De spiegel van de dag
Categorieën
  • De dagelijkse maatschappij (15)
  • Diabetes (1)
  • Het leven van een buschauffeur (8)
  • Politiek (1)
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • qzyfffff (qzyfffff)
        op
  • xiaoke (xiaoke)
        op
  • 201804.18yangpeng (yangpeng)
        op Een Kater
  • 201804.18yangpeng (yangpeng)
        op Leven na de dood...
  • outlet (yangpeng)
        op Demotie
  • Inhoud blog
  • Gezondsheidszorg: de stijd tegen de molens..
  • 'Sturende bestuurders'
  • 13 februari, een datum als alle andere..
  • Openbaar vervoer in 2020..
  • Tennisarm
    dagelijkes beschouwing van het leven
    23-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom is de bus zo laat?

    Chauffeur, waarom is de bus zo laat?

    Zaterdag 19 mei 2007 - Een vroege dienst op lijn BBA 120 en BBA 126 (BBA Utrecht Noordwest). Dat moet toch een makkie zijn. Immers nagenoeg geen vrachtverkeer, geen files en veel mensen weg omdat er Hemelsvaart-Pinksteren vakantie is.

    Maar toch...
    Op de borden hing al één aanschrijving dat er een braderie zou worden gehouden in Zuilen op een doorgaande weg van Maarsen naar Utrecht station, visa versa, Of we maar even wilden omrijden. Uit de kranten moesten vernemen dat ook de NS de verbinding Utrecht - Amsterdam dit weekend met bussen wenste te rijden ivm met werkzaamheden aan het spoor.

    Wat wij niet hadden meegekregen was dat op de routes ons nog méér narigheid te wachten stond...

    In Abcoude was er een soort van Paarden concours aan de gang. Honderden paardentrailers en trekkers aan de ene kant van de toegangsweg van en naar Abcoude, en tribunes, wedstrijdvelden en veel publiek, aan de andere kant van de weg. De uitgeladen paarden én het daarbij behorende voetvolk moest allemaal van de ene kant van de weg naar de andere kant. Verkeersregelaars hadden meer aandacht voor de paarden dan voor het overige verkeer, en dat werd dus stevig wachten.

    In Loenen a/d vecht was er een soort van cultuur evenement aan de gang. Hartstikke vol (ik kon niet eens op de bushalte komen) en daardoor weer de nodige vertraging. Het volgende gehucht is dan Nieuwersluis, normaal de rust zelve, maar nu stond daar ook alles vast op de 'brede brug' naast restaurant : het stoute soldaatje". Niemand die aan de kant wil als de bus er aankomt, en ja dan sta je tegenover elkaar en moeten er uiteindelijk toch wat 'luxe' wagens achteruit. Wederom opbouw van vertraging.

    In Breukelen aangekomen - het volgende dorp -was er op zaterdag ook een evenement aan de gang plus een extra markt. Een gigantische bende was het daar. Toen ik eindelijk op de halte Breukelen Markt was aangekomen zag ik dat ik inmiddels zoveel vertraging had opgelopen dat ik eigenlijk op deze tijd al op Utrecht station had moeten staan!

    Nog was het leed niet geleden, want nu ging ik richting Zuilen - waar de Braderie aan de gang was. Voor de Braderie is een straat naar links en dan kun je in een grote boog om de doorgaande weg heenrijden. Alleen al het verkeer van en naar de Braderie wilde dat ook! En verkeer dat naarstig op zoek was naar een parkeerplek, In en uitparkeren en de bus stond maar geduldig te wachten. Je kunt geen kant op, dus wat kan je anders?

    Bijna een half uur later dan de bedoeling was kwam ik uiteindelijk op Utrecht station aan op een tijd dat ik eigenlijk al weer vertrokken had moeten zijn. Maar dat ging even niet door omdat er nog steeds geen toiletten of koffie-automaten in de bus zitten, en mijn wettelijk toegestane maximale rijtijd erop zat. Even pauze dus.

    Natuurlijk vertrek je door dit alles weer te laat, en krijg je de intelligente vraag van de passagiers:"Chauffeur, waarom is de bus zo laat? En als je dan het hele bovenstaande verhaal aan iedere passagier die vraagt waarom de bus zo laat is, moet gaan vertellen, dan wordt het steeds later, dan kan ik verzekeren! Dus maar vertellen dat het erg druk is onderweg met veel activiteiten en dat het daardoor wat later is geworden, met de excuses van het bedrijf...

    En, dan waren er ook nog mensen die probeerden met Treinkaartjes de bus in te komen en zo doorlopen en hoogst verontwaardig waren dat ze fors in de buidel moesten tasten om toch met deze bus te mogen rijden. NS was (wederom) zo handig geen mensen neer te zetten voor NS passagiers die (gratis) met het vervangend voer mee konden rijden. Géén hond die wist waar dat vervangend vervoer dan te vinden was en dus kwam men in grote getale naar Lijn 120 Utrecht - Amsterdam. Het koste mij weer de nodige discussies en tijd voordat ik uiteindelijk weg kon rijden. Echt, een lekker dagje...!

    De moraal van dit verhaal:

    Weten wat je op een dag te wachten staat is essentieel voor een goede uitvoer van je dienst en voor de juiste informatie aan de passagiers. Maar ook gemeenten en dorpen zouden (beter) moeten communiceren met de OV bedrijven die door hun grondgebied heenkomen. Het is prachtig om allerlei activiteiten te ontwikkelen, maar tref dan wel maatregelen waardoor het OV zo min mogelijk wordt gehinderd. Zet meer verkeer regelaars in. En voor NS heb ik eigenlijk geen goede woorden over. Zij leren het nooit en ze zullen nooit de passagiers naar het vervangend vervoer verwijzen. Echt een schande eigenlijk!

    Als buschauffeur word je vaak voor voldongen feiten gesteld en zie maar dat je er weer uitkomt!
    Dat is ook een deel van je vak, je moet zelf (vaak) in situaties beslissingen nemen. Het gaat met name de gevestigde garde goed af, maar begrijp je nu waarom de animo om buschauffeur te worden sterk aan het afnemen is?

    Buschauffeur is een verantwoordelijk beroep dat veel, erg veel van je vraagt. Je moet een brede rug hebben en over veel improvisatie talent beschikken, en die eigenschappen schijnen steeds minder mensen te (willen) hebben. Vandaag was gewoon een dag als anderen. Maar in het leven van een buschauffeur is er geen enkele (werk)dag gelijk als aan een andere dag!

    Peter. (19 mei 2007)
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Een interessant adres?

    Mijn favorieten
  • seniorennet.nl
  • De Grootste OV Nieuws site van Nederland 10.000 bezoekers per dag

  • Willekeurig SeniorenNet.nl Blogs
    dorien
    blog.seniorennet.nl/dorien

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!