Leer en Gedragsproblemen
Startpagina over Leer en Gedragsproblemen
Inhoud blog
  • Hechtingsstoornis
  • ‘Ik heb een dochter maar ik mag niet moederen’
  • Slaaptekort bij kinderen kan leiden tot gedragsproblemen
  • Diagnose Hechtingsstoornis
  • De Regering wil in 2011 DOEN ALSOF
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Inhoud blog
  • Hechtingsstoornis
  • ‘Ik heb een dochter maar ik mag niet moederen’
  • Slaaptekort bij kinderen kan leiden tot gedragsproblemen
  • Diagnose Hechtingsstoornis
  • De Regering wil in 2011 DOEN ALSOF
    Laatste commentaren
  • Exploring the Brain's Impact on Identity in Wij zijn ons brein (3) (Kiara Knight)
        op Wij zijn ons brein
  • Opvoedingshulp (Caldwell)
        op Opvoedingshulp via school
  • Slope Game (Owen Smith)
        op Opvoedingshulp via school
  • life the game (nellyu)
        op Opvoedingshulp via school
  • Cheap NFL Jerseys (Phyllis)
        op "Juffrouw ik verveel me, is het nog lang en het is hier maar stom."
  • Blog als favoriet !
    Zoeken met Google


    08-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leer-en Gedragsproblemen veroorzaakt door aangeboren syndromen
    Auteurs: Aardoom, H.A. & Hoogeveen, H.

    Tijdschrift voor orthopedagogiek

    Door het toenemen van de diagnostische mogelijkheden worden bij kinderen steeds vaker aangeboren syndromen gevonden als oorzaak van leer-en gedragsstoornissen.

    Bij het opzetten van een handelingsplan voor deze kinderen kan kennis van de bij een bepaald syndroom behorende specifieke lichamelijke beperking en leer- en gedragskenmerken behulpzaam zijn.

    Overleg hierover van intern begeleider, schoolarts, schoolmaatschappelijk werkende en orthopedagoog kan het vervaardigen van een handelingsplan vergemakkelijken.

    Als uitgangspunt van dit overleg zijn van een aantal syndromen resumés uit de medische vakliteratuur gemaakt: Neurofibromatose (ziekte von Recklinghausen), Foetaal Alcohol Syndroom (FAS) en Dystrophia Myotonica (ziekte van Steinert).

    Onderwerp:  ZIEKTE LEERMOEILIJKHEID GEDRAGSSTOORNIS HANDELINGSPLAN  HULPVERLENING 
    Mediumtype: Achtergrondinformatie
    Doelgroep: Basisonderwijs Welzijn 

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    08-05-2008, 13:14 geschreven door Webmaster
    Reacties (11)
    29-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn kind heeft gedragsproblemen, daardoor gaat het op school en thuis steeds minder goed
    • Mijn kind is lastig en druk, hij is hyperactief en impulsief, mogelijk heeft hij ADHD
    • Mijn kind is opstandig en vertoont ontremd gedrag, mogelijk heeft hij ODD-CD.
    • Mijn kind heeft concentratieproblemen, mogelijk ADD of ADHD
    • Mijn kind heeft problemen in de sociaal emotionele ontwikkeling. Hij heeft last van faalangst, scheidingsangst, hechtingsproblemen en een slechte sociale weerbaarheid.
    • Mijn kind heeft last van depressies.
    • Mijn kind loopt steeds verder achter op school en hij is toch niet dom.

    gedragsproblemen…
    Hoe kan ik mijn kind helpen?

    Het zou zo fantastisch zijn als:

    • Mijn kind rustiger is en eens nadenkt vóórdat hij iets zegt of doet.
    • Mijn kind minder opstandig is en zich ook kan aanpassen aan zijn omgeving.
    • Mijn kind zich beter kan concentreren.
    • Mijn kind minder angstig is en zich beter staande kan houden in sociale contacten.
    • Mijn kind over de hele linie lekker in zijn vel zit.

    Met de BSM therapie kan dat allemaal gebeuren!

    Lees verder>>>>Praktijk Pippi  http://www.praktijkpippi.nl/index.php?id=190


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    29-04-2008, 13:18 geschreven door Webmaster
    Reacties (0)
    27-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe ge ik om met opvoedproblemen in de klas?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoe ga ik om met opvoedproblemen in de klas?

     

    Behandeling van hechtingsproblematiek moet in het gezin plaatsvinden. Daar moet gewerkt worden aan het herstel van de band tussen ouders en kind. Als de behandeling succesvol is dan zal dat zeker in de klas te merken zijn. Anderzijds zal het bieden van veiligheid en structuur in de klas de behandeling thuis natuurlijk sterk ondersteunen.

     

    Voor leerkrachten die te maken krijgen met - meer of minder - onveilig gehechte kinderen op school (en die zal je elk jaar wel tegenkomen) wil ik hier kort een aantal kenmerken en tips geven om ze in de benadering van deze kinderen te ondersteunen.

    Als er sprake is van een hechtingsprobleem dan is er bij het kind veel wantrouwen naar volwassenen en er is angst om gekwetst te worden. Het kind schrikt terug voor het praten over gevoelens, voor het maken van contact.

     

    Ook kan het zijn dat het gedrag van het kind bij jou negatieve emoties oproept omdat het kind je kwetst of omdat je je, door wat hij zegt of doet, afgewezen voelt.

     

    Probeer te voorkomen dat je het gedrag ervaart als tegen jou, als persoon, gericht maar zie het gedrag als voortkomend uit handhavingpatronen.

     

    Plaats in de klas

     

    Probeer bedreigende situaties te voorkomen of te verminderen, zodat het kind zich beter kan ontspannen en daardoor meer gewenst gedrag kan laten zien.

     

    Houd hem dicht bij je, bijvoorbeeld naast je

     

    Zet hem in de buurt van rustige kinderen

     

    Geef hem een eigen tafel en stoel (bijvoorbeeld met een sticker erop)

     

    Plaats zo mogelijk geen kinderen achter hem (bijvoorbeeld met zijn rug richting muur)

     

    Contact

     

    Het is heel belangrijk dat het onveilig gehechte kind zich begrepen voelt en dat het ervaart ‘gehoord’ te worden. Positieve interactie met hem is dan ook essentieel. Schenk hem vertrouwen, opdat hij ook vertrouwen in zichzelf kan krijgen.

     

    Wijs het kind niet af als persoon, maar benoem zijn ongewenste gedrag en bied daarvoor een alternatief aan. Bouw een relatie met hem op en versterk die. Geef hem het gevoel: ‘jij bent belangrijk voor mij. Ik wil dat het goed gaat met ons en dat jij je prettig voelt in de klas’.

     

    Verwoord dit bijvoorbeeld door:

     

    ‘Ik wil je helpen, daar ben ik voor’

     

    ‘Grote mensen zijn er om kinderen te helpen met groot groeien, dus roep maar als je me nodig hebt’

     

    ‘Je hoeft niet alles te kunnen of alleen te doen’

     

    Het is belangrijk om actief naar het kind te luisteren en zijn gevoelens te verwoorden. Als het hoort dat het best bang, boos of verdrietig mag zijn, voelt het zich begrepen en zal de spanning van hem af vallen.

     

    ‘Je vindt het moeilijk hè’

     

    ‘Je wilt het zo graag goed doen en dan lukt het toch niet, ook niet als je zo je best doet’

     

    ‘Je hoeft nog niet alles te kunnen, grote mensen kunnen ook niet alles’

     

    Vertel ook de andere kinderen waarom het kind soms moeilijk doet, bijvoorbeeld: ‘Hij vindt het erg spannend en wordt daardoor druk en giechelig’.

     

    Leren

     

    Probeer het leren voor het kind weer leuk te maken door:

     

    Lage eisen te stellen (onder zijn niveau)

     

    Veel complimenten te geven

     

    Waar mogelijk visuele ondersteuning te bieden

     

    Zitten en bewegen af te wisselen (zoals bij heel jonge kleuters)

     

    Bij overgangssituaties te helpen, zodat hij niet overspoeld wordt

     

    Eventueel een beloningsysteem in te voeren (uiteraard met opdrachtjes die haalbaar voor hem zijn)

     

    Extra ‘leuke’ taakjes te geven (bijvoorbeeld planten water geven e.d.)

     

    Zijn gevoelens te verwoorden

     

    Actief naar hem te luisteren

     

    Probeer de dag altijd positief af te sluiten met het kind, zo mogelijk met hem alleen. ‘Het ging goed met ons hè. Fijn dat je morgen weer komt’.

     

    Het kan nodig zijn hulp te vragen van iemand die jouw aanpak observeert en je zonodig coacht in deze benadering. Schakel daar een VIB-er (video-interactie-begeleider) voor in met ervaring op het gebied van hechting of informeer bij mij over de mogelijkheden!

     

    Als we leerkrachten, die te maken hebben met problematische onveilig gehechte kinderen, begeleiden of coachen horen we van hen vaak terug dat deze manier van werken ook voor de andere kinderen goed werkt. Vaak ontstaat er veel meer rust en een beter werkklimaat in de klas en dit is logisch. Immers; een onveilig gehecht kind heeft behoefte aan een klimaat van veiligheid en geborgenheid en hebben niet alle kinderen behoefte aan een dergelijk klimaat?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-04-2008, 13:55 geschreven door Webmaster
    Reacties (0)
    23-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijdens de schoolloopbaan kunnen zich velerlei problemen voordoen

    Tijdens de schoolloopbaan kunnen zich velerlei problemen voordoen. Dit kunnen leerproblemen zijn zoals dyslexie, dyscalculie of de manier van leren is bijvoorbeeld niet effectief. Ook kunnen er gedragsproblemen zijn waardoor een leerling niet functioneert. De psychologen en pedagogen van Geldergroep kunnen met behulp van tests en gesprekken achterhalen waar de oorzaak van de problemen ligt en daaraan adviezen koppelen om de problemen aan te pakken.

    Hierin zijn de volgende diensten te onderscheiden;


    Onderzoek naar hoogbegaafdheid
    Dit onderzoek richt zich op de vraag of er sprake is van hoogbegaafdheid en op specifieke vragen die daaruit voort kunnen vloeien t.a.v. het functioneren op school en in sociaal opzicht. In het onderzoek wordt daarom niet alleen aandacht besteed aan de verstandelijke capaciteiten maar ook aan welbevinden, sociaal-emotioneel functioneren en werkhouding.

    Uitgebreid onderzoek dyslexie
    Dyslexie is een stoornis in het lezen en spellen. Deze stoornis kan iemand ernstig belemmeren in zijn school en beroepscarrière. Het onderzoek naar dyslexie is gericht op verstandelijke capaciteiten, schoolvorderingen, leervoorwaarden en sociaal-emotioneel functioneren. Daarnaast worden de mogelijkheden onderzocht van behandeling en/of dispensatie voor examens.

    Basisonderzoek dyslexie
    In tegenstelling tot een uitgebreid onderzoek is er geen behoefte aan een verslag, nagesprek en handelingsplan, maar kan volstaan worden met een dyslexie verklaring. Bij de prijsstelling is ervan uit gegaan dat er geen onderdelen door school worden afgenomen.

    Aanvullingen op basisonderzoek dyslexie
    Afhankelijk van de vraag kunnen aan het basisonderzoek een of meerdere modulen toegevoegd worden die deel uitmaken van het uitgebreid onderzoek. Er is keuze uit drie modulen: een nagesprek, een verslag, een handelingsplan. Ons secretariaat kan u over de prijzen informeren.

    Onderzoek dyscalculie
    Dyscalculie is een stoornis die rekenproblemen veroorzaakt. Onderzoek naar dyscalculie is gericht op verstandelijke capaciteiten waarbij de nadruk ligt op ruimtelijk inzicht. Op het gebied van schoolvorderingen wordt vooral gekeken naar de rekenvoorwaarden en de technische rekenvaardigheden. Er worden adviezen gegeven over behandelmethoden.

    Uitgebreid onderzoek leerproblemen
    Vraagstellingen kunnen zeer divers zijn, maar hebben altijd betrekking op een probleem op het gebied van het schoolse leren, waarvoor een verklaring wordt gezocht en waarbij een advies wordt gevraagd voor (be)handeling. Vraagstelling kan mede betrekking hebben op eventuele doorverwijzing naar speciaal onderwijs.

    Beperkt onderzoek leerproblemen
    Het verschil met een uitgebreid onderzoek is dat het een enkelvoudige en minder complexe vraag betreft, waarbij niet alle aspecten onderzocht hoeven te worden. Ook de rapportage is minder uitgebreid.

    Uitgebreid psychologisch/pedagogisch onderzoek
    Uitgebreid psychologisch/ pedagogisch onderzoek. Het onderzoek richt zich op onderzoek en advisering op velerlei gebied. Gedacht kan worden aan o.a. studieproblemen, problemen in de werksituatie, relatieproblemen, opvoedingsvragen, persoonlijke problemen e.d.

    Beperkt psychologisch/pedagogisch onderzoek
    Dit onderzoek is geïndiceerd wanneer er al een zeker beeld van het probleem bestaat uit bijv. eerder onderzoek of observatie en aanvullend onderzoek gewenst is op een enkel psychologisch of pedagogisch aspect.

    Psychologisch/pedagogisch begeleidingsgesprek
    Leermoeilijkheden en psychosociale problemen op school of thuis kunnen aanleiding zijn één of meerdere gesprekken aan te gaan met een externe deskundige. In een aantal gevallen blijft dit beperkt tot een enkel adviesgesprek, in ander gevallen kan er sprake zijn van begeleiding gedurende meerdere gesprekken.

    Mogelijk raakt u door het lezen van de beschreven dienstverlening geïnteresseerd. Wij kunnen u in een gesprek adviseren in welke vorm de dienstverlening het best antwoord geeft op uw vraag. Naast deze standaardproducten leveren wij vanzelfsprekend eveneens graag maatwerk.

    Bent u geïnteresseerd? Laat het ons weten via de Informatiepagina of neem contact op via onze vestigingenVoor meer informatie en of vestigingen ga dan naar de bijgevoegde link:  
    http://www.geldergroep.nl/problemen.php#ppduit


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    23-04-2008, 23:45 geschreven door Webmaster
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.nl
  • Willekeurig SeniorenNet.nl Blogs
    knetter
    blog.seniorennet.nl/knetter
    Startpagina !
    forum
  • furosemide online fwjn
  • overall ok..
  • Candy Crush Saga Hack Version 3.8.5 Password. Candy Crush Saga Cheats 86
  • metronidazole topical cream 0 75 fdpv
  • Mostly payday loans for people with bad credit registered, rounded, pedicled remnant.

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    Gastenboek
  • z33490c15dsd
  • 1c7jw2
  • rf7eoo
  • wpebid
  • o4vrdg

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.nl - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jou eigen blog!