TEMSE - 5 november 2022 - Aan het startpunt van het fonkelnieuwe Boelwerfparcours, op de site de Zaat, herdacht Erfgoedvereniging Op Stoapel de overleden scheepsbouwers.
Er werd een bloemenkrans neergelegd en een minuut stilte in acht genomen ter nagedachtenis aan alle overleden scheepsbouwers waar ook ter wereld. Er werd een passend gedicht voorgelezen.
WERKMAKKERS
Als de Zaat blaast, wordt de werker wakker
die nagels moeten heet, die kiel gelegd
laat ratelen die hamers, oorverdovend
wekt een schreeuw de werf tot leven.
Als de Zaat blaast, zwelt de ziel van ’t dorp
waait weelde door de straten en
drijft De Welvaart staalhard op het water.
De Zaat blaast… haar laatste adem uit
een zwarte wolk kwaadaardig stof
en bijtend zure dampen.
De laatste man, een oude kraan
in ademnood amechtig op de dijk
vertellen nog ‘t verhaal
van makkers die verdwenen
Scheepswerf De Schelde was de trots van Vlissingen. De hele stad liep uit als een schip van de helling gleed. En het bloeiende bedrijf gaf volop werk. De meeste arbeiders stonden met liefde 30 jaar en meer aan de machines, tot de neergang van de scheepsbouw inzette.
Het scheepsbouwconcern Rijn-Schelde-Verolme Machinefabrieken en Scheepswerven NV (RSV) was een combinatie van scheepswerven en machinefabrieken die begin 1971 ontstond. In 1983 ging het als gevolg van vele oorzaken voortkomend uit de toenmalige crisis in de zware scheepsbouw, ten onder.
Cockerill Yards was een scheepswerf gelegen te Antwerpen, later verplaatst naar Hoboken. John Cockerill opende zijn eerste scheepswerf aan de Belgische Maas rond 1818-1819. De onderneming ging in 1982 failliet en werd overgenomen door Boelwerf.
De Boelwerf werd in 1829 opgericht door Bernard Boel, hij werd later opgevolgd door zijn zoon Jozef Boel. De grootste bloei van J. Boel & Zonen ontstond na de tweede wereldoorlog toen het bedrijf internationaal doorbrak. Door de internationale crisis in de scheepsbouwsector raakte de onderneming halfweg de jaren tachtig in de problemen en werd zij op 28 oktober 1992 failliet verklaard.
|