Zondag 1 april bezoeken Lieve Vrouw en ik de lezing 'Boodschap van een Tijdreiziger' van Bert Janssen in Utrecht.
Sinds het midden van de jaren negentig analyseert de heer Janssen graancirkels, met name de cirkels die veelvuldig in Wiltshire in Engeland voorkomen. Vandaag brengt hij het fenomeen 'Squaring the Circle' naar voren.
Hoe dat zit?
In meerdere graancirkels zitten al jaren hints hoe door de cirkel een vierkant getrokken kan worden dat 8 keer de cirkelomtrek snijdt en waarbij de omtrek van de cirkel en de omtrek van het vierkant 'gelijk' zijn.
Exact gelijk kan natuurlijk nooit want de omtrek van een vierkant is te bepalen, maar de omtrek van een cirkel is 2.pi.r (= 2 keer pi keer r), waarbij r de straal van de cirkel is en pi gelijk is aan 22/7.
Tja, en 22/7 heeft een oneindig aantal cijfers achter de komma: 3,14..........
Pi is een getal dat maar niet geheel bepaald kan worden.
Wat zal ik zeggen? Net of cirkel en bol ten opzichte van vierkant en kubus een goddelijk beetje extra hebben. Natuurlijk in de gewone wereld zijn er cirkels, bollen, vierkanten en kubussen, maar toch, net of vierkanten en kubussen materieel zijn, en cirkels en bollen een spiritueel tintje hebben.
De lezing gaat verder over krachtplekken in Engeland, de verwachte graancirkels deze zomer aldaar en groepsreizen daarheen. Bijzondere aandacht schenkt Bert Janssens aan een bijbelcitaat dat er een groot teken aan de hemel verschijnt: een vrouw bekleed met de zon, de maan onder haar voeten en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren.
Hij maakt er een mooie compositie van: de zon achter de aarde en de maan onder de aarde, en daarboven in het heelal de twaalf tekens van de zodiak.
In de pauze zijn Lieve Vrouw en ik het eens: de reizen hoeven voor ons niet. We vragen ons af of de andere aanwezigen ook last hebben van de kracht waarmee Bert Janssen het publiek toespreekt. Het lijkt van niet. Hm, aanleiding genoeg om te zegenen.
Staand naast de bar bemerk ik plotseling dat er in de lengte van dit Zalencentrum Utrecht-Zuid, in de Amaliadwarsstraat, een sterke leylijn loopt. De kriebels gaan me over armen en benen.
We wandelen naar buiten, waar de leylijn zo te zien ook door de kerk gaat die voor het Zalencentrum staat. Deze kerk heeft bij aankomst reeds onze aandacht getrokken, maar alle hekken en deuren blijken op slot. Naar binnen kunnen we niet.
De kerk is vernoemd naar Sint Gertrudis. Jawel!
De leylijn lijkt voorlangs het beeld van Christus in de tuin van de pastorie te lopen. Grappig, net of Hij aangeeft: 'Kijk, hier loopt de leylijn.'
Vlak na de pauze zegt Bert Janssen: "Daar waar de deur op slot is, moet je zijn."
Op het scherm in de zaal verschijnt het gezicht van Jezus. Het is een afbeelding die hij in een kerk in Engeland achter een gesloten deur aantrof.
Lieve vrouw en ik kijken elkaar aan. Zijn opmerking is net een 'geheime' boodschap. Is het de bedoeling nog een keer naar Utrecht te gaan? Naar de Sint Gertrudiskerk? Oké... of!?
De getoonde afbeelding van Jezus blijkt dubbel te interpreteren zijn; heeft Hij de ogen gesloten of open? Lieve Vrouw en ik kijken elkaar verbaasd aan.
"Zie jij het ook? Het is net of er een traan uit Zijn linkeroog rolt."
Ja, dus.
De lezing krijgt een mooi einde. Op het scherm staan een vierkant en een cirkel. Het vierkant gaat in de cirkel over, dan weer terug, dan weer heen, enz.
Tss, dit biedt heel snel de Ervaring van reizen door een 'Wormhole' op!!!
Aan het Eind van het Wormhole zie ik een Driehoek met daarin.... ja wat? God's Alziend Oog? Of!?
De waarneming is te snel verdwenen omdat ik mijn ogen weer open. Nou ja, reizen was, geloof ik, niet direct de bedoeling. Of wel?
Op maandag lees ik een artikeltje in een oud tijdschrift, een Prana uit 1995. Het onderwerp is vrouwen in de Ramayana. Godin Sita komt er ook in voor. Godin Sita de vrouw van God Rama, Godin Sita gered door Hanuman. Hanuman: mijn Aapgod!
Verwonderd lees ik: 'Uiteindelijk gaat het niet om de verhalen op zich, maar om de opvoedende waarde ervan. Ook gaat het niet om een oorlog buiten ons, maar om de oorlog tussen het kwade en het goede die zich in ons afspeelt. Die verhalen worden geankerd in het onbewuste van het kind. Pas als volwassene ziet men hoe het verhaal een model blijkt te zijn voor het eigen leven hen hulp kan bieden om op de juiste wijze de confrontatie aan te gaan met alle levensprocessen.'
Vrijwel onmiddellijk komt het idee bij me op: 'Gaat het niet om gewone dichte deuren, maar om de dichte deur van het hart?'
Warrior Iadied
Ad foto: Net of de struiken en boom achter Christus een heel grote apenkop vormen. Zie er nog veel meer figuren en gezichten in: gewoon bijzonder.
Orshoven, J. van (12-1995 / 01-1996). Vrouwen uit de Ramayana. Prana. Deventer: Uitgeverij Ankh-Hermes. Pg. 73 tm 77.
|