Zo dit voelt goed: het contact met Orientalis is nauwer gelegd.
Het is druk in de Sint-Stevenskerk op deze 27ste december. De Davidster ligt open en bloot in de viering. Wat een enorme ster! Er is nog te zien waar de doopvont gestaan heeft. Ik geniet van een diapresentatie met prachtige afbeeldingen van het Kerstverhaal.
Vervolgens neem ik een foto van het grafmomument van Ian Iosselet (het hoofd met de bolhoed). Grappig, die big smile! Hm, de zwarte marmeren piramide heeft de vorm die in antieke tijden 'de vrouw' voorstelde. Vijf stappen recht voor dit monument... daar is het Krachtige Punt.
De hobbelige grafstenen in het koor zijn mooi. Ik sta te kijken bij een koperen plaat aan de koorwand als er een vrouwelijke kerkgids op me afkomt. Ze vertelt dat het een grafplaat is, maar dat de plaat aan de wand is gehangen omdat ze op de grond zo versleet. Er staat een priester op met een kazuifel: Thomas Buys. Hm, dus nog van voor de beeldenstorm. Hij stierf in 1570.
Ze vertelt me over het verschil tussen wereldheren en kloosterlingen. Wereldheren: rooms-katholieke priesters zoals pastoors en kapelaans die niet bij een orde hoorden, wereldse bezittingen mochten hebben, een salaris van het bisdom kregen en onder andere door het opdragen van missen geld verdienden. Ze zegt dat de Sint-Stevenskerk wel 28 altaren had en dat aan al die altaren missen werden opgedragen.
Kloosterlingen, zoals monniken, deden geloften van armoede, gehoorzaamheid en kuisheid. Wereldheren niet, al hoorde het celibaat natuurlijk wel bij hun ambt. De wereldheren van de Sint-Stevenskerk woonden in de Kanunnikenhuizen naast de kerk.
Ik vertel over de grafsteen in het zuidwesten bij een steunbeer van de kerk waar ik de naam van mijn zoon (Mijn Liefste) vandaan heb. Dan vertel ik over de krachtplaatsen van Nijmegen en dat ik in de Sint-Stevenskerk op zoek ben naar de specifieke plek van de Zwarte Godin.
"Is het dan een specifieke plek?" vraagt ze.
Ik ben ervan overtuigd en neem haar mee naar de krachtige plek bij de doopvont.
"Vroeger was hier de Mariakapel," zegt ze, "o nee, de Bakkerskapel.'
"Neehee, dat weet ik, die is hiernaast."
Bij mij rinkelen de belletjes en lichtjes in mijn hoofd: 'Yes, yes, yes, ik zat in een keer goed, in de oude Mariakapel... natuurlijk.'
De vrijwilligster neemt me mee naar de informatietafels. Op de geplastificeerde plattegronden staat de Mariakapel niet genoemd. Niet getreurd; ze wandelt naar een andere, in deze deskundige, vrijwilligster: "Ja, waar de doopvont nu staat dat is de oude Mariakapel. Je kunt het aan het plafond nog zien; dat is iets anders vormgegeven."
Ik dans bijna door de Sint-Stevenskerk; GEVONDEN DE ZWARTE GODIN.
Warrior Iadied
http://www.djdekker.net/stevenskerk/int/buys.html
http://www.encyclo.nl/begrip/wereldheer
|