Praten met oud-buschauffeur Melis Verhoef
Het
tweede deel van een interview met oud-buschauffeur Melis Verhoef. Hij
was op 6 september 1987 de gast in het programma Praten met een
Ridderkerker van Radio Ridderkerk.
Het werk in de fabriek
lag me niet zo, ik had geen zin om mijn leven lang het raam uit te
kijken en buiten de zon te zien schijnen. Ik nam rijlessen in Rotterdam
en ben in 1923 naar de RAGOM, de Ridderkerkse Auto Garage Omnibus
Maatschappij, gegaan. Intussen was ik in 1927 getrouwd met Ingetje
Slingeland. Ik trouwde op latere leeftijd omdat ik vrijstelling van
militaire dienst kon krijgen als ik vijf jaar voor mijn moeder, die
weduwe was, zou zorgen en dat heb ik toen gedaan.
De RAGOM had
twee Spijkers, een Nederlandse bus die met drie man aangeslingerd moest
worden. Als je geen collegas in de buurt had vroeg je aan een paar
klanten om even te helpen. De richtingaanwijzer was een plankje met een
rood rondje waarvoor je aan een touwtje moest trekken om hem uit te
steken. Ze werden ook wel lollys genoemd. We hadden ook nog een stuk
of zeven Fords.De passagiers zaten recht tegenover elkaar met hun
ruggen naar de straat en bij een scherpe bocht belandde er wel eens
iemand bij een ander op schoot. Daar schijnen zelfs nog huwelijken uit
voort gekomen te zijn.
De lijn begon boven aan de stoep op het
dorp waar ook een garage voor vier wagens was. De eindhalte in
Rotterdam was op de Groote Markt. Een van de routes was door de donkere
hoek, langs de Kerkedijk en dan de Varkenoordseweg uit. De Groote Markt
was een plein waar de schepen onderdoor voeren. Daar waren allerlei
koffiehuizen en ook de drukkerij van de Maasbode. Speenhof, de zanger,
woonde daar ook. Er was ook een duikerpakkenzaak van Polak. Een
retourtje Ridderkerk-Rotterdam kostte vijfenzestig cent. In de
crisistijd konden de mensen dat niet meer betalen en was er nauwelijks
omzet. Toen heeft Groenenboom, die eigenaar van de RAGOM was, besloten
om de prijs te verlagen naar een kwartje voor een retourtje. Tot ver in
1945 is er voor die prijs gereden.
Privé-chauffeur Waar
nu de ZABO is stond een boerderij van Groeneboom en daar vandaan
vertrok je s morgens om zes uur. Als je geluk had was je om zeven uur
s avonds klaar. Het gebeurde wel dat je een lekke band had en als er
dan veel mannen aan boord waren zei je; jongens, licht de bus even op
dan zet ik er zo de krik onder. Ik verdiende toen achttien gulden per
week plus twee procent van de inkomsten. Zwart rijden was er toen nog
niet bij, de mensen hadden daar nog geen weet van.
Tussendoor
ben ik ook nog privé chauffeur van Gerrit Groenenboom geweest. We reden
markten af en in de winter naar pulpverkopingen, want Groenenboom was
ook een handelaar die een stuk of acht boerderijen had in Mill en
IJsselstein en hier in Ridderkerk. Daar zaten mensen op die eigenaar
geweest waren maar in de crisistijd failliet gegaan waren, die de
boerderij pachtten. Gerrit kocht bietenpulp in Engeland en hier bij de
suikerfabrieken en verkocht het weer als veevoer. Ik reed hem heel
Vlaanderen door om dat te verkopen. En als de schepen binnen liepen
gingen we ook kijken of de pulp watervrij was. Anders ging het rotten.
Tourchauffeur In
1934 is de RAGOM overgenomen door de heer Ravestein en om een
faillissement te vermijden is in de oorlog de Twee Provinciën ontstaan
uit een aantal door de heer Ravestein overgenomen vervoersbedrijven
o.a. Rederij op de Lek, Ringelberg die afgebrand was, Blommers die op
Zwijndrecht, Groote Lindt en Heerjansdam reed, Dirkzwager uit
Barendrecht Smidshoek. De meeste hadden soms maar één of anderhalve bus
rijden.
Na de oorlog ben ik ook tourchauffeur geweest bij de
Twee Provinciën. Wij reden door heel Europa en ik heb veel gereden op
Oostenrijk, Italië en Frankrijk. Toen ik ouder werd en er veel nieuwe
jonge chauffeurs kwamen, hebben ze mij controleur gemaakt. Dat is een
zwarte plek in mijn leven. Ik had er de pest in. Ik heb er mijn best
voor gedaan, maar het was niks voor mij. Toen ik 67 was ben ik eruit
gegaan maar later hadden ze mij toch weer nodig als chauffeur en heb ik
ook nog alle haltepalen en abris in orde gemaakt en heb ik de vijftig
jaren vol gemaakt als garagechef.
combinatie.uwnieuws.nl - 27-08-2008 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|