De spiegel van de dag
Categorieën
  • De dagelijkse maatschappij (15)
  • Diabetes (1)
  • Het leven van een buschauffeur (8)
  • Politiek (1)
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • qzyfffff (qzyfffff)
        op
  • xiaoke (xiaoke)
        op
  • 201804.18yangpeng (yangpeng)
        op Een Kater
  • 201804.18yangpeng (yangpeng)
        op Leven na de dood...
  • outlet (yangpeng)
        op Demotie
  • Inhoud blog
  • Gezondsheidszorg: de stijd tegen de molens..
  • 'Sturende bestuurders'
  • 13 februari, een datum als alle andere..
  • Openbaar vervoer in 2020..
  • Tennisarm
    dagelijkes beschouwing van het leven
    14-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Sturende bestuurders'





    Sturende Bestuurders

    Besturen is een zaak van wikken en wegen.

    Sturen is vaak een zaak van anticiperen op anderen. Besturen is ook een zaak van geven en nemen. Bestuurders die constant op hun strepen gaan staan zullen op enig moment een opponent tegen komen, die het er niet bij laat zitten, en zo wordt een conflict geboren.

    Besturen is een zaak van evenwicht, en op juistheid inschatten van informatie. Besturen moet je weloverwogen doen, vrij van andere problemen, goed geconcentreerd, altijd goed geconcentreerd! Een klein moment van onoplettendheid, kan fataal zijn. Het kan zeer ernstige gevolgen hebben voor anderen maar ook voor jezelf.

    Bestuurders van een bus hebben een grote verantwoordelijkheid. Weloverwogen moeten zij niet alleen een voorbeeldige verkeersdeelnemer zijn, maar daarbuiten ook nog rekening houden met de passagiers, de dienstregeling, agressie op de weg maar soms ook in de bus, en de verkeersomstandigheden.

    Bestuurders van een bus moeten constant inschatten hoe ze een situatie beoordelen en hoe zij daar zelf op reageren, actie – reactie. Het is een continu proces van afwegingen maken. Na heel veel jaar lijkt dat automatisch te gaan. Maar dat is natuurlijk niet zo.

    Gas bijgeven, of juist inhouden, wegrijden van een halte of nog even wachten voor een aanstormende passagier, heibel maken over een ‘strippie’ meer of minder, of maar doorrijden, want je bent al zo laat, het zijn allemaal afwegingen die we dagelijks maken, soms wel 100 keer op een dag.

    Bestuurders van een bus, hebben ook te maken met die andere bestuurders, bestuurders die géén bus besturen, maar die het bedrijf besturen waar de bestuurders van een bus, werkzaam zijn.

    Deze bestuurders krijgen met dezelfde – bestuurders – problemen te maken als de bestuurders van een bus. Ook zij moeten constant anticiperen op het gedrag van anderen, en de regelgeving proberen te handhaven. En ook zij staan onder druk van anderen om schier onmogelijke opdrachten uit te moeten voeren. Want hoe stel je het ziekteverzuimpercentage bij als je bedrijf steeds meer grijze koppies gaat tellen, en uitval van oudere werknemers door lichaamsbeperkingen steeds meer gaat toenemen?

    Bestuurders met, en bestuurders zonder stuur, worden dus veelvuldig met dezelfde problemen geconfronteerd. Het juist inschatten van een situatie zal altijd het belangrijkste zijn voor iedere bestuurder. Alleen door heel veel ervaring zal het inschattingsvermogen kunnen toenemen. Ervaring, veel ervaring, is voor elke bestuurder een bittere noodzaak!

    Als jong touringcarchauffeur krijg je ook niet gelijk een 10 daagse reis naar Rome. Meestal beging je met wat zwembadritjes, rondjes om de kerk en wat schoolreisjes. Maar bestuurders – managers – in (bus)bedrijven beginnen steeds jonger en minder ervaren. Zij moeten zich profileren, en kunnen vaak niet anders dan op hun strepen gaan staan. De ‘oude rotten’ in het vak – de busbestuurders, laten dat soort gedrag vaak niet toe, en een conflict is geboren. Spanning op de werkvloer, vermindering van plezier in het werk.

    De oplossing zou toch zo simpel kunnen zijn: iedere bestuurder heeft geleerd dat geen enkele situatie hetzelfde is als de vorige dag of de vorige maand. Al rijd je 1000 keer dezelfde route, de situatie die je de dag erna meemaakt zal altijd verschillen dan die van de dagen ervoor.

    Bij iedere situatie, of bij ieder probleem hoort een passende oplossing. Hoe langer je meegaat, des te creatiever je kunt worden in het bedenken van oplossingen. Alle mensen, of alle situaties over één kam scheren is vaak domste wat je kunt doen.

    Besturen doe je met je hart, je hersens, en je ziel. Besturen doe je met je hele lijf.

    Een bestuurder, met een stuur.

    Peter.

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Een interessant adres?

    Mijn favorieten
  • seniorennet.nl
  • De Grootste OV Nieuws site van Nederland 10.000 bezoekers per dag

  • Willekeurig SeniorenNet.nl Blogs
    maartje
    blog.seniorennet.nl/maartje

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!