scandinavië, Schotland; Italië, Spanje etc.
    Ook op het internet zijn al veel verhalen te lezen en de forums stromen ook al weer vol.

    Onlangs vond ik een mooie site over de passen in Europa, prachtig gerubriceerd en boordevol actuele informatie.
    Die site wil ik jullie graag voorstellen..., neem er ff de tijd voor. Een aantal van die passen heb ik al mogen berijden, en de foto's die ik hier zag waren voor mij dan ook heel herkenbaar.. .. 

    Ook handig dat de opening en sluiting actueel wordt vermeld.

    Pfff hoogste tijd...

    www.alpineroads.com

    13-06-2010 om 23:39 geschreven door motor-buddy  


    01-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toertocht Gebben
    Afgelopen zondag  30 mei, hield Gebben Motoren haar jaarlijkse toertocht voor haar klanten en klanten in spé.
    Hoewel ik ook dit jaar weer de route in elkaar heb gevlochten, had ik helaas geen invloed op het weer.
    Maar.... hoewel de voorspelling 90% regenkans was, haalde Pluvius dat bij lange na niet.
    Dus dat was weer een pré.

    En...  toch kwamen er nog zo'n kleine 25 motorrijders deelnemen. Echte die-hards ! 

    's Middags een lekkere lunch op de brink in Ruinen, waarbij op dat moment de enige echt storbui viel ( wij dus ff net niet op de motor zaten D ) en na afloop een heerlijke barbeque (braden in de rij staan) bij de zaak van Gebben. Veel bekende gezichten gezien en het was weer bere gezellig....   Op naar het Gebben-Sauerland-Weekend in september. 

    01-06-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    22-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tour rapport Ertsgebergte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het zit er weer op.....   de Ertsgebergte tour...  een tour met veel variatie. 
    Op de eerste dag 's morgens het verzamelen; zoals in het vorige artikel is gezegd,  de groep kende elkaar niet. Het was ook op het verzamelpunt een beetje "de kat uit de boom kijken". Daarna op de motor gestapt en het eerste deel van de morgen afgelegd over de autobahn, ieder met zn eerste indrukken en gedachten. Bij de eerste stop bleek het al verrassend snel, de klik was er meteen.

    Na Ibbenbüren hebben we geen autobahn meer gezien. Over leuke weggetjes ging het richting Eisenach en de eerste nacht werd een feit. De kamerindeling was binnen een paar seconden geregeld en die is ook gedurende de hele week zo gebleven. Van de intentie om elke dag een verslagje te maken is helaas niks gekomen, daarvoor ontbrak vanwege de gezelligheid gewoon de motivatie om een uurtje eraan te besteden.....

    De tweede dag om 8 uur ontbijt en om 9 weer op de motor, via het Thüringer Woud naar Seiffen, best wel een lange tippel naar later bleek.. maar zeker de moeite waard, hoewel we in plaats van laarzen beter zwemvliezen hadden kunnen aantrekken....  Dat bleef ons ook de rest van de week achtervolgen..  ook de temperatuur... 2 graden boven nul...   geen terrasjesweer..  maar dat kon de pret echt niet drukken, want het Ertsgebergte is nu eenmaal een prachtige omgeving om te rijden... en het onderkomen ?  Geen enkel onvertogen woord, gewoonweg subliem.  Vier sterren maar dan zonder de hetepetete-air..  bijna familliair... een aanrader met een dikke tien !!

    Dat het koud was kon je hier aan de loofbomen zien, nog amper een ontloken blaadje op die hoogte..  Op één van de dagen hebben we de Fichtelberg aangedaan, de hoogste top aldaar... en het was me daar koud... pfff... met een dikke wind erbij..  de lokale BMW dealer had er een hele serie verschillende types uitgestald met de bedoeling dat men daarop kostenloos een testritje kon maken. We hebben er geen gebruik van gemaakt, gewoon weg te koud.. Er was ook een tentje geplaatst waarin een Jazzbandje niet onverdienstelijk muziek maakte, en onze groep onmiddellijk met route 66 associeerde... en prompt een lied aan ons opdroeg. 

    Op een andere dag hebben wij het KZ Theresienstad (Terezin) bezocht in Tjechië...  aangrijpend en onvoorstelbaar...
    In Terezin kregen we ook nog een lekke band, gelukkig was er een motorzaak slechts 4 km verderop die een bandje in voorraad had.

    Helaas hadden we ook nog onverwacht pech met een slecht lopende motor, maar het geluk erbij was wel dat we telkens een oplossing vonden en de trip voor niemand in gevaar kwam. Wat ons opviel, -we hadden een paar keer toch de hulp in moeten roepen van een motorzaak-, was de vriendelijkheid en de hulpvaardigheid. Wel grappig dat een medewerker daar rondliep met een shirtreclame van Ten Kate !!  Was natuurlijk een Honda zaak, maar ook de andere dealer die we ff in de arm moesten nemen, een Ducati/Suzuki (hoe bedenk je het...) dealer, niks dan lof voor de oplossingen als voor de service en de hartelijkheid.

    De wegen waren wisselend, heel goed tot nou ja, zeg maar minder goed..  Wel werd er druk gewerkt aan de wegen, wat tot gevolg had dat we regelmatig moesten omrijden, maar dat is in het Ertsgebergte geen straf...
    Tijdens een dagrit door een natuurgebied lag er een soort tramspoortje van meerdere kilometers rechts in de weg, het was ff schrikken dat er ons daarop plotsleling een treintje tegemoet kwam... 

    Al gelang de dagen vorderden werd de groep steeds hechter, en vaak werd er letterlijk over de grond gerold van het lachen (Laurina), Ow ja, de dames zijn slaap tekort gekomen, dat was duidelijk, (niet de schuld van de mannen trouwens hoewel we vermoedden wel vaak onderwerp van gesprek geweest te zijn...) maar wat wil je..  het was dan ook het enige tekort dat er te melden viel.

    Op de terugreis werd de Harz bezocht, het kleine hotelletje daar werd bestierd door een echtpaar, waarvan de meneer kookte (het eten, lol) en de dame bediende; een zeker niet op haar mondje gevallen dame met een prachtige humor, je moet het gewoon treffen, maar dit was wel de kers op de taart.

    Wat ook duidelijk bleek was dat per dag het rijden op de bochtige en bergachtige wegen iedereen steeds gemakkelijker afging. Dat de wegen nat waren waren was niet echt een belemmering. Het grappige was dat de posities in de groep die op de eerste kilometers werden ingenomen bij het rijden, gedurende alle dagen nagenoeg hetzelfde bleef. Niemand had blijkbaar de behoefte te wisselen en voelde zich daar wel prettig bij. Ik mag wel zeggen dat de tips van Henk daar ook aan hebben bijgedragen.

    Bij het autobahn kruispunt Schüttorf moesten we Jan en Laura laten gaan, en de rest ging noordwaarts.. Wat voelde dat raar aan bij de eerstvolgende tankbeurt. De chemie tijdens zo'n trip is bijzonder, als het klikt ontstaat er een speciale band...  Een vervolg voor volgend jaar? Daarover wordt druk gespeculeerd, er zijn tongen die beweren dat een trip naar Spanje best wel bespreekbaar zou moeten zijn.. Wie weet, blijf iig de ontwikkelingen volgen..  grijnssss....

                                                   Ow... rechtsonder dit artikel kun je een reactie kwijt, als je wilt ...graag....

    Bijlagen:
    DSCI0072.JPG (214.5 KB)   
    DSCI0073.JPG (213.9 KB)   
    DSCI0074.JPG (227.3 KB)   
    DSCI0075.JPG (225.1 KB)   
    DSCI0077.JPG (214.8 KB)   

    22-05-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    11-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbeschouwing
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog 2 nachtjes....   een mooi moment om ff een kleine voorbeschouwing te maken...

    We verzamelen op de parkeerplaats bij Klazienaveen, gaan eerst over de autobahn tot aan Ibenbüren, vandaar binnendoor via Sauerland naar Eisenach, ons hotel Am Bachhaus verwacht ons daar, op zich best wel een strakke tour. Daarna de volgende dag door het oud DDR gebied naar Seiffen, het hotel Wettiner Höhe is daar onze uitvalsbasis. Vandaaruit zijn prachtige dagtochten te maken naar alle windstreken.
    Op de 1 na laatste dag vertrekken we richting de Harz, naar het Hotel Berghotel Hohegeiss  http://www.berghotel.harz.de/ 

    De laatste dag dwars door de Harz huiswaarts, hebben we toch in de komende 8 dagen 3 prachtige motorgebieden in Duitsland aangedaan.

    11-05-2010 om 22:54 geschreven door motor-buddy  


    09-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 9 mei 2009 nog 4 dagen.......
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Jawel nog 4 dagen, vandaag weer ff op de weerkaart gekeken, het blijft spannend, maar toch hoopgevend..

    We ontmoeten elkaar op Hemelsvaartsdag om 8 uur  smorgens op parkeerplaats aan de 37 vlak na Klazienaveen.
    Voor iedeereen is er wel een "nieuw"gezicht bij, want wie kent wie al ? Ik heb het ff op een rijtje gezet (om privacy redenen gekortwiekt):   
    Jn.t B en Lra;,    Lrna kent Brt; B en Hnk;    Jrn kent Hnk en B;    Brt kent Lrna;    Lra kent Jn en B;   Hnk kent Jrn, B en Lrna. ...   Jn uit Emmeloord heeft de langste aanrijroute, dan Lra en Lrna/Brt. dus die hebben al lekkere warme bandjes. Al met al schat ik dat we zo'n kleine  2500 km zullen afleggen in die 8 dagen. Maar is geen must, een lekker terrasje (in Praag ?)  hoort er ook bij. Nog ff een paar daagjes werken.....

    Helaas is mijn helm afgelopen vrijdag bij de trainingen gevallen en het vizier eraf gesprongen, goed dat ik nog wat tape bij me had, zag er niet uit, maar het hield, ondanks de regen., gisteren (zaterdag) toch nog mazzel gehad bij het zoeken naar een nieuwe helm. Weer een Schuberth S1, maar nu de Pro.
    Mèt een opklapbaar zonneviziertje en pinlock. Beetje weer blij.

    Kreeg dit weekend van deze en gene nog ff een mailtje, heel fijn.

    09-05-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    04-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Circuit rijvaardigheids trainingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Afgelopen zondag  (02 mei) een hele dag rijvaardigheidstraining op PVI Circuit te Lelystad. De weersverwachting was 95% kans op regen, gelukkig viel dat mee, tenminste... als je naar de ochtend keek.... de middag ??  Niet om over naar huis te schrijven, ging ook niet, papier nat....   ook afgelopen vrijdag, maar nu 's avonds van 6 tot 9. en weer regen...  de zondag was in samenwerking met Gebben Motoren, de gemaakte fotos zijn te vinden op: www.gebbenmotoren.nl onder Gebben foto's, die van vrijdag op de site van Charles van der Straten: www.meneerverkeer.nl  

    Toch zijn de deelnemers na afloop enthousiast, want ook, of mischien wel met name, het rijden in regen zijn omstandigheden die men doorgaans mijdt maar toch wel eens onverhoopt in terecht komt. Dan is de zekerheid die je opbouwt op zo'n training een zekerheid die zich vertaald in veiligheid.

    Zo dit was dan het reclameblok op mijn blogje.

    04-05-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    22-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hotel wettiner-Höhe te Seiffen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hotel Wettiner-Höhe, ons verblijf in Seiffen.   En nog wel een 4**** hotel !  Mmmmm  beetje luxe mag wel....   Het kijkt uit over het landschap en het stadje Seiffen.... (klik op het fotootje)

                                          


    Van hieruit starten we elke morgen  voor een dagtour. Seiffen ligt  centraal, ideaal hiervoor. We gaan zeker ff over de grens, mischien Praag ? 

    Het Ertsgebergte in het zuiden van Sachsen is een droom voor motorrijders/sters. Even aantrekkelijke als bochtenrijke  wegen voeren door het beboste berglandschap, die haar naam door de eens rijke vondsten van zilver, tin en andere bodemschatten gekregen heeft. Wie in de tsjechische deel van het ertsgebergte onderweg is, ontdekt een regio, waar de tijd letterlijk stil te hebben gestaan schijnt.

    22-04-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    19-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eisenach, onze halteplaats
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We verblijven in Eisenach, in het hotel Am Bachhaus. Dit hotel staat recht tegenover het huis waar het toenmalige pop-idol JS Bach heeft gewoond, maar dat niet alleen...  hieronder een gejat artikeltje van Wikipedia:

    De geschiedenis van Eisenach is verbonden met het kasteel Wartburg, dat volgens legende in 1067 werd gebouwd. Er waren minstens drie elkaar opvolgende vorsten in het kasteel. Het vormde een gemeenschappelijke stad in de tweede helft van de 12e eeuw.

    Deze stad, Eisenach, werd voor het eerst vermeld in 1180. Verscheidene nu legendarische gebeurtenissen vonden op Wartburg in de volgende decennia plaats, het best bekende is de „Wedstrijd van Zangers op Wartburg“.

    Eisenach was de plaats waar Maarten Luther als kind leefde, hoewel hij niet daar geboren was.in 1521 zit hij, aansluitend aan de Rijksdag een jaar ondergedoken in de Wartburg, waar hij het Nieuwe Testament vanuit het Grieks in het Duits vertaalde De stad is eveneens beroemd als geboorteplaats van Johann Sebastian Bach. Zijnn oom Johann Christoph was er organist. De Sociale Democratische Partij (SDP) van Duitsland werd opgericht in 1869 in Eisenach..

    19-04-2010 om 00:20 geschreven door motor-buddy  


    18-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.File in Duitsland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In Duitsland is het voorbij “Schlängel” in een file (Stau) verboden en wordt beboet (100€) plus punten (3) in Flensburg.  Dus netjes achteraan sluiten, ongeacht de gevaren.  Ook mag men niet de motor op de jiffy of stander zetten, want dat heet dan “parkeren”…

    De ADAC, zusterbond van de ANWB in Duitsland dringt er bij de regering in Duitsland met klem om eenzelfde beleidt te willen toepassen als in Nederland, Frankrijk, Oosternrijk…

    De duitse regering heeft er wel oor naar, want bv op warme zomerdagen op een warme motor te zitten is vragen om problemen, niet zelden valt er een motorrijder door hitte bevangen van zijn motor of de motor begeeft het, de temperatuur van de motor loopt ook snel gigantisch op… Ook het als laatste in een file te staan is geen bijzonder prettig gevoel…

    Dat het tussendoor rijden van motoren in de file in Duitsland oogluikend wordt toegestaan is zeker geen vrijbrief. Er zijn politie agenten die er zonder pardon voor bekeuren, en ook bij een aanrijding is de motorrijder als enige de gebeten hond, met grote financiele risico’s

    Waarop het nog vast zit is het feit dat de Bundersländer in Duitsland die elke een eigen regering hebben allemaal akkoord moeten gaan voordat de duitse Bundesregierung het in de wet kan opnemen.

    In de discussies daarover zijn het de tegenstanders die spreken vanuit de zicht van de automobilist. Deze kan zich geïrriteerd voelen als hij wordt voorbijgereden door een motorrijder in de file, ook kan de automobilist zich kapot schrikken, maar ook als de automobilist van rijstrook verandert hij er zeker niet op rekent dat hij nog eens door een motorrijder wordt ingehaald…….  Ook komt het steeds vaker voor dat inzittenden van auto’s hun wagen verlaten, wat uiteraard niet mag zo zegt de regering van Nord-Rhein-Westfalen.... Dus nog steeds moet de motorrijder zich maar gewoon netjes achteraan sluiten.

    Ik kwam ooit eens in een dikke file te staan ergens in Duitsland smamen met een groep motorvrienden, netjes in de file staand… Kwamen er een paar busjes vol met duitse politie voorbij, gebruikmakend van de ruimte die In Duitsland verplicht is tussen de meest linkse en de daarnaast staande rechter file rij.  We konden de verleiding niet weerstaan om netjes, jawel netjes !! achter die busjes aan te rijden als Mozes door de rode zee.. tot het moment dat de busjes niet verder konden, springt er plotseling een echt briesende politie agent uit het busje en stormt op ons af….  Voordat het tot een worden kannonade kon komen werd hij door twee collega’s afgevoerd….. mijn motorvriend voor mij keek mij een beetje witjes aan…  maar daar bleef het dan bij, we zijn gewoon weer netjes achter het busje aangereden…  de betreffende politieman met z’n dienstpet ver over z’n oren achterin…

    18-04-2010 om 22:25 geschreven door motor-buddy  


    12-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filerijden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Er is nogal wat voor te zeggen om bij een file van stilstaande of langzaam rijdende autos met de motor voorbij te rijden. Eén reden is: zijn veiligheid. Want zonder kreukelzones, bumpers en airbags is de motorrijder die achter in de rij auto's staat heel kwetsbaar bij kop-staart-botsingen. Daarnaast kan de koeling van mens en techniek in de knel komen.

    Het is sinds 1991 niet meer verboden voor een motor om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat dat op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken. Voordelen: je kunt beter elkaars gedrag inschatten en via 'samenspel' kunt je irritatie en ongevallen zoveel mogelijk voorkomen. Deze spelregels vormen samen een gedragscode, die door de belangrijkste organisaties op het gebied van verkeersveiligheid wordt ondersteund.

     

    Spelregels motorrijder

    Motorrijders moeten zich aan een aantal spelregels houden als ze een file auto's nhalen. In het algemeen er rekening mee houden dat motorrijders relatief slecht zichtbaar zijn voor automobilisten en die de snelheid van de motor slecht inschatten.

     

    1. Gepaste snelheid

    Rij dan rustig tussen de file door. dat wil zeggen dat het verschil tussen de motor en de auto die je passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd die vuistregel altijd aan, want hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties.

     

    2. Wees alert op onvoorzichtig gedrag

    Twee belangrijke manoeuvres waarvan motorrijders hinder ondervinden, zijn:

    * bij gaten in de file: automobilisten die opeens van rijstrook wisselen

    * bij warm weer: openstaande portieren van auto's.

     

    3. Meerdere motorrijders

    Als met meerdere motoren wordt gereden, hou dan ook het hoofd koel en rij rustig achter elkaar tussen de file door. Hou onderling minstens een afstand van twee auto’s aan en kies voor dezelfde doorgang.

     

    4. Naderen file

    Bij het naderen van een file hou je via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk aan de snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruik geen richtingaanwijzers of alarmlichten als je tussen de file doorrijdt. Bij snelwegen met meer dan 2 rijstroken, kies positie tussen de 2 meest linkse rijstroken.

     

    5. Stoppen in de file

    Als je als laatste in de file staat, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat je met de motor achter de file staat. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Hou voldoende afstand van de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto's. Daar is het veiliger.

     

    6. Einde file

    Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto’s en gebruik dan tijdig - dus voor het invoegen - de richtingaanwijzer.

     

    Waar mag een motorrijder niet rijden?

    Het passeren van de file is in principe toegestaan. Bij inhalen moet er je wel rekening   houden dat je geen gebruik maakt van:

     

    * vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, die is voor hulpverlening.

    * redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail;

       hier ligt veel vuil.

    * doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.

    * verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken.

    * puntstuk: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunt' genoemd).

    De filegedragscode wordt inmiddels door juristen en verzekeraars erkend als een goede richtlijn.

    Meer artikelen over auto's & motoren in de file, geschreven door Harry Beugelink:

    Ongeval bij inhalen file
    Motorrijder niet schuldig aan fileongeval
    Automobilist volledig aansprakelijk


    12-04-2010 om 23:47 geschreven door motor-buddy  


    Tags:http://www.spellentuin.nl/spellen.php/File-rijden.html
    04-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pasen 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is nu zondag 4 april 2010, Eerste Paasdag, ik wens de lezers allereerst een fijne Pasen, het weer is wisselvallig, erg veel motorrijders zullen er dit Paasweekend niet veel zijn op de weg. Het is wel morgen de dag van de dealers, autodealers als motorendealers. Zelf ben ik nog niet in de gelegenheid gekomen om kilometers te maken, misschien in de loop van volgende week. Er ligt nog een afspraak met mijn motorvrienden voor een dag je touren, alsmede een collega uit Groningen. Woon-werk verkeer is met 17 km niet echt de moeite waard...

    Ongemerkt gaat de tijd voorbij, 13 mei de tocht naar het Erzgebergte komt in zicht. De groep bestaat nu uit 7 motorrijders, we gingen uit van een groep van 10, dus er is nog plaats. De samenstelling van de groep is heel divers, precies zoals Henk en ik het ons hebben voorgesteld. Voor de geïnteressseerden heb ik hierboven een link geplaats mbt de weersverwachting in het Erzgebergte. Wat mij vooral opvalt bij het zoeken op het net is dat er wel wat info staat, maar dat het Erzgebergte niet per definitie dezelfde status heeft als het Sauerland, de Harz, het Zwarte Woud en de Eifel als doel voor de motor-tourtochten. Het heeft ongeveer dezelfde status als het gebied Vogelsberg. Zowel Erzgebergte als Vogelsberg zijn daarom "Geheimtips" zoals onze oosterburen dat noemen. Het Erzgebergte is decennia verscholen gebleven achter het IJzeren Gordijn en hoewel wel één van de recreatiegebieden van de burgers van de DDR, is de eenvoud gebleven en na de "Wende" alleen maar toegankelijker geworden. Er liggen een paar prachtige burgen en de bochten zijn niet te tellen. Er is nog ruimte... pff nog  39 dagen...


    04-04-2010 om 23:03 geschreven door motor-buddy  


    27-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tips voor de reis....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Even een testritje samen met de verkoper.......






    Zware onderdelen zoals gereedschap of foto apparatuur in de tanktas plaatsen . Achterop de motor komen lichtere zaken, zoals slaapzak, matrasje of tent. De motor symmetrisch beladen.

    Routes en langere dagritten ruim plannen, want minder goed weer, pechgevallen, oververmoeidheid, is altijd mogelijk en en een groep bepaalt de zwakste schakel de dagelijkse afstand.

    Prachtige secundaire wegen in plaats van autosnelweg-monotonie. Zelfs de reis naar het reisdoel kan uitgroeien tot een door bochten doorspekt rijplezier. Landkaarten met een maatstaf van 1:2000.000 of een GPS-menu geeft zicht op aantrekkelijke routes.

    Sta als het kan zo vroeg mogelijk op: vanaf ongeveer zes tot elf uur gaat menselijke prestatie- curve omhoog. Daarna komt een dip –dus tijd voor een middagspauze van ongeveer een uur. Tegen de middag leeft het organisme weer op.

    Denk in de zomertijd aan zonnecrême, want bij het leren pak, of bij andere motorjassen ligt de nek vaak vrij. Wie zich niet tijdig insmeert of een halsdoek gebruikt, riskeert een zonnebrand.

    Rugzakdragers opgepast, borst- en taillegordel moeten tijdens de rit altijd gesloten zijn. Besteed aandacht aan een goede zit, stel de riempjes, indien mogelijk zo dat de rugzak ter verlichting op de achterzit steunt - dat kan spanningen in nek en schouders vermijden.

    De tanktas mag het zicht op de cockpit niet verstoren – desnoods alleen tot een bepaalde hoogte beladen. Bij het plaatsen erop letten dat het sturen niet wordt bellemmerd en rem- en/of elektrische bedradingen niet in de verdrukking komen.

    27-03-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    25-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fit zijn.....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onlangs las ik een artikeltje..  ging over conditie…..

    “Medici dichten het motorrijden duidelijk een sportieve karakter toe,  want zeggen ze de verrichtingen die de gemiddelde motorrijder uitvoert op zijn/haar motor, zijn vergelijkbaar met  joggen of zwemmen.. Een goede fitheid kan bij een motortour niet schaden, want iedereen die aan sport doet en uitgerust aan de start gaat, kan beter geconcentreerd rijden en in noodsituaties sneller reageren”

    “Ook mentale training  -bedoeld wordt de methode om voor de aanvang van een rit bepaalde situaties of wegpassages voor te stellen en intensief  voor het geestesoog te laten passeren-biedt mogelijkheden om de rijtechniek te verbeteren. Fundamenteel  is uiteraard een technisch perfecte motorfiets, samen met een ergonomische zitpositie en goed afgestelde bediening.”

    Ik weet dit uit ervaring… in het begin schonk ik ook geen aandacht aan deze dingen…., totdat de langere tochten in beeld kwamen..  je hoeft geen topsporter te zijn maar een paar dagen motorrijden stelt best wel eisen aan de conditie.

    “Op een tourtocht speelt, met uitzondering van regelmatige pauzes, en naast strekoefeningen  voor het losmaken van de spieren, ook  de voeding een rol. Wat lekker smaakt is toegestaan, maar niet te veel en niet te vet. Als het kan een mix van koolhydraten en ballaststoffen, bijvoorbeeld licht verteerbare pasta’s  met vitaminerijke sla. En bij hogere temperaturen niet vergeten… drinken, drinken, dirnken . De fles met water of appelsap hoort  altijd bij de hand in de tanktas te zijn”.

    Tja strekoefeningen,, een groepje stoere motorrijders op een parkeerplaats die strekoefeningen doen….  J

    25-03-2010 om 23:09 geschreven door motor-buddy  


    12-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4. Route
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    4. Route

    Nu een paar items over het plannen van een route. Allereerst moet je een doel uitkiezen, in ons geval is dat het Erzgebergte. Dan weet je ook al de afstand,ruwweg zo’n 700 km. vanaf de grens Nederland/Duitsland. Kun je op twee manieren overbruggen, of in één dag -is makkelijk te doen, maar wel door gebruik van de Autobahnen-, de andere manier is in etappes. Dat is de keuze die wij hebben gemaakt. Nu ligt Eisenach niet helemaal op de helft, daarom leggen wij de eerste dag meer kilometers af dan de tweede dag. De eerste dag is in aanvang landschappelijk niet zo interessant, daarom kiezen we voor een deel voor de Autobahn, zodat we in de rest van de dag meer binnenweggetjes kunnen nemen. De kruissnelheid op de Autobahn zal rond de 125 km/h liggen. Ervaring heeft geleerd dat je op binnenwegen geen hoge gemiddelden haalt, ga maar uit van 60 km/h. Ook bij dagtochten moet je daarvan uitgaan. Weet je hoeveel uren je onderweg bent,is het een makkelijk rekensommetje om te weten hoe lang de route mag zijn. Of andersom. De netto rij-uren zijn niet hoog. Maar daarover later meer. Even weer terug naar het plannen van de route voor de heenweg. Ervaring heeft ook geleerd dat de tankbeurten zo rond de 200 km afgelegde weg ligt. Tankbeurten vragen tijd. Ben je met bv 10 motorrijders, kunnen er soms maar 2 of 3 tegelijk tanken, dan moet er eerst worden afgerekend voordat de anderen kunnen tanken. Even terzijde, het is het meest practische dat iedereen gaat tanken, want anders staat we over 100 km weer aan de pomp. (Ok,ok… Pan rijders halen de 400 km.. pfff…) De eersten gaan na het tanken een sigaretje roken of ijsje eten of sanitair, maar dat zullen de laatste ook wel willen. Dus tankbeurten duren vanaf de eerste tanker tot de laatste sigaret. Niks mis mee, maar vaak wordt die tijd onderschat en moet men aan het eind van de dag soms jakkeren. Een terrasje pikken onderweg is minstens zo leuk als motorrijden, ook de lunch moet z’n tijd gegund worden.

    Je ziet dat de gemiddelde snelheid over de dag wel laag is, en zo ook de af te leggen afstand. Als je op dagtochten uitgaat van 300 km. heb je het goed gedaan. Niet gestressed maar lekker relaxed en van alles wat. Natuurlijk maakt het landschap ook veel uit, rijdt je de Stelvio-pas met z’n 48 Tornantis (haarspeldbochten)of een polderweg… ? Ja, ja, ik weet het CJIB…. De route op de tweede dag gaat door heel afwisselend landschap, het is een voortzetting van het laatste gedeelte van het eind van de eerste dag, en het wordt alleen maar mooier… Na het weer opzadelen van de bagage, nemen we zoveel mogelijk binnenwegen, en stoppen hier en daar om wat bij te praten en voor de liefhebbers om foto’s te maken. Om de stops elke 200 km. te houden is natuurlijk niet meer aan de orde. Verder is het onze insteek om niet te veel afspraken te maken, want het komt toch altijd anders. Wel moeten we paar fundamentele afspraken maken zoals rijden in een groep, omtrent veiligheid enz.

    Spelregels mbt het rijden in groepen komt in een ander artikeltje.

    Groeten,

    Henk en Bé

     

     

    12-03-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    03-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bagage...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik op het plaatje...

    Voorbereiding van de bagage, tja, wat neem je nu mee op zo’n
    tocht van 8 dagen. Over de motorkleding hebben we het al even gehad, op de onderkleding na, want daarvoor kun je zowel kleding tegen de kou als tegen de warmte krijgen en ik kan je zeggen dat ik geen van beide meer wil missen. Welnu de bagage, er zijn verschillende manieren bagage mee te nemen, vaak ook afhankelijk van het type motor dat je rijd. Heb je zijkoffers en/of een topkoffer, dan ben je allen begrensd vwb de inhoud. meer gemak als dat is er niet. Maar niet elke motor heeft die mogelijkheid. Alsdan heb je een keuze in meerdere varianten. Een tanktas is bijna altijd in gebruik, vooral als je nog moet kaartlezen, of dat je spulletjes bij de hand wilt hebben. Voor bevestigen kun je kiezen voor riempjes, magneten of een exemplaar dat je middels een tankdopring kunt vastklikken. Naast je portemonee, papieren etc, wil je ook graag een camera, je mobieltje (leesbril lol) onder handbereik hebben. Ook kleine versnaperingen en drinken kun je er in kwijt. Wees er wel op beducht dat een onderzoek heeft uitgewezen dat in de versnaperingen die bewaard worden in een tanktas, mogelijk een hoger benzeengehalte kunnen hebben. Dus of niet doen of heel goed verpakken. En let er bij tanktassen met magneten op dat  er, jawel magneten in zitten, dus oppassen met je bankpasjes, creditcards etc. en andere datadragers. Bewaar deze niet onderin maar bovenop de andere spulletjes. Ook schrijfgerei kan handig zijn. Wat ik ook in mijn tanktas heb is een schijfremslot en een plaatje trespa oid (10x5 cm) met daaraan een vissnoertje. Dit plaatje drop ik dan onder de jiffy voordat ik afstap en snoertje gaat om het stuur. Bij wegrijden, opstappen met snoertje plaatje binnenhalen. Want vooral op zachte ondergrond of op warme dagen met zacht asfalt wil ik voorkomen dat mijn motor omvalt. Een tanktas is ook makkelijk mee te nemen als je een terrasje pakt of even ergens naar binnen gaat.

    Dan de overige bagage,hiervoor kun je een waterdichte rolzak nemen prima af te sluiten en absoluut waterdicht. Of je neemt een roltas, met de sluiting aan de bovenzij, heeft dezelfde afsluiting dus ook waterdicht. Voordeel van zo’n tas is dat je niet diep hoeft te graaien. De rolzak/-tas plaats je op de duozit. Bevestigen kan met een spin, maar die verhindert niet het schuiven bij afremmen waardoor de tas of zak constant in je rug duwt. Gebruik hiervoor 1 of 2 smalle spanbandjes. Trek je het lekker strak. Tegen eventuele beschadigingen aan de motor zou je de spanbanden door een stuk afgeknipt fiets(binnen)band kunnen steken. Hierdoor kan de spanband bewegen maar het stukje fietsband voorkomt het schuren. Daarnaast heb je ook nog zijtassen,zelfde idee als koffers maar te bevestigen dmv riempjes. Iets lastiger te bevestigen dan de tassen. Wel heb je bij zijtassen als bij koffers een lager zwaartepunt en moet je bij rolzak/–tas er wel rekening mee houden dat je zwaartepunt hoger komt te liggen.

    Als laatste nog even de rugzak, als je daar gebruik van maakt houdt er rekening mee dat je bij een valpartij je door de inhoud ervan ernstig rugletsel kunt oplopen, vooral bij gebruik van harde voorwerpen(fototoestel etc.)

     

     

    03-03-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding op een trip
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Paar tips voor de voorbereiding van de toertocht naar het Erzgebergte ?

              1. Voorbereiding van de motor 
              2. Voorbereiding van jezelf

                            

    Het is nu 2e helft februari, nog te vroeg om op de motor te springen, hoewel wij richting de motorbeurs wel al een paar "die-hards"  hadden gezien....Er ligt nog wel redelijk veel zout op de wegen, zonde van de motor, mocht het je overkomen dat je toch moet  rijden onder die omstandigheden, spoel dan je motor af met koud water, niet met warm water, want daardoorlost het zout nog makkelijker op, en kruipt overal tussen....

     

    1.     De Motor

    Toch zijn er een paar puntjes waaraan je al kunt gaan denken of doen, kijk ff of je motor aan een onderhoudsbeurt toe is, kijk hoeveel profiel er nog op de banden zit, kunnen ze de toch nog mee door of zitten ze op het randje.... Even een rekensommetje, de heenweg en terugweg naar het Erzgebergte zullen ongeveer 700 km zijn, dus 1400km, dan gaan we daar 4 dagen toeren, zo"n  300 km gemiddeld per dag wordt  dus bij elkaar 2600 km. Twijfel je ga ff bij de motorzaak langs, desnoods laat je de "oude" bandjes ff opbergen. Kijk dan ook meteen naar de kilometrage vwb een eventuele beurt. De bandenspanning zeker controleren, want na een winterstalling zullen ze wel wat lucht hebben verloren, heb je ketting, dan   ook die even (laten) controleren, en voor vertrek voorzien van kettingspray, je moet ervan uitgaan dat  je je ketting gaat smeren elke 500 km of na een regenbui. Ook belangrijk zijn de remmen, bij twijfel    vervangen, want op zo'n toertocht wil je verzekerd zijn van remmen in optimale staat, ze krijgen wat  te verduren. De accu controleren, want je wilt  niet ergens blijven staan, en niet te vergeten de verlichting, zorg voor reserve-lampjes en neem ook de gebruiksaanwijzing van de motor mee.  Last but not least de olie, maar daar hadden wij bij een evt. controlecheck/beurt al aan gedacht.Gebruikt je motorolie, wat op zich niet bijzonder is, zorg dan voor een klein blikje olie, dan kom je niet voor verassingen te staan. Tijdens de toertocht regelmatig oliepeil even controleren, dat geldt natuurlijk ook voor de banden, elke dag voor vertrek controleren op beschadigingen of mischien vreemde voorwerpen.. Dus, Banden, Remmen, Accu,Verlichting, Olie en Ketting (Kardan).

    2.         Jezelf

    Deel 1 ging over de motor,een motor in goede staat is onderdeel van de algehele veiligheid, een anderdeel daarvan is hoe je jezelf beschermd en uitrust. Dan gaat het om helm, motorpak of jas/broek       handschoenen en laarzen.   Een helm gaat gemiddeld 5 jaar mee, afgezien van een valpartij of een   andere beschadiging (laten vallen etc) ook moet de helm voorzien zijn van een keurmerk. Motorpak of jas/broek moeten voorzien zijn van protectoren en zodanig van pas zijn dat ze bij een  eventuele val niet gaan verschuiven en dus net geen bescherming meer bieden bij vallen of glijden. Maak je een       langere tour (of kortere) neem dan regenkleding mee, want als motorkleding nat wordt is ie overnacht niet weer droog, handig is een setje regenhandschoenen, regenoverall of regenbroek/jas. Voorbereiding     voor jezelf is niet alleen de kleding, maar ook een paar ritjes maken vooraf, kies daarbij ook even een afgelegen parkeerplaats, leg bierfiltjes op de grond en doe op je gemak een paar  oefeningen. Zo krijg je het gevoel weer terug, want na de winterstop ben je dat echt kwijt. Let daarbij op een paar cruciale dingen, namelijk kijken,kijken kijken, en afstand bewaren.

     

    28-02-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Info 1 Tour Erzgebergte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de deelnemers (of in spé) aan de Erzgebergte Tour: 

    De eerste etappe is van Nederland naar het plaatsje Eisenach( tov woonhuis van JS Bach en ook de woonplaats van Maarten Luther) , direkt al in het vroegere DDR gebied. Let maar eens scherp op  onderweg of je nog iets merkt of ziet van het vroegere IJzeren Gordijn ! De reis naar Eisenach zal gedeeltelijk over de Autobahn gaan, dat laat zich niet vermijden, maar de bonus daarvan is dat we op andere stukken mooie langzamere wegen kunnen nemen. Vanaf Eisenach gaat het de volgende dag buiten de Autobahnen om richting Seiffen. Seiffen ligt aan de grens met Tsjechië, dus we gaan zeker ook de grens over. Het Erzgebergte is qua hoogte vergelijkbaar met Sauerland hoewel het hoogste punt daar 843 is en in het Erzgebergte  is de Fichtelberg 1214 meter hoog, categorie middelgebergte dus. Waarom het Erzgebergte ? Omdat Sauerland, de Eifel en de Harz toch vrij dichtbij liggen, en we nu dus veel meer tijd ter beschikking hebben, kunnen we een gebied bezoeken die iets verder weg ligt en ook buiten de routes die men neemt richting Middelandse Zee, maar toch zeer zeker de moeite waard is. Henk en ik zijn er ook onlangs nog geweest  en we waren telkens weer verbaasd over de schoonheid van het gebied en het motorplezier dat je daar kunt hebben. Al op de 2e dag richting Seiffen moeten we al regelmatig toppen beklimmen die 700 tot 800 meter hoog zijn.

    Voor de lezers:  Er zijn nog plekken vrij !!

    Henk en Bé                      


                                                            

                                                                                                       De Wartburg



    28-02-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    25-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motor tourtocht Erzgebergte 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Motorvakantie 2010

    8-daagse voorjaarsreis naar het Erzgebergte.

    Vertrek:     do. 13 mei

    Terug   :    do. 20 mei                                           

     

    Graag nodigen wij een aantal motorrijders uit samen met ons een  8 daagse motortocht te ondernemen. Voor de deelnemers worden vooraf de overnachtingen, het avondeten en het ontbijt geregeld, alsmede  uitgewerkte routes. Voor de heenreis als voor de terugreis worden telkens 2 dagen gepland met een overnachting onderweg. De resterende 4 dagen verblijven we in een gezellig hotel in het prachtige Duitse Erzgebergte nabij de Tsjechische grens.. Voor elke dag wordt een mooie route uitgezet, die in groepsverband, -of indien gewenst-, ook individueel kan worden gereden. Deze routes krijgt je van ons  ter plaatse. Wij -Henk Assen en Bé Drenthen-, willen graag onze ervaring delen met jullie in de vorm van praktische en theoretische adviezen en  kleine oefeningen op het gebied van veilig motorrijden.Let wel, dit is geen trainings rit. Deelname daaraan is niet verplicht en ook  zijn er voor jullie geen kosten aan verbonden.Voor deze trip staan veiligheid en  gezelligheid bovenaan. De kosten voor het geheel bedragen  € 450,-- (excl. Consumpties, Lunch en overige kosten). Het maximum aantal motoren is gesteld op 8 (excl. beide organisatoren)  Heb je belangstelling, meldt je dan zo spoedig mogelijk aan, want:  Vol is Vol !! (er is nog plaats voor 5 motoren (excl. eventuele duopass.) De opzet is non-comercieel. 

    Aanmelding / Info:  via email rechts.  

    25-02-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  


    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start !!!!!

    Hallo vrienden, wat fijn dat je mijn blog hebt gevonden, zoals je ziet nog volledig "under construction" oftewel, dr moet nog van alles gebeuren...

    Heb even geduld, het komt er aan, waar zal het over gaan ? Nu de titel is Motor_Buddy, en dat slaat niet alleen op mij, maar ook op jullie, wat is er bijna zo leuk als het motorrijden ? Ja "het" er over hebben !

    Ik ben blij met elke reactie... !

    groeten,

     

    24-02-2010 om 00:00 geschreven door motor-buddy  




    Foto

    Zou je op een artikel willen reageren ?
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Lieve groetjes aus Oberhausen
  • motor
  • Groeten op maandag
  • Groeten op maandag
  • Lieve groetjes vanuit De Klinge

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Laatste commentaren

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!