Veel cliënten ervaren de GGZ als een mistig doolhof
Mistig: omdat je als "cliënt" immers wel "wat anders aan je hoofd hebt" en hulpverleners het beste voor hebben met cliënten, maar ook vaag kunnen zijn. Het verschil in de belevingswereld kan een belangrijke reden zijn voor miscommunicatie.
Het moeilijkste is dat je zeer kwetsbaar bent, (mogelijk) verward en dat je in een afhankelijke positie zit. En ook afhankelijk bent van welke therapie en soort hulpverlener je toegewezen krijgt.
Het vertrouwen op de hulpverlener wordt, niet altijd terecht, gesteld boven het vertrouwen op je eigen intuïtie.
Doolhof: binnen de GGZ wordt verwacht dat je aangeeft hoe je geholpen moet worden:
terwijl je niet weet welke mogelijkheden, rechten en plichten er zijn
Je komt in een onbekende wereld terecht waar je de weg niet kent.
Het vraagt een behoorlijke dosis eigen initiatief om de behandeling te krijgen die wenselijk is voor herstel. Dat kost energie, iets waar de meeste cliënten een gebrek aan hebben.
Kinderschoenen
Binnen de GGZ heb ik de indruk gekregen dat de psychiatrie misschien nog wel in de kinderschoenen staat. Beleid, protocollen en richtlijnen zijn in ontwikkeling. Instellingen zijn, zonder samenwerking, het wiel aan het uitvinden. Overal wordt weer anders gewerkt, zelfs op diverse locaties van een instelling.
Daarbij komt dat in tegenstelling tot de lichamelijke zorg de behandeling én verpleging in de psychiatrie (nog?) nauwelijks toetsbaar is. Een internist die een foute diagnose stelt of een chirurg, die niet kan opereren zijn makkelijker toetsbaar en dus ook aan te spreken op hun fouten.
Van stabilisatie naar rehabilitatie?
Het komt regelmatig voor dat mensen vergeefs bij de zorg aankloppen, ze worden van het kastje naar de muur gestuurd of aan het lijntje gehouden. Aan de onderliggende oorzakelijke klachten wordt dan niet gewerkt, alleen het hier en nu is dan het doel van de behandeling.
De cliënt kan zijn verhaal niet kwijt, wat kan leiden tot klachtenprocedures, en het vroegtijdig beëindigen van de contacten met de hulpverlening. Vervolgens tot frustraties, vermeerdering van problemen, draaideurcliënten en tenslotte tot zorgmijders.
Informatie over mogelijkheden binnen de GGZ
Door alles wat ik binnen de GGZ ben tegen gekomen, en gehoord en gezien heb van anderen, leek het mij niet overbodig om zoveel mogelijk versnipperde informatie, over de hulpverlening, tot een overzichtelijk geheel te maken op deze site.
Aangevuld met diverse .....plannen, informatie en tips vanuit persoonlijke- en werkervaringen.
Mijn werkervaringen: onderzoek naar de kwaliteit van de zorg binnen GGZ instellingen, gespreksleider Cliënten trainen Hulpverleners, consulente crisiskaart.
Meer informatie maakt mensen mondiger, minder afhankelijk en vergroot de zelfredzaamheid.
Ik hoop dat u er iets aan heeft, mee kunt voor uw herstel.
Ervaringsdeskundige
*****************************************************************
De behandeling van aanpassingsstoornissen (burnout, psychische stress bij belangrijke gebeurtenissen) wordt in 2012 niet meer vergoed vanuit het basispakket. U betaalt deze behandelingen zelf. U kunt de behandelaar vragen deze diagnose in te delen (DBC) als depressie licht of remissie dan wordt uw behandeling wel vergoed! ****************************************************
Om te voorkomen dat u in een doolhof aan informatie verdwaald op dit blog
deze routeplanner;
welke informatie u kunt vinden in het menu
Hulp zoeken
|
Lotgenotengroep
|
Wanneer kun je hulp zoeken,
hoe gaat dat?
Op zoek naar een hulpverlener: waar moet je aan denken?
Wat is 1e, 2e & 3e lijnszorg,
wordt alles vergoed?
|
Biedt oa. steun en vergroot het sociale netwerk
|
Soorten hulp
|
Behandelingen
|
Verschillende vormen van hulp zijn mogelijk
|
Vele soorten behandelingen
Enkele meest voorkomende genoemd
|
Hulpverleners
|
Informatie over ...
|
Verschillende hulpverleners en wat zij doen
|
Iedere cliënt heeft recht op informatie. Vraag naar de mogelijkheden binnen de zorg
|
Bejegening
|
Rechten
|
Belangrijk voor cliënten, hoe er met je wordt omgegaan
Verlies van rollen
Afhankelijke situaties
Vertrouwen & macht
|
Wat zijn je rechten?
De rechten van de cliënt zijn
vastgelegd in 7 wetten
|
PVP
|
Cliëntenraad
|
Patiënt Vertrouwens Persoon, komt op voor de belangen van de cliënt, geeft advies en bijstand bij de handhaving van hun rechten, is onafhankelijk van de instelling
|
Behartigt de belangen van cliënten
Modelreglement
Budgetregeling
|
Betrokkenen
|
FVP
|
Worden familie, partner, naastbetrokkenen, wel of niet bij de behandeling betrokken?
In 2004 zijn hier richtlijnen voor ontwikkeld
|
Familie
Vertrouwenspersoon
Schakel tussen cliënt, hulpverlener en familie
Links naar FVP's
|
Familieraad
|
Triadekaart
|
Behartigt de belangen van familie van cliënten
|
Een Keuzekaart
familie-inbreng bij schizofrenie
|
Kwaliteit van zorg
|
Diagnose
|
Wat u van de hulpverlening mag verwachten
Heldere normen waaraan de hulpverlening moet voldoen voor verantwoorde zorg
|
De diagnose van meerdere kanten bekeken.
Hoe wordt een diagnose gesteld?
DSM-IV-TR
Enkele diagnoses genoemd
|
Dubbele Diagnose
|
Second opinion
|
Psychische problemen en een verslaving, wat het betekent en de gevolgen, zowel voor de cliënt als de hulpverlening
|
Wanneer, wie en hoe je een tweede mening vraagt over je diagnose en/of de behandeling
|
Behandelplan
|
Signaleringsplan
|
De start van de behandeling
Inhoud van een plan en de behandeldoelen
Evaluatie
Belangrijke punten voor de tussentijdse bespreking van de behandeling
|
Hoe kan je signaleren dat het slechter met je gaat, en hoe kan je eventueel een crisis voorkomen?
|
Life Chart
|
Crisisplan
|
De manisch depressieve stoornis, het bijhouden van uw stemmingenverloop
Noodplan & signaleringsplan
Psycho-educatiecursussen
|
Maak een crisisplan zodat duidelijk is en afspraken gemaakt zijn hoe het beste met je omgegaan kan worden tijdens een crisis
|
G Schema
|
Crisiskaart
|
Gedachten bepalen hoe je je voelt
Uitleg en schema om erachter te komen hoe je gedachten je gevoel kunnen bepalen
|
Handig om op zak te hebben, en zodoende zelf te bepalen hoe het beste met je omgegaan kan worden tijdens een crisis
|
Suïcidepreventie
|
Psychische pijn
|
Ervaringen van cliënten over de preventie en suggesties over het omgaan met een dreigende zelfmoord
|
Behandelaars zijn verkeerd bezig als ze alleen maar pijn bestrijden, je kunt mensen ook door de pijn heen leiden
|
Klachtrecht
|
Nazorg
|
Wanneer en hoe kan je gebruik maken van dit recht?
Arts & klacht
Over het omgaan van artsen met cliënten die een klacht uiten en/of indienen
Klacht indienen
Uitleg en tips over hoe je een klacht kunt indienen
|
Hoe dient de nazorg geregeld te worden en welke onderdelen belangrijk zijn
|
|
Verslavingszorg
|
|
Links naarZelfhulpgroepen
en Organisaties
|
Beschermd Wonen RIBW
|
DAC
|
Wonen in de samenleving, voldoende ondersteuning bij het wonen, de dagbesteding enz
Links naar RIBW's
|
Verveling is een veel gehoorde klacht van cliënten
Wat er zoal te doen is binnen een Dag Activiteiten Centrum
|
Cursus-Opleiding-Baan Cliënt
|
Cliëntenbelangen Org.
|
Bevordert het herstel: cursus, opleiding en een baan: Ervaringsdeskundige
|
Organisaties komen op voor de belangen van de cliënt
|
HKZ
|
Beroepscodes
|
Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector
De Kwaliteitswet verplicht zorginstellingen om verantwoorde zorg te leveren
|
De rechten en plichten
van de hulpverlener
|
Zorgverzekering
|
PGB
|
Over de kosten van een behandeling
|
Met een Persoons Gebonden Budget kun je zelf de zorg inkopen voor wat nodig is en bij wie je dat wil
|
Nieuws
|
Links
|
Nieuws over alles wat met de geestelijke gezondheids-zorg te maken heeft
|
Boordevol links
|
Contact
|
|
Als je een opmerking, vraag, suggestie of tip hebt,
stuur even een e-mail
|
|
|