Zaterdag
19 mei 2007 - Een vroege dienst op lijn BBA 120 en BBA 126 (BBA Utrecht
Noordwest). Dat moet toch een makkie zijn. Immers nagenoeg geen
vrachtverkeer, geen files en veel mensen weg omdat er
Hemelsvaart-Pinksteren vakantie is.
Maar toch... Op
de borden hing al één aanschrijving dat er een braderie zou worden
gehouden in Zuilen op een doorgaande weg van Maarsen naar Utrecht
station, visa versa, Of we maar even wilden omrijden. Uit de kranten
moesten vernemen dat ook de NS de verbinding Utrecht - Amsterdam dit
weekend met bussen wenste te rijden ivm met werkzaamheden aan het spoor.
Wat wij niet hadden meegekregen was dat op de routes ons nog méér narigheid te wachten stond...
In
Abcoude was er een soort van Paarden concours aan de gang. Honderden
paardentrailers en trekkers aan de ene kant van de toegangsweg van en
naar Abcoude, en tribunes, wedstrijdvelden en veel publiek, aan de
andere kant van de weg. De uitgeladen paarden én het daarbij
behorende voetvolk moest allemaal van de ene kant van de weg naar de
andere kant. Verkeersregelaars hadden meer aandacht voor de paarden dan
voor het overige verkeer, en dat werd dus stevig wachten.
In
Loenen a/d vecht was er een soort van cultuur evenement aan de gang.
Hartstikke vol (ik kon niet eens op de bushalte komen) en daardoor weer
de nodige vertraging. Het volgende gehucht is dan Nieuwersluis, normaal
de rust zelve, maar nu stond daar ook alles vast op de 'brede brug'
naast restaurant : het stoute soldaatje". Niemand die aan de kant wil
als de bus er aankomt, en ja dan sta je tegenover elkaar en moeten er
uiteindelijk toch wat 'luxe' wagens achteruit. Wederom opbouw van
vertraging.
In Breukelen aangekomen - het volgende dorp -was er op zaterdag ook een evenement aan de gang plus een extra markt. Een gigantische bende was het daar. Toen ik eindelijk op de halte Breukelen Markt was
aangekomen zag ik dat ik inmiddels zoveel vertraging had opgelopen dat
ik eigenlijk op deze tijd al op Utrecht station had moeten staan!
Nog was het leed niet geleden, want nu ging ik richting Zuilen - waar de Braderie aan de gang was. Voor
de Braderie is een straat naar links en dan kun je in een grote boog om
de doorgaande weg heenrijden. Alleen al het verkeer van en naar de
Braderie wilde dat ook! En verkeer dat naarstig op zoek was naar een
parkeerplek, In en uitparkeren en de bus stond maar geduldig te
wachten. Je kunt geen kant op, dus wat kan je anders?
Bijna een
half uur later dan de bedoeling was kwam ik uiteindelijk op Utrecht
station aan op een tijd dat ik eigenlijk al weer vertrokken had moeten
zijn. Maar dat ging even niet door omdat er nog steeds geen toiletten
of koffie-automaten in de bus zitten, en mijn wettelijk toegestane
maximale rijtijd erop zat. Even pauze dus.
Natuurlijk vertrek je
door dit alles weer te laat, en krijg je de intelligente vraag van de
passagiers:"Chauffeur, waarom is de bus zo laat? En als je dan het
hele bovenstaande verhaal aan iedere passagier die vraagt waarom de bus
zo laat is, moet gaan vertellen, dan wordt het steeds later, dan kan ik
verzekeren! Dus maar vertellen dat het erg druk is onderweg met veel
activiteiten en dat het daardoor wat later is geworden, met de excuses
van het bedrijf...
En, dan waren er ook nog mensen die probeerden
met Treinkaartjes de bus in te komen en zo doorlopen en hoogst
verontwaardig waren dat ze fors in de buidel moesten tasten om toch met
deze bus te mogen rijden. NS was (wederom) zo handig geen mensen neer
te zetten voor NS passagiers die (gratis) met het vervangend voer mee
konden rijden. Géén hond die wist waar dat vervangend vervoer dan te
vinden was en dus kwam men in grote getale naar Lijn 120 Utrecht -
Amsterdam. Het koste mij weer de nodige discussies en tijd voordat ik
uiteindelijk weg kon rijden. Echt, een lekker dagje...!
De moraal van dit verhaal:
Weten
wat je op een dag te wachten staat is essentieel voor een goede uitvoer
van je dienst en voor de juiste informatie aan de passagiers. Maar ook
gemeenten en dorpen zouden (beter) moeten communiceren met de OV
bedrijven die door hun grondgebied heenkomen. Het is prachtig om
allerlei activiteiten te ontwikkelen, maar tref dan wel maatregelen
waardoor het OV zo min mogelijk wordt gehinderd. Zet meer
verkeer regelaars in. En voor NS heb ik eigenlijk geen goede woorden
over. Zij leren het nooit en ze zullen nooit de passagiers naar het
vervangend vervoer verwijzen. Echt een schande eigenlijk!
Als buschauffeur word je vaak voor voldongen feiten gesteld en zie maar dat je er weer uitkomt! Dat
is ook een deel van je vak, je moet zelf (vaak) in situaties
beslissingen nemen. Het gaat met name de gevestigde garde goed af, maar
begrijp je nu waarom de animo om buschauffeur te worden sterk aan het
afnemen is?
Buschauffeur is een verantwoordelijk beroep dat
veel, erg veel van je vraagt. Je moet een brede rug hebben en over veel
improvisatie talent beschikken, en die eigenschappen schijnen steeds
minder mensen te (willen) hebben. Vandaag was gewoon een dag als
anderen. Maar in het leven van een buschauffeur is er geen enkele
(werk)dag gelijk als aan een andere dag!
Peter. (19 mei 2007) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------