Uit De Morgen van 1 juni 2013 :
De NMBS schuift de hogesnelheidstrein Fyra tussen Brussel en Amsterdam definitief aan de kant. Dat heeft Marc Descheemaecker - bestuurder van de NMBS - deze namiddag bevestigd op een persconferentie. Volgens de topman zijn bij de aankoop "inschattingsfouten" gemaakt. De NMBS zal het contract met de Italiaanse producent AnsaldoBreda ontbinden en de drie bestelde Fyratreinen weigeren. Nederland neemt pas midden juni een beslissing over de trein, zo maakte Eric Trinthamer - woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen (NS) - bekend na de persconferentie van de NMBS.
Uit de Volkskrant' van 1 juni 2013 :
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) wacht op een rapport van de Nederlandse Spoorwegen voordat ze een besluit neemt over de Fyra. Het rapport van het Belgische spoorbedrijf NMBS bestudeert ze in de tussentijd 'zorgvuldig'.
'Hoe kan het dat de Belgen alle info al hebben om te besluiten over de Fyra maar NS en de staatssecretaris er nog niet uit zijn?', vraagt ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik zich af. 'De landen en vervoerders zouden juist samen moeten werken en dit is vanaf het begin het probleem geweest met deze lijn. De Beneluxtrein moet nu snel weer elk uur rijden, nog deze zomer.'
Besluit: beleidsverantwoordelijken en spoorwegexploitanten beginnen onder elkaar te ruziën, de constructeur-leverancier is nagenoeg failliet en spreekt alleen nog via zijn advokaat,
en de reiziger?: hij geraakt niet voorbij de Moerdijk maar blijft in de kou staan en wacht, op een perron zonder trein.
(blog van 28 januari 2013 :)
Met de Fyra werd een perfectlopende Benelux-Intercity (Brussel-Amsterdam) vervangen door een Europese Hogesnelheidstrein. --De overheid doet wel meer dingen waar niemand om vraagt.-- Meteen lagen Antwerpen en Brussel voor de Rotterdammers in het 'Verre Buitenland' en was Amsterdam opnieuw 'Het Hoge Noorden' voor al wie er vanuit Brussel of Antwerpen heen wilde.
uit NRC Handelsblad :
De Nederlandse Spoorwegen en de Belgische vervoerder NMBS zitten vandaag in Brussel tegenover parlementariërs uit Nederland en België. Er moet uitleg worden gegeven over het fiasco met de hogesnelheidstrein. De speciaal ingelaste hoorzitting moet opheldering verschaffen over hoe het zo mis kon gaan met de verbinding tussen Brussel en Amsterdam. Topmannen van zowel de NS als de Belgische vervoerder NMBS, Bert Meerstadt en Marc Descheemaecker, willen de problemen toelichten, aldus de ochtendkrant. De zitting zal plaatsvinden in de Senaat van het Belgische parlement. Ook ProRail en de Belgische spoorbeheerder Infrabel schuiven aan. Doel van de samenkomst is een allesomvattend overzicht krijgen van de problemen en het aan horen van oplossingen.
uit De Standaard : Vandaag vindt een speciale hoorzitting plaats in het Belgische parlement die opheldering moet verschaffen over de problemen met de Nederlands-Belgische hogesnelheidstrein Fyra. Het is de eerste maal dat Belgische en Nederlandse parlementairen samenkomen in een hoorzitting om een dergelijk probleem aan te pakken.
De Nederlandse parlementariërs en NS-bazen zijn tijdig aangekomen, maar best dat niemand de trein genomen heeft.
|