WEDERWAARDIGHEDEN
Inhoud blog
  • Groot nieuws
  • Macht of Ontwikkeling?
  • Spin in het Web
  • Gebroken Belofte

    Zoeken in blog



    Archief per maand
  • 05-2017
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 01-2014
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011

    Voor mij, om gelukkig te zijn, en voor geïnteresseerden!
    01-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - 'Reizen'

    Zo gaan de jaren voorbij. Woensdagavond 2 april 2000 begint als een gewone lesavond in genoemd keuzevak. De Steen trekt al een paar dagen krachtig mijn aandacht naar haar toe. Ik wil haar bij me hebben en dus neem ik haar mee als voorbeeldsteen.
    Zó weten de studenten tenminste wat voor soort stenen zij de laatste bijeenkomst dienen mee te brengen als wij als afsluitend dankbaarheidsritueel een medicijnwiel gaan leggen.
    Halfedelstenen, die regelmatig de voorkeur van studenten hebben, bezitten mij teveel kracht van zichzelf... net of ze teveel ego hebben. Nou nee, dat is onaardig gezegd. Halfedelstenen stralen specifieke boodschappen uit en geven steun, dat zijn prima rollen, maar het zijn andere dan luisterend oor zijn, dat wil zeggen boodschappen opnemen en doorgeven.
    Na een korte discussie over de geschiktheid van de te hanteren stenen geef ik instructies over de activiteit die de betreffende avond aan de orde is: "Het is de bedoeling dat jullie een reis naar de benedenwereld gaan maken om daar een persoonlijk krachtdier te ontmoeten en eventueel te leren over diens kwaliteiten."
    Al spelend met de Steen in mijn handen ga ik verder: "Reizen is het ondernemen van een reis in de traditie van sjamanen of medicijnmannen van inheemse volkeren. Het is iets anders dan reizen in de alledaagse werkelijkheid. Normaal betekent reizen hetzelfde als wandelen of op de bus, in de trein of het vliegtuig stappen. Tijdens het reizen in de andere werelden zit of ligt de persoon, net wat hij of zij prettig vindt, ontspannen op de alledaagse, grofstoffelijke grond en probeert met een reisvraag de niet-alledaagse, fijnstoffelijke werkelijkheid binnen te dringen. Reizen geschiedt door bij aanvang een concreet beeld te visualiseren, bijvoorbeeld een boom, en dan maar zo onbevangen mogelijk de regie uit handen geven. Laat gebeuren, wat er gebeurt."
    Ik vertel dat ik het reisproces ritmisch drummend ga begeleiden en show de studenten mijn platte, achthoekige, met adelaars beschilderde Indiaanse drum. Zijn sonore geluid overdondert hen als ik het laat horen.
    Na deze happening vervolg ik mijn verhaal: "Het effect van het drummen is dat het gehoorkanaal van buitenaf bezet wordt. Hierdoor is de reiziger gevoeliger om binnenin te horen. Daarnaast ondersteunt het geluid van de drum het reizen op het pad van de niet-alledaagse-werkelijkheid, want het drumritme stimuleert de hersenactiviteit en als laatste garandeert de drum dat de gewone, bekende, wereld er nog is."
    Als er geen vragen blijken te zijn, ga ik vrolijk door: "Na twintig minuten drummen sla ik het eindsignaal: drie pittige dreunen eindigend in wat geroffel. Dit is het teken om afscheid te nemen en terug te keren naar de gewone wereld. Zeg of doe in de reis datgene wat nog hoognodig is, bedank voor de ervaringen en ga terug naar de plek waar de reis een aanvang nam en van daar door naar dit lokaal."
    Warrior Iadied

    Reageer (0)

    Tags:Het Verhaal van de Steen, Reizen
    02-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Andere Werelden

    Als de info duidelijk is, informeer ik de studenten over de verschillende werelden: "Allereerst is daar... de benedenwereld, op het niveau ín de Aarde. Om daar terecht te komen, verschaft de reiziger zich op enigerlei wijze toegang tot de Aarde zelf. In de benedenwereld bevinden zich energieën die zich, tijdens een reis, als krachtdieren aan de reiziger kunnen voordoen. Trouwens... elk denkbaar landschap is er aan te treffen: van steppes tot bergen, van moerassen en polders tot oceanen."
    Ik kijk even rond hoe de studenten de informatie oppakken. Ze lijken geïnteresseerd en zenuwachtig.
    "Dan is er de middenwereld. Deze bevindt zich op hetzelfde niveau als waarop het dagelijks leven zich afspeelt. Om hier te reizen visualiseert de reiziger de beginbeelden wederom op een bekende plaats, mogelijk weer bij een boom, en gaat daar op de grond zitten. De middenwereld wordt niet alleen bevolkt door alle bekende, normale wereldbewoners maar ook door energieën die zich als elfen, kabouters of andere sprookjesfiguren aan de reiziger kunnen voordoen."
    Hier en daar wordt wat gelachen. Natuurlijk lach ik mee; ik kan me de twijfels van studenten goed voorstellen, maar geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan.
    "Een derde, eveneens goed toegankelijke wereld is de bovenwereld. Normaliter is deze wereld door een grens van de middenwereld afgescheiden, vaak in de vorm van een vlies; een verdichting. Tijdens een reis is de bovenwereld op meerdere manieren te bereiken. Onder andere met behulp van rook, vanuit een boom, langs de regenboog of vanaf de top van een berg. Op het niveau van de bovenwereld bevinden zich de normale kosmische entiteiten als de zon, de maan, sterren en planeten. Verder komen er energieën voor die waargenomen kunnen worden als gidsen, heiligen of engelen. Bovendien bevinden mythische dieren als Pegasus-het-vliegend-paard of de Eenhoorn zich in de bovenwereld.
    Warrior Iadied

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Andere Werelden
    03-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Krachtdieren en Kwintessens

    Ik vertel de studenten dat er nog meer dimensies op het niveau van de bovenwereld of hoger bestaan: "Bijvoorbeeld de wereld van de overledenen, maar een beginnend reiziger zal daar waarschijnlijk niet geraken. Indien toch... vertrouw, laat het maar gewoon gebeuren!"
    De studenten die voor het eerst reizen, verzoek ik ín de benedenwereld hun krachtdier te gaan zoeken. De reisvraag voor beginners luidt: "Hallo, ik ben op zoek naar mijn krachtdier, ben jij mijn krachtdier?"
    Studenten die hun krachtdier reeds kennen uit eerdere reizen gaan eveneens naar de benedenwereld, maar dan met de
    vraag: "Hallo krachtdier, wat zijn jouw kwaliteiten?"
    Ik vertel dat krachtdieren een kwintessens hebben, dat wil zeggen kwaliteiten en mogelijkheden die de reiziger zich in het gewone leven eigen kan maken of die van pas kunnen komen in moeilijke situaties. Ook vertel ik dat reiservaringen een groot realiteitsgehalte kunnen hebben: "De reiziger kan zichzelf als volledig menselijk waarnemen, maar ook de ervaring opdoen een dier te zijn en te vliegen of zwemmen of leven onder water."
    Mijn ervaring gebiedt het me om de studenten te vertellen dat het niet voor iedere student eenvoudig is een krachtdier te ontmoeten. Sommigen zetten te veel hun wilskracht in en anderen gedragen zich (om onduidelijke redenen) op voorhand als uitverkorenen. Vaak lukt het dan niet.
    "Gedraag je zo rustig en nuchter als enigszins mogelijk is en als het moeilijk blijkt een krachtdier te ontmoeten, bijvoorbeeld omdat er geen dieren te zien zijn of omdat het er heel veel zijn, ga dan op de grond zitten: tegen een boom of een rots en trek een cirkel om je heen. Stel in die situatie de vraag: "Ik zoek mijn krachtdier, wil mijn krachtdier bij mij in de cirkel komen?" Meestal lukt het dan wel!"
    Warrior Iadied

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Krachtdier, Kwintessens
    04-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Twintig Minuten Drummen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dan volgen tips en waarschuwingen.

    Accepteer zoveel mogelijk het dier dat komt! Denk niet: Ik wil een zeemeeuw, een slang hoef ik niet!' Spinnen, mieren en kikkers hebben zeker zoveel medicijnkracht als leeuwen, olifanten of dolfijnen. Het krachtdier dat verschijnt, heeft naar alle waarschijnlijkheid belangrijke kracht voor de betrokken reiziger. Bedenk in deze dat het gaat om de kwintessens van het dier en niet om het uiterlijk.

    Vertrouw wat er gebeurt en probeer niet angstig te zijn: wees niet bang als een wolf je bijt en niet als een uil met jou zijn maaltijd, een gevangen muis, probeert te delen. Zie het als een eervol gebeuren. Van mij hoef je niet in de muis te bijten, maar probeer het cadeau te accepteren. Aan het eind van de twintig minuten drummen lig je echt, helemaal heel, gewoon op de grond van dit lokaal: verrast, verbaasd en heel vaak wijzer."

    Warrior Iadied


    Ad foto: Deze foto is ooit genomen ten behoeve van een artikel.

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Krachtdieren, Drum
    05-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Het Reisbegin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Ik vertel de studenten dat ze volledig bij bewustzijn blijven tijdens hun reis en dat wat ze doen of laten volledig hun eigen verantwoordelijkheid is en blijft: "Als er gedurende het reizen iets gebeurt wat je echt niet wilt, kun je elk moment stoppen. Zeg gewoon: "STOP!""

    Ik verzoek hen om in dat geval, alsjeblieft, wel rustig op de vloer van het lokaal te blijven liggen of zitten, totdat ik klaar ben met drummen en ik beloof met de hand op mijn hart na twintig minuten te zullen stoppen: "... zoals het ook de afspraak is dat iedereen na het eindsignaal terugkeert naar de gewone wereld."

    Ik raad de reizigers aan tijdens het reizen de ogen te sluiten zodat waarneming en aandacht zich beter naar binnen kunnen richten: "Gesloten ogen zorgen voor minder afleiding. En wat eventuele storende geluiden van buiten betreft!? Laat deze rustig bestaan; ze mogen er zijn, net als wij."

    De laatste informatie gaat over het begin van de reis: "Visualiseer eerst een liefst levende boom en kijk of er tussen de boomwortels een gat, een muizenhol of een deurtje te zien is, waardoor naar beneden is te gaan. Emotionele verbondenheid met de plek of boom kan ondersteunend zijn!"

    Ik vertel over een vrouwelijke reiziger die niet start bij een boom: "Zij heeft een heel bijzondere manier  om de energie van de Aarde in te gaan. Ze trekt een sprookjesachtige jurk aan en daalt af in een put. Enkele deurtjes in de wand van de put vormen voor haar toegangen tot de andere werelden. Zij probeert de deurtjes een voor een, en eentje gaat er open. Lang niet altijd het deurtje dat zij zich wenst, maar tja, dit is haar manier."

    Ik raad de aspirant-reizigers aan het niet te gauw op te geven: "Mogelijk is het even zoeken welke weg naar de benedenwereld voert. Soms slaagt iemand erin door via een grot te gaan, maar in principe gaat het goed met behulp van een boom. De grootte van de toegang is niet echt van belang. Als je erdoor wilt gaan, kan dat; je kunt jezelf zo klein mogelijk maken als je wilt. Via trappen, glijbanen, gangen of wat al niet meer manifesteert zich een uitgang die uitkomt in de benedenwereld, en dan zijn de reiservaringen begonnen. En lukt het echt niet, ga dan in gedachten met je rug tegen de boom zitten en ervaar. Kijk maar of er daar wat gebeurt.

    Warrior Iadied


    Ad foto: Bij deze beuk zijn meerdere Toegangen naar de Benedenwereld te zien. 
    Nota bene 3 augustus 2012 riep deze beuk mij toen ik er in Beek-Ubbergen langs wandelde. Ik ging achter de boom zitten, dus niet op het pad, en vond na de reis de blikjes met restanten energiedrank waar de boom last van had. Zie: Beukelf over Vriendschap.

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Reisbegin
    06-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Een Veilige Reisplek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nadat ik mijn verhaal heb afgestoken, leg ik de Steen waarmee ik al die tijd in mijn handen speelde op de grond. Ik steek enkele blaadjes reinigende salie aan en roep samen met de studenten de spirits aan om een veilige reisplek te creëren. Achter elkaar vraag ik de spirits in elke windrichting (Oost, Zuid, West en Noord) om bescherming, begeleiding en ondersteuning op onze reizen in de andere werelden.

    Daarna gaan de studenten op mijn verzoek in een cirkel liggen met hun hoofden naar het midden. Het is niet de bedoeling dat ze elkaar aanraken. Dan is het eindelijk zover: ik ga twintig minuten drummen.

    Warrior Iadied


    Ad foto: Deze foto is ooit genomen ten behoeve van een artikel.

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Spirit, Drum
    07-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - De Steen in het Web

    Tijdens het verstrekken van de bups informatie is mijn verlangen naar contact met de Steen sterker en sterker in mij gaan zingen: ik wil de Steen aanraken tijdens het drummen en geef aan dit verlangen toe door met mijn blote linkervoet op haar te gaan staan. Ze past verrukkelijk in de holte van mijn voet. Dan maak ik tijdens het drummen de volgende reis:

    Eerst zie ik een spin en dan ervaar ik haar te zijn. Ik hang in een web vol dauwdruppeltjes en ben een vrij grote spin, een kruisspin.
    Dan hoor ik een stem: "Er is iets beters voor je als je durft los te laten... Laat los."
    Ik ervaar het als een opdracht om minder te werken en meer met spiritualiteit bezig te zijn. Hoe krijg ik dat beter voor elkaar?
    Ergens komt het idee 'goed gronden... Thea' vandaan, en daarom maak ik, als Thea, heel bewust, met mijn voet, contact met de Steen.

    Dan 'zie' ik het zilveren web plotseling van voren en dan hangt de Steen opeens, als een grote dauwdruppel, in het web. Mijn web!
    Door dit gebeuren dringt het volgende besef naar de voorgrond: elk individueel gevoel is belangrijker dan welke materie dan ook! En dan: het is mijn taak anderen te vertellen over de lessen van het leven, en de cruciale rol van gevoelens daarbij, daarnaast dien ik te vertellen over het feit van de eeuwigheid.

    Tegen het eind van de drumtijd ervaar ik mezelf weer als Thea. Onder mijn linkervoet is de Steen lekker warm. Dan richt ik me nog steeds met gesloten ogen, bewust naar haar... tenslotte dien ik te gronden, en vraag: 'Steen wat kun je mij leren, of vertellen?'
    De Steen antwoordt 'Onbaatzuchtig geven'.

    Warrrior Iadied

    Reageer (0)

    Tags:Het Verhaal van de Steen, de Steen, het Web
    08-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Ik-Spin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    In de kring wisselen we onze ervaringen uit. Sommige studenten zijn enthousiast, andere teleurgesteld in wat ze hebben meegemaakt. Omdat tijdens het reizen de boodschappen normaliter symbolisch - in beeldvorm - aangereikt worden, licht ik waar ik kan de symboliek van de ervaringen toe.

    Ondertussen ben ik diep geraakt, want wat is er allemaal wel niet gebeurd!? Ik had openlijk contact met de Steen? We communiceerden met elkaar, als van mens tot mens, en de Steen gaat mij leren 'onbaatzuchtig te geven'... wat een vreemd idee! Kan dat wel? Geven levert toch meestal plezier op!? En als het geen plezier oplevert, nou... dan hoeft het geven nog niet onbaatzuchtig geweest te zijn, integendeel het kan dan juist heel baatzuchtig geweest zijn. Ik besluit dat het goed is om af te wachten.

    Op zich ben ik blij met de taak om te vertellen over de lessen van het leven en de cruciale rol van gevoelens daarbij. Eigenlijk is dit een soort levensopdracht. Het duidelijk afgebakende levensdoel bezorgt me kracht: 'Hmm, eigenlijk ben ik in mijn keuzevak 'Assertiviteit en Feedback' hiermee al bezig.'

    Ik vraag me af waardoor mijn inzichten tijdens de reis gevoed zijn. Ze zijn logisch van de beelden af te leiden, de Steen hing als een dauwdruppel in míjn zilveren web... het web dat ik-Spin geweven had. Een web symboliseert het verhaal van het leven van de mensen en dauwdruppels staan voor gevoelens. Omdat de Steen zich identificeerde met een dauwdruppel verbeeldde zij dat gevoelens van cruciaal belang zijn in het door mensen geleefde leven op Aarde. De vorm van het lichaam van de spin heeft beslist ook bijgedragen aan mijn inzichten: lijf en kopje vormen een acht. De acht is het getal van de eeuwigheid en doordat in mijn beelden het begrip acht aldus naar voren kwam, drong zeker tot mij door dat ik degene ben die over het feit van de eeuwigheid dien te schrijven: 'Ja, het is beslist de bedoeling! Ik was / ik ben ik-Spin... ik dien de schrijver te zijn. De kwintessens van Spin is dat ze het verhaal van de zin van het leven weeft. Kan ik dat!? Hmm... en zouden andere mensen eveneens met de Steen kunnen spreken?'

    Warrior Iadied


    Ad foto: deze foto van mij staat op de achterflap van 'Het Verhaal van de Steen'. Op mijn linkerschouder een spin! 

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, ik-Spin
    09-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WWW - Het Wereld-Wijde-Web
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Haha, terwijl ik dit typ is het 30 december 2012. Dit bericht plaats ik op na het bericht 'HET VERHAAL VAN DE STEEN - De Steen in het Web' op WEDERWAARDIGHEDEN.


    20 april 2000, de avond waarop ik de Ervaring opdeed een Kruisspin te zijn, en van de Steen vernam dat Zij mij 'Onbaatzuchtig geven' zou leren, leefde ik nog nauwelijks met het Wereld-Wijde-Web. Tenminste niet zoals ik vandaag de dag doe. In 2006 toen ik het boek 'HET VERHAAL VAN DE STEEN' zelf uitgaf, heb ik een goede kennis een website laten maken: http://www.hetverhaalvandesteen.nl/

    Ha, als je een boek zelf uitgeeft, moet je zelf reclame maken en de verkoop regelen, een slimme formule, maar dat had ik niet begrepen toen ik eraan begon en toen ik het begreep, zag ik helemaal niet zitten dat 'reclame-maken'.


    Ik begreep er trouwens niet veel meer van nadat het eerste exemplaar van 'HET VERHAAL VAN DE STEEN' op 21 september 2006 was overhandigd. Half en half verwachtte ik dat 'HET VERHAAL VAN DE STEEN' een succes zou zijn; het is een schitterend verhaal en ik dacht dat de Spirits wel zouden helpen. Hmm, misschien doen ze dat ook wel, maar in elk geval niet daar en toen.

    Was ik teleurgesteld in de jaren daarna? Ja!

    Maar ergens klopte of klopt een verkoopsucces weer niet met het 'Onbaatzuchtig geven', en dus leek en lijkt het ook weer wel te kloppen. Mijn wens was en is dat mensen kennis nemen van 'HET VERHAAL VAN DE STEEN'; dat ze het lezen. Ik hoefde of hoef er niet per se rijk mee te worden... hoewel dat natuurlijk wel meegenomen zou zijn.


    De website http://www.hetverhaalvandesteen.nl/ heb ik tot nu toe aangehouden. Geld had ik er toch al aan uitgegeven, daar kon ik nog wel even mee doorgaan. Ik heb de website willen veranderen, verbeteren, maar het kwam er niet van. Gewoon te moeilijk voor me. Misschien is het wel heel eenvoudig, maar ik weet gewoon niet goed waar te beginnen. Ik heb mensen om hulp gevraagd, maar het leverde niet de gewenste hulp of het gewenste resultaat op. Ik heb zelfs een cursus gevolgd: eind 2009. 

    In deze cursus ik leerde ik met een programma websites maken, op zich niet moeilijk, maar het kopen van dit programma zou weer een smak geld kosten, en dan wist ik nog niet hoe ik het programma zou moeten laden of het oude vervangen... en dus leeft http://www.het verhaal van de steen.nl/ sinds het begin in 2006 een sluimerend bestaan.


    Actiever op het Wereld-Wijde-Web word ik nadat ik op 111111 een foto van 'Hanuman' zie die door Wim-del-Arte op zijn 'Schetsblog' op Seniorennet.be is geplaatst. 

    Eerst begin ik op het Belgische Seniorennet, maar dan stap ik over op het Nederlandse Seniorennet. Op 17 november 2011 verschijnt mijn eerste bericht 'Een Uitdaging!' op WEDERWAARDIGHEDEN.

    '

    En nu ben ik dus sinds 21 december 2012 bezig 'HET VERHAAL VAN DE STEEN' op het Wereld-Wijde-Web te plaatsen. Hahaha, het 'Onbaatzuchtig Geven' lijkt zijn uitingsvorm gevonden te hebben.

    Warrior Iadied


    http://blog.seniorennet.be/schetsblog/

    http://www.hetverhaalvandesteen.nl/


    Ad foto: in de rotsen van Los Campanarios op La Palma zie ik Hanuman.

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, WWW, het Web
    10-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Het Experiment
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Later op de avond neem ik een belangrijk besluit: ik ga onderzoeken of andere personen eveneens tijdens een reis contact kunnen maken met de Steen. Ik weet er de geschikte gelegenheid al voor! Op de eerste en derde dinsdag van de maand drum ik in de Nebo op vrij-toegankelijke meditatieavonden en daar zijn ondertussen ervaren reizigers bij. Deze personen ga ik vragen te reizen met de Steen.
    Hmm, hun reiservaringen dienen ze dan geheim te houden voor anderen... behalve voor mij. Het zou geweldig zijn als zij in hun reizen, net als ik, daadwerkelijk contact zouden hebben met de Steen.
    Stilletjes wens ik dat er een gelijke noemer zit in hun reiservaringen met de Steen. Het zou mooi zijn als het mijn eigen 'onbaatzuchtig geven' was. Stiekem hanteer ik dit als hypothese in het experiment. Natuurlijk kan ik niet open zijn over deze inhoud!
    Beide ideeën, zowel het anderen laten reizen met de Steen als het bestaan van een gelijke noemer in reiservaringen, zijn geïnspireerd door het boek 'Wo die Geister auf den Winden reiten' van Felicitas Goodman. Natuurlijk was het Roger die mij dat boek leende.
    Deze door mij bewonderde antropologe heeft in Amerika meer dan dertig jaar onderzoek gedaan. Ze onderzocht eerst glossolalie, het spreken in tongen, en later de effecten van lichaamshoudingen op reiservaringen. Haar onderzoek leert dat als een reiziger in de gewone wereld bepaalde houdingen aanneemt deze persoon in de fijnstoffelijke wereld zeer specifieke ervaringen als initiaties, helingen en mythische ervaringen opdoet: 'Ha, wie zal zeggen wat het experiment 'Reizen met de Steen' gaat brengen?'
    Warrior Iadied

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Nebo, Experiment
    11-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Petterwitsj
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Als ik mijn voornemen voorleg aan de reizigers van de dinsdagavonden reageren zij enthousiast. Het geheimhouden van de verhalen maakt het spannend en ze beloven mij hun verhalen te sturen en er met elkaar niet over te spreken. Ik beloof hen de reisverhalen te bundelen en te analyseren, en zo 'Het Verhaal van de Steen' te schrijven. 

    Nadat deze eerste stappen zijn gezet, constateer ik verheugd bij mezelf dat ik al daadwerkelijk handel naar een van de suggesties die ik uit mijn reis oppakte: ik ben bewuster met spiritualiteit bezig. Het concreet gehoor geven aan aangereikte suggesties en inzichten is trouwens een van mijn belangrijkste uitgangspunten: reis niet als je niet bereid bent datgene wat je aangereikt krijgt te volgen.

    Hoe ik zo overtuigd tot dit idee gekomen ben? O, het was vreselijk, elke computergebruiker zal het met me eens zijn. Het was in 1998 dat een stem, die volgens mij toebehoorde aan mijn Gids Petterwitsj uit de bovenwereld, mij enkele malen grondig waarschuwde mijn computerbestanden te saven, omdat de computer zou crashen. Ik gaf niet onmiddellijk gevolg aan de waarschuwingen en het het gruwelijk geweten. Binnen enkele dagen ging de harde schijf kaduuk en ik verloor mijn reisverhaal over mijn ontmoeting met Petterwitsj.

    Tot overmaat van ramp wist ik zijn vreemde naam niet meer. Met grote hardnekkigheid heb ik mezelf weten te leiden in het idee dat ik datgene wat ergens in het heelal is opgeslagen opnieuw te weten kan komen. Inspannend geconcentreerd herontdekte ik, tijdens een reis, opnieuw de naam van mijn Gids. Wat lachte hij smakelijk toen ik er eerst Pjotr Witsj van maakte! Maar goed, aldus leerde hij mij hem en de spirituele wereld op een zelfverantwoordelijke, gezonde, manier te gehoorzamen.

    Warrior Iadied


    Ad foto: Lokaal 017a is de oude keuken van de Nebo, van het klooster en klein-seminarie. In dit lokaal heb ik vele dinsdagavonden, ook voor het experiment, gedrumd.

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Petterwitsj
    12-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Reisinstructie in het Experiment

    Op dinsdag 6 juni 2000 is het eindelijk zover: Roger Quintens is de eerste reiziger in het experiment. De instructie is simpel: "Zorg dat je gedurende de reis fysiek contact hebt met de Steen, houdt haar zo mogelijk vast. Ga gedurende de tijd dat ik drum ontspannen liggen en ga naar binnen. Begin de reis eventueel bij een boom en ga met de vraag: 'Steen, wat kun je me leren of vertellen?'"
    Om eventuele doorwerking van de reiservaringen in het bewustzijn na te gaan, verzoek ik Roger om tevens zijn dromen uit de nacht volgend op het reizen bij te houden.
    Warrior Iadied

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Experiment
    13-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Roger zegt 'Kundalini'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    De volgende dag bespreken wij zijn ervaringen. Roger is ervan overtuigd dat de kracht van de Steen betrekking heeft op kundalini en vertelt dat de reiservaringen 's nachts inderdaad in zijn dromen hebben doorgewerkt.

    We discussiëren over het hoe en wat. In mijn brein dringt mijn persoonlijke les 'onbaatzuchtig geven' naar voren, maar gelukkig presteer ik het om niet over mijn hypothese te praten. Even later raak ik heel opgewonden als Roger uit zijn dromen de conclusie trekt dat hij het moeilijk vindt om het zijn vrouw te gunnen haar kracht net zo onvoorwaardelijk te delen aan anderen, als hij dat zelf doet en kan. Zijn interpretatie lijkt verdacht veel op een bevestiging van mijn 'onbaatzuchtig geven'.

    Omdat ik zijn reisverhaal eerlijk wil kunnen hanteren, verzoek ik Roger zijn reiservaringen en dromen toch maar op papier te zetten. Hij baalt er een beetje van; hij dacht dat vertellen genoeg zou zijn. Veertien dagen later reist Juliette als tweede en in de loop van de maanden daarop volgen Edgar, Masja, Suzanne, Erwin, Elroly en Joyce. Over het algemeen betreuren reizigers dat ze hun ervaringen niet mogen delen met andere aanwezigen. Ook stoort het hen dat ze niet met eerdere reizigers uit het experiment of anderen over hun ervaringen mogen spreken, maar ze houden zich aan onze afspraken. Persoon na persoon blijkt geraakt en enthousiast.

    Warrior Iadied


    Ad foto: Roger Quintens op onze werkkamer in de Nebo. De (ingescande) foto heb ik gemaakt in december 1999. Op zijn bureau ligt de Steen.

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Reizen, Experiment
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kundalini

    Wat is Kundalini? 
    In de jaren dat ik 'Het Verhaal van de Steen' schreef en uitwerkte heb ik veel herschreven en geschrapt. Die oude teksten zijn er nog, maar ik schrijf nu liever nieuwe want het terugzoeken is erg vermoeiend. Welke teksten ik schrapte? Onder andere die waarin ik allerlei begrippen uitlegde en waarvan ik later vond dat mensen ze zelf op het web konden zoeken.

    Nu ik 'Het Verhaal' op WEDERWAARDIGHEDEN plaats, merk ik dat ik kanttekeningen in de zijlijn wil maken. Het hoeft niet veel te zijn, maar toch. 'Een glos' heet zoiets, tenminste dit leerde ik onlangs. Over 'glossen' vertel ik binnenkort, bij deze enkele woorden over Kundalini.

    Kundalini is een Spirituele Kracht die in mensen aanwezig is. Het woord 'Kundalini' betekent 'de Opgerolde' en komt uit het Sanskriet, een taal die 500 tot 400 jaar voor onze jaartelling (voor Christus) gesproken en geschreven werd.
    Kundalini is een Opgerold Energiekanaaltje dat in het Energielichaam van de stuit, dus onderaan de ruggengraat, aanwezig is.

    Omdat het niet-zichtbaar is (behalve met een Getraind Geestesoog, dat wil zeggen een Oog dat goed naar binnen kan kijken) typ ik Kundalini cursief en hier op WEDERWAARDIGHEDEN met hoofdletters. 
    In 'Het Verhaal van de Steen' schreef ik ooit ook veel hoofdletters, maar die heb ik later teruggebracht tot gewone letters. Tja, dat schrijven was een strijd op zich... en nog. 

    Kundalini is ook een Kracht die 'op te wekken' is; letterlijk omhoog te brengen is. Hm, dus door de ruggengraat omhoog. Als een soort Boodschap aan de Bovenwereld, een soort Reactie... een Antwoord op het Bewust-Zijn van het Bestaan van het Goddelijke. Eerlijk gezegd, vind ik het Omhoog-gaan van de Kundalini een Geweldige Ervaring. Het lijkt wat op het zich oprichten van een slang.

    Nou ja, volgens Roger, heeft de Steen dus met deze Kracht te maken. Als ik het in eigen woorden vat: 'Het Verhaal van de Steen' heeft te maken met het gronden hier op Aarde, met het op Aarde in het hier en nu aanwezig zijn, en vervolgens vanaf de Aarde, vanaf hier, een Boodschap omhoog zenden naar het Goddelijke... 'Hallo, ik besef dat ik hier op Aarde ben en dat ik van Daarboven, van het Goddelijke vandaan kom... '
    Hahaha, een soort 'Groetjes from Earth!'

    Terwijl ik dit schrijf, is het 20 januari en 
    in WEDERWAARDIGHEDEN ga ik deze tekst terug in de tijd plaatsen: Ha, dat kan dus op het web. Ik plaats deze tekst over Kundalini na de tekst uit 'Het Verhaal van de Steen': Roger zegt 'Kundalini'
    Hm, als ik dit soort acties uitvoer, zal ik proberen het er steeds bij te zetten. Tss, ik raak er zelf verward door. Op de een of andere manier gaat het een beetje te hard (het plaatsen van 'Het Verhaal van de Steen'). In dit tempo foto's zoeken, inscannen of glossen plaatsen, benauwt me een beetje. 

    O, ook goed om mee te delen: ik typ 'Het Verhaal' opnieuw en dat gaat snel, maar ik wil er kanttekeningen bij plaatsen en in het gewone leven maak ik van alles mee dat min of meer parallel lijkt te lopen, en daarover wil ik ook schrijven.

    Maak ik het ingewikkeld? Zal best.
    Oef ja, op het web kent 'Het Verhaal van de Steen' meer titels dan in het boek. Dat moet gewoon om de teksten uit elkaar te houden.
    Warrior Iadied

    Penterman, Thea - Warrior (2006). Het Verhaal van de Steen. Utrecht: Uitgeverij Gopher.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Kundalini

    Reageer (0)

    Tags: Kundalini, Heelsum, Kerk op de Heuvel
    14-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Eerste Reisverhalen

    De reisverhalen dwarrelen op mijn bureau. Van mijn kant uit doe ik niet veel meer dan de geschreven teksten verzamelen. De verhalen van Roger en Juliette lees ik bij binnenkomst intens nieuwsgierig direct, maar omdat ik het 'onbaatzuchtig geven' in Juul's reisverhaal niet direct herken, bekoelt mijn enthousiasme. Het is teleurstellend dat mijn hypothese niet bevestigd wordt en ik weet niet zo goed wat te doen. Het lijkt alsof er geen verband tussen de verhalen zit: 'Tja, dien ik er iets mee te doen? Ik heb het wel beloofd.'
    Op school slorpt het ontwikkelwerk voor het eerste en tweede studiejaar duaal mijn creatieve energie volledig op en zo komt het dat ik soms niet eens de tijd neem een reisverhaal onmiddellijk te lezen. Minder te werken, zoals mij in mijn reis werd aangedragen, wil ik wel, maar ik krijg het niet bepaald vlot voor elkaar.
    Heilig neem ik me voor om in de kerstvakantie van 2000 de reisverhalen uit te werken, maar op het laatste moment doet een samenloop van omstandigheden mij afreizen naar Lapland. 
    Tja en wat daar allemaal gebeurt... daarover wil ik je vertellen. Waarom? Wel in de context van het geheel is het van belang en eerlijk gezegd is het een ruggesteun voor mezelf: zó verzamelde ik genoeg lef om 'Het Verhaal van de Steen' neer te pennen.
    Warrior Iadied

    Reageer (0)

    Tags: Het Werk van de Steen, Reisverhalen
    15-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - De Stem van de Wind
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Het Noorden van Europa trekt op een ietwat bevreemdende manier al langere tijd, misschien al wel een jaar of twee, mijn aandacht naar zich toe. Hoe? Wel, als ik 's avonds, met name in november en december, het keukenafval wegbreng naar de vuilnisbak in mijn achtertuin, kijk ik normaliter even omhoog - de lucht in - om de natuur en het heelal op mij te laten inwerken.

    Regelmatig ervaar ik dan geroepen te worden vanuit het Noorden. Het klinkt als een doordringend geruis en als dit gebeurt, ga ik daarna onrustig naar binnen: 'Wat is dat nou? Waarom lijkt het alsof ik geroepen word? Het is alsof de Wind roept... waarom roept de Wind mij?'

    De enige interpretatie die ik eraan kan geven, is dat heel hoog in het Noorden een mens leeft die kennis uit de sjamanistische wereld aan mij wil overdragen; iemand die mij wil vertellen over het drummen. Steeds vaker stel ik mezelf de vraag: 'Zal ik op vakantie gaan in het Noorden van Europa?' Mijn vriend Aad heeft al snel weet van de uitnodiging van de Wind die ik gewaarword en als ik met hem bespreek of hij zin heeft met mij naar Noorwegen, Zweden of Finland te gaan, vindt hij het prima vakantiebestemmingen.

    De Kerstvakantie van 1998 biedt geen uitkomst. Neuzend in reisgidsen lijkt het Noorden van Europa gesloten. De voorjaarsvakantie van 1999 voldoet beter. Met Aad vlieg ik naar Rovaniemi in Finland. Zoekend naar contact met de inheemse bevolking, kom ik verbouwereerd thuis: rijkdom, vierdubbele ramen, sauna's en een schitterend museum, maar geen mensen die, zoals de oude Saami in kota's leven en mij wijzer wisten te maken over drummen en sjamanistische ervaringen. Wat je noemt een cultuurschok... maar ja, niet elke Nederlander loopt op klompen.

    Warrior Iadied


    Ad ingescande foto: Mijn achtertuin in het voorjaar van 1993. Een oude foto, maar een betere heb ik niet. Het Noorden is in de richting van de rechterbovenhoek van de foto. Op de foto is de grote conifeerachtige (in de tuin van de buren) zichtbaar. Deze 'conifeer' speelt een rol in het ruizen, in de Stem van de Wind, als ik in het najaar van 1997 en 1998 's avonds keukenafval wegbreng. De boom is ondertussen door de buren uit hun tuin verwijderd. 

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, de Wind
    16-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Rovaniemi
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Terugkijkend kwam het erop neer dat Aad en ik als gewone toeristen in Rovaniemi rondliepen. We bezochten een rendierfarm, maakten een tocht op een ijsscooter over bevroren rivieren en idem met een huskyslede door het achterland. De kleine husky die ik vijf minuten knuffelde was geweldig... minder geweldig was het dat uren later mijn handen nog halfbevroren waren! Ze wilden maar niet warm worden. Had ik in de gaten dat het daar zó erg vroor. Naar mijn idee dienden die enorme handschoenen en al die lagen kleding ervoor om de toeristen een beetje voor de gek te houden; om hen een glimp van avontuur te bezorgen. Het voelde namelijk helemaal niet koud aan.

    De enige persoon die een beetje in de buurt van de inheemse cultuur een handeling uitvoerde, was de langlaufinstructrice. Op kunstige wijze sneed zij krullen aan een stukje hout, waarmee ze vervolgens het vuur aanmaakte in de kota, waarin wij uitrustten. Zij vertelde dat de oude Saami geen televisie nodig hadden; zij hadden het vuur en het rookgat. Ik begreep dat ze refereerde aan het feit dat de oude Lappen bekend waren met het reizen in de andere werelden. 

    O ja, en dan was er nog die intrigerende man met dat vierkante gezicht! Nadat ik in het museum van Rovaniemi navraag had gedaan of er ook iemand in de buurt leefde die bekend was met het drummen van de oude Saami of zo, observeerde hij mij langere tijd... terwijl ik het niet presteerde de babyhelling van de skipiste af te gaan. Tja, meer liggend op mijn rug in de sneeuw dan rechtop op de latten, en alle kanten op slierend behalve de goede, kon ik echt niet bij hem komen en dus raakten hij en ik niet in gesprek.

    Warrior Iadied

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Rovaniemi
    17-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Poolcirkel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    In februari 1999 bezoek ik met Mijn Lief, luisterend naar de Stem van de Wind en dus zoekend naar ???-iemand-???, bij Rovaniemi in Finland de Poolcirkel. Zoals ik in 'Het Verhaal van de Steen' reeds heb verteld, was het een verrassende reis waarbij ik me uiteindelijke een echte toerist voelde.
    Warrior Iadied


    Penterman, Thea - Warrior (2006). Het Verhaal van de Steen. Utrecht: Uitgeverij Gopher.

    Reageer (0)

    Tags: Rovaniemi, Poolcirkel
    18-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Ik-Jonge-Man
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Al met al leverde de voorjaarsvakantie van 1999 niet op waarnaar ik zocht. Mogelijk was mijn idee kennis op te moeten doen over drummen wat onzinnig. Tenslotte weet ik er gewoon al veel van, niet voor niets kan ik het goed.

    Borrelt dit laatste zinnetje van eigendunk? Zo is het niet bedoeld. Ik verwoord hier enkel mijnervaringen naar aanleiding van de cursus rond 'drummen', die door Roelien de Lange begeleid werd en waarvoor Aad en ik ons in het voorjaar van 1997 aanmeldden.

    Het doel van deze cursus was om studenten uit het eerste studiejaar van de 'School voor Sjamanisme' te laten oefenen in het drummen. Wij - de deelnemers aan de cursus - fungeerden daarbij als proefpersonen; als reizigers!

    Het reizen ging me goed af en eigenlijk was het drummen niet eens zo heel beroerd, maar na de eerste avond wist ik een ding zeker: 'Dit kan ik honderd keer beter.' Mogelijk klinkt dit opnieuw vol eigendunk, want het is vrij normaal dat drumgeluid een eerste keer drummen onzeker klinkt en mogelijk is 'honderd keer beter' wat overdreven, maar toch!

    In 1998 krijg ik meer inzicht in het waarom van mijn zelfverzekerde denken op die avond. Reizen is namelijk een uitstekende manier om vaten vol kennis, indrukken en ervaringen uit vorige levens aan te boren, en in dat jaar ontdek ik tijdens een reis dat mijn Gids Petterwitsj uit de bovenwereld in een grijs verleden (in een eerder leven van mijn ziel) mijn Sjamaanvader was. Of hij mijn biologische vader was, daar twijfel ik over, in elk geval fungeerde hij als mijn sociale vader.

    Gezamenlijk voerden wij in die tijd een mannenhuishouden. Er liep een jongere broer rond die mij adoreerde en op wie ik héél gek was. We woonden in een bar, bergachtig gebied in de buurt van een rivier en Vader Petterwitsj was redelijk hardvochtig. Hij joeg mij, destijds een prachtige, sterke jongeman van tegen de twintig, bijna dagelijks de berg op om te drummen. Niet even, nee... uren; hele dagen lang. Beneden in het dal luisterde hij of ik op de juiste wijze drumde voor de genezing van de Aarde. Ik-Jonge-Man moest daartoe zo mooi mogelijk drummen: het geluid van de drum diende schitterende achten te produceren.

    Overigens, eerlijk gezegd, viel mij-Jonge-Man dat niet al te zwaar, want eenmaal in trance voelde ik-Jonge-Man het gewicht van de drum niet meer en kon ik-Jonge-Man uren drummen.

    Warrior Iadied

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Petterwitsj
    19-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Passende Actie

    Maar dit intermezzo terzijde, terug naar de voorjaarsvakantie van 1999. De ervaringen in Rovaniemi stelden me dus enigszins teleur. Op de een of andere manier was het niet de juiste plek. Aad genoot volop: hij skiede dat het een lieve lust was. En nou wil ik niet zielig doen, maar leren skiën zat er voor mij daar niet in. Waarom niet? Wel, mijn linkerschoudergewricht schoot al jaren, telkens als het gewricht gedraaid belast werd, gemeen uit de kom. Het gevolg hiervan was dat ik in het dagelijks bestaan mijn linkerarm continu krampachtig tegen mijn lichaam aanhield.
    Wat er gebeurd was? Wel... (zucht) in het begin van de jaren negentig, toen ik nog niet voldoende in staat was even stil te staan en mijn gevoelens te inventariseren om tot juiste handelingen over te gaan, liep ik woedend door een geroemde en soms verguisde Nederlandse supermarkt en toen gleed ik uit over een groot koolblad met een rottende rand. Vallend op kratten bier, die daardoor gingen schuiven, scheurde de gewrichtsband die de linkerbovenarm in de kom houdt. Tja, en in de jaren daarop vond ik, als alleenstaande moeder en mede omdat ik bang was voor een operatie, niet de tijd om passende actie voor mijn lijf te ondernemen.
    Het skidebacle levert wel een positief resultaat op: ik besluit dat het tijd wordt mijn schouder te laten repareren: "Ik heb genoeg op de babyhelling gelegen!"
    Warrior Iadied

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen
    20-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Vision Quest
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Weer thuis in Nijmegen meld ik me via de huisarts in de Sint Maartenskliniek aan. De zinvolheid van de operatie staat niet ter discussie, gezien de wachtlijst kan ik echter pas in het najaar een oproep voor de operatie verwachten. 

    "Uitstekend!"

    Denk nou niet dat ik gezellig thuis op de bank op de ingreep ga zitten wachten. Nee, ik duw het gegeven in een verre hoek van mijn bewustzijn en na een paar maanden werken gaan we, omdat het Noorden ons nu allebei trekt, in de zomervakantie op verkenning in Zweden. Zoekend naar het primitieve varen we in Midden-Zweden op een zelfgebouwd houtvlot de Klarälven af en na dit avontuur trekken we naar het Zuiden, naar Svenljunga, om daar onder begeleiding van Frans Scheerder en Annika Zilliacus op Vision Quest te gaan.

    Frans Scheerder, die samen met Roelien de Lange de 'School voor Sjamanisme' oprichtte, kwam in ons leven toen een van de studenten van de cursus 'Reizen met de Drum' ons uitnodigde om in Amsterdam presentaties en het examenfeest van enkele studenten van de School bij te wonen.

    Op dat feest ontdekken we dat Frans ook aan geïnteresseerden de mogelijkheid biedt om onder zijn begeleiding in de ruige bossen op het vasteland of op de onherbergzame, onbewoonde eilanden voor de kust van Zweden een Vision Quest te houden.

    Roger's verhalen over zijn Vision Quest maakten mij reeds heel nieuwsgierig en in het voorjaar van 1999 had ik het idee dat ik er klaar voor was om mee te maken wat dit Indiaanse ritueel mij kon opleveren. Vandaar op naar Svenljunga!

    Nou, de belevenissen en ervaringen tijdens een Vision Quest kunnen intens zijn. Ik zal er niet teveel over uitweiden, maar in trance schreef ik zelfs over engelen en duivels. Wat ik bovendien presteerde, was vier dagen niet eten (dat was de bedoeling) en slechts een paar slokjes water per dag drinken, al met al nog geen liter. Dit laatste was niet helemaal de bedoeling, maar ik pakte het, in navolging van de verhalen van Roger, veel te Spartaans aan.

    Warrior Iadied


    Ad ingescande foto: 22 juni 1999 Gunnars Grova. Hier werd het beginritueel van de Vision Quest uitgevoerd.

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Vision Quest
    21-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op de Klarälven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Bijgaande foto heeft, denk ik, weinig met spiritualiteit te maken. Maar, omdat ik in het boek 'Het Verhaal van de Steen' over de 
    houtvlotvakantie op de rivier de Klarälven in Zweden vertel, bij deze een foto van 20 juni 1999 van mezelf terwijl ik in 'ons tentje op het vlot' in een souvenirboek lees over een moedige, kleine trol die bemerkt dat hij door licht niet versteend raakt...
    Warrior Iadied

    Bringsværd, Åge (zonder jaartal). The Little Troll. Oslo: Scandinavian Film Group as.
    Penterman, Thea - Warrior (2006). Het Verhaal van de Steen. Utrecht: Uitgeverij Gopher.



    Reageer (0)

    Tags: Houtvlotvakantie, Klarälven
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toezegging

    Tijdens de Vision Quest in 1999 maak ik fijne gebeurtenissen mee en doe ik Schitterende Ervaringen op. Deze Ervaringen ondersteunen me eigenlijk ook om 'Het Verhaal van de Steen' te schrijven. In 'Het Verhaal van de Steen' heb ik deze Ervaringen geschrapt omdat ik het meer het verhaal 'van de Steen' wilde laten zijn. 
    Ook nu ga ik deze Ervaringen niet vermelden, maar Ze zijn er wel en ik beloof dat als 'Het Verhaal van de Steen' volledig weergegeven is dat ik daarna over Mijn Ervaringen tijdens mijn Vision Quest zal vertellen.
    Warrior Iadied

    Reageer (0)

    Tags: Vision Quest
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kundalinikracht in 'Het Kerkje op de Heuvel'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Kundalini in mijn gewone leven? Echt wel! 

    19 januari 2013 kom ik in het kader van mijn vriendschap met Lieve Vrouw en haar echtgenoot in 'het Kerkje op de Heuvel' in Heelsum terecht. Na afloop van de serene dienst realiseer ik mij dat daar deze dag een bijzonder sportieve man begraven wordt. 

    Hm, bij leven heb ik hem niet gekend. Los daarvan, als ik ruim op tijd in de kerk aankom, zit deze al bomvol en mij wordt een plaatsje gewezen in het oude schip. 

    Ik kom terecht in de tweede bank aan de noordkant, aan het middenpad dat van west naar oost gaat. Nauwelijks zit ik of ik voel dat de Kundalinikracht in mijn bekkenbodem als een Grote Acht 'ontbrandt'. De Kracht richt zich door mijn ruggengraat omhoog. Blijkbaar een uitmuntende plek om Verbinding met de Bovenwereld, met het Goddelijke, te maken; het gaat vanzelf.


    Tijdens de dienst wordt CD-muziek gedraaid. 'You raise me Up' van Josh Groban. Het past niet helemaal bij mijn Ervaring want dit 'raise me Up' wordt vertaald met 'tilt me op' maar toch... de muziek ondersteunt bij mij opnieuw het stijgen van de Kundalinikracht. Prachtig.


    Tja, de negentiende heb ik mijn fototoestel niet bij me, dus binnenkort ga ik deze kerk, prachtig om te zien in de sneeuw, opnieuw bezoeken. Hm, na de begrafenis, na het condoleren, krijg ik onder aan de heuvel in zaal Rehoboth een gratis kaart van het kerkje aangeboden... deze kan ik natuurlijk inscannen...

    Aan de noordkant naast 'het Kerkje op de Heuvel' loopt van west naar oost (of van oost naar west) een Krachtige Leylijn: parallel aan het oude schip, de Kerkweg. Het zou me niet verwonderen als die Lijn in verbinding staat met de kerk Onze Lieve Vrouw ten Hemelopneming in Renkum. Ben benieuwd.

    Warrior Iadied


    Ad ingescande foto: op deze ansichtkaart Het Kerkje op de Heuvel in Heelsum. De foto van deze Nederlands Hervormde Kerk, waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1517, is gemaakt door C.Th. van der Schouw (Oosterbeek: Emdeha bv).
    De loop van de Krachtige Leylijn staat er niet op; deze loopt evenwijdig met het oude schip van de kerk, net rechts naast de gele struik helemaal linksonder op de kaart.

    Reageer (0)

    Tags: Heelsum, Kerkje op de Heuvel, Kundalini
    22-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Intermezzo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Terug in Nederland ligt de oproep van de Sint Maartenskliniek op tafel. Binnen een week blijk ik aan de beurt te zijn: "Hoera, nog in de zomervakantie... kan ik daarna gewoon aan het nieuwe schooljaar beginnen."

    Vrolijk ga ik het ziekenhuis in en minder vrolijk kom ik eruit. Hoezo? Nou ik denk dat toen ik het ziekenhuis inging mijn organen nog niet echt geweldig op dreef waren na mijn toch enigszins onverantwoordelijke gedrag gedurende mijn Vision Quest. Tijdens 'mijn zoektocht' was ik aardig verzwakt en in de week erna deed ik ook nog voorzichtig aan met eten omdat mijn organen natuurlijk wel op gang moesten komen. Verder was de manier waarop ik me op de operatie had voorbereid absoluut pet! Ik vroeg niet eens wat me na de operatie te wachten zou staan; ik dacht meer zoiets als: 'Veertien dagen helen van de wond en dan weer in de running.'

    Het gevolg van dit alles is dat ik me wezenloos schrik als ik in het ziekenhuisbed verneem dat ik, om het genezingsproces te bevorderen, mijn arm enkele weken (zeven of acht) niet mag bewegen. Daar zit ik dan: gedwongen tot rust. Letterlijk en figuurlijk voel ik me hondsberoerd. Tot overmaat van ramp is mijn elfinguide, mijn kleine bliksemschicht van taxushout, die ik als bescherming aan de binnenkant - aan de zijnaad - van mijn slipje had vastgemaakt, ook nog gebroken.

    De maanden erna voelt het aan alsof de narcose niet uit mijn lijf te branden is. Ik ben verschrikkelijk duf en wekenlang kan ik geen enkele tekst onthouden. Als ik de krant gelezen heb, kan ik me geen onderwerp herinneren: 'Wat gebeurt er in Godsnaam met mij?' 

    Soms ben ik bang dement te worden, maar ruim een half jaar later (voorjaar 2000) kan ik gelukkig weer voorzichtig aan het werk. De intentie het rustiger aan te doen, zit stevig in mijn hoofd verankerd. Hahaha!

    Warrior Iadied


    Ad foto: Mijn gebroken elfinguide.

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Elfinguide
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glos bij Nuain
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op het web kom ik meer verrassingen tegen als het gaat om het Ogham-teken Nuain dat ik in 1996 op de Steen schilderde. 

    Blijkbaar eeuwen geleden en ook nu nog wordt er echt gezocht naar de betekenis van het woord Nin of Nuain. Het zou inderdaad vijftandige vork betekenen en tevens één van de tanden van een vijftandige vork. 'Nin of the weavers beam' wordt dan vertaald als 'vork van de weefboom'. 

    Deze verklaring van Nuain / Nin is echter gekoppeld aan de vorm van het Ogham-teken. En bij de andere Ogham-tekens is dat nergens het geval. Slotsom: deze uitleg wordt als nogal dubieus bestempeld.


    Oh, voor de duidelijkheid het is Peter Schrijver die op bovenstaande wijst in zijn 'Studies in British Celtic Historical Phonology'. Peter blijkt de betekenis van Nin diepgaand te onderzocht te hebben, en heeft daartoe ondermeer glossen ofwel woordverklaringen van Ierse glossators bij 'nem ninach' opgepakt. Hm, glossators zijn personen die in een ver verleden professioneel aantekeningen en commentaren bij nog oudere teksten schreven, zodat deze beter te begrijpen waren. 


    De glossen die Peter Schrijver opsomt, zijn: aoibhinn; beannach; breac; brecht; nélach; reannach; taitnemach. 

    In het Engels: beautiful, seemly; having points; speckled; variegated; clouded; starry; bright, resplendent.

    In het Nederlands: prachtig, voegzaam; met stippen (of met punten); gespikkeld (of gestippeld); veelkleurig; met wolken; met sterren; helder, luisterrijk.

    Tss, deze glossen hebben dus te maken met het woord 'nin'.


    Al lezend valt mijn mond open. Als Peter Schrijver refereert naar een tekst van een zekere McManus (1988) blijkt nin opeens drie kennings te hebben!

    - Costud síde - establishing of peace - bewerkstelligen / vestigen van vrede.

    - Bág ban - boast of women - trots van vrouwen.

    - Bág maise - boast of beauty - trots van schoonheid.

    Peter vindt de eerste kenning enigszins uit de pas lopen bij de andere twee en suggereert dat er in plaats van síde net zo goed het Oud-Ierse síte of síta, vertaald 'zijde', gelezen kan worden en dan is 'costud síde' te vertalen als 'arrangement van zijde'.

    Aldus passen gevonden glossen en kennings beter bij elkaar en dan betekent 'nin' in 'nin of the weavers beam' bij benadering: (veelkleurig, geblokt) geweven stof.


    Tja... niet het opstellen van de vork van de weefboom, die enkel in tijden van vrede wordt opgesteld, maar het product van het weefproces. Ik kan er goed mee leven. 'Het Verhaal van de Steen' kan wedijveren met een schitterend veelkleurig geweven doek. Schering en inslag, waarbij anderen grootse draden geweven hebben.


    Peter Schrijver wil ik bij deze bedanken voor zijn uitgebreide onderzoek, en wat geweldig dat delen van zijn boek op het web in te zien zijn. En natuurlijk is déze tekst een glos bij Nuain.

    Warrior Iadied


    http://books.google.nl/books?id=f_RMQkk3OSIC&pg=PA48&lpg=PA48&dq=fork+of+the+weaver's+beam&source=bl&ots=T2eQ_a
    20Ht&sig=zThMJgh8qt2R0WxuBlbhc6t0Yys&hl=nl&sa=X&ei=AGXlUOnDCY6Y1AWZwIDoCw&ved=
    0CDYQ6AEwAQ#v=onepage&q=fork%20of%20the%20weaver's%20beam&f=false

    Schrijver, Peter. (1995) Studies in British Celtic Historical Phonology. Amsterdam -Atlanta: Rodopi BV. Pg. 46 t/m 49.

    Reageer (0)

    Tags: Nuain, Peter Schrijver
    23-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - International Course-Docent

    Maar (is er iemand verrast door?) mijn wilskracht wankelt en alles loopt anders. Terwijl ik merk dat ik weer prima kan functioneren als tutor, neem ik, vanuit schuldgevoelens naar mijn collega's toe, die ik door mijn schouderperikelen zo plotseling in de steek heb gelaten, het voortouw in de ontwikkeling van het tweede studiejaar Duaal. Daarnaast begin ik, na op 21 april 2000 ik-Spin geweest te zijn en terwijl ik de drum nog maar amper langere tijd met mijn linkerarm omhoog kan houden (ik laat de drum op mijn linkerknie rusten) met het experiment 'Reizen met de Steen'! Weerstand bieden aan de verlokkingen in het werk en de wereld! Brrr, wat een opgave. Er is zoveel spannends te doen.
    Terwijl het experiment zich stap voor stap voltrekt, accepteer ik in het najaar van 2000 naast mijn bestaande taken ook nog een docentschap aan de 'International Course'. In deze Engelstalige cursus op de Nebo participeren studenten van over de hele wereld. Gedurende drie maanden volgen zij het op Nederlandse leest geschoeide onderwijs om te leren hoe de hulpverlening in Nederland in elkaar steekt. Zeg nou zelf, dit is toch allemaal veel te leuk om te doen! 'Rustig aan doen' is een moeilijke les voor dit meisje.
    Warrior Iadied

    Reageer (0)

    Tags:Het Verhaal van de Steen, International Course
    24-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Uitnodiging

    Prettig aan het werk en actief drummend in het experiment doet de Wind, in november en december 2000, opnieuw mijn bloed ruisen. 'Help, dit komt helemaal niet uit; ik kan niet op vakantie gaan; ons huis wordt verbouwd! Ik ga met Aad de nieuw zolder verven.'
    Ja, want volgens plan zijn Aad en ik in september 1999 getrouwd. Waarom? Wel, we wilden vieren dat we het samen zo geweldig hadden en het was, ondanks mijn arm in de mitella en mijn uitgebluste hersenen, beslist een grandioos feest. Als vervolg op onze verbintenis lieten we in 2000 mijn huis verbouwen zodat het meer ons huis zou worden. Maar de Wind en het Noorden van Europa hebben lak aan deze feiten en blijven hardnekkig trekken en trekken. Ik weet er niet goed raad mee.
    Zo'n anderhalve week voor Kerst, op de laatste dag van de 'International Course', vertel ik Maria, een van de studenten, dat haar vaderland mij mateloos intrigeert: "Ik zou graag meer willen weten over de oude gebruiken van het Lapse volk."
    "Ach," antwoordt zij, "dan kom je toch bij ons, mijn moeder is van oorsprong Saami."
    Terwijl zij antwoordt, zie ik flitsende lichten rond haar persoon en ik reageer verbaasd: "Maar jij komt toch uit het Zuiden? Uit Jönköping!?"
    "Ja," zegt Maria, "daar studeer ik, omdat er in het Noorden geen universiteiten zijn."
    Mijn bloed borrelt: "Weet je wel wat je zegt, want ik kom!!!"
    Volgens Maria is het geen probleem
    Warrior Iadied

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen
    25-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - De Voorbereiding
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Wat heb ik eigenlijk te zoeken in het Hoge Noorden? Ik weet het niet: 'Ga ik zomaar? Onvoorbereid?' Het laatste voelt niet goed aan en daarom besluit ik de andere werelden te raadplegen.

    Het is kort dag, maar gelukkig kan het nog. Op de eerstvolgende open meditatieavond in de Nebo, op 19 december 2000, stel ik al drummend de vraag: 'Wat heb ik nodig in Lapland?'


    Ik drum en de drum zingt achtspiralen. Dan hoor ik dolfijnen en meteen zie ik dolfijnen. Ik ben verbaasd. Eén dolfijn maakt dolfijngeluiden. Ik ben blij dat ik dolfijnen zie omdat ik die nog nooit gezien heb.Ik zeg: Akkoord ik heb jullie, jullie energie, nodig in het Noorden. Het is goed, ik neem jullie mee. Ik vraag: Wat zeg je precies.

    De dolfijn maakt opnieuw dolfijngeluiden, opnieuw met de bek rechtop boven water. Ik versta het niet, maar begrijp dat ik mijn derde gehoor dien te gebruiken in Lapland... dat ik daar goed naar moet luisteren.


    Ik (ik-Adelaar) zweef hoog boven de oceaan en zie de dolfijn in een groep van drie zwemmen. Ze zwemmen in warm water en ik volg ze want ik denk dat ze me ergens naar toe brengen.

    Dan is, in het drumlokaal, Coyote om me heen. Hij rolt over de grond, slap van het lachen: Ik ben gek... dolfijnen hebben warm water nodig en die wil ik meenemen naar het Noorden.

    Ik grijns en zeg: Oké, jou neem ik ook mee naar het Noorden. Ik zal speels en ondeugend zijn.


    Dan hoor ik olifantengetetter en ik neem waar hoe een kudde olifanten opgewonden door het oerwoud stormt. Het lijkt Afrika te zijn. Ik besef meteen dat ik de olifantenenergie en de olifantenkracht ook mee moet nemen. Tot twee keer hoor ik het getetter...


    Dan hoor ik een hoge doordringende bel. Als in India, denk ik. Dan zie ik apen in India en tegelijkertijd neem ik waar hoe ze boven de olifanten in de hoge bomen spelen. Hun speelsheid en ondeugendheid moet ik dus ook meenemen, besef ik.


    Even kom ik met mijn bewustzijn terug in lokaal 215.

    Dan zie ik mezelf van boven af. Ik voer rendieren, buiten in de sneeuw. Ik besef dat ik dit in Lapland zal doen.


    Dan ben ik in een houten tipi. Er brandt een vuur van grote blokken en dat vuur smeult roodgloeiend. Het is alsof ik vanuit de nok van de tipi naar beneden kijk. Van bovenaf zie ik een man in de tipi rond het vuur lopen, hij draagt donkere, blauwgrijze kledij. Het is alsof hij een jurk aanheeft, over een broek heen.

    Ik kan zijn gezicht niet goed zien. Hij is actief met iets bezig, maar dan kijkt hij omhoog. Zijn gezicht komt groot naar mij toe. En nog groter en nog groter. Het herhaalt zich een paar keer. Het lijkt alsof zijn gezicht naar mij uitgezonden wordt. De oude man lacht. Hij heeft zeer gebrekkige tanden. Ik hoor een stem: Als je hem gevonden hebt en hem ziet, ben je in Lapland op de goede plaats aangekomen... dat weet je waarvoor...

    De stem herhaalt de informatie een aantal keren.

    Ik besef dat ik dan zal weten waarvoor ik naar Lapland diende te reizen.


    Dan zit ik opeens als Thea naast de man op een laag, houten bankje. Hij is bezig met huishoudelijke zaken, het voorbereiden van eten of zo. Terwijl ik daar zit, besef ik dat ik cadeau's voor hem dien mee te nemen en vraag me af wat voor cadeau's. Als ik de vraag in mezelf gesteld heb, kom ik mede door een stem die ik hoor tot het volgende besef: een groot pak cafeïne koffie, tabak voor zijn, voor dé, pijp, en mijn groene zijden sjaal. Ik stribbel tegen: die groene sjaal wil ik houden. Waarom dien ik dingen die ik net heb en waar ik gek op ben af te geven?

    Dezelfde stem maakt mij duidelijk dat de sjaal met rode, gele en blauwe blokken ook goed is. Iemand (het lijkt Coyote) plaagt me met de opsomming van cadeau's!

    De oude man kijkt mij vriendelijk aan, hij praat met mij en legt mij iets uit.

    Dan realiseer ik me dat ik mijn drum moet meenemen. Hij dient warm verpakt in het rendierbontje. Gedurende de kerst kan ik daar een tas van maken... maar hij kan ook met het vel in de blauwe tas van papa.


    Dan zie ik hoe ik afscheid dien te nemen van de man, als ik hem ontmoet heb. Ik heb papier nodig om te communiceren, want wij, de man en ik, spreken niet dezelfde taal. Ik zie mezelf de zon tekenen en wijzen op het feit dat de zon nu niet te zien is en dan teken ik de zon hoog aan de hemel. Hij vindt het jammer dat ik wegga en moppert wat, maar begrijpt wel dat ik in de zomer terugkom... met de auto en Aad. Hij dreigt met het feit dat hij in de tussentijd dood gaat.


    Dan open ik mijn ogen en probeer ik in de gewone wereld op mijn horloge te kijken, maar dat lukt niet want er zit een zwarte waas voor... ik besef dat er iets is end at ik goed moet kijken. Ik sluit mijn ogen opnieuw en kijk en kijk en dan zie ik benden me de voetjes van Roodkapje en links voor me de poten van de Wolf...

    Ik besef dat ik daarover wijzer word in het Noorden; dat gaat er gebeuren: ik word wijzer van wolvenkracht. De oude Lap is een Wolf. Ik besef dat het de bedoeling is dat ik gegeten word... en ik besef dat ik een klein sprookjesboek moet meenemen als cadeau. Een sprookjesboek met plaatjes van Roodkapje en de Wolf, zodat hem duidelijk is wat ik weet en dat hij kan zien dat wij hier bekend zijn met gegeten worden door de Wolf.


    Roodkapje komt opnieuw in mijn beeld. Ze staat links voor me en kijkt me aan, en dan laat ik mezelf bijten door de / een wolf en dan ben ik ik-Wolf. Ik heb een enorme bek met afgrijselijke tanden en de zever loopt ertussendoor en eraf. Tegenover me staat ook een wolf, maar hij is kleiner en ik-Wolf grom vervaard en dan verschijnt er, tussen ons in, een cirkelvormige doorgang, groen van kleur, een beetje zoals turquoise, maar dan waterig en walmig. Ik besef dat ik in / door die tunnel kan gaan. De doorgang heeft dampige bollige witte randen, een beetje wolkig. Op het moment dat ik erin wil stappen ben ik opeens terug in lokaal 215; de drumtijd is om.

    Warrior Iadied

    Reageer (0)

    Tags:Het Verhaal van de Steen, Ik-Adelaar, Ik-Wolf
    26-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groene Zijden Sjaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    In Mijn Voorbereidende Reis van 19 december 2000 word ik geplaagd: mijn groene zijden sjaal kan als cadeau dienen. Waarschijnlijk geschiedt de plagerij door Coyote, mijn Krachtdier van het Zuiden. Het komt er min of meer op neer dat ik geplaagd word door een deel van mezelf. 

    De groene sjaal heb ik nog steeds, die met die blokken heb ik volgens mij ooit iemand geschonken. Ik houd van het dragen van een sjaal. Hoe ik aan de groene sjaal kom, weet ik niet meer. Op de foto is te zien dat de sjaal handbeschilderd is. Er staat een vrij eenvoudig Medicijnwiel op met de Kleuren van de Vier Windrichtingen: geel voor het Oosten, rood voor het Zuiden, zwart voor het Westen en wit voor het Noorden. Ook staan er twee Krachtdieren op: Adelaar in het Oosten en Buffel of Stier in het Westen. O ja, dit zijn twee Krachtdieren van mij.
    Hm, met de Kleuren van de Windrichtingen wordt nog weleens gewisseld, soms wordt zelfs de kleur groen voor het Zuiden gebruikt, en vaak wordt Krachtdier Buffel of Stier in het Noorden afgebeeld. 

    Op de sjaal staat een spreuk onder het Medicijnwiel: Et liv l harmoni. 
    Tsjah is het Deens? Is het Zweeds? Moet die losstaande l geen i zijn? Voor mezelf vertaal ik de zinsnede als: 'Een leven in harmonie.' Hm, en ik pak het op als een opdracht... om met mezelf en alle anderen op deze wereld in harmonie (en voor mij dus in openheid) te leven. Geen geringe opdracht.
    Hm, hopelijk is het nu te begrijpen waarom ik destijds zo aan de sjaal gehecht was en nu nog ben.

    In 'Het Verhaal van de Steen' is het Medicijnwiel al eerder aan de orde gekomen. Daar waar ik vertel over mijn keuzevak 'Krachtdieren en Medicijnwielen' deel ik reeds mee dat ik, bij het samen met studenten leggen van een Medicijnwiel, de Steen gebruik als centrale steen 'Groot Mysterie'
    Het leggen van een Medicijnwiel is een dankbaarheids- en helingsceremonie: degenen die participeren verbinden hun kracht(-en) ten behoeve van de heling van allen en al hun relaties.
    Warrior Iadied


    Penterman, Thea - Warrior (2006). Het Verhaal van de Steen. Utrecht: Uitgeverij Gopher.

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Medicijnwiel
    27-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Medicijnwiel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Het is de Chippewa-indiaan Sun Bear geweest die de oude heilige Steencirkel van zijn volk breder in de belangstelling heeft gezet, en volgens mij is het Desie Brons-Gerritsen van de School voor Sjamanisme die mij met het leggen van het Medicijnwiel heeft laten kennismaken. Van haar zou ook bijgaande tekening kunnen zijn, ik weet het niet zeker, ik heb de tekening al lang in mijn bezit. Misschien heeft Roger Quintens deze tekening gemaakt.


    Wat de ceremonie betreft: in totaal worden er  36 stenen gelegd. Zestien in de buitencirkel, zeven in de binnencirkel, op het pad in elke windrichting drie (op de vier paden dus int totaal twaalf) en dan natuurlijk de centrale steen. Elke steen is gewijd aan een Bepaalde Kracht en het neerleggen van de stenen in een Medicijnwiel gebeurt rechtsom. Het is daarbij de bedoeling om op de cirkels en paden te blijven. Terug, tegen de richting in, lopen is uit den boze.

    Hm, een pad kun je verderop in de goede richting wel tegen de richting in lopen anders kom je niet buiten het Wiel terecht.


    Met de studenten ga ik eerst in een grote kring staan en samen bepalen we de vier windrichtingen. Elke student heeft stenen bij zich die gelegd kunnen worden. De opdracht luidt, als een Kracht je aantrekt, leg daar dan een steen. Draag de steen op aan Groot Mysterie boven je (steen in beide handen boven het hoofd houden), draag de steen op aan Moeder Aarde onder je (steen in beide handen naar de aarde brengen) en dan aan de Kracht van je Hart (steen voor je borst houden) daarna vertel je waarvoor je dankbaar bent (en dat met de specifieke Kracht van die Plek in het Medicijnwiel te maken heeft) aan wie je die Kracht eventueel opdraagt en wat je die persoon of groep (en daarmee ook jezelf) toewenst. Sluit af met 'Mitakuye Oyasin'.


    Eerst wordt de Buitencirkel gelegd, te beginnen in het Oosten of Noordoosten. Soms als eerste de vier stenen van de Vier Windrichtingen! Vervolgens de Binnencirkel, bestaande uit de stenen met de namen: Moeder Aarde, Vader Zon, Grootmoeder Maan, Aarde (Schildpad), Water (Kikker), Vuur (Donderdvogel) en Lucht (Vlinder). De stenen worden in de genoemde volgorde gelegd en de studenten lopen erbij over de nog niet belegde paden. 

    Daarna leggen we de Paden te beginnen in het Oosten met de steen Helderheid, dan Wijsheid, dan Inzicht, enzovoort naar het Pad in het Zuiden: Vertrouwen, Groei, Liefde. Als laatste leg ik de steen in het Midden waaraan meerdere namen worden toegekend: Creator, Schepper, Great Spirit of bijvoorbeeld Groot Mysterie.


    Als het Medicijnwiel gelegd is, lopen we met zijn allen rond het Wiel om het te laten draaien en om de Krachten weg te sturen en bij de gewenste persoon en groep te laten aankomen. Dit draaien levert vaak bijzondere ervaringen op.

    Oh ja, 'Mitakuye Oyasin' is een groet en betekent zoveel als 'Al mijn Relaties'. Met 'Mitakuye Oyasin' wordt de band onderkend die er is tussen alle wezens op aarde.

    Warrior Iadied


    Penterman, Thea - Warrior (2006). Het Verhaal van de Steen. Utrecht: Uitgeverij Gopher.

    Sun Bear & Wabun (1983). Het medicijnwiel - Aarde-Astrologie. Den Haag: Mirananda uitgevers.

    Wilson, Roy I. (1995). Indiaanse medicijnwielen - Oude rituelen voor een nieuwe tijd. Den Haag: Mirananda uitgevers.

    Reageer (0)

    Tags: Medicijnwiel
    28-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Retourticket naar Gällivare
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    'Ga ik wel? Ga ik niet?'
    Bevangen door twijfel mail ik naar Maria. Nog steeds blijk ik welkom in deze vakantie. Ik vraag me af of het gaan naar het Noorden te rijmen is met de verbouwing van ons huis. Ik héb Aad beloofd om te helpen met het verven van de zolder en het voelt tevens vreemd aan om goed een jaar getrouwd alleen op stap te gaan, maar ja, ik wil dolgraag gaan. We overleggen over de kwestie en Aad's besluit staat vast: "Ik ga niet mee, ik ga verven, maar als jij wel wilt gaan, prima."
    'Yes, ik ben de juiste man getrouwd! Niks geen toestanden; ik kan rustig mijn eigen gang gaan.'
    In het centrum van Nijmegen zoek ik me rot naar een boek waarin enkel het sprookje van 'Roodkapje en de Wolf' staat. Niet te vinden. Uiteindelijk besluit ik een oud en beduimeld exemplaar, dat thuis tussen een stapel oude kinderboeken ligt, mee te nemen. Het is een vierkant boekje, uitgevoerd in dikke, kartonnen bladzijden, met kleurige plaatjes en nauwelijks tekst. Toen mijn zoon een peuter was, bekeek ik het boekje vaak met hem.
    Daags na Kerst probeer ik een plaats te reserveren in een vliegtuig dat naar Gällivare, boven de poolcirkel, gaat. Aan die telefoon wordt het waanzinnige bedrag van bijna drieduizend gulden gevraagd. Ik zucht diep, ik lijk wel gek om zoveel geld uit te geven voor een onduidelijke droom. Ik bezweer mezelf dat ik het hele sjamanisme zal laten voor wat het is als het niks word. Het is dat ik het geld met werken zelf verdiend heb, anders...
    Als ik de volgende ochtend op Schiphol aan de balie sta, verwondert de medewerkster zich over het vliegticket dat klaarligt: 'Wat heeft u een duur ticket, het klopt niet!'
    Ze gaat aan het werk met de basisgegevens en berekent uiteindelijk een ticket van nog geen achttienhonderd gulden. Het lijkt een beproeving: 'Hoeveel heb je ervoor over, Thea? Veel? Dan mag het minder zijn.'
    De verrassende prijsverlaging zorgt ervoor dat de sterren goed lijken te staan... op naar Lapland.
    Warrior Iadied




    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Roodkapje en de Wolf
    29-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - In het Land van de Saami
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    In Gällivare heten de ouders van Maria mij hartelijk welkom. Siv heeft smakelijk gekookt en wat later zitten we, omgeven door een groot aantal schattige Kerstmannetjes (beeldjes!), in de woonkamer bij elkaar. Siv en Åke werken bij de Zweedse Post. Grappig, ik zoek een boodschap, zijn zijn hele dagen met boodschappen in de weer. 
    Tot mijn schrik verneem ik dat in de week voor Kerst grootmoeder van vaders kant is overleden. Logisch dat het gezin behoorlijk aangeslagen is. Omdat familie uit het Zuiden overkomt en ze het overlijden in eigen kring willen herdenken, hebben ze voor mij een kamer gereserveerd in een barak voor seizoensarbeiders, bij een bedrijf dat kolossale sneeuwschuivers produceert. Siv vertelt dat de familie pas over enkele dagen komt en tot dat moment ben ik van harte welkom. Ik kan het bijzonder waarderen dat zij zich, in deze omstandigheden, om mij bekommeren. Dat ze mij überhaupt hebben laten komen!
    Buiten is het donker en koud. De zon verschijnt niet meer boven de horizon en voer de hele omgeving hangt een blauwe gloed. Het vriest meer dan 35˚ Celsius, de sneeuw ligt metershoog en de bewoners van Gällivare zitten verschanst in hun goed verwarmde huizen.
    Siv's ouders bezitten inderdaad een rendierboerderij, maar Siv geeft toe niet veel ervaring te hebben met of kennis van het leven van de oude Saami. Een van de volgende dagen neemt het echtpaar mij mee naar het schitterende Saami-museum in Jokkmokk. De tentoonstelling is interessant, maar brengt niet wat ik zoek.
    Spontaan gaat Siv in de bibliotheek van Gällivare voor mij op zoek naar informatie. Ze komt thuis met het boek 'The End of Drum-Time', geschreven door Håkon Rudving. Vol overgave stort ik me erin, onderwijl gnuivend vaststellend dat de schrijver het helemaal mis heeft: 'Niks geen eind van het drumtijdperk!'
    Alert op signalen die me verder brengen op mijn zoektocht wandel ik vol vertrouwen heen en weer tussen mijn kamer in de barak, het centrum van Gällivare en het ouderlijk huis van Maria. Tussen de bedrijven door lees ik Rydving's boek of borduur ik aan een tafelloper met Kerstmannen. Volgens Siv is wandelen gevaarlijk: "Als je valt, bevries je gemakkelijk!"
    Ik haal mijn schouders op: 'Zou het echt zo gevaarlijk zijn?'
    Toch bel ik 's avonds een taxi.

    Warrior Iadied

    Ad ingescande foto van eind december 2000: De seizoensarbeidersbarak in Gällivare.

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Gällivare
    30-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The End of Drum-Time
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Tijdens mijn zoektocht in het Hoge Noorden lees ik in de vrije uurtjes het boek 'The End of Drum-Time' van Håkon Rydving. 
    Het boek gaat over de religieuze veranderingen bij de Lule Saami tussen 1670 en 1740. In het boek wordt het overgangsproces van het inheemse sjamanistische geloof naar het Lutheraanse Christendom beschreven. 
    Pressie en verzet zijn belangrijke thema's in het boek. 
    Tja, Lapland is een groot land, was schaars bevolkt, de Saami waren ongeletterd en er bestond geen centraal geleid religieus instituut. Het inheemse geloof was in tijd en plaats dus niet uniform en statisch! 

    Om het Christendom ingang te laten vinden, werden oudste jongens, zo nodig met geweld, in kostscholen geplaatst zodat de familiecultuur minder gemakkelijk aan hen kon worden doorgegeven.
    Divinatiedrums werden vernietigd en offerplaatsen ontheiligd. Vanaf de preekstoel werd er gedreigd en vernederd. In rechtszalen werden boetes geheven bij het in bezit hebben van een drum of bij onvoldoende kerkbezoek. Als de beoogde overtreder armoedig was, kon deze rekenen op een portie zweepslagen. 

    O, over die vernederingen. Missionaris Pehr Högström wist het in het midden van de achttiende eeuw mooi tegen de Saami te zeggen: "Would you like to be the only ones among your people and among all the peoples on the whole earth, who want to worship stones and trees, and by doing so make yourselves a curse before God, and a laughingstock of everybody?"
    Vertaling van mijn hand: "Willen jullie, als de enigen van je volk en binnen alle volkeren van de hele wereld, diegenen zijn die stenen en bomen vereren, en daardoor jezelf als een vloek voor God's aanschijn presenteren, en bespottelijke personen voor alle anderen zijn?"

    Tja, doordat de Saami er een nomadische leefwijze op na hielden, waren ze moeilijk te controleren. Het opgeven van een leefwijze, die eeuwenlang van ouderen op jongeren was overgedragen, bleek niet eenvoudig; de ouderen hadden het goed gedaan, waarom nu anders?
    Daarnaast speelde de praktijk van de droom-visioenen waarin overledenen verschenen een belangrijke rol. De Saami hadden geen overdreven hang naar 'de andere kant'; ze leefden prima in de gewone wereld, maar ze zagen 'de andere kant' en de gewone wereld niet als gescheiden maar beschouwden het geheel als een familie-eenheid en de overledenen, die onder het aardoppervlak verbleven, konden, zogezegd als Spirits, invloed op Aarde uitoefenen: ze konden ziekte en ellende brengen, maar ook rendieren en kinderen bewaken en in dromen verschijnen.

    Saami raadpleegden de overledenen bijvoorbeeld bij de naamgeving van een kind, en kinderen kregen vaak de naam van succesvolle voorouders. Bijvoorbeeld van een uitmuntende rendierhoeder, visser of jager, of van de vrouw die gemakkelijk kinderen kreeg. Met de naam kon hun succes een kenmerk van de identiteit van het kind zijn.

    Naamhantering blijkt trouwens een verhaal apart. Saami konden van naam wisselen en daarmee een nieuwe persoonlijke identiteit creëren. Ging het niet goed met een kind, dan kon het zijn dat het een verkeerde naam had en dus kreeg het kind een nieuwe beter passende naam. Niet dat dit schering en inslag was, maar toch het gebeurde.
    Aangezien de Saami bij de kolonisatie van het gebied een Lapse en een Scandinavische naam kregen, konden ze wat ze als Saami deden afschermen van wat ze 'in de Scandinavische wereld' en daarmee in die van de christlijke religie deden. De dubbele identiteit was een middel in het verzet.

    Maar de onderdrukking, pressie en voortgaande civilisatie zorgden ervoor dat de Saami christenen werden. 
    Al met al konden na 1700 de drums niet meer gehanteerd worden. 
    Warrior Iadied


    Rydving Håkan (1993) 1995, The End of Drum-Time. Religious Change among the Lule Saami, 1670s-1740s. Acta Universitatis Upsaliensis. Historia Religionum 12. Uppsala (Citaat van Högström, pg.90).

    Reageer (0)

    Tags: Rydving, Drum
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. HET VERHAAL VAN DE STEEN - Spik en Spiik
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    "Kent u iemand die bekend is met inheemse gebruiken?"
    De taxichauffeur noemt de naam 'Laïla'. Haar achternaam kent hij niet: 'Hmm, weinig houvast, maar in elk geval heb ik een spoor om na te trekken.'
    Na Nieuwjaar is Maria's familie in de weer met het organiseren van de begrafenis van grootmoeder. Ik ga mijn eigen gang. Het toeristenbureau van Gällivare, dat tussen Kerst en Nieuwjaar gesloten was, heeft de deuren geopend. In de belendende, kleine museumwinkel koop ik allereerst een blauwwollen deken vol Saami-symbolen. Zeer tevreden met de aankoop ga ik daarna naar de toeristenbalie om de medewerksters te vertellen dat ik geïnteresseerd ben in inheemse gebruiken.
    Ze knikken instemmend en beginnen op te sommen wat er allemaal in de aanbieding is: ik kan met hondensleden mee, een rendierboerderij bezoeken en er is ook een mogelijkheid om specifiek Laps te eten.
    "Nee," zeg ik, "dat is niet de bedoeling; kennen jullie een zekere Laïla?"
    Na een heleboel overleg en het nodige gezoek in allerlei papieren krijg ik een achternaam (Spik) en een telefoonnummer.
    'Yes!'
    Terug in de woonbarak zet ik een diepvriesmaaltje in de magnetron en tegen zessen bel ik Laïla. Ze is verrast, want nog geen vijf minuten terug van een reis naar Italië, waar ze de inheemse bevolking vertegenwoordigde op een congres van de Verenigde Naties. Volgens haar is het geen toeval dat ik haar opbel: "Het zal de bedoeling zijn dat wij elkaar spreken."
    Ze blijkt tientallen kilometers van Gällivare af te wonen, maar zegt me toe me de volgende middag bij het toeristenbureau op te halen. Aan het eind van het telefoongesprek, net voordat ze de telefoonhaak neerlegt, vertelt ze dat vanavond de eerste van drie films (drie avonden op een rij) over de Saami op tv te zien is.
    "Drie films!. Drie avonden op een rij! Fantastisch!"
    En zo zit ik op 2 januari 2001 in mijn eentje in de woonkamer van de barak te genieten van een in het Zweeds of Saami gesproken film vol grandioze, oude opnamen uit het leven van de inheemse bevolking. En dan... in een korte opname, daar... dáár is het gezicht! Het gezicht van de Saami-man uit mijn reis is in beeld! Mijn hart barst bijna uit mijn borstkas en de adrenaline stampt door mijn aderen... rechtsboven op het scherm staat de naam van de man: Peter Spiik.
    Warrior Iadied


    Ad ingescande foto van eind december 2000: In de hoes mijn drum in 'mijn' kamertje in de seizoensarbeidersbarak in Gällivare. 

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Laïla Spik, Peter Spiik
    31-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERHAAL VAN DE STEEN - Rendieren voeren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    De volgende middag stap ik bij Laïla in de auto. Het blauwwitte landschap met de besneeuwde sparren is betoverend. Hier en daar hangen roodwitte linten aan de kant van de weg. Laïla vertelt dat het waarschuwingslinten zijn: "Dat zijn de plekken waar rendieren plegen over te steken."

    Haar echtgenoot en dochter zijn thuis en verwelkomen mij eveneens hartelijk. Mijn ogen kleven aan de schat originele Saami-voorwerpen die hun huis herbergt. Laïla en haar man koken een uitgebreid Laps maal en het rendiervlees smaakt me uitstekend. 

    Dan is het tijd om de sneeuw in te gaan om de rendieren te voeren. Achter het huis loopt een groep dieren op een groot, omheind terrein. Er zijn jonge rendieren bij die hun moeder hebben verloren op de trektocht naar het Noorden en bijzondere mannetjes, die uitverkoren zijn getemd te worden zodat ze de rendierkudde kunnen leiden. Gezamenlijk heeft Laïla's familiegroep een groot aantal dieren, die vrij in de bossen rondlopen. In het blauwe schijnsel van het winterlicht van de poolnacht hoor ik het geknik van de knieën van de rendieren en leg ik stro op de besneeuwde hardbevroren grond. Sprookjesachtig worden de beelden uit mijn voorbereidende reis bewaarheid. 

    Warrior Iadied


    Ad ingescande foto van 2 januari 2001: Rendieren voeren bij Laïla Spik in Lapland. Met de rode jas: de echtgenoot van Laïla.

    Reageer (0)

    Tags: Het Verhaal van de Steen, Laïla Spik
    Gastenboek
  • gastenboek
  • Even weer wat bij gelezen -
  • reactie
  • Groeten
  • Prettig weekeinde

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!