TADORNA
Foto

Een blog in de categorie 'Andere' omdat het leven meer is dan poëzie alleen.
Tadorna, want net als de bergeend voel ik mij thuis langs de kusten en riviermondingen van Hamburg tot Le Havre.

Inhoud blog
  • Elle
  • Huizen 19
  • Onderweg
  • Het Dorp
  • Wandelen
  • Spanje IV
  • Web
  • Prieeltje 4
  • 78
  • Oud & Nieuw 2
  • Op de Dijk
  • Huizen 18
  • 2024
  • Zaatman
  • Oprit
  • Cars 6
  • Huizen 17
  • Misverstand
  • Dakkapel
  • Strodaken
  • Oud & Nieuw
  • Rupel
  • Baksteen
  • Interbellum
  • Huizen 16
  • 77
  • Luiken
  • Regendag
  • Beestjes
  • Puntgevels
  • Gelukkig Nieuwjaar
  • Zin-Zen-Zijn
  • Scheepsbouwers
  • Wonen
  • PoëZee
  • Spanje III
  • Naar Zee
  • Huizen 15
  • Prieeltje 3
  • Schepen 3
  • Schaduwboom
  • Spanje II
  • 76
  • Dreven
  • Meditatie
  • Spanje I
  • Gelukkig Nieuwjaar
  • Achterschip 2
  • Huizen 14
  • Regendag
  • Achterschip 1
  • Wandelaar
  • Op het Strand
  • Witgekalkt
  • Aan de Kaai
  • 75 - 10
  • Huizen 13
  • Schepen 2
  • Darwindag
  • Binnenvaart
  • Gedichtendag '21
  • 2021
  • Spits 2
  • Balk
  • Prieeltje 2
  • Spits 1
  • Getijden
  • Veerman
  • Schepen 1
  • Boeddha
  • 74
  • Corona
  • Climat change
  • Gedichtendag '20
  • Grijs
  • 2020
  • Halloween
  • Herfst
  • Huizen 12
  • Zwerfkat
  • Prieeltje 1
  • Cars 5
  • Aan Zee
  • Huizen 11
  • Westerschelde
  • Dijkgedicht 2
  • Muis
  • 73
  • Cars 4
  • Connections 2
  • Marines 1
  • Langgevel
  • Gedichtendag '19
  • Connections 1
  • Poezenleed
  • 2019
  • Avondrood
  • Mijn Dorp
  • Visserman
  • Facebook
  • Zeeuwen
  • Huizen 10
  • Plastic Soup
  • Willy Spillebeen
  • Bomen
  • Huizen 9
  • Schietwilg
  • Huizen 8
  • Selfie
  • Mei '68
  • Huizen 7
  • 72
  • Bruggen
  • Lentepoezie
  • Huizen 6
  • Naar Zee
  • Levenstocht
  • Tijdloos
  • Huizen 5
  • Stadsgedicht
  • Speelstraat
  • Sprookje
  • Levenslijn
  • Buiten
  • Twee Poesjes
  • 71
  • Betonbrug
  • Efemeriden
  • Gedichtendag '17
  • Stadsgezicht
  • Orgelpunt
  • Priemgetal
  • Schrikkelseconde
  • Watersnood
  • Vintage
  • Poezen
  • Spiegelpoëzie
  • Op de Dijk
  • Huizen 4
  • Poes Aapje
  • Grijze Wijze
  • Bergeend
  • Pelgrim
  • Jong Talent
  • Aaikoe
  • Dijkgedicht 1
  • Appelbloesem
  • 70
  • Lofts
  • De Stroom

    meer dan poëzie alleen
    01-04-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Puntgevels
    PUNTGEVELS : 
    HET HOOFD RECHTOP EN DE RUG GERECHT
    IN DE RIJ
    VRIJ AAN DE STRAAT
    MET HEK EN PERRON
    IN EEN PARKJE


    Categorie:Andere
    13-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wonen
    HUISJES "ALTIJD WELKOM"
    GEWOON : 2 VENSTERS en 1 DEUR

    en SOMS OOK NOG EEN POORT


    Categorie:Andere
    06-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spanje III
    SPAANSE HUIZEN
    IN HOLLANDSE
    EN VLAAMSE
    STIJL


    Categorie:Andere
    29-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar Zee
     DE RIVIER AFVAREN
    IS ZACHTJES WEG-EBBEN
     RICHTING ZEE


    Categorie:Andere
    28-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huizen 15
    HUIZEN UIT DE BLOKKENDOOS
    STATIG EN RECHTHOEKIG
    OVERAL TE LANDE
    TIJDLOOS EN ONWRIKBAAR


    Categorie:Andere
    18-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prieeltje 3

    Nestje in het groen
    Ik heb de rust gevonden
    Geef mij nog een zoen



    Categorie:Andere
    07-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schepen 3
    Een vrachtschip van elke oeverstaat (F-B-Nl) varend op de SCHELDE
    What kind of ship is this? ANTIGOON (ENI: 6503006) is an Inland Motor Tanker, liquid cargo, type N and is sailing under the flag of Belgium. Her length overall (LOA) is 47.3 meters and her width is 5 meters
    What kind of ship is this? LA GIRAFE (ENI: 3051640) is an Inland Motor Freighter and is sailing under the flag of The Netherlands. Her length overall (LOA) is 48.9 meters and her width is 5.1 meters.
    What kind of ship is this? SAFARI (ENI: 4603490) is an Inland Motor Freighter and was sailing under the flag of France. Her length overall (LOA) is 39 meters and her width is 5 meters.


    Categorie:Andere
    03-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schaduwboom
    Linden staan paraat
    Takken met groen omhangen
    Dempen het gepraat


    Categorie:Andere
    19-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spanje II
    Waar je ook wandelt in de lage landen
    na 15 km willekeurig struinen (*)
    kom je steevast
    een Spaanse villa tegen

    (*) volgens van Dale : al rondzwervend kijken of je iets van je gading kunt vinden


    Categorie:Andere
    03-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meditatie
    Ik kijk en luister
    Beleef de wereld, omhels...
     Alles wat er is 
      

    The mind which has become accustomed to the freedom and impartiality of philosophic contemplation will preserve something of the same freedom and impartiality in the world of action and emotion. It will view its purposes and desires as parts of the whole, with the absence of insistence that results from seeing them as infinitesimal fragments in a world of which all the rest is unaffected by any one man's deeds. The impartiality which, in contemplation, is the unalloyed desire for truth, is the very same quality of mind which, in action, is justice, and in emotion is that universal love which can be given to all, and not only to those who are judged useful or admirable. Thus contemplation enlarges not only the objects of our thoughts, but also the objects of our actions and our affections: it makes us citizens of the universe, not only of one walled city at war with all the rest. In this citizen-ship of the universe consists man's true freedom, and his liberation from the thraldom of narrow hopes and fears. 

    Thus, to sum up our discussion of the value of philosophy; Philosophy is to be studied, not for the sake of any definite answers to its questions, since no definite answers can, as a rule, be known to be true, but rather for the sake of the questions themselves; because these questions enlarge our conception of what is possible, enrich our intellectual imagination and diminish the dogmatic assurance which closes the mind against speculation; but above all because, through the greatness of the universe which philosophy contemplates, the mind also is rendered great, and becomes capable of that union with the universe which constitutes its highest good.

    Bertrand Russell, 'The Problems of Philosophy',  Oxford University Press, p 93-94.


    Bertrand Russell, 'Problemen der Filosofie', vertaling van Henriët Plantenga en J. de Vries, Boom, Meppel/Amsterdam 1980, p142-143:  

    Een geest die zich de vrijheid en onpartijdigheid van het wijsgerig denken heeft aangewend zal op het gebied van handelingen en gevoelens min of meer een zelfde vrijheid en onpartijdigheid aanhouden. Doelstellingen en begeerten zullen gezien worden als deel van het grote geheel; afstandelijk, want in het besef dat ze slechts een miniem onderdeel zijn van een wereld waarin de daad van één enkel mens nauwelijks iets uitmaakt. Onpartijdigheid, in het denken vertegenwoordigd door een zuiver verlangen naar waarheid, is een geestesgesteldheid die bij het handelen als rechtvaardigheid naar voren komt, en zich in het gevoelsleven uit als de universele liefde die allen toekomt en niet alleen hen die zich als verdienstelijk of bewonderenswaardig onderscheiden hebben. Zo verruimt wijsgerige bespiegeling niet alleen het object van ons denken, maar ook dat van ons handelen en voelen; ze maakt ons tot bewoners van het universum, en niet alleen van een ommuurde stad die met heel de buitenwereld in oorlog is. Want als universeel burger kan de mens waarlijk vrij zijn, en ontkomen aan de slavernij van zijn kleingeestige angsten en verwachtingen. 

    Wanneer we nu de voorafgaande discussie over het belang van de filosofie kort samenvatten, dient de wijsbegeerte dus niet bestudeerd te worden om op bepaalde vragen een sluitend antwoord te vinden, omdat dergelijke definitieve oplossingen doorgaans niet op waarheid getoetst kunnen worden. Waar het in de filosofie om gaat zijn veeleer de vragen zelf, die ons zicht op wat mogelijk is verbreden, onze intellectuele verbeelding verrijken, en de dogmatische zekerheid die onze geest voor bespiegeling ontoegankelijk maakt relativeren. Maar bovenal zal door wijsgerige beschouwing de grootsheid van het universum zich ook aan ons eigen denken meedelen, zodat ons hoogste doel, een optimale vereniging van geest en universum, binnen ons bereik komt te liggen.


    Categorie:Andere
    02-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spanje I
    DE SPAANSE NEDERLANDEN
    HET HELE JAAR DOOR
    VAKANTIE IN EIGEN LAND
    ZON (en zonnecellen) INBEGREPEN


    Categorie:Andere
    24-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achterschip 2
    ACHTERSCHEPEN IN DE BINNENVAART
    MET STUURHUT, MACHINEKAMER EN WOONST
    ER IS OOK PLAATS VOOR AUTO EN BIJBOOT

    BELCANTO

    CARTIER

    ORISSA

    STROMTID 



    Categorie:Andere
    22-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huizen 14
    KUBISME IS VAN ALLE TIJDEN
    KLASSIEK - INTERBELLUM
    OUD EN NIEUW - DE MENS IN HET MIDDEN
    EIGENTIJDS
    21e EEUW
    CONTAINER-KUBISME


    Categorie:Andere
    09-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Achterschip 1
    OP DE BINNENWATEREN :
    WONEN IN HET ACHTERSCHIP
    MET PARKING OP HET DAK VAN JE HUIS

    BRENDA

    DISCOVERY

    FLUVIUS


    Categorie:Andere
    10-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de Kaai
    LADEN EN LOSSEN : SCHEPEN ONDER DE KRAAN

    SPEED

    FLORIDA

    DURABO

    TARKANA


    Categorie:Andere
    18-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huizen 13
    Basteenbouw is traditioneel, landelijk en gegeerd voor vernieuwbouw.
    baksteen
     traditioneel
    landelijk
    vernieuwbouw


    Categorie:Andere
    15-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schepen 2
    GESPOT OP DE BINNENWATEREN (*)
    PASSANT onderweg tussen de bomen
    RU-SAN bij het binnenvaren van de sluis
    DANIELLA met een lading zand
    ORTELIUS met de luiken open
    * ( Er zijn ook mensen die vogels spotten:  http://vogelbescherming.be/  --  https://www.vogelbescherming.nl/ )


    Categorie:Andere
    10-02-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Binnenvaart

    SCHEEPSTYPEN (BUREAU VOORLICHTING BINNENVAART ) 

    KLASSE I : SPITS
    Lengte 38,5 meter - breedte 5,05 meter - diepgang 2,20 meter - laadvermogen 350 ton

    EDELWEIS (leeg)

    SUNNY (geladen)

    HOLIDAY (geladen)

    KLASSE II : KEMPENAAR
    Lengte 55 meter - breedte 6,60 meter - diepgang 2,59 meter - laadvermogen 655 ton

    QUEENSLAND



    Categorie:Andere
    15-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spits 2
    VIER GELADEN SPITSEN IN HET GROEN

    ANTARES

    CHRISTINA II

    FRANTO

    JENDA


    Categorie:Andere
    10-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spits 1
    BERGEN

    De spits is een vrachtschip waarvan de afmetingen zijn afgeleid van de maten van de sluizen en kanalen in Frankrijk. De Franse naam is péniche. Deze afmetingen van de kanalen werden in 1879 vastgelegd door minister van openbare werken Charles de Freycinet. De sluiskolken moesten minimaal 5,20 meter breed en 40 meter lang zijn. De minimale waterdiepte bedraagt 2,20 meter en de maximale doorvaarthoogte is 3,50 meter.

    LOMA

    Een spits kan maximaal zo'n 300 tot 400 ton vervoeren en heeft een maximale diepgang van gemiddeld 2,50 meter. Eigen gewicht bedraagt rond de 80 ton. Veel spitsen zijn 38,50 meter lang en 5,05 meter breed. Deze maten van de spits komen overeen met CEMT-klasse I.
     
    PALOCLAU

    De spits heeft als nadeel dat de vrachtcapaciteit beperkt is. Daar staat tegenover dat deze schepen op vrijwel alle Europese binnenwateren kunnen varen. Een ander nadeel is, dat als gevolg van de stompe voorsteven de snelheid laag is. Een uitspraak in de schipperswereld is dat in een spits geen gang te branden is. Ze zeggen ook wel: geladen niet vooruit en leeg niet achteruit te krijgen.

    PANTER

    SEQUENS


    Categorie:Andere
    Foto

    Contact


    Aanraders
  • Tempus Fugit
  • Jans wandelblog
  • Water & Wind
  • Woord en Beeld
  • Stroomopwaarts
  • Poezie
  • Sailing
  • Shelduck
  • Riets Fotowebsite

    Categorieën
  • Actualiteit (49)
  • Andere (98)
  • Poëzie (88)
  • Reizen (7)

  • Archief per maand
  • 10-2024
  • 04-2024
  • 12-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 11-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 12-2021
  • 04-2021
  • 02-2021
  • 12-2020
  • 04-2020
  • 01-2020
  • 10-2019
  • 06-2019
  • 04-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 10-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 12-2017
  • 06-2017
  • 04-2017
  • 01-2017
  • 09-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 01-2015
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 04-2014
  • 02-2014
  • 11-2013
  • 09-2013
  • 06-2013
  • 04-2013
  • 10-2012
  • 04-2012
  • 01-2012
  • 08-2011
  • 04-2011


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!