De weg kwijt....
Op het station in Woerden kwam ik aan als lijn 143 en ging verder als lijn 12 (stadsrit). Er zit 12 minuten tussen en dus moest ik even wachten. Druk was het niet en dus raakte ik wat in gesprek met passagiers. De
laatste passagier die buiten stond, maakte een vertwijfelde indruk, net
alsof hij - een oudere man - niet goed wist of hij nu zou instappen, of
buiten zou blijven staan. Enigzins afwachtend, en inschattend keek hij me aan.
"Chauffeur, stopt u op elke halte", vroeg hij aan mij? "Nou,
meneer als er mensen uit willen, of als er mensen staan te wachten op
een halte dan stop ik inderdaad op elke halte!, zei ik. "Vanacht heb ik wel 3 uur staan wachten op een halte", zei hij enigzins verontwaardigd, "maar er is geen bus geweest!" "En waar was dat meneer", vroeg ik?
Nu kwam er zweet op zijn voorhoofd te staan, en zijn handen begonnen lichtjes te trillen. "Ik ben heel zenuwachtig........ik weet niet meer waar dat was..........net wist ik het nog, maar nu niet meer...". Deze man leed aan een soort van geheugenverlies, zo was mijn inschatting en zat daar erg mee.
"Maar meneer, waar wilt u naar toe", vroeg ik hem? "Naar huis natuurlijk, naar huis......waar zou ik anders naar toe moeten?" "Maar eh, waar staat dat huis dan?", probeerde ik weer. "In Woerden......maar ik weet niet meer waar....ik kan er niets aan doen, maar ik weet niet waar dat huis staat!" Hij werd een beetje panisch en dus probeerde ik hem te kalmeren door rustig op hem in te spreken.
"Heeft
u niets bij u, in uw zakken of in uw portemonnee waarop staat waar u
woont, een rijbewijs of een bankplaatje, bibliotheekplaatje of wat dan
ook", vroeg ik hem? Hij betaste al zijn zakken, maar er zat niets in waaruit bleek waar hij woonde en ook zijn portemonnee was akelig leeg. "Het
wordt zo wel moeilijk meneer om u te helpen", zei ik tegen hem. "Ik wil
u graag verder helpen, maar als u niet weet waar u naar toe wilt dan
wordt het wat lastig.." "ja, ja.....ik begrijp het", zij de man, en sloeg zijn ogen neer.
Ik
had erg met de man te doen, hij was duidelijk de weg kwijt, en mijn 12
minuten waren al lang verstreken en ik moest hoog nodig weg. Naast me
stond een klein taxibusje en ik wenkte de chauffeur daarvan en vertelde
wat er aan de hand was. "Kan jij niet even met die meneer praten",
vroeg ik hem. "Ik moet weg, en wellicht herinnert hij zich direkt wel
weer waar zijn huis staat en kun jij hem verder helpen".
Gelukkig naam deze chauffeur de man mee naar zijn bus en kon ik mijn rit verder rijden.
Zulk
soort gevallen als hierboven, maakt iedere chauffeur wel eens mee.
Normaal - als het druk - is hebben geen tijd voor dit soort dingen.
Normaal zitten we in de vertraging in de spits en is het jachten en
jagen. Normaal kunnen we geen enkele service verlenen, zelfs niet het
opzoeken van een vertrektijd, omdat we altijd tot op de seconde de
uitgemolken rijtijden moeten proberen te halen. Nu - in de
zomerdienstroosters - is er wat meer tijd en zie je gewoon dat je met
wat meer tijd en aandacht voor elkaar, ook nog iets méér kan
betekenen in deze maatschappij.
Openbaar vervoer was vroeger méér dan alleen het vervoeren van mensen, het was ook een sociaal gebeuren. De chauffeur als vraagbaak en servicemedewerker in het gehele OV proces. Het sociale nu, is vér te zoeken. Wat
overblijft - met dank aan de marktwerking en de openbare aanbestedingen
in het OV - is 'bulk'transport van mensen in overvolle bussen op
nauwelijks te realiseren tijden met - daardoor - gespannen personeel
die nauwelijks nog service KUNNEN verlenen...
En dat vind ik een hele slechte ontwikkelling!
Peter, Juli 2005 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
|